Python w zadaniach Programowanie dla mlodziezy Poziom podstawowy.pdf

(1547 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autorzy oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Helion SA
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania
informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Małgorzata Kulik
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Grafika na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/prpypp
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-7131-6
Copyright © Urszula Wiejak 2020
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp ....................................................................................9
Ważne informacje ............................................................ 11
Instalacja potrzebnych elementów ............................... 13
Rozdział 1.
Trochę o Pythonie.
Operacje wejścia i wyjścia w konsoli ........................... 21
Co to jest programowanie i czym zajmują się programiści ...................... 21
Interpreter ............................................................................................... 22
Operatory ................................................................................................ 24
Napisy ....................................................................................................... 25
Edytor programów Pythona ..................................................................... 27
Operacje wyjścia ...................................................................................... 31
Operacje wejścia ...................................................................................... 34
Typy danych ............................................................................................. 35
Wypisywanie kilku argumentów dla funkcji print() .................................. 36
Kup książkę
Poleć książkę
Python w zadaniach
Konwersja typów danych ......................................................................... 37
Metody string — upper() i lower() ........................................................... 39
Podsumowanie ......................................................................................... 40
Rozdział 2. Operatory porównania i instrukcja if ..............................43
Operatory porównania ............................................................................ 43
Wartości True i False ............................................................................... 44
Warunki ................................................................................................... 46
Instrukcja warunkowa if ........................................................................... 47
Podsumowanie ......................................................................................... 50
Rozdział 3. Zmienne .............................................................................51
Zmienne liczbowe i zmiana wartości zmiennej ........................................ 52
Zmienne napisowe ................................................................................... 54
Zmienne dla wartości logicznych ............................................................. 55
Podsumowanie ......................................................................................... 56
Rozdział 4. Biblioteki .............................................................................57
Instrukcja import ...................................................................................... 58
Biblioteka time ......................................................................................... 58
Funkcja sleep() .......................................................................................... 58
Funkcje gmtime() i typ struct_time .......................................................... 60
Funkcja time() ........................................................................................... 62
Funkcja strftime() ..................................................................................... 64
Podsumowanie ......................................................................................... 65
Rozdział 5. Instrukcja else i liczby losowe .........................................67
Instrukcja else ........................................................................................... 67
Liczby losowe ........................................................................................... 70
Zagnieżdżanie warunków, czyli warunki w warunkach ............................ 72
Podsumowanie ......................................................................................... 74
4
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
Rozdział 6. Operatory logiczne i instrukcja else if .......................... 75
Operator logiczny AND .......................................................................... 76
Operator logiczny OR ............................................................................. 77
Operator logiczny NOT .......................................................................... 79
Instrukcja elif ............................................................................................ 79
Podsumowanie ......................................................................................... 81
Rozdział 7. Debugowanie .................................................................... 83
Błędy ......................................................................................................... 84
Podsumowanie ......................................................................................... 88
Rozdział 8. Biblioteka dźwiękowa pydub ......................................... 89
Przyspieszanie dźwięków ......................................................................... 94
Eksportowanie dźwięków ........................................................................ 95
Podsumowanie ......................................................................................... 96
Rozdział 9. Pętla while i komentarze ................................................ 97
Pętla while ................................................................................................ 97
Nieskończone pętle while ...................................................................... 100
Instrukcja break ...................................................................................... 101
Komentarze ............................................................................................ 102
Podsumowanie ....................................................................................... 104
Rozdział 10. Zmienne tablicowe (listy) ............................................. 105
Tablice jednowymiarowe ....................................................................... 106
Metoda append() i funkcja len() .............................................................. 108
Mieszanie tablicy ..................................................................................... 109
Sortowanie tablicy .................................................................................. 110
Algorytmy ............................................................................................... 111
Tablice dwuwymiarowe ......................................................................... 113
Biblioteka progressbar ........................................................................... 115
Podsumowanie ....................................................................................... 117
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin