Kto jest kim Typy osobowosci dla menedzerow.pdf
(
337 KB
)
Pobierz
Kto jest kim. Typy
osobowoœci dla mened¿erów
Autor: Michal Èakrt
T³umaczenie: Ewa Šrajerová
ISBN: 83-246-0008-6
Tytu³ orygina³u:
Kdo jsem já, kdo jste vy?:
Typologie osobnosti pro manažery
Format: A5, stron: 392
Typy osobowoœci MBTI® — czyli jak klonowaæ najlepszych ludzi w firmie
• Ustalanie precyzyjnych kryteriów rekrutacji
• Nagradzanie i dyscyplinowanie ludzi o ró¿nych typach osobowoœci
• Ankieta: badanie typów osobowoœci MBTI®
Gdyby tylko pracowa³o u nas wiêcej takich osób, jak Dawid…
Gdyby wszyscy ludzie myœleli i dzia³ali podobnie, praca kierowników by³aby prostsza.
Wystarczy³by jeden uniwersalny system motywacyjny: te same kary i nagrody dla
wszystkich. Problem w tym, ¿e ró¿ni ludzie ró¿nie reaguj¹ na te same bodŸce.
Racjonalny ekstrawertyk bêdzie pracowaæ chêtniej, gdy nakreœlisz mu realn¹
i obiecuj¹c¹ œcie¿kê kariery. Lecz gdy masz do czynienia z emocjonalnym
introwertykiem, lepiej siêgnij po inne argumenty. To samo dotyczy dyscyplinowania:
ostra reprymenda jednych przywo³uje do porz¹dku, innym odbiera chêæ do pracy.
Poznaj koncepcjê MBTI®, a osi¹gniesz wy¿szy poziom percepcji. Zaczniesz dostrzegaæ
subtelne ró¿nice miêdzy ludŸmi, z którymi pracujesz. Wyrobisz w sobie szósty zmys³,
który pozwala lepiej przewidywaæ zachowania wspó³pracowników.
Jak dzia³a MBTI®?
MBTI® to system okreœlania osobowoœci, stosowany przez kadrowców i mened¿erów
wielu du¿ych organizacji, takich jak Ernst & Young czy Whirlpool, zgodnie z którym
psychikê ludzk¹ mo¿na rozpatrywaæ w 4 wymiarach:
ekstrawertycy (E) – introwertycy (I)
percepcjoniœci (P) – intuicjoniœci (N)
myœliciele (T) – uczuciowcy (F)
sêdziowie (S) – obserwatorzy (O)
Te wymiary, na³o¿one na siebie, tworz¹ 16 typów osobowoœci. I tak na przyk³ad INTP
jest kodem myœlenia i zachowania teoretyków, którzy potrafi¹ skutecznie interpretowaæ
rzeczywistoœæ i dostrzegaæ w niej schematy oraz niespójnoœci. Ludzie z tym kodem
sprawnie rozwi¹zuj¹ problemy techniczne i pracuj¹ na ogólnych modelach. S¹ dobrymi
analitykami i lubi¹ wyjaœniaæ innym, jak dzia³a œwiat.
MBTI® w obecnej postaci jest owocem wieloletnich badañ psychologów z ca³ego
œwiata. To klucz, którym mened¿erowie otwieraj¹ umys³y wspó³pracowników.
Podziękowania ........................................................................... 9
Rozdział 1. Wstęp .................................................................... 11
Rozdział 2. Różnice indywidualne: nieco historii ................. 17
Rozdział 3. Wykorzystywanie typologii MBTI
a teoria osobowości ................................................................. 27
3.1. Pojęcie osobowości ....................................................29
3.2. Przyczyny różnic osobowościowych .........................34
3.3. Jak powstała typologia MBTI? ...................................40
Rozdział 4. Ankieta do diagnozy osobowości ........................ 45
Rozdział 5. Pary preferencji postaw
i funkcji psychologicznych w typologii osobowości .............. 59
5.1. Intuicja kontra doznania, N kontra S ........................63
5.2. Myślenie kontra uczucia, T kontra F .........................77
5.3. Ekstrawertyzm kontra introwertyzm, E kontra I .......89
5.4. Ocenianie kontra obserwowanie, J kontra P ...........101
5.5. Kto jest lepszy? .........................................................109
6
_____________
K
TO JEST KIM
. T
YPY OSOBOWOŚCI DLA MENEDŻERÓW
Rozdział 6. Styl kognitywny ................................................. 115
6.1. Sposoby podejmowania decyzji
i rozwiązywania problemów ................................... 116
6.2. Wzajemna użyteczność poszczególnych typów ..... 129
Rozdział 7. Cztery rodzaje temperamentów ..................................... 135
7.1. Temperament Dionizosa ....................................................137
7.2. Temperament Epimeteusza ...............................................153
7.3. Temperament Prometeusza ...............................................167
7.4. Temperament Apollina ......................................................185
Rozdział 8. Rodzaj temperamentu a praca menedżera .................... 203
Rozdział 9. Szesnaście typów osobowości ....................................... 249
9.1. ETJ — Typ ekstrawertywny z przewagą myślenia ............257
ESTJ ....................................................................................258
ENTJ ....................................................................................263
9.2. EFJ — Typ ekstrawertywny z przewagą uczuć ...................271
ESFJ .....................................................................................273
ENFJ ....................................................................................278
9.3. ENP — Typ ekstrawertywny z przewagą intuicji .............285
ENTP ...................................................................................287
ENFP ...................................................................................291
9.4. ESP — Typ ekstrawertywny
z postrzeganiem zmysłowym .............................................298
ESTP ...................................................................................301
ESFP ....................................................................................306
9.5. ITP — Typ introwertywny z przewagą myślenia ..............312
ISTP ....................................................................................314
INTP ....................................................................................322
9.6. INJ — Typ introwertywny z przewagą intuicji .................330
INTJ .....................................................................................332
INFJ .....................................................................................340
S
PIS TREŚCI
__________________________________________________
7
9.7. IFP — Typ introwertywny z przewagą uczuć .................. 349
ISFP .................................................................................... 352
INFP ................................................................................... 358
9.8. ISJ — Typ introwertywny z przewagą zmysłów .............. 365
ISTJ ..................................................................................... 367
ISFJ ..................................................................................... 372
Rozdział 10. Zakończenie .................................................................379
Załącznik
— Kombinacje preferencji osobowościowych .................. 384
ROZDZIAŁ 3.
Jak wspomniano wcześniej, typologia MBTI opiera się na
koncepcji osobowości Junga. Podstawowe pojęcia (parametry)
to pary:
ekstrawersja
—
introwersja
oznaczane literami E i I,
myślenie
—
uczucia,
dla których wprowadzono skróty T i F,
oraz
intuicja
—
doznania
oznaczone symbolami N i S. Ame-
rykańskie badaczki wprowadziły jedną nową parę, a miano-
wicie
ocenianie
—
obserwowanie
oznaczane jako J i P. Tak
więc typologia Myers i Briggs przedstawia kombinację czte-
rech — jakże by inaczej — dymensji (par przeciwstawnych)
i wyróżnia szesnaście typów osobowościowych. Osiągnęła
ona niewiarygodną wprost popularność sięgającą bezkry-
tycznego zachwytu, który w efekcie raczej przyniósł więcej
szkody niż pożytku. Specjaliści z dziedziny personalistyki,
łowcy
głów, osoby zajmujące się teoriami zasobów ludz-
kich i różnymi innymi odmianami zarządzania ludźmi rzu-
cili się na tę koncepcję jak drapieżne zwierzęta i zaczęli ją
wykorzystywać na bardzo szeroką skalę. Formularze MBTI
musieli wypełniać pracownicy takich znanych firm jak
Apple Computer, Exxon, AT&T, CityCorp, General Elec-
tric, Honeywell, McDonald’s lub 3M. Szacuje się,
że
tylko
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
360 stopni System ocen pracowniczych.pdf
(308 KB)
Ksiazka dla skutecznych szefow Znane i mniej znane drogi do sukcesu w kierowaniu ludzmi Wydanie II rozszerzone.pdf
(6835 KB)
Absencja chorobowa pracownikow Uwarunkowania ksztaltowanie pomiar.pdf
(662 KB)
Bezposrednie formy partycypacji pracowniczej Polska na tle starych krajow Unii Europejskiej.pdf
(575 KB)
Assessment Development Center Poznaj najskuteczniejsza metode oceny kompetencji pracownikow i kandydatow do pracy.pdf
(1098 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin