JavaScript i DHTML Receptury.pdf
(
548 KB
)
Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
JavaScript i DHTML.
Receptury
Autor: Danny Goodman
T³umaczenie: Piotr Rajca (rozdz. 1 – 10),
Marek Pa³czyñski (rozdz. 11 – 15, dod. A – C)
ISBN: 83-7361-225-4
Tytu³ orygina³u:
JavaScript & DHTML Cookbook
Format: B5, stron: 604
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
DHTML i JavaScript ju¿ od kilku lat stanowi¹ wa¿ne narzêdzia ka¿dego projektanta
stron internetowych. Jednak w³a ciwe ich zastosowanie w dalszym ci¹gu sprawia wiele
problemów. Danny Goodman, jeden z najbardziej do wiadczonych autorów ksi¹¿ek na
temat tworzenia stron internetowych, postanowi³ zebraæ rozwi¹zania tych problemów
i przedstawiæ je projektantom pragn¹cym o¿ywiæ swoje strony. Wszystkie prezentowane
przyk³ady wykorzystuj¹ najnowsze standardy stworzone przez ECMA i W3C, co daje
gwarancjê, ¿e bêd¹ dzia³a³y w ró¿nych przegl¹darkach przez wiele nastêpnych lat.
Ksi¹¿ka „JavaScript i DHTML. Receptury” skupia siê na praktycznych, u¿ytecznych
zastosowaniach skryptów na stronach internetowych. Autor nie marnuje miejsca
na opisy fajerwerków, fruwaj¹cych obrazków i zmian kolorów t³a. Ka¿de omówione
rozwi¹zanie sk³ada siê nie tylko z gotowego do u¿ycia kodu, ale tak¿e z gruntownego
wyja nienia jego dzia³ania tak, by móg³ przystosowaæ kod do swojej strony. Opisano
zarówno proste skrypty (np. s³u¿¹ce do obróbki tekstów, czy sprawdzania poprawno ci
wprowadzonych dat), jak i z³o¿one biblioteki s³u¿¹ce do pozycjonowania elementów
na stronie czy sortowania tabel.
Ponad 150 receptur obejmuje m.in.:
• Pracê z interaktywnymi formularzami i stylami
• Tworzenie przyjaznej dla u¿ytkownika nawigacji po serwisie
• Efekty wizualne
• Tworzenie dynamicznej tre ci
• Pozycjonowanie elementów HTML
• Zarz¹dzanie okienkami przegl¹darki i ramkami
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Tak jak ¿aden wiêkszy serwis internetowy nie mo¿e obyæ siê bez JavaScriptu i DHTML,
tak te¿ ¿aden profesjonalny twórca takich serwisów nie mo¿e obyæ siê bez tej ksi¹¿ki.
Spis treści
Wstęp................................................................................................................................11
Rozdział 1.
Łańcuchy znaków.....................................................................................19
1.0. Wprowadzenie ................................................................................................................................19
1.1. Konkatenacja (łączenie) łańcuchów znaków..............................................................................23
1.2. Dostęp do fragmentów łańcuchów..............................................................................................24
1.3. Zmiana wielkości liter....................................................................................................................26
1.4. Sprawdzanie równości dwóch łańcuchów .................................................................................27
1.5. Sprawdzenie występowania łańcucha znaków bez użycia wyrażeń regularnych ..............29
1.6. Sprawdzenie występowania łańcucha znaków z użyciem wyrażeń regularnych...............30
1.7. Wyszukiwanie i zastępowanie łańcuchów znaków..................................................................32
1.8. Używanie znaków specjalnych i znaków poprzedzanych odwrotnym ukośnikiem ..........33
1.9. Odczyt i zapis łańcuchów znaków w cookies ...........................................................................36
1.10. Konwersja pomiędzy wartościami Unicode oraz znakami ...................................................39
1.11. Kodowanie i dekodowanie łańcuchów używanych w adresach URL ................................40
1.12. Kodowanie i dekodowanie łańcuchów zapisanych w formacie Base64..............................42
Rozdział 2.
Liczby i daty .............................................................................................47
2.0. Wprowadzenie ................................................................................................................................47
2.1. Konwersja liczb na łańcuch znaków i na odwrót......................................................................51
2.2. Sprawdzanie poprawności liczb ..................................................................................................54
2.3. Sprawdzanie równości liczb .........................................................................................................55
2.4. Zaokrąglanie liczb zmiennoprzecinkowych...............................................................................57
4
Spis treści
2.5. Formatowanie liczb w celu ich prezentacji ................................................................................58
2.6. Konwersje liczb dziesiętnych i szesnastkowych........................................................................61
2.7. Generacja liczb pseudolosowych .................................................................................................63
2.8. Obliczanie funkcji trygonometrycznych .....................................................................................64
2.9. Tworzenie obiektu Date ................................................................................................................65
2.10. Wyznaczanie dat w przeszłości i przyszłości ..........................................................................66
2.11. Obliczanie ilości dni pomiędzy dwiema datami .....................................................................68
2.12. Weryfikacja dat .............................................................................................................................70
Rozdział 3.
Tablice i obiekty .......................................................................................75
3.0. Wprowadzenie ................................................................................................................................75
3.1. Tworzenie prostej tablicy ..............................................................................................................79
3.2. Tworzenie tablic wielowymiarowych .........................................................................................80
3.3. Konwersje tablic na łańcuchy znaków i na odwrót ..................................................................82
3.4. Wykonywanie operacji na elementach tablicy...........................................................................84
3.5. Sortowanie prostych tablic............................................................................................................86
3.6. Łączenie tablic .................................................................................................................................88
3.7. Dzielenie tablic................................................................................................................................89
3.8. Tworzenie obiektów niestandardowych.....................................................................................91
3.9. Symulowanie tablic mieszających w celu szybkiego odnajdywania elementów tablic ......95
3.10. Wykonywanie operacji na właściwości obiektu......................................................................97
3.11. Sortowanie tablicy obiektów.......................................................................................................98
3.12. Modyfikacja prototypu obiektu................................................................................................100
3.13. Konwersja tablic i obiektów niestandardowych na łańcuchy znaków..............................105
Rozdział 4.
Zmienne, funkcje i sterowanie wykonywaniem skryptów .............109
4.0. Wprowadzenie ..............................................................................................................................109
4.1. Tworzenie zmiennych w JavaScripcie.......................................................................................110
4.2. Tworzenie funkcji o konkretnej nazwie....................................................................................114
4.3. Zagnieżdżanie funkcji..................................................................................................................117
4.4. Tworzenie funkcji anonimowych...............................................................................................119
4.5. Opóźnianie wywołania funkcji ..................................................................................................120
4.6. Wykonywanie różnych kodów w zależności od warunku ...................................................123
4.7. Elegancka obsługa błędów w skryptach...................................................................................127
4.8. Poprawianie efektywności działania skryptów.......................................................................130
Spis treści
5
Rozdział 5.
Wykrywanie możliwości przeglądarek ..............................................135
5.0. Wprowadzenie ..............................................................................................................................135
5.1. Określanie rodzaju przeglądarki................................................................................................142
5.2. Wykrywanie wczesnych wersji przeglądarek .........................................................................143
5.3. Określanie wersji Internet Explorera.........................................................................................144
5.4. Określanie wersji Netscape Navigatora....................................................................................146
5.5. Określanie systemu operacyjnego, w jakim działa przeglądarka ........................................147
5.6. Wykrywanie obsługi obiektów ..................................................................................................150
5.7. Wykrywanie obsługi właściwości i metod obiektów .............................................................153
5.8. Określanie języka wybranego w przeglądarce ........................................................................155
5.9. Wykrywanie możliwości obsługi cookies.................................................................................156
5.10. Tworzenie połączeń zależnych od przeglądarki lub możliwości.......................................157
5.11. Testowanie strony w wielu wersjach przeglądarek..............................................................160
Rozdział 6.
Zarządzanie oknami przeglądarki ......................................................163
6.0. Wprowadzenie ..............................................................................................................................163
6.1. Określanie wielkości głównego okna przeglądarki ................................................................166
6.2. Określanie położenie głównego okna przeglądarki ...............................................................168
6.3. Maksymalizacja głównego okna przeglądarki ........................................................................169
6.4. Tworzenie nowych okien ............................................................................................................171
6.5. Wyświetlanie okna ponad innymi.............................................................................................175
6.6. Wymiana informacji z nowym oknem......................................................................................177
6.7. Komunikacja z głównym oknem przeglądarki .......................................................................180
6.8. Stosowanie okien modalnych i niemodalnych w Internet Explorerze ................................181
6.9. Symulowanie modalnych okien dialogowych działających w różnych przeglądarkach.....185
6.10. Symulowanie okien przy użyciu warstw ...............................................................................193
Rozdział 7.
Zarządzanie wieloma ramkami...........................................................209
7.0. Wprowadzenie ..............................................................................................................................209
7.1. Tworzenie pustej ramki w nowym układzie ramek ...............................................................215
7.2. Zmiana zawartości jednej ramki z poziomu innej ..................................................................217
7.3. Jednoczesna zmiana zawartości kilku ramek ..........................................................................218
7.4. Zastępowanie układu ramek pojedynczą stroną.....................................................................220
7.5. Unikanie wyświetlania witryny w układzie ramek innej witryny.......................................221
7.6. Wymuszenie wyświetlenia strony w odpowiednim układzie ramek..................................222
7.7. Odczytywanie wymiarów ramki ...............................................................................................226
7.8. Zmiana wielkości ramek .............................................................................................................227
7.9. Dynamiczne określanie specyfikacji układu ramek................................................................231
6
Spis treści
Rozdział 8.
Dynamiczne formularze ........................................................................235
8.0. Wprowadzenie ..............................................................................................................................235
8.1. Automatyczne przekazywanie fokusu do pierwszego pola tekstowego ............................239
8.2. Najczęściej spotykane sposoby weryfikacji poprawności danych........................................240
8.3. Zapobieganie wysłaniu formularza w wypadku wykrycia błędnych danych...................245
8.4. Automatyczne przenoszenie fokusu do pola z błędnymi danymi.......................................249
8.5. Zmiana akcji formularza .............................................................................................................250
8.6. Blokowanie wysyłania formularza na skutek naciśnięcia klawisza Enter ..........................252
8.7. Przenoszenie fokusu do następnego pola tekstowego po naciśnięciu klawisza Enter.........253
8.8. Wysyłanie formularza po naciśnięciu klawisza Enter w polu tekstowym .........................255
8.9. Wyłączanie elementów sterujących formularzy......................................................................256
8.10. Ukrywanie i wyświetlanie zawartości formularzy ...............................................................258
8.11. Zezwalanie na wpisywanie w polu tekstowym wyłącznie cyfr (lub liter) .......................261
8.12. Automatyczne przechodzenie pomiędzy polami o określonej pojemności.........................263
8.13. Zmiana zawartości elementu select .........................................................................................265
8.14. Kopiowanie ze strony na stronę informacji podanych w formularzu ...............................268
Rozdział 9.
Zarządzanie zdarzeniami......................................................................273
9.0. Wprowadzenie ..............................................................................................................................273
9.1. Uwzględnianie różnic pomiędzy modelami obsługi zdarzeń IE oraz W3C ..........................280
9.2. Wykonywanie operacji po załadowaniu strony ......................................................................283
9.3. Określanie współrzędnych punktu kliknięcia .........................................................................285
9.4. Zapobieganie wykonywaniu domyślnego sposobu obsługi zdarzenia...............................289
9.5. Blokowanie dwukrotnego kliknięcia.........................................................................................293
9.6. Określanie elementu, do którego zostało skierowane zdarzenie .........................................294
9.7. Określanie, który przycisk myszy został naciśnięty ...............................................................296
9.8. Określanie, jaki klawisz znakowy został naciśnięty ...............................................................299
9.9. Określanie, który z klawiszy innych niż znakowe został naciśnięty ...................................301
9.10. Określanie, które klawisze modyfikatorów zostały naciśnięte... ........................................304
9.11. Określanie elementu, w obszarze którego znalazł się wskaźnik myszy... ........................306
9.12. Synchronizacja dźwięków ze zdarzeniami.............................................................................310
Rozdział 10.
Techniki nawigacji ...............................................................................313
10.0. Wprowadzenie ............................................................................................................................313
10.1. Ładowanie nowej strony lub przechodzenie do odnośnika................................................317
10.2. Usuwanie strony z historii przeglądarki ................................................................................319
10.3. Wykorzystywanie elementu select w celach nawigacyjnych ..............................................320
10.4. Przekazywanie danych pomiędzy stronami przy użyciu cookies .....................................323
Plik z chomika:
PDFator
Inne pliki z tego folderu:
AngularJS Profesjonalne techniki.pdf
(1428 KB)
D3 js w akcji.pdf
(1246 KB)
AngularJS Szybkie wprowadzenie.pdf
(811 KB)
AJAX i JavaScript Tworzenie i optymalizacja aplikacji sieciowych.pdf
(547 KB)
Adobe AIR dla programistow JavaScript Leksykon kieszonkowy.pdf
(371 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin