Java Podstawy Wydanie VIII.pdf
(
544 KB
)
Pobierz
Java. Podstawy.
Wydanie VIII
Autor: Cay S. Horstmann, Gary Cornell
T³umaczenie: £ukasz Piwko
ISBN: 978-83-246-1478-3
Tytu³ orygina³u:
Core Java(TM),
Volume I--Fundamentals (8th Edition)
Format: 172x245, stron: 888
Zacznij tworzyæ niezale¿ne od platformy aplikacje jeszcze dziœ!
•
Jakie nowoœci kryj¹ siê w Java Standard Edition 6?
•
Jak rozpocz¹æ przygodê z jêzykiem Java?
•
Jak wykorzystaæ wielow¹tkowoœæ?
Jêzyk programowania Java zosta³ stworzony i jest rozwijany przez firmê Sun
Microsystems. Mo¿liwoœæ zastosowania go na ró¿nych platformach zosta³a doceniona
przez wielu programistów na œwiecie. Jednak nie jest to jedyna mocna strona Javy.
Warto tu wskazaæ równie¿ jej silne ukierunkowanie na obiektowoœæ, obs³ugê
programowania rozproszonego, mechanizm automatycznego oczyszczania pamiêci
(ang. garbage collection). Dziêki swoim atutom, dobrej dokumentacji i licznych
publikacjom Java jest dziœ wiod¹cym rozwi¹zaniem na rynku jêzyków programowania.
Ksi¹¿ka „Java. Podstawy. Wydanie VIII” zosta³a zaktualizowana o wszystkie
te elementy, które pojawi³y siê w wersji szóstej platformy Java Standard Edition.
Tom pierwszy — „Podstawy” — zawiera wprowadzenie do jêzyka programowania Java.
Autorzy ksi¹¿ki przedstawi¹ tu za³o¿enia przyjête przez firmê Sun przy tworzeniu
tej platformy. Dowiesz siê, jakie prawa rz¹dz¹ programowaniem obiektowym
oraz jak wykorzystaæ interfejsy i obs³ugê wyj¹tków. Dodatkowo bêdziesz mieæ
mo¿liwoœæ zapoznania siê z elementami projektowania i tworzenia interfejsu
u¿ytkownika. W ostatnim rozdziale autorzy omówi¹ wielow¹tkowoœæ oraz sposób
zastosowania tego typu rozwi¹zañ w codziennej pracy programisty jêzyka Java.
•
Podstawy jêzyka Java
— Programowanie obiektowe — Interfejsy — Sposób u¿ycia klas proxy oraz klas
wewnêtrznych — Projektowanie interfejsu u¿ytkownika z wykorzystaniem
biblioteki Swing — Obs³uga wyj¹tków — Wykrywanie i rozwi¹zywanie problemów
w kodzie — Wielow¹tkowoœæ
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wykorzystaj si³ê obiektów.
Programowanie obiektowe w jêzyku Java ma przysz³oœæ!
Spis treÊci
PodziÂkowania .........................................................................................................................................13
WstÂp ........................................................................................................................................................15
RozdziaÄ 1. WstÂp do Javy ........................................................................................................................21
Java jako platforma programistyczna .............................................................................. 21
Säowa klucze biaäej ksiögi Javy ...................................................................................... 22
Prosty .................................................................................................................... 23
Zorientowany obiektowo .......................................................................................... 23
Sieciowy ................................................................................................................. 24
Niezawodny ............................................................................................................ 24
Bezpieczny ............................................................................................................. 25
Niezale ny od architektury ....................................................................................... 26
Przeno ny .............................................................................................................. 26
Interpretowany ........................................................................................................ 27
Wysokowydajny ....................................................................................................... 27
Wielowñtkowy ......................................................................................................... 27
Dynamiczny ............................................................................................................ 28
Aplety Javy i internet ..................................................................................................... 28
Krótka historia Javy ...................................................................................................... 30
Gäówne nieporozumienia dotyczñce Javy ......................................................................... 32
RozdziaÄ 2. Érodowisko programistyczne Javy ................................................................................... 37
Instalacja oprogramowania Java Development Kit ........................................................... 38
Pobieranie pakietu JDK ........................................................................................... 38
Ustawianie cie ki dostöpu ...................................................................................... 40
Instalacja bibliotek i dokumentacji ............................................................................ 41
Instalacja przykäadowych programów ......................................................................... 42
Drzewo katalogów Javy ............................................................................................ 43
Wybór rodowiska programistycznego ............................................................................ 44
U ywanie narzödzi wiersza poleceþ ................................................................................ 44
Rozwiñzywanie problemów ....................................................................................... 46
4
Java. Podstawy
Praca w zintegrowanym rodowisku programistycznym .................................................... 47
Znajdowanie bäödów kompilacji ................................................................................ 50
Uruchamianie aplikacji graficznej ................................................................................... 51
Tworzenie i uruchamianie apletów ................................................................................. 53
RozdziaÄ 3. Podstawowe elementy jÂzyka Java .................................................................................... 59
Prosty program w Javie ................................................................................................. 60
Komentarze ................................................................................................................. 63
Typy danych ................................................................................................................. 64
Typy caäkowite ........................................................................................................ 64
Typy zmiennoprzecinkowe ........................................................................................ 65
Typ char ................................................................................................................. 66
Typ boolean ............................................................................................................ 68
Zmienne ...................................................................................................................... 69
Inicjacja zmiennych ................................................................................................. 70
Staäe ...................................................................................................................... 70
Operatory .................................................................................................................... 71
Operatory inkrementacji i dekrementacji ................................................................... 72
Operatory relacyjne i logiczne ................................................................................... 73
Operatory bitowe ..................................................................................................... 74
Funkcje i staäe matematyczne .................................................................................. 75
Konwersja typów numerycznych ................................................................................ 76
Rzutowanie ............................................................................................................. 77
Nawiasy i priorytety operatorów ................................................................................ 78
Typ wyliczeniowy ..................................................................................................... 79
ãaþcuchy ..................................................................................................................... 79
Podäaþcuchy ........................................................................................................... 79
Konkatenacja ......................................................................................................... 80
ãaþcuchów nie mo na modyfikowaè .......................................................................... 80
Porównywanie äaþcuchów ......................................................................................... 82
Wspóärzödne kodowe znaków i jednostki kodowe ....................................................... 83
API String ............................................................................................................... 84
Dokumentacja API w internecie ................................................................................ 86
Skäadanie äaþcuchów ............................................................................................... 87
Wej cie i wyj cie .......................................................................................................... 90
Odbieranie danych wej ciowych ................................................................................ 90
Formatowanie danych wyj ciowych ........................................................................... 93
Zapis do pliku i odczyt ............................................................................................. 97
Przepäyw sterowania ..................................................................................................... 99
Zasiög blokowy ....................................................................................................... 99
Instrukcje warunkowe ............................................................................................ 100
Pötle .................................................................................................................... 102
Pötle o okre lonej liczbie powtórzeþ ....................................................................... 107
Wybór wielokierunkowy — instrukcja switch ............................................................ 110
Instrukcje przerywajñce przepäyw sterowania ........................................................... 112
Wielkie liczby ............................................................................................................. 115
Tablice ...................................................................................................................... 118
Pötla typu for each ................................................................................................ 119
Inicjowanie tablic i tworzenie tablic anonimowych .................................................... 120
Kopiowanie tablicy ................................................................................................ 120
Parametry wiersza poleceþ .................................................................................... 122
Spis treÊci
5
Sortowanie tablicy ................................................................................................. 123
Tablice wielowymiarowe ......................................................................................... 127
Tablice postrzöpione ............................................................................................. 130
RozdziaÄ 4. Obiekty i klasy .....................................................................................................................133
Wstöp do programowania zorientowanego obiektowo .................................................... 134
Klasy ................................................................................................................... 134
Obiekty ................................................................................................................ 136
Identyfikacja klas .................................................................................................. 136
Relacje miödzy klasami ......................................................................................... 137
U ywanie klas predefiniowanych .................................................................................. 139
Obiekty i zmienne obiektów .................................................................................... 139
Klasa GregorianCalendar ....................................................................................... 142
Metody udostöpniajñce i zmieniajñce warto è elementu ........................................... 144
Definiowanie wäasnych klas ......................................................................................... 150
Klasa Employee .................................................................................................... 151
Stosowanie kilku plików ródäowych ........................................................................ 154
Analiza klasy Employee ......................................................................................... 154
Pierwsze kroki w tworzeniu konstruktorów ............................................................... 155
Parametry jawne i niejawne .................................................................................... 156
Korzy ci z hermetyzacji .......................................................................................... 157
Przywileje klasowe ................................................................................................ 159
Metody prywatne ................................................................................................... 160
Staäe jako pola klasy ............................................................................................. 161
Pola i metody statyczne .............................................................................................. 161
Pola statyczne ...................................................................................................... 161
Staäe statyczne ..................................................................................................... 162
Metody statyczne .................................................................................................. 163
Metody fabrykujñce ............................................................................................... 164
Metoda main ........................................................................................................ 165
Parametry metod ........................................................................................................ 167
Konstruowanie obiektów ............................................................................................. 173
Przeciñ anie ......................................................................................................... 173
Inicjacja pól warto ciami domy lnymi ...................................................................... 174
Konstruktor domy lny ............................................................................................ 175
Jawna inicjacja pól ................................................................................................ 175
Nazywanie parametrów .......................................................................................... 176
Wywoäywanie innego konstruktora .......................................................................... 177
Bloki inicjujñce ...................................................................................................... 178
Niszczenie obiektów i metoda finalize ..................................................................... 182
Pakiety ...................................................................................................................... 182
Importowanie klas ................................................................................................. 183
Importy statyczne .................................................................................................. 185
Dodawanie klasy do pakietu .................................................................................. 185
Zasiög pakietów .................................................................................................... 188
cie ka klas .............................................................................................................. 190
Ustawianie cie ki klas ......................................................................................... 192
Komentarze dokumentacyjne ...................................................................................... 193
Wstawianie komentarzy ......................................................................................... 193
Komentarze do klas .............................................................................................. 194
Komentarze do metod ........................................................................................... 194
6
Java. Podstawy
Komentarze do pól ................................................................................................ 195
Komentarze ogólne ............................................................................................... 195
Komentarze do pakietów i ogólne ........................................................................... 197
Generowanie dokumentacji .................................................................................... 197
Porady dotyczñce projektowania klas ........................................................................... 198
RozdziaÄ 5. Dziedziczenie .......................................................................................................................201
Klasy, nadklasy i podklasy .......................................................................................... 202
Hierarchia dziedziczenia ........................................................................................ 208
Polimorfizm .......................................................................................................... 208
Wiñzanie dynamiczne ............................................................................................ 210
Wyäñczanie dziedziczenia — klasy i metody finalne .................................................. 213
Rzutowanie ........................................................................................................... 214
Klasy abstrakcyjne ................................................................................................ 216
Dostöp chroniony .................................................................................................. 221
Klasa bazowa Object .................................................................................................. 222
Metoda equals ..................................................................................................... 223
Porównywanie a dziedziczenie ................................................................................ 224
Metoda hashCode ................................................................................................. 227
Metoda toString .................................................................................................... 229
Generyczne listy tablicowe .......................................................................................... 234
Dostöp do elementów listy tablicowej ..................................................................... 237
Zgodno è pomiödzy typowanymi a surowymi listami tablicowymi ............................... 241
Osäony obiektów i autoboxing ...................................................................................... 242
Metody ze zmiennñ liczbñ parametrów ......................................................................... 245
Klasy wyliczeniowe ..................................................................................................... 246
Refleksja ................................................................................................................... 248
Klasa Class .......................................................................................................... 249
Podstawy przechwytywania wyjñtków ....................................................................... 251
Zastosowanie refleksji w analizie funkcjonalno ci klasy ............................................ 253
Refleksja w analizie obiektów w czasie dziaäania programu ....................................... 258
Zastosowanie refleksji w generycznym kodzie tablicowym ......................................... 263
Wska niki do metod .............................................................................................. 267
Porady projektowe dotyczñce dziedziczenia ................................................................... 270
RozdziaÄ 6. Interfejsy i klasy wewnÂtrzne ..........................................................................................273
Interfejsy ................................................................................................................... 274
Wäasno ci interfejsów ............................................................................................ 279
Interfejsy a klasy abstrakcyjne ............................................................................... 280
Klonowanie obiektów .................................................................................................. 281
Interfejsy a sprzö enie zwrotne .................................................................................... 287
Klasy wewnötrzne ....................................................................................................... 290
Dostöp do stanu obiektu w klasie wewnötrznej ........................................................ 292
Specjalne reguäy skäadniowe dotyczñce klas wewnötrznych ....................................... 295
Czy klasy wewnötrzne sñ potrzebne i bezpieczne? .................................................... 296
Lokalne klasy wewnötrzne ..................................................................................... 298
Dostöp do zmiennych finalnych z metod zewnötrznych .............................................. 299
Anonimowe klasy wewnötrzne ................................................................................ 301
Statyczne klasy wewnötrzne ................................................................................... 304
Klasy proxy ................................................................................................................ 307
Wäasno ci klas proxy ............................................................................................. 311
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Ciagle dostarczanie oprogramowania w jezyku Java Najlepsze narzedzia i praktyki wdrazania kodu.pdf
(2771 KB)
Android Aplikacje wielowatkowe Techniki przetwarzania.pdf
(2109 KB)
Head First EJB Edycja polska Rusz glowa.pdf
(1704 KB)
Algorytmy struktury danych i techniki programowania dla programistow Java.pdf
(1654 KB)
Head First Java Edycja polska Rusz glowa.pdf
(2880 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin