Assessment Development Center Poznaj najskuteczniejsza metode oceny kompetencji pracownikow i kandydatow do pracy.pdf

(1098 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Urszula Buczkowska
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/assede
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3678-5
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Od autorek ................................................................................................... 9
Rozdziaï 1. Wprowadzenie do metody AC/DC ............................................ 11
1.1. Definicja Assessment/Development Center ....................................... 11
1.2. Historia AC/DC ................................................................................. 13
1.3. Czynniki wpïywajÈce na obiektywizm AC/DC ................................... 14
1.4. Wykorzystanie AC/DC w procesie rekrutacji i rozwoju pracowników .... 15
1.5. Podstawowe ró nice pomiÚdzy AC i DC ............................................ 15
1.6. Zalety AC/DC ................................................................................... 16
1.6.1. Wysoka skuteczno Ê i trafno Ê w porównaniu z innymi metodami ..........16
1.6.2. Obiektywna ocena oraz porównywalno Ê ocen .........................................16
1.6.3. Dopasowanie pracownika (kandydata) do potrzeb organizacji ..................16
1.6.4. Adekwatno Ê w odniesieniu do kontekstu biznesowego ...........................17
1.6.5. Wieloaspektowa informacja zwrotna dla uczestników ..............................17
1.6.6. Budowanie wizerunku firmy ....................................................................17
1.6.7. Kreowanie po Èdanych postaw i zachowañ ..............................................18
1.6.8. Spójno Ê z systemami zarzÈdzania kompetencjami w firmie ....................18
1.6.9. Minimalizacja ryzyka bïÚdnej oceny, czyli oszczÚdno ci ...........................18
1.7. Wady AC/DC .................................................................................... 18
1.8. Wpïyw wykorzystania sesji AC/DC na kulturÚ organizacyjnÈ firmy ... 19
1.9. Warunki efektywno ci metody AC/DC .............................................. 19
Rozdziaï 2. Kompetencje jako gïówne kryterium oceny w procesie AC/DC ... 21
2.1. Kompetencje w AC/DC ...................................................................... 21
2.1.1. Definicja kompetencji ..............................................................................22
2.1.2. Rodzaje kompetencji ................................................................................23
2.2. Sïownik kompetencji ......................................................................... 24
2.2.1. Tworzenie sïownika kompetencji w firmie ..............................................25
2.3. PrzeglÈd ró nych podej Ê i modeli kompetencji .................................. 26
Kup książkę
Poleć książkę
A
SSESSMENT
/D
EVELOPMENT
C
ENTER
2.4. Definiowanie kompetencji — dobre praktyki ..................................... 31
2.4.1. Trafna nazwa kompetencji ......................................................................31
2.4.2. NieïÈczenie kompetencji zbli onych tre ciowo ........................................32
2.4.3. RozïÈczno Ê definicji kompetencji ...........................................................32
2.4.4. Najwa niejsze pytanie .............................................................................33
2.5. Wska niki behawioralne kompetencji ................................................ 33
2.5.1. Definicja oraz lista wska ników behawioralnych .....................................33
2.5.2. Przypisanie wska ników behawioralnych
do poziomów ka dej kompetencji ..............................................................34
2.5.3. Przypisywanie do kompetencji poziomów zachowañ,
które ró niÈ siÚ miÚdzy sobÈ jako ciowo ..................................................34
2.5.4. Opis kompetencji uwzglÚdniajÈcy charakter Êwiczeñ
podczas sesji AC/DC ...............................................................................38
2.6. Profile kompetencyjne — ich zastosowanie w procedurze AC/DC ...... 39
2.7. Okre lenie kompetencji wymaganych na wybranych stanowiskach
oraz ich poziomu oczekiwanego ......................................................... 40
2.8. Definiowanie luk kompetencyjnych oraz przerostów kompetencji ........ 44
Rozdziaï 3. NarzÚdzia stosowane podczas sesji AC/DC .............................. 47
3.1. Metodologia tworzenia narzÚdzi ......................................................... 47
3.1.1. Wybór ocenianych kompetencji ...............................................................48
3.1.2. Okre lenie typu zadania ..........................................................................48
3.1.3. Pisanie scenariusza ..................................................................................48
3.1.4. Pilota .....................................................................................................49
3.1.5. Standaryzacja ...........................................................................................49
3.2. Rodzaje narzÚdzi AC/DC ................................................................... 49
3.2.1. NarzÚdzia indywidualne ...........................................................................50
3.2.2. NarzÚdzia grupowe ..................................................................................55
3.2.3. NarzÚdzia symulacyjne ............................................................................60
3.2.4. Wywiad kompetencyjny ...........................................................................63
3.2.5. Testy kompetencyjne ...............................................................................65
3.2.6. Testy psychologiczne ...............................................................................66
3.3. Skalowanie poziomu trudno ci Êwiczenia,
instrukcje przeprowadzania Êwiczenia, ocena wykonania ................... 70
3.4. NajczÚstsze bïÚdy popeïniane przy tworzeniu zadañ ........................... 71
3.5. Zastosowanie poszczególnych narzÚdzi
do najczÚ ciej u ywanych kategorii kompetencji ................................ 73
3.6. Tworzenie instrukcji do Êwiczeñ ........................................................ 73
Rozdziaï 4. Przygotowanie sesji AC/DC ..................................................... 75
4.1. Analiza celów sesji ............................................................................. 75
4.2. Matryca „kompetencje – narzÚdzia” ................................................... 76
4.3. Kolejno Ê Êwiczeñ .............................................................................. 77
4
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
4.4. Zadania poszczególnych osób zaanga owanych w projekt .................. 77
4.5. Techniczne warunki realizacji sesji .................................................... 79
4.5.1. Sale ..........................................................................................................79
4.5.2. Kamery wideo, sprzÚt audio .....................................................................79
4.6. PodrÚcznik asesora ............................................................................. 80
4.7. Przygotowanie aktorów ...................................................................... 80
4.8. Odprawa asesorów (oraz aktorów) przed sesjÈ .................................... 81
4.9. Przygotowanie materiaïów dla uczestników, asesorów i aktorów .......... 82
4.10. Harmonogramy sesji ........................................................................ 82
4.10.1. Metody tworzenia harmonogramów .......................................................83
4.11. Tworzenie arkuszy obserwacyjnych .................................................. 85
4.11.1. Arkusz obserwacyjny z listÈ wska ników ...............................................87
4.11.2. Arkusz obserwacyjny z listÈ wska ników oraz plusami i minusami .......87
4.11.3. Arkusz obserwacyjny z listÈ wska ników oraz danymi ilo ciowymi ..........87
4.12. Komunikacja w procesie AC/DC ...................................................... 89
4.12.1. Przed sesjÈ .............................................................................................89
4.12.2. Na poczÈtku sesji ...................................................................................90
4.12.3. Prowadzenie sesji ...................................................................................91
4.13. Informacja zwrotna dla zespoïu asesorskiego po sesji ....................... 91
Rozdziaï 5. Integracja wyników po sesji AC/DC ......................................... 93
5.1. Samodzielna ocena kompetencji uczestników AC/DC ....................... 94
5.2. Indywidualny arkusz ocen .................................................................. 95
5.3. Organizacja sesji integrujÈcej wyniki testów ...................................... 95
5.4. Zbiorowy arkusz ocen ........................................................................ 98
5.5. Wskazówki dla koordynatora ............................................................. 98
5.5.1. Organizacja ..............................................................................................99
5.5.2. Czego unikaÊ w trakcie sesji integrujÈcej ...............................................100
Rozdziaï 6. Warsztat asesora .................................................................... 103
6.1. Gïówne zadania asesora ................................................................... 103
6.2. Profil kompetencyjny asesora ........................................................... 104
6.3. Predyspozycje asesorów .................................................................... 105
6.4. Obiektywizm asesora ....................................................................... 106
6.4.1. BïÚdy poznawcze w ocenie .....................................................................106
6.4.2. Sposoby przeciwdziaïania bïÚdom poznawczym w ocenie .......................108
6.5. Dobór zespoïu asesorskiego ............................................................. 109
6.6. Ograniczenia wystÚpowania w roli asesora ....................................... 110
Rozdziaï 7. Przygotowanie raportów ........................................................ 111
7.1. Typy raportów w odniesieniu do celu projektu ................................. 111
7.2. JÚzyk raportów ................................................................................. 112
7.2.1. Uzgodnienie form jÚzykowych u ywanych w raporcie ............................113
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin