Java cwiczenia praktyczne Wydanie III.pdf

(301 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Java. Ćwiczenia
praktyczne. Wydanie III
Autor:
Marcin Lis
ISBN: 978-83-246-2785-1
Format: A5, stron: 224
Obudź się! Czas na Javę!
• Poznaj podstawowe zasady programowania
• Dowiedz się, jak tworzyć aplikacje i aplety
• Opanuj podstawy tworzenia programów z graficznym interfejsem
Java, jeden z najpopularniejszych dziś obiektowych języków programowania, ma całe mnóstwo
zalet. Jest funkcjonalna, świetnie skonstruowana i łatwa do zastosowania przy programowaniu
różnego typu urządzeń. Te cechy sprawiają, że wielu programistów nie wyobraża sobie codziennej
pracy bez używania tego języka – przy tworzeniu apletów na strony WWW, programów działających
w telefonach komórkowych czy rozbudowanych aplikacji dla komputerów osobistych i serwerów.
Java na dobre zadomowiła się w globalnej sieci, więc najwyższy czas poznać chociaż jej podstawy!
Z książką „Java. Ćwiczenia praktyczne” nie będzie to wcale takie trudne. Znajdziesz tu najważniejsze
informacje o tym języku i niezbędnych narzędziach, omówienie zmiennych, operatorów i funkcji
oraz wyjaśnienie zastosowania tablic. Dowiesz się, na czym polega programowanie obiektowe, do
czego służą obiekty i klasy, jak zapewnić obsługę błędów i wyjątków oraz jak wykonywać operacje
wejścia-wyjścia. Nauczysz się odróżniać aplet od aplikacji, zapewnisz interakcję programu
z użytkownikiem i stworzysz aplikacje z interfejsem graficznym. Każde z tych zagadnień będziesz
mógł od razu przećwiczyć, a ćwiczenia te zagwarantują Ci dogłębne, praktyczne zrozumienie
działania poszczególnych fragmentów kodu.
• Programowanie w Javie
• Zmienne, operatory i instrukcje
• Tablice
• Obiekty i klasy
• Obsługa błędów i wyjątki
• Operacje wejścia-wyjścia
• Aplety
• Interakcja z użytkownikiem
• Aplikacje z interfejsem graficznym
• Grafika i komponenty
Java – na pewno Ci się spodoba!
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis tre ci
WstÚp
Rozdziaï 1. Krótkie wprowadzenie
Instalacja JDK
Instalacja w systemie Linux
Instalacja w systemie Windows
Tryb tekstowy
Pierwszy program
B-kod, kompilacja i maszyna wirtualna
Java a C++
Obiektowy jÚzyk programowania
Struktura programu
7
11
11
11
13
13
14
16
17
17
18
Rozdziaï 2. Zmienne, operatory i instrukcje
Zmienne
Typy podstawowe
Deklarowanie zmiennych typów podstawowych
Typy odno nikowe
Deklarowanie zmiennych typów odno nikowych
Operatory
Operatory arytmetyczne
Operatory bitowe
Operatory logiczne
Operatory przypisania
Operatory porównania (relacyjne)
Operator warunkowy
Priorytety operatorów
21
21
21
23
26
27
30
30
36
38
39
39
40
41
4
Java • mwiczenia praktyczne
Instrukcje
Instrukcja warunkowa if…else
Instrukcja wyboru switch
PÚtla for
PÚtla while
PÚtla do…while
PÚtla foreach
42
42
47
49
54
56
57
Rozdziaï 3. Tablice
Tworzenie tablic
Zapis i odczyt elementów
Operacje z u yciem pÚtli
Rozmiar tablicy
59
59
62
64
69
Rozdziaï 4. Obiekty i klasy
Metody
Konstruktory
Specyfikatory dostÚpu
Pakiety i typy klas
Dziedziczenie
73
75
84
90
97
98
Rozdziaï 5. Obsïuga bïÚdów i wyjÈtki
BïÚdy w programach
Instrukcja try…catch
Zgïaszanie wyjÈtków
Hierarchia wyjÈtków
105
105
110
113
115
Rozdziaï 6. Operacje wej cia-wyj cia
Wy wietlanie danych na ekranie
Wczytywanie danych z klawiatury
Nowe sposoby wprowadzania danych
Obsïuga konsoli
Operacje na plikach
117
117
120
128
131
137
Rozdziaï 7. Aplety
Aplikacja a aplet
Pierwszy aplet
Jak to dziaïa?
Cykl ycia apletu
Kroje pisma (fonty)
Rysowanie grafiki
Kolory
Wy wietlanie obrazów
145
145
146
148
150
150
153
160
164
Spis tre ci
5
Rozdziaï 8. Interakcja z u ytkownikiem
Obsïuga myszy
Rysowanie figur (I)
Rysowanie figur (II)
Rysowanie figur (III)
171
171
175
180
182
Rozdziaï 9. Aplikacje z interfejsem graficznym
Tworzenie okna aplikacji
Budowanie menu
Wielopoziomowe menu
Okna dialogowe
187
187
191
197
200
Rozdziaï 10. Grafika i komponenty
Rysowanie elementów graficznych
Obsïuga komponentów
Przyciski JButton
Pola tekstowe JTextField
Pola tekstowe JTextArea
Etykiety JLabel
Pola wyboru JCheckBox
Listy rozwijane JComboBox
„Prawdziwa” aplikacja
205
205
206
207
209
211
214
216
218
220
Zgłoś jeśli naruszono regulamin