Java Przewodnik dla poczatkujacych Wydanie VII.pdf

(997 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Java: A Beginner’s Guide, Seventh Edition
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-283-4611-6
Original edition copyright © 2018 by McGraw-Hill Education.
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2018 by HELION SA
All rights reserved.
Oracle and Java are registered trademarks of Oracle Corporation and/or its affiliates. All other
trademarks are the property of their respective owners, and McGraw-Hill Education makes no claim of
ownership by the mention of products that contain these marks.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz HELION SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności
ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw
patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania
informacji zawartych w książce.
HELION SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javpp7.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javpp7
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorze ................................................................................................................................. 13
O redaktorze technicznym ...................................................................................................... 14
Wstęp ....................................................................................................................................... 15
1.
Podstawy Javy .................................................................................................................. 21
Pochodzenie Javy .................................................................................................................................. 22
Java a języki C i C++ ............................................................................................................................. 22
Wpływ Javy na Internet ....................................................................................................................... 23
Java uprościła programowanie aplikacji internetowych ........................................................ 23
Aplety Javy .................................................................................................................................... 24
Bezpieczeństwo ............................................................................................................................ 24
Przenośność .................................................................................................................................. 25
Magiczny kod bajtowy ......................................................................................................................... 25
Coś więcej niż aplety ............................................................................................................................. 26
Terminologia Javy ................................................................................................................................. 27
Programowanie obiektowe .................................................................................................................. 27
Hermetyzacja ................................................................................................................................ 28
Polimorfizm .................................................................................................................................. 29
Dziedziczenie ................................................................................................................................ 29
Java Development Kit ........................................................................................................................... 29
Pierwszy prosty program ..................................................................................................................... 30
Wprowadzenie tekstu programu ............................................................................................... 31
Kompilowanie programu ........................................................................................................... 31
Pierwszy program wiersz po wierszu ........................................................................................ 32
Obsługa błędów składni ....................................................................................................................... 34
Drugi prosty program .......................................................................................................................... 34
Inne typy danych ................................................................................................................................... 36
Dwie instrukcje sterujące ..................................................................................................................... 38
Instrukcja if ................................................................................................................................... 38
Pętla for ......................................................................................................................................... 40
Bloki kodu .............................................................................................................................................. 41
Średnik i pozycja kodu w wierszu ....................................................................................................... 42
Wcięcia ................................................................................................................................................... 42
Słowa kluczowe języka Java ................................................................................................................. 44
Identyfikatory ........................................................................................................................................ 45
Biblioteki klas ........................................................................................................................................ 45
Test sprawdzający ................................................................................................................................. 45
Kup książkę
Poleć książkę
4
2.
Java. Przewodnik dla początkujących
Typy danych i operatory .................................................................................................. 47
Dlaczego typy danych są tak ważne .....................................................................................................47
Typy proste .............................................................................................................................................48
Typy całkowite ..............................................................................................................................48
Typy zmiennoprzecinkowe .........................................................................................................49
Znaki ...............................................................................................................................................50
Typ logiczny ............................................................................................................................................51
Literały .....................................................................................................................................................53
Literały szesnastkowe, ósemkowe i binarne ..............................................................................53
Specjalne sekwencje znaków .......................................................................................................53
Literały łańcuchowe .....................................................................................................................54
Zmienne ..................................................................................................................................................55
Inicjalizacja zmiennej ...................................................................................................................55
Dynamiczna inicjalizacja .............................................................................................................55
Zasięg deklaracji i czas istnienia zmiennych ......................................................................................56
Operatory ................................................................................................................................................58
Operatory arytmetyczne .......................................................................................................................58
Inkrementacja i dekrementacja ..................................................................................................59
Operatory relacyjne i logiczne .............................................................................................................60
Warunkowe operatory logiczne ...........................................................................................................62
Operator przypisania .............................................................................................................................63
Skrótowe operatory przypisania ..........................................................................................................63
Konwersje typów w instrukcjach przypisania ...................................................................................64
Rzutowanie typów niezgodnych ..........................................................................................................65
Priorytet operatorów .............................................................................................................................67
Wyrażenia ...............................................................................................................................................68
Konwersja typów w wyrażeniach ...............................................................................................68
Odstępy i nawiasy .........................................................................................................................70
Test sprawdzający ..................................................................................................................................70
3.
Instrukcje sterujące ......................................................................................................... 71
Wprowadzanie znaków z klawiatury ..................................................................................................71
Instrukcja if .............................................................................................................................................72
Zagnieżdżanie instrukcji if ...................................................................................................................73
Drabinka if-else-if ..................................................................................................................................74
Instrukcja switch ....................................................................................................................................75
Zagnieżdżanie instrukcji switch ...........................................................................................................78
Pętla for ...................................................................................................................................................80
Wariacje na temat pętli for ...................................................................................................................81
Brakujące elementy ................................................................................................................................82
Pętla nieskończona .......................................................................................................................83
Pętle bez ciała ..........................................................................................................................................83
Deklaracja zmiennych sterujących wewnątrz pętli ...........................................................................84
Rozszerzona pętla for ............................................................................................................................85
Pętla while ...............................................................................................................................................85
Pętla do-while .........................................................................................................................................86
Przerywanie pętli instrukcją break ......................................................................................................90
Zastosowanie break jako formy goto ..................................................................................................91
Zastosowanie instrukcji continue ........................................................................................................95
Pętle zagnieżdżone .................................................................................................................................99
Test sprawdzający ..................................................................................................................................99
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
4.
Wprowadzenie do klas, obiektów i metod ................................................................... 101
Podstawy klas ....................................................................................................................................... 101
Ogólna postać klasy ................................................................................................................... 102
Definiowanie klasy .................................................................................................................... 102
Jak powstają obiekty ........................................................................................................................... 105
Referencje obiektów i operacje przypisania .................................................................................... 105
Metody .................................................................................................................................................. 106
Dodajemy metodę do klasy Vehicle ........................................................................................ 106
Powrót z metody ................................................................................................................................. 108
Zwracanie wartości ............................................................................................................................. 109
Stosowanie parametrów ..................................................................................................................... 110
Dodajemy sparametryzowaną metodę do klasy Vehicle ...................................................... 112
Konstruktory ....................................................................................................................................... 117
Konstruktory z parametrami ............................................................................................................. 118
Dodajemy konstruktor do klasy Vehicle ......................................................................................... 119
Operator new ....................................................................................................................................... 120
Odzyskiwanie pamięci ........................................................................................................................ 120
Słowo kluczowe this ............................................................................................................................ 121
Test sprawdzający ............................................................................................................................... 122
5.
Więcej typów danych i operatorów .............................................................................. 123
Tablice .................................................................................................................................................. 123
Tablice jednowymiarowe .......................................................................................................... 124
Tablice wielowymiarowe .................................................................................................................... 128
Tablice dwuwymiarowe ............................................................................................................ 128
Tablice nieregularne ........................................................................................................................... 129
Tablice o trzech i więcej wymiarach ........................................................................................ 130
Inicjalizacja tablic wielowymiarowych ................................................................................... 130
Alternatywna składnia deklaracji tablic ........................................................................................... 131
Przypisywanie referencji tablic ......................................................................................................... 131
Wykorzystanie składowej length ...................................................................................................... 132
Styl for-each pętli for .......................................................................................................................... 137
Iteracje w tablicach wielowymiarowych ................................................................................. 139
Zastosowania rozszerzonej pętli for ........................................................................................ 140
Łańcuchy znaków ................................................................................................................................ 141
Tworzenie łańcuchów ............................................................................................................... 141
Operacje na łańcuchach ............................................................................................................ 142
Tablice łańcuchów ..................................................................................................................... 144
Łańcuchy są niezmienne ........................................................................................................... 144
Stosowanie łańcuchów do sterowania instrukcją switch ..................................................... 145
Wykorzystanie argumentów wywołania programu ....................................................................... 146
Operatory bitowe ................................................................................................................................ 147
Operatory bitowe AND, OR, XOR i NOT ............................................................................. 147
Operatory przesunięcia ............................................................................................................. 151
Skrótowe bitowe operatory przypisania ................................................................................. 153
Operator ? ............................................................................................................................................ 155
Test sprawdzający ............................................................................................................................... 157
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin