Kto jest kim Typy osobowosci dla menedzerow.pdf

(337 KB) Pobierz
Kto jest kim. Typy
osobowoœci dla mened¿erów
Autor: Michal Èakrt
T³umaczenie: Ewa Šrajerová
ISBN: 83-246-0008-6
Tytu³ orygina³u:
Kdo jsem já, kdo jste vy?:
Typologie osobnosti pro manažery
Format: A5, stron: 392
Typy osobowoœci MBTI® — czyli jak klonowaæ najlepszych ludzi w firmie
• Ustalanie precyzyjnych kryteriów rekrutacji
• Nagradzanie i dyscyplinowanie ludzi o ró¿nych typach osobowoœci
• Ankieta: badanie typów osobowoœci MBTI®
Gdyby tylko pracowa³o u nas wiêcej takich osób, jak Dawid…
Gdyby wszyscy ludzie myœleli i dzia³ali podobnie, praca kierowników by³aby prostsza.
Wystarczy³by jeden uniwersalny system motywacyjny: te same kary i nagrody dla
wszystkich. Problem w tym, ¿e ró¿ni ludzie ró¿nie reaguj¹ na te same bodŸce.
Racjonalny ekstrawertyk bêdzie pracowaæ chêtniej, gdy nakreœlisz mu realn¹
i obiecuj¹c¹ œcie¿kê kariery. Lecz gdy masz do czynienia z emocjonalnym
introwertykiem, lepiej siêgnij po inne argumenty. To samo dotyczy dyscyplinowania:
ostra reprymenda jednych przywo³uje do porz¹dku, innym odbiera chêæ do pracy.
Poznaj koncepcjê MBTI®, a osi¹gniesz wy¿szy poziom percepcji. Zaczniesz dostrzegaæ
subtelne ró¿nice miêdzy ludŸmi, z którymi pracujesz. Wyrobisz w sobie szósty zmys³,
który pozwala lepiej przewidywaæ zachowania wspó³pracowników.
Jak dzia³a MBTI®?
MBTI® to system okreœlania osobowoœci, stosowany przez kadrowców i mened¿erów
wielu du¿ych organizacji, takich jak Ernst & Young czy Whirlpool, zgodnie z którym
psychikê ludzk¹ mo¿na rozpatrywaæ w 4 wymiarach:
ekstrawertycy (E) – introwertycy (I)
percepcjoniœci (P) – intuicjoniœci (N)
myœliciele (T) – uczuciowcy (F)
sêdziowie (S) – obserwatorzy (O)
Te wymiary, na³o¿one na siebie, tworz¹ 16 typów osobowoœci. I tak na przyk³ad INTP
jest kodem myœlenia i zachowania teoretyków, którzy potrafi¹ skutecznie interpretowaæ
rzeczywistoœæ i dostrzegaæ w niej schematy oraz niespójnoœci. Ludzie z tym kodem
sprawnie rozwi¹zuj¹ problemy techniczne i pracuj¹ na ogólnych modelach. S¹ dobrymi
analitykami i lubi¹ wyjaœniaæ innym, jak dzia³a œwiat.
MBTI® w obecnej postaci jest owocem wieloletnich badañ psychologów z ca³ego
œwiata. To klucz, którym mened¿erowie otwieraj¹ umys³y wspó³pracowników.
Podziękowania ........................................................................... 9
Rozdział 1. Wstęp .................................................................... 11
Rozdział 2. Różnice indywidualne: nieco historii ................. 17
Rozdział 3. Wykorzystywanie typologii MBTI
a teoria osobowości ................................................................. 27
3.1. Pojęcie osobowości ....................................................29
3.2. Przyczyny różnic osobowościowych .........................34
3.3. Jak powstała typologia MBTI? ...................................40
Rozdział 4. Ankieta do diagnozy osobowości ........................ 45
Rozdział 5. Pary preferencji postaw
i funkcji psychologicznych w typologii osobowości .............. 59
5.1. Intuicja kontra doznania, N kontra S ........................63
5.2. Myślenie kontra uczucia, T kontra F .........................77
5.3. Ekstrawertyzm kontra introwertyzm, E kontra I .......89
5.4. Ocenianie kontra obserwowanie, J kontra P ...........101
5.5. Kto jest lepszy? .........................................................109
6
_____________
K
TO JEST KIM
. T
YPY OSOBOWOŚCI DLA MENEDŻERÓW
Rozdział 6. Styl kognitywny ................................................. 115
6.1. Sposoby podejmowania decyzji
i rozwiązywania problemów ................................... 116
6.2. Wzajemna użyteczność poszczególnych typów ..... 129
Rozdział 7. Cztery rodzaje temperamentów ..................................... 135
7.1. Temperament Dionizosa ....................................................137
7.2. Temperament Epimeteusza ...............................................153
7.3. Temperament Prometeusza ...............................................167
7.4. Temperament Apollina ......................................................185
Rozdział 8. Rodzaj temperamentu a praca menedżera .................... 203
Rozdział 9. Szesnaście typów osobowości ....................................... 249
9.1. ETJ — Typ ekstrawertywny z przewagą myślenia ............257
ESTJ ....................................................................................258
ENTJ ....................................................................................263
9.2. EFJ — Typ ekstrawertywny z przewagą uczuć ...................271
ESFJ .....................................................................................273
ENFJ ....................................................................................278
9.3. ENP — Typ ekstrawertywny z przewagą intuicji .............285
ENTP ...................................................................................287
ENFP ...................................................................................291
9.4. ESP — Typ ekstrawertywny
z postrzeganiem zmysłowym .............................................298
ESTP ...................................................................................301
ESFP ....................................................................................306
9.5. ITP — Typ introwertywny z przewagą myślenia ..............312
ISTP ....................................................................................314
INTP ....................................................................................322
9.6. INJ — Typ introwertywny z przewagą intuicji .................330
INTJ .....................................................................................332
INFJ .....................................................................................340
S
PIS TREŚCI
__________________________________________________
7
9.7. IFP — Typ introwertywny z przewagą uczuć .................. 349
ISFP .................................................................................... 352
INFP ................................................................................... 358
9.8. ISJ — Typ introwertywny z przewagą zmysłów .............. 365
ISTJ ..................................................................................... 367
ISFJ ..................................................................................... 372
Rozdział 10. Zakończenie .................................................................379
Załącznik
— Kombinacje preferencji osobowościowych .................. 384
ROZDZIAŁ 3.
Jak wspomniano wcześniej, typologia MBTI opiera się na
koncepcji osobowości Junga. Podstawowe pojęcia (parametry)
to pary:
ekstrawersja
introwersja
oznaczane literami E i I,
myślenie
uczucia,
dla których wprowadzono skróty T i F,
oraz
intuicja
doznania
oznaczone symbolami N i S. Ame-
rykańskie badaczki wprowadziły jedną nową parę, a miano-
wicie
ocenianie
obserwowanie
oznaczane jako J i P. Tak
więc typologia Myers i Briggs przedstawia kombinację czte-
rech — jakże by inaczej — dymensji (par przeciwstawnych)
i wyróżnia szesnaście typów osobowościowych. Osiągnęła
ona niewiarygodną wprost popularność sięgającą bezkry-
tycznego zachwytu, który w efekcie raczej przyniósł więcej
szkody niż pożytku. Specjaliści z dziedziny personalistyki,
łowcy
głów, osoby zajmujące się teoriami zasobów ludz-
kich i różnymi innymi odmianami zarządzania ludźmi rzu-
cili się na tę koncepcję jak drapieżne zwierzęta i zaczęli ją
wykorzystywać na bardzo szeroką skalę. Formularze MBTI
musieli wypełniać pracownicy takich znanych firm jak
Apple Computer, Exxon, AT&T, CityCorp, General Elec-
tric, Honeywell, McDonald’s lub 3M. Szacuje się,
że
tylko
Zgłoś jeśli naruszono regulamin