Macromedia Flash Super Samurai.pdf
(
1451 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Macromedia Flash
Super Samurai
Autor: praca zbiorowa
T³umaczenie: Marek Binkowski
ISBN: 83-7197-696-8
Tytu³ orygina³u:
Macromedia Flash Super Samurai
Format: B5, stron: 378
Zawiera CD-ROM
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
G³ównym za³o¿eniem tego podrêcznika jest nauka poprzez zabawê (bo kreskówki to
przede wszystkim du¿a dawka zabawy). Dlatego wydanie tej ksi¹¿ki w formie zwyk³ego
podrêcznika by³oby powa¿nym b³êdem. Podstawy Flasha mo¿na przyswoiæ sobie
z ró¿nych róde³, wiêc nie bêdziemy im tu po wiêcaæ zbytniej uwagi. W zwi¹zku z tym
najlepiej by by³o, aby podstawy mia³ ju¿ opanowane, gdy¿ nie bêdziemy zajmowaæ siê
opisem ka¿dego narzêdzia czy sposobu jego zastosowania. Czasami najlepiej jest
zapoznaæ siê z narzêdziem poprzez u¿ycie go w niestandardowy sposób.
W ka¿dym rozdziale znajdziesz æwiczenia, które umo¿liwi¹ ci zastosowanie wy³o¿onych
przez nas teorii w praktyce. Do wszystkich æwiczeñ do³¹czono kompletne pliki
w formacie FLA zawieraj¹ce wszystkie potrzebne elementy. Na p³ycie CD znajduje siê
ponad 75 autorskich plików wykonanych we Flashu. Dodatkow¹ atrakcj¹ jest
(umieszczony równie¿ na p³ycie CD) plik w formacie FLA z dwuminutow¹ kreskówk¹
wideo z muzyk¹, Human Blues wykonan¹ przez Webera.
Je li twoim marzeniem jest programowanie gier w pi¹tej wersji Flasha, lecz zniechêca
ciê z³o¿ono æ procesu tworzenia, ta ksi¹¿ka mo¿e przyczyniæ siê do twojego sukcesu.
Poprzez wykonywanie æwiczeñ i analizowanie przyk³adów zrozumiesz nawet najbardziej
skomplikowane zagadnienia. Je li tylko przyswoisz sobie techniki zastosowane w grach
dostarczonych z t¹ ksi¹¿k¹ na pewno bêdziesz tworzy³ w³asne gry we Flashu.
komunikacji z przegl¹dark¹ za pomoc¹ Flasha i skryptów JavaScript.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Podziękowania ........................................................................................................................ 7
O Autorach............................................................................................................................ 11
Wstęp .................................................................................................................................... 15
Rozdział 1. Jak tchnąć ycie w film Flasha ..............................................................19
Interaktywny pająk ............................................................................................................... 19
Plik źródłowy ..................................................................................................................................20
Tworzenie elementów pająka..........................................................................................................20
Wprawianie pająka w ruch ..............................................................................................................21
Interaktywność pająka.....................................................................................................................24
Chodzące insekty .................................................................................................................. 24
Tworzenie elementów insekta .........................................................................................................25
Spacer insekta..................................................................................................................................27
Podsumowanie ...................................................................................................................... 32
Rozdział 2. Flash i grafika trójwymiarowa..............................................................33
ActionScript i trzy wymiary ................................................................................................. 33
Trzy wymiary ..................................................................................................................................33
Symulacja trzech wymiarów ...........................................................................................................36
Kolejność nakładania klipów na osi z .............................................................................................43
Przesunięcia.....................................................................................................................................44
Obrót................................................................................................................................................52
Optymalizacja..................................................................................................................................64
Studium 1. Obracanie skupiska punktów ........................................................................................66
Studium 2. Trójwymiarowy świat ...................................................................................................72
Studium 3. Trójwymiarowe menu...................................................................................................79
Podsumowanie ................................................................................................................................87
Renderowane obiekty trójwymiarowe .................................................................................. 87
Oprogramowanie niezale nych producentów .................................................................................87
Studium 1. Myśliwiec .....................................................................................................................89
Studium 2. Interfejs Gwiezdne wrota..............................................................................................99
Podsumowanie ..............................................................................................................................104
Rozdział 3. Prawa fizyki ..........................................................................................105
Podstawy matematyki ......................................................................................................... 105
Układ współrzędnych Flasha ........................................................................................................105
Powtórka z trygonometrii..............................................................................................................107
Wektory .........................................................................................................................................110
Podstawy fizyki................................................................................................................... 114
Prędkość i przyspieszenie..............................................................................................................114
Drugie prawo Newtona .................................................................................................................118
4
Flash. Super samuraj
Prosta grawitacja ...........................................................................................................................119
Tarcie.............................................................................................................................................120
Prawo Hooke’a — sprę yna..........................................................................................................123
Detekcja kolizji ................................................................................................................... 126
Metoda MovieClip.hitTest()..........................................................................................................126
Matematyczna detekcja kolizji......................................................................................................128
Reakcje na kolizje ............................................................................................................... 134
Typowe reakcje niefizyczne..........................................................................................................134
Zasada zachowania pędu i zasada zachowania energii kinetycznej..............................................135
Podsumowanie .................................................................................................................... 142
Rozdział 4. Programowanie dźwięku we Flashu ...................................................145
Co to jest dźwięk?............................................................................................................... 145
Częstotliwość i amplituda .............................................................................................................145
Dźwięk cyfrowy.................................................................................................................. 146
Częstotliwość próbkowania i rozdzielczość bitowa......................................................................146
Kompresja MP3.............................................................................................................................147
Obiekt Sound ...................................................................................................................... 147
Sterowanie pojedynczym dźwiękiem ................................................................................. 148
Przypisywanie dźwięków ..............................................................................................................148
Rozpoczynanie odtwarzania..........................................................................................................149
Zatrzymywanie odtwarzania .........................................................................................................150
Tworzenie suwaków głośności i panoramy ..................................................................................150
Dźwięk i zdarzenia asynchroniczne ..............................................................................................152
Sterowanie wieloma dźwiękami ......................................................................................... 153
Tworzymy mikser .........................................................................................................................155
Synchronizacja ..............................................................................................................................158
Nietypowe techniki ............................................................................................................. 159
Sterowanie za pomocą układu współrzędnych..............................................................................159
Relacje przestrzenne......................................................................................................................160
Rejestracja współrzędnych klipów................................................................................................162
Wstępne wczytywanie dźwięków .................................................................................................164
Praktyczne studium............................................................................................................. 166
Przypisywanie obiektów i dźwięków ............................................................................................167
Sprawdzanie odległości klipów.....................................................................................................168
Wyznaczanie wartości panoramy..................................................................................................169
Wyznaczanie wartości głośności...................................................................................................170
Prędkość obrotowa ........................................................................................................................171
Globalne sterowanie głośnością ....................................................................................................172
Wskazówki dotyczące stosowania dźwięku we Flashu...................................................... 173
Podsumowanie .................................................................................................................... 174
Rozdział 5. Modułowa budowa projektu................................................................175
Co to jest modułowa budowa projektu? ............................................................................. 175
Metoda loadMovieNum() — sedno sprawy ....................................................................... 176
Ście ki relatywne a ście ki absolutne ...........................................................................................178
Dwa sposoby wczytywania filmów...............................................................................................178
Adresowanie poziomów ................................................................................................................180
Planowanie modułów ....................................................................................................................181
Spis treści
5
Studium — witryna............................................................................................................. 183
Film master.swf — tu się wszystko zaczyna.................................................................................186
Film interface.swf — nawigacja ...................................................................................................186
Film contact.swf — formularz kontaktowy ..................................................................................194
Film background_picker.swf — sterowanie dźwiękiem...............................................................196
Film background_2.swf — strona About Me................................................................................200
Film imagemover.swf — strona Experiments...............................................................................201
Film gallery.swf — galeria............................................................................................................204
Podsumowanie .................................................................................................................... 206
Rozdział 6. Dynamiczne strony Flasha...................................................................207
Dynamiczne strony Flasha — podstawy ............................................................................ 207
Języki programowania skryptów serwerowych ............................................................................208
Kluczowe zagadnienia i terminy ...................................................................................................209
Studium 1. Serwis dyskusyjny............................................................................................ 212
Baza danych ..................................................................................................................................212
Tworzenie skryptów serwerowych................................................................................................213
Fronton utworzony we Flashu.......................................................................................................222
Studium 2. Licznik odwiedzin ............................................................................................ 236
Skrypt count.php ...........................................................................................................................237
Fronton flashowy...........................................................................................................................239
Studium 3. Pokój pogawędek ............................................................................................. 240
Skrypt chatserver.asp ....................................................................................................................240
Fronton flashowy...........................................................................................................................243
Dodatkowa pomoc .............................................................................................................. 244
Quiz..................................................................................................................................... 245
Rozdział 7. Projektowanie interfejsu......................................................................247
Co to jest klip sterujący?..................................................................................................... 247
Interaktywny album ............................................................................................................ 248
Element menu, który zmienia skalę i kolor...................................................................................249
Panele narzędzi ................................................................................................................... 258
Korzystamy z akcji function() i onClipEvent().............................................................................260
Obsługa panelu ..............................................................................................................................264
Podsumowanie .................................................................................................................... 266
U yteczne wskazówki ...................................................................................................................267
U yteczność i innowacja ...............................................................................................................268
Rozdział 8. Flash i XML ..........................................................................................269
Co to jest XML?.................................................................................................................. 269
Problem .........................................................................................................................................270
Rozwiązanie ..................................................................................................................................271
Przykładowy projekt .....................................................................................................................271
XML — podstawy .............................................................................................................. 273
Własny dokument..........................................................................................................................274
Co to za nazwa?.............................................................................................................................274
Reguły składni XML .....................................................................................................................275
Kindersztuba XML ............................................................................................................. 281
Deklaracje XML............................................................................................................................281
Wielkie czy małe litery?................................................................................................................282
6
Flash. Super samuraj
Segmentacja danych ......................................................................................................................282
Atrybuty a elementy ......................................................................................................................284
Białe znaki.....................................................................................................................................285
Przykłady dokumentów XML ............................................................................................ 286
Wiadomość e-mail.........................................................................................................................286
Artykuły ........................................................................................................................................287
Księga gości ..................................................................................................................................289
Koszyk na zakupy .........................................................................................................................291
Dokumenty XML we Flashu .............................................................................................. 294
Jak Flash interpretuje dokumenty XML........................................................................................294
Poznaj rodzinę ...............................................................................................................................295
Wydajność parsowania..................................................................................................................298
Czytanie danych XML ..................................................................................................................298
Tworzenie dokumentów XML we Flashu .......................................................................... 310
Tworzenie węzłów i atrybutów .....................................................................................................310
Usuwanie węzłów i atrybutów ......................................................................................................312
Klonowanie węzłów ......................................................................................................................313
Pobieranie i wysyłanie dokumentów XML...................................................................................315
Studium: koszyk na zakupy ................................................................................................ 318
Projekt ...........................................................................................................................................319
Podsumowanie .................................................................................................................... 328
Rozdział 9. Współpraca z językiem JavaScript .....................................................329
Podstawy integracji............................................................................................................. 329
Obsługa komunikacji skryptów.....................................................................................................330
Sterowanie odtwarzaczem Flash Player za pomocą skryptów JavaScript ......................... 332
Oddziaływanie skryptu JavaScript na film Flasha ........................................................................332
Przycisk Back przeglądarki działający we Flashu ........................................................................333
Przechowywanie i odczytywanie informacji ...................................................................... 334
Przechowywanie danych w
cookie................................................................................................335
Flash i inne moduły rozszerzające ...................................................................................... 339
Moduł rozszerzający RealPlayer ...................................................................................................339
Interfejs API ..................................................................................................................................341
Rozszerzanie mo liwości Flasha ........................................................................................ 344
Otwieranie nowych okien ................................................................................................... 346
Sterowanie otwartym oknem z filmu Flasha.................................................................................347
Podsumowanie .................................................................................................................... 349
Dodatek A Słowa zastrze one..................................................................................351
Dodatek B Metody odtwarzacza Flash Player .......................................................357
Dodatek C Symbole zastępcze stosowane w wyra eniach regularnych...............365
Skorowidz..................................................................................................................367
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
100 sposobow na Flash.pdf
(2168 KB)
Adobe Flash CS3 Professional PL Techniki studyjne Oficjalny podrecznik.pdf
(3401 KB)
ActionScript 3 0 Biblia.pdf
(639 KB)
ActionScript 2 0 Od podstaw.pdf
(765 KB)
ActionScript 3 0 dla Adobe Flash CS4 CS4 PL Professional Oficjalny podrecznik.pdf
(1065 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin