Assessment Development Center Poznaj najskuteczniejsza metode oceny kompetencji pracownikow i kandydatow do pracy.pdf
(
1098 KB
)
Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Urszula Buczkowska
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/assede
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3678-5
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Od autorek ................................................................................................... 9
Rozdziaï 1. Wprowadzenie do metody AC/DC ............................................ 11
1.1. Definicja Assessment/Development Center ....................................... 11
1.2. Historia AC/DC ................................................................................. 13
1.3. Czynniki wpïywajÈce na obiektywizm AC/DC ................................... 14
1.4. Wykorzystanie AC/DC w procesie rekrutacji i rozwoju pracowników .... 15
1.5. Podstawowe ró nice pomiÚdzy AC i DC ............................................ 15
1.6. Zalety AC/DC ................................................................................... 16
1.6.1. Wysoka skuteczno Ê i trafno Ê w porównaniu z innymi metodami ..........16
1.6.2. Obiektywna ocena oraz porównywalno Ê ocen .........................................16
1.6.3. Dopasowanie pracownika (kandydata) do potrzeb organizacji ..................16
1.6.4. Adekwatno Ê w odniesieniu do kontekstu biznesowego ...........................17
1.6.5. Wieloaspektowa informacja zwrotna dla uczestników ..............................17
1.6.6. Budowanie wizerunku firmy ....................................................................17
1.6.7. Kreowanie po Èdanych postaw i zachowañ ..............................................18
1.6.8. Spójno Ê z systemami zarzÈdzania kompetencjami w firmie ....................18
1.6.9. Minimalizacja ryzyka bïÚdnej oceny, czyli oszczÚdno ci ...........................18
1.7. Wady AC/DC .................................................................................... 18
1.8. Wpïyw wykorzystania sesji AC/DC na kulturÚ organizacyjnÈ firmy ... 19
1.9. Warunki efektywno ci metody AC/DC .............................................. 19
Rozdziaï 2. Kompetencje jako gïówne kryterium oceny w procesie AC/DC ... 21
2.1. Kompetencje w AC/DC ...................................................................... 21
2.1.1. Definicja kompetencji ..............................................................................22
2.1.2. Rodzaje kompetencji ................................................................................23
2.2. Sïownik kompetencji ......................................................................... 24
2.2.1. Tworzenie sïownika kompetencji w firmie ..............................................25
2.3. PrzeglÈd ró nych podej Ê i modeli kompetencji .................................. 26
Kup książkę
Poleć książkę
A
SSESSMENT
/D
EVELOPMENT
C
ENTER
2.4. Definiowanie kompetencji — dobre praktyki ..................................... 31
2.4.1. Trafna nazwa kompetencji ......................................................................31
2.4.2. NieïÈczenie kompetencji zbli onych tre ciowo ........................................32
2.4.3. RozïÈczno Ê definicji kompetencji ...........................................................32
2.4.4. Najwa niejsze pytanie .............................................................................33
2.5. Wska niki behawioralne kompetencji ................................................ 33
2.5.1. Definicja oraz lista wska ników behawioralnych .....................................33
2.5.2. Przypisanie wska ników behawioralnych
do poziomów ka dej kompetencji ..............................................................34
2.5.3. Przypisywanie do kompetencji poziomów zachowañ,
które ró niÈ siÚ miÚdzy sobÈ jako ciowo ..................................................34
2.5.4. Opis kompetencji uwzglÚdniajÈcy charakter Êwiczeñ
podczas sesji AC/DC ...............................................................................38
2.6. Profile kompetencyjne — ich zastosowanie w procedurze AC/DC ...... 39
2.7. Okre lenie kompetencji wymaganych na wybranych stanowiskach
oraz ich poziomu oczekiwanego ......................................................... 40
2.8. Definiowanie luk kompetencyjnych oraz przerostów kompetencji ........ 44
Rozdziaï 3. NarzÚdzia stosowane podczas sesji AC/DC .............................. 47
3.1. Metodologia tworzenia narzÚdzi ......................................................... 47
3.1.1. Wybór ocenianych kompetencji ...............................................................48
3.1.2. Okre lenie typu zadania ..........................................................................48
3.1.3. Pisanie scenariusza ..................................................................................48
3.1.4. Pilota .....................................................................................................49
3.1.5. Standaryzacja ...........................................................................................49
3.2. Rodzaje narzÚdzi AC/DC ................................................................... 49
3.2.1. NarzÚdzia indywidualne ...........................................................................50
3.2.2. NarzÚdzia grupowe ..................................................................................55
3.2.3. NarzÚdzia symulacyjne ............................................................................60
3.2.4. Wywiad kompetencyjny ...........................................................................63
3.2.5. Testy kompetencyjne ...............................................................................65
3.2.6. Testy psychologiczne ...............................................................................66
3.3. Skalowanie poziomu trudno ci Êwiczenia,
instrukcje przeprowadzania Êwiczenia, ocena wykonania ................... 70
3.4. NajczÚstsze bïÚdy popeïniane przy tworzeniu zadañ ........................... 71
3.5. Zastosowanie poszczególnych narzÚdzi
do najczÚ ciej u ywanych kategorii kompetencji ................................ 73
3.6. Tworzenie instrukcji do Êwiczeñ ........................................................ 73
Rozdziaï 4. Przygotowanie sesji AC/DC ..................................................... 75
4.1. Analiza celów sesji ............................................................................. 75
4.2. Matryca „kompetencje – narzÚdzia” ................................................... 76
4.3. Kolejno Ê Êwiczeñ .............................................................................. 77
4
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
4.4. Zadania poszczególnych osób zaanga owanych w projekt .................. 77
4.5. Techniczne warunki realizacji sesji .................................................... 79
4.5.1. Sale ..........................................................................................................79
4.5.2. Kamery wideo, sprzÚt audio .....................................................................79
4.6. PodrÚcznik asesora ............................................................................. 80
4.7. Przygotowanie aktorów ...................................................................... 80
4.8. Odprawa asesorów (oraz aktorów) przed sesjÈ .................................... 81
4.9. Przygotowanie materiaïów dla uczestników, asesorów i aktorów .......... 82
4.10. Harmonogramy sesji ........................................................................ 82
4.10.1. Metody tworzenia harmonogramów .......................................................83
4.11. Tworzenie arkuszy obserwacyjnych .................................................. 85
4.11.1. Arkusz obserwacyjny z listÈ wska ników ...............................................87
4.11.2. Arkusz obserwacyjny z listÈ wska ników oraz plusami i minusami .......87
4.11.3. Arkusz obserwacyjny z listÈ wska ników oraz danymi ilo ciowymi ..........87
4.12. Komunikacja w procesie AC/DC ...................................................... 89
4.12.1. Przed sesjÈ .............................................................................................89
4.12.2. Na poczÈtku sesji ...................................................................................90
4.12.3. Prowadzenie sesji ...................................................................................91
4.13. Informacja zwrotna dla zespoïu asesorskiego po sesji ....................... 91
Rozdziaï 5. Integracja wyników po sesji AC/DC ......................................... 93
5.1. Samodzielna ocena kompetencji uczestników AC/DC ....................... 94
5.2. Indywidualny arkusz ocen .................................................................. 95
5.3. Organizacja sesji integrujÈcej wyniki testów ...................................... 95
5.4. Zbiorowy arkusz ocen ........................................................................ 98
5.5. Wskazówki dla koordynatora ............................................................. 98
5.5.1. Organizacja ..............................................................................................99
5.5.2. Czego unikaÊ w trakcie sesji integrujÈcej ...............................................100
Rozdziaï 6. Warsztat asesora .................................................................... 103
6.1. Gïówne zadania asesora ................................................................... 103
6.2. Profil kompetencyjny asesora ........................................................... 104
6.3. Predyspozycje asesorów .................................................................... 105
6.4. Obiektywizm asesora ....................................................................... 106
6.4.1. BïÚdy poznawcze w ocenie .....................................................................106
6.4.2. Sposoby przeciwdziaïania bïÚdom poznawczym w ocenie .......................108
6.5. Dobór zespoïu asesorskiego ............................................................. 109
6.6. Ograniczenia wystÚpowania w roli asesora ....................................... 110
Rozdziaï 7. Przygotowanie raportów ........................................................ 111
7.1. Typy raportów w odniesieniu do celu projektu ................................. 111
7.2. JÚzyk raportów ................................................................................. 112
7.2.1. Uzgodnienie form jÚzykowych u ywanych w raporcie ............................113
5
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
360 stopni System ocen pracowniczych.pdf
(308 KB)
Ksiazka dla skutecznych szefow Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludzmi Wydanie II rozszerzone.pdf
(6835 KB)
Absencja chorobowa pracownikow Uwarunkowania ksztaltowanie pomiar.pdf
(662 KB)
Bezposrednie formy partycypacji pracowniczej Polska na tle starych krajow Unii Europejskiej.pdf
(575 KB)
Assessment Development Center Poznaj najskuteczniejsza metode oceny kompetencji pracownikow i kandydatow do pracy.pdf
(1098 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin