Java Przewodnik dla poczatkujacych Wydanie VIII.pdf
(
3039 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału: Java: A Beginner's Guide, Eighth Edition
Tłumaczenie:
Piotr Rajca na podstawie „Java. Przewodnik dla początkujących. Wydanie V”
w tłumaczeniu Jaromira Senczyka
ISBN: 978-83-283-5879-9
Original edition copyright © 2019 by McGraw-Hill Education (Publisher).
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2020 by Helion SA
All rights reserved.
Oracle and Java are registered trademarks of Oracle Corporation and/or its affiliates. All other
trademarks are the property of their respective owners, and McGraw-Hill Education makes no claim of
ownership by the mention of products that contain these marks.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javpp8.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javpp8
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorze ......................................................................................................................... 13
O redaktorze merytorycznym ......................................................................................... 14
Wstęp ............................................................................................................................... 15
1.
Podstawy Javy .................................................................................................................. 21
Historia i filozofia Javy ......................................................................................................................... 22
Pochodzenie Javy ......................................................................................................................... 22
Java a języki C i C++ .................................................................................................................... 23
Wpływ Javy na Internet .............................................................................................................. 23
Magiczny kod bajtowy ................................................................................................................ 25
Coś więcej niż aplety ................................................................................................................... 26
Szybszy harmonogram udostępniania ...................................................................................... 27
Terminologia Javy ........................................................................................................................ 27
Programowanie obiektowe .................................................................................................................. 27
Hermetyzacja ................................................................................................................................ 29
Polimorfizm .................................................................................................................................. 29
Dziedziczenie ................................................................................................................................ 29
Java Development Kit ........................................................................................................................... 30
Pierwszy prosty program ..................................................................................................................... 31
Wprowadzenie tekstu programu ............................................................................................... 31
Kompilowanie programu ........................................................................................................... 32
Pierwszy program wiersz po wierszu ........................................................................................ 33
Obsługa błędów składni ....................................................................................................................... 34
Drugi prosty program .......................................................................................................................... 35
Inne typy danych ................................................................................................................................... 37
Przykład 1.1. Zamiana galonów na litry ............................................................................................ 38
Dwie instrukcje sterujące ..................................................................................................................... 39
Instrukcja if ................................................................................................................................... 39
Pętla for ......................................................................................................................................... 40
Bloki kodu .............................................................................................................................................. 41
Średnik i pozycja kodu w wierszu ....................................................................................................... 42
Wcięcia ................................................................................................................................................... 43
Przykład 1.2. Ulepszony konwerter galonów na litry ...................................................................... 43
Słowa kluczowe języka Java ................................................................................................................. 44
Kup książkę
Poleć książkę
4
Java. Przewodnik dla początkujących
Identyfikatory .........................................................................................................................................45
Biblioteki klas .........................................................................................................................................45
Test sprawdzający ..................................................................................................................................46
2.
Typy danych i operatory .................................................................................................. 47
Dlaczego typy danych są tak ważne .....................................................................................................47
Typy proste .............................................................................................................................................48
Typy całkowite ..............................................................................................................................48
Typy zmiennoprzecinkowe .........................................................................................................49
Znaki ...............................................................................................................................................50
Typ logiczny ............................................................................................................................................51
Przykład 2.1. Jak daleko uderzył piorun? ...........................................................................................52
Literały .....................................................................................................................................................53
Literały szesnastkowe, ósemkowe i binarne ..............................................................................53
Specjalne sekwencje znaków .......................................................................................................53
Literały łańcuchowe .....................................................................................................................54
Zmienne ..................................................................................................................................................55
Inicjalizacja zmiennej ...................................................................................................................55
Dynamiczna inicjalizacja .............................................................................................................55
Zasięg deklaracji i czas istnienia zmiennych ......................................................................................56
Operatory ................................................................................................................................................58
Operatory arytmetyczne .......................................................................................................................58
Inkrementacja i dekrementacja ..................................................................................................59
Operatory relacyjne i logiczne .............................................................................................................60
Warunkowe operatory logiczne ...........................................................................................................62
Operator przypisania .............................................................................................................................63
Skrótowe operatory przypisania ..........................................................................................................63
Konwersje typów w instrukcjach przypisania ...................................................................................64
Rzutowanie typów niezgodnych ..........................................................................................................65
Priorytet operatorów .............................................................................................................................67
Przykład 2.2. Tabela prawdy dla operatorów logicznych .................................................................67
Wyrażenia ...............................................................................................................................................68
Konwersja typów w wyrażeniach ...............................................................................................68
Odstępy i nawiasy .........................................................................................................................70
Test sprawdzający ..................................................................................................................................70
3.
Instrukcje sterujące ......................................................................................................... 71
Wprowadzanie znaków z klawiatury ..................................................................................................71
Instrukcja if .............................................................................................................................................72
Zagnieżdżanie instrukcji if ...................................................................................................................73
Drabinka if-else-if ..................................................................................................................................74
Instrukcja switch ....................................................................................................................................75
Zagnieżdżanie instrukcji switch ...........................................................................................................78
Przykład 3.1. Rozpoczynamy budowę systemu pomocy ..................................................................78
Pętla for ...................................................................................................................................................80
Wariacje na temat pętli for ...................................................................................................................81
Brakujące elementy ................................................................................................................................82
Pętla nieskończona .......................................................................................................................83
Pętle bez ciała ..........................................................................................................................................83
Deklaracja zmiennych sterujących wewnątrz pętli ...........................................................................84
Rozszerzona pętla for ............................................................................................................................85
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
Pętla while .............................................................................................................................................. 85
Pętla do-while ........................................................................................................................................ 86
Przykład 3.2. Ulepszamy system pomocy .......................................................................................... 88
Przerywanie pętli instrukcją break ..................................................................................................... 90
Zastosowanie break jako formy goto ................................................................................................. 91
Zastosowanie instrukcji continue ....................................................................................................... 95
Przykład 3.3. Końcowa wersja systemu pomocy .............................................................................. 96
Pętle zagnieżdżone ................................................................................................................................ 99
Test sprawdzający ................................................................................................................................. 99
4.
Wprowadzenie do klas, obiektów i metod ................................................................... 101
Podstawy klas ....................................................................................................................................... 101
Ogólna postać klasy ................................................................................................................... 102
Definiowanie klasy .................................................................................................................... 102
Jak powstają obiekty ........................................................................................................................... 105
Referencje obiektów i operacje przypisania .................................................................................... 105
Metody .................................................................................................................................................. 106
Dodajemy metodę do klasy Vehicle ........................................................................................ 106
Powrót z metody ................................................................................................................................. 108
Zwracanie wartości ............................................................................................................................. 109
Stosowanie parametrów ..................................................................................................................... 110
Dodajemy sparametryzowaną metodę do klasy Vehicle ...................................................... 112
Przykład 4.1. System pomocy jako klasa ......................................................................................... 113
Konstruktory ....................................................................................................................................... 117
Konstruktory z parametrami ............................................................................................................. 118
Dodajemy konstruktor do klasy Vehicle ......................................................................................... 119
Operator new ....................................................................................................................................... 120
Odzyskiwanie pamięci ........................................................................................................................ 120
Słowo kluczowe this ............................................................................................................................ 121
Test sprawdzający ............................................................................................................................... 122
5.
Więcej typów danych i operatorów .............................................................................. 123
Tablice .................................................................................................................................................. 123
Tablice jednowymiarowe .......................................................................................................... 124
Przykład 5.1. Sortowanie tablicy ....................................................................................................... 126
Tablice wielowymiarowe .................................................................................................................... 128
Tablice dwuwymiarowe ............................................................................................................ 128
Tablice nieregularne .................................................................................................................. 129
Tablice o trzech i więcej wymiarach ........................................................................................ 130
Inicjalizacja tablic wielowymiarowych ................................................................................... 130
Alternatywna składnia deklaracji tablic ........................................................................................... 131
Przypisywanie referencji tablic ......................................................................................................... 131
Wykorzystanie składowej length ...................................................................................................... 132
Przykład 5.2. Klasa Queue ................................................................................................................. 134
Styl for-each pętli for .......................................................................................................................... 137
Iteracje w tablicach wielowymiarowych ................................................................................. 139
Zastosowania rozszerzonej pętli for ........................................................................................ 140
Łańcuchy znaków ................................................................................................................................ 141
Tworzenie łańcuchów ............................................................................................................... 141
Operacje na łańcuchach ............................................................................................................ 142
Tablice łańcuchów ..................................................................................................................... 144
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
Ciagle dostarczanie oprogramowania w jezyku Java Najlepsze narzedzia i praktyki wdrazania kodu.pdf
(2771 KB)
Android Aplikacje wielowatkowe Techniki przetwarzania.pdf
(2109 KB)
Head First EJB Edycja polska Rusz glowa.pdf
(1704 KB)
Algorytmy struktury danych i techniki programowania dla programistow Java.pdf
(1654 KB)
Head First Java Edycja polska Rusz glowa.pdf
(2880 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin