Flash CS5 PL Professional cwiczenia praktyczne.pdf

(1503 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Flash CS5 PL Professional.
Ćwiczenia praktyczne
Autorzy:
Joanna Pasek, Krzysztof Pasek
ISBN: 978-83-246-3593-1
Format: 140×208, stron: 192
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Zrób to we Flashu!
• Rysowanie, posługiwanie się symbolami i różne metody animacji
• Sterowanie odtwarzaniem filmu i dodawanie elementów interaktywnych
• Publikowanie filmów Flasha na stronie WWW i w postaci samodzielnej prezentacji
Flash CS5 PL święci dziś triumfy jako znakomite i niezbyt skomplikowane w obsłudze narzędzie
do tworzenia animowanych filmów, gier i wszelkich interaktywnych elementów stron WWW.
Ten świetny i uniwersalny program może być z powodzeniem wykorzystywany zarówno przez
zupełnych nowicjuszy, jak i bardziej zaawansowanych użytkowników. Największe atuty Flasha to
właśnie jego przystępność, a także możliwość łatwego łączenia elementów wizualnych, animacji
i dźwięku oraz zapewnianie świetnej komunikacji z odbiorcami. Jeśli więc poszukujesz narzędzia,
które pozwoli Ci bez trudu wyposażyć stronę WWW w bogaty zestaw efektów multimedialnych,
pora nauczyć się w końcu właściwie używać Flasha.
„Flash CS5 PL Professional. Ćwiczenia praktyczne” to zestaw zadań dla użytkowników dopiero
zapoznających się z funkcjami i możliwościami tego programu. Znajdziesz tu proste ćwiczenia
pozwalające oswoić środowisko pracy, by następnie opanować kwestie dotyczące rysowania
i edycji obiektów. Nauczysz się tworzyć sceny, warstwy i hierarchie obiektów oraz poznasz
wszystkie dostępne we Flashu typy animacji. Odkryjesz też zasady, na jakich działają różne
interaktywne elementy strony, i zrozumiesz, jak można wykorzystać je do własnych celów.
No i rzecz najważniejsza – poznasz sposoby eksportowania wyników swojej pracy i publikowania
ich w sieci. Jeśli chcesz zatem szybko opanować podstawy potężnego Flasha CS5 PL, trafiłeś
najlepiej, jak mogłeś!
• Przygotowanie do pracy – typy plików Flasha i interfejs programu
• Rysowanie – kształty wektorowe, wypełnienia, właściwości linii, transformacje, tekst
• Sceny, warstwy i obiekty
• Animacja – listwa czasowa, automatyczna animacja, obiekty filmowe i graficzne
• Interaktywne elementy filmu
• Publikowanie plików Flasha
Flash CS5 PL – sięgnij po proste rozwiązanie!
Spis tre ci
WstÚp
Rozdziaï 1. Przygotowanie do pracy
Operacje na plikach
Interfejs Flasha
5
7
7
14
Rozdziaï 2. Rysowanie
Ksztaïty wektorowe
Ró ne typy wypeïnieñ
Wïa ciwo ci linii
Transformacje
Tekst
21
22
38
45
51
65
Rozdziaï 3. Sceny, warstwy i obiekty
Warstwy
Obiekty
Sceny
67
67
81
94
Rozdziaï 4. Animacja
Listwa czasowa
Automatyczna animacja
Akcje sterujÈce listwÈ czasowÈ
Obiekty filmowe a graficzne
Uwagi ogólne
99
99
109
138
145
148
Rozdziaï 5. Interaktywne elementy filmu
Rozdziaï 6. Publikowanie plików Flasha
151
183
2
Rysowanie
Flash jest bardzo wygodnym narzÚdziem do rysowania, ale nie
nadaje siÚ do tworzenia rysunków precyzyjnych i zïo onych.
Mo na w nim szybko i wygodnie narysowaÊ komiksowe zwie-
rzÈtko z du ymi oczami. Natomiast wykonanie we Flashu rysunku
technicznego jest raczej trudne — wynika to z charakteru dostÚpnych
w programie narzÚdzi oraz z caïej struktury programu. Je eli potrze-
bujesz projektu architektonicznego albo wykresów danych statystycz-
nych, pamiÚtaj, e istnieje wiele innych programów.
Zamiast próbowaÊ zmusiÊ Flasha do funkcjonowania na wzór progra-
mów z rodziny CAD, warto wykorzystaÊ jego mo liwo ci. RysujÈc we
Flashu, nie trzeba przejmowaÊ siÚ tym, e linie siÚ nie stykajÈ, a w wy-
peïnieniach pojawiïy siÚ szczeliny
bardzo ïatwo jest to naprawiÊ.
Flash dostarcza narzÚdzia, którymi mo na rysowaÊ swobodnie i szybko.
Je li nie chcesz, nie musisz nawet oglÈdaÊ punktów kontrolnych ry-
sowanych krzywych (choÊ mo na je wy wietliÊ i edytowaÊ, je li kto
sobie tego yczy
wtedy rysowanie we Flashu zaczyna przypominaÊ
rysowanie w programach CorelDRAW albo Adobe Illustrator). Niedo-
kïadno Ê narzÚdzi nie jest ich wadÈ, szczególnie e nie przeszkadza
w dalszej obróbce obrazu. Przykïadowo narzÚdzie do wypeïniania
ksztaïtów kolorem (Wiadro
z farbÈ)
ma parametr
Rozmiar odstÚpu,
który okre la, jak du e dziury bÚdÈ pomijane podczas wypeïniania.
Rysunek 2.1 przedstawia przykïadowy obrazek wykonany za pomocÈ
narzÚdzi
PÚdzel
i
Wiadro z farbÈ.
Szare wypeïnienie nie wylewa siÚ na
zewnÈtrz pomimo nieciÈgïych konturów kwiatka.
22
Flash CS5 PL Professional • mwiczenia praktyczne
Rysunek 2.1.
Niedokïadno Ê
rysunku
nie przeszkadza
w jego obróbce
Oczywi cie we Flashu mo na te tworzyÊ idealne, geometryczne ksztaï-
ty, byle tylko nie byïo to co tak skomplikowanego jak przekrój tokarki.
Narysowanie prostokÈta z zaokrÈglonymi naro nikami lub siedmiokÈta
foremnego nie jest problemem. Dla zwiÚkszenia dokïadno ci mo na
równie stosowaÊ we Flashu przeksztaïcenia numeryczne (omówimy je
pó niej) i automatyczne przyciÈganie do siatki albo do linii pomocni-
czych. Aby wykonaÊ rysunek geometryczny wedïug siatki, wybierz
polecenie
Widok/Siatka/Poka siatkÚ
(sÈsiednie polecenie,
Edytuj siatkÚ,
powoduje wy wietlenie okna, w którym mo esz zmieniÊ rozmiar
„oczek” siatki — domy lnie jest to 10×10 pikseli). NastÚpnie wybierz
polecenie
Widok/PrzyciÈganie/PrzyciÈgaj do siatki.
Linie pomocnicze,
tak jak w innych programach graficznych, mo esz „wyciÈgnÈÊ” z otacza-
jÈcych obszar rysunkowy linijek, lecz najpierw oczywi cie musisz te
linijki wy wietliÊ (polecenie
Widok/Linijki).
Trzeba te uaktywniÊ przy-
ciÈganie kursora do linii pomocniczych w menu
Widok/PrzyciÈganie.
Bardzo wygodne jest to, e Flash pozwala tworzyÊ oddzielne warstwy
zawierajÈce obiekty pomocnicze; mogÈ to byÊ dowolne linie i ksztaïty,
do których bÚdÈ przyciÈgane rozmaite elementy umieszczane na stole
monta owym. W finalnym pliku obiekty z warstwy pomocniczej nie sÈ
wy wietlane. Tworzenie warstw zostanie omówione w nastÚpnym rozdziale.
Skoro ju mowa o swobodzie rysowania, nale y wspomnieÊ o mo li-
wo ci zastosowania urzÈdzeñ wskazujÈcych. Zwykïa mysz wystarczy,
by obsïugiwaÊ program, lecz majÈc do dyspozycji du y tablet i Flasha,
mo na rysowaÊ niemal tak, jak rysuje siÚ oïówkiem na papierze.
Ksztaïty wektorowe
We Flashu na rysunek skïadajÈ siÚ dwa podstawowe elementy — linie
(obrysy obiektów) i wypeïnienia. Ka dy wie, co to jest obrys i wypeïnie-
nie, lecz we Flashu potrafiÈ siÚ one zachowywaÊ odrobinÚ nietypowo.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin