przedszkolak-i-energia-scenariusz-zajec.pdf
(
3357 KB
)
Pobierz
Przedszkolak i energia
Skąd się bierze prąd?
Cel ogólny:
1.
przestrzeganie
zasad
bezpieczeństwa
związanych
z
użytkowaniem prądu,
2.
utrwalenie wiadomości na temat bezpiecznego korzystania z
urządzeń elektrycznych w gospodarstwie domowym, na podwórku.
Cele szczegółowe: dziecko
1. potrafi przestrzegać zasad bezpieczeństwa związanych z użytkowaniem prądu;
2. wie, do czego służy prąd elektryczny,
3. wie, które z urządzeń domowych są zasilane prądem,
4. zna zastosowanie domowych urządzeń elektrycznych,
5. rozpoznaje sytuacje, w których może dojść do porażenia prądem w domu
i na podwórku,
6. prawidłowo reaguje na sytuacje łamania zasad bezpieczeństwa,
7. potrafi podać numer pogotowia energetycznego (numer 991).
Środki dydaktyczne:
- film edukacyjny „Włącz ostrożność”
- zdjęcia urządzeń elektrycznych,
- zdjęcia przedstawiające prace elektrowni wiatrowej, słonecznej i wodnej,
- tabliczka lub naklejką „Urządzenie elektryczne. Nie dotykać”, „Uwaga prąd”
Przebieg zajęć:
1.
Zabawa ruchowa „Awaria” - dzieci
udają zabawki zasilane prądem poruszają się po
sali. Nauczycielka puszcza muzykę. Na hasło: „Awaria” dzieci zatrzymują się i stoją
bez ruchu.
2.
„Bajka o prądzie”
- naturalne źródła energii – poznanie pracy elektrowni słonecznej,
wiatrowej, wodnej. (załącznik nr.1) + (załącznik nr.2)
3.
Człowiek i energia -
czytanie wiersza J.Tuwima pt. „Pstryk” – pogadanka na temat:
czym jest energia, do czego jest potrzebna, skąd się bierze prąd? (załącznik nr.3)
4.
Zabawa ruchowa „Lampa – nos”
– nauczyciel wskazuje na lampę lub nos, głośno
wypowiadając te słowa. Dzieci naśladują nauczyciela. Nauczyciel może wprowadzić
w błąd i dotykając nosa powiedzieć lampa. Dzieci muszą uważać żeby się nie
pomylić.
5.
„Urządzenia elektryczne”
- zagadki dźwiękowe – dzieci rozpoznają urządzenia
domowe po odgłosach jakie wydają. Po prawidłowej odpowiedzi nauczyciel pokazuje
obrazek z urządzeniem. (załącznik nr. 4)
6.
„Co by było, gdyby na świecie nie było prądu” -
rozmowa z dziećmi, wspólne
zastanawianie się nad tym, jak w dawnych czasach żyli ludzie, jakich przedmiotów
używali w codziennym życiu.
Współcześnie
Dawniej
Żelazko elektryczne
Żelazko na węgiel
Pralka automatyczna
Pralka wirowa „Frania”, balia i tara do prania
Czajnik elektryczny
Czajnik zwykły i kuchnia węglowa
Odkurzacz
Miotła, trzepaczka
Lodówka
Piwnica
Zmywarka do naczyń
Zlewozmywak, miednica z naczyniami
Kalkulator
Liczydło
Mikser
Trzepaczka do ubijania piany
Komputer
Maszyna do pisania, papier, gęsie pióro
Auto
Dorożka konna
7.
Energetyczne zagadki
– rozwiązywanie zagadek związanych z tematem. (załącznik
nr.5)
8.
„Pożyteczne urządzenia”
– zabawa słowna – masażyk. Dzieci dobierają się parami,
na zmianę wykonują masażyk na plecach kolegi.
„W moim domu mówię wam Ja urządzeń dużo mam. -
rysujemy domek na plecach
Gdy do prądu włączę je, Życie lżejsze staje się. -
uderzamy dwoma palcami
Już lokówkę podłączyłam Śliczne loki nakręciłam. -
rysujemy spirale od góry do dołu
Gdy żelazko się nagrzało, Pięknie bluzkę prasowało -
otwartymi dłońmi masujemy
plecy
Teraz wodę ja nalewam i w czajniku ją podgrzewam
- uderzamy paluszkami po całych
plecach
W domu już czyściutko mam, bo odkurzacz sprząta sam -
piąstką masujemy plecy
Urządzenia elektryczne, są tak bardzo pożyteczne -
rysujemy uśmiechniętą buźkę
Uciekajmy teraz stąd, -
paluszkami uderzamy po całych plecach
czy poczułeś mały prąd? -
łaskoczemy pod paszką.
9.
„Prąd elektryczny”
– słuchanie opowiadania J. Myślińskiej – wypowiedzi dzieci na
temat „Jak należy obchodzić się z urządzeniami elektrycznymi? „ (załącznik nr.6)
10.
Uwaga prąd”-
zapoznanie z symbolem. Nauczyciel pokazuje dzieciom znak: „Uwaga
prąd”. Omówienie, gdzie taki znak się znajduje i dlaczego. (załącznik nr.7)
11.
„Włącz ostrożność”
- prezentacja filmu Firmy TAURON” - Poznanie zasad
bezpiecznego obchodzenia się z prądem. Zwrócenie uwagi na to, że prąd może być
niebezpieczny. Pokaz prawidłowego i nieprawidłowego włączania i wyłączania
wtyczki oraz wyjaśnienie, że dzieci nie powinny samodzielnie bez opieki dorosłych
włączać i wyłączać urządzeń elektrycznych. Zwrócenie uwagi na to, że nie można
dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rękami oraz korzystać z urządzeń, które są
uszkodzone. (załącznik nr.8)
12.
„Oszczędzaj energię”
– słuchanie wiersza i pogadanka na temat oszczędzania energii.
(załącznik nr.9)
Ustalenie sposobów oszczędzania energii:
- energia cieplna – dbanie o szczelność okien, zamykanie drzwi do domu,
- woda – branie prysznica zamiast kąpieli w wannie, nie puszczanie zbyt dużego
strumienia wody, mycie zębów przy zakręconym kranie,
gotuj tylko tyle wody, ile
potrzebujesz, nie zapełniaj czajnika.
- prąd – gasić zbędne oświetlenie, wyłączać urządzenia elektryczne, z których nie
korzystamy.
13.
Zabawa dydaktyczna „Puzzle”.
Każde dziecko otrzymuje kopertę z 6- elementową
układanką przedstawiającą jedno z urządzeń elektrycznych. Zadaniem dzieci jest
ułożenie obrazka, a następnie podzielenie nazwy przedmiotu, który przedstawia na
sylaby i ułożenie pod obrazkiem odpowiedniej ilości klocków. Nauczycielka sprawdza
poprawność wykonanego zadania.
14.
„Nie baw się prądem, ani uszkodzonymi urządzeniami elektrycznymi"
-
kolorowanie obrazka kredkami.
15.
„Głuchy telefon”
– zabawa dydaktyczna.
Załącznik nr.1
Bajka o prądzie
Mamo!
Powiedz, skąd się bierze w gniazdku prąd?
Jak się mieści w cienkim drucie?
I czy nie chce z niego uciec?
Czy to on w żarówce świeci?
Powiedz, bo pytają dzieci.
Spójrz przez okno. Tam w oddali
Widać dach potężnej hali.
Wewnątrz zaś turbiny duże
Wciąż wirują w pary chmurze.
Tak się rodzi prąd – dosłownie.
Co widzimy? Elektrownię!
Mamo!
Powiedzże, czym jest prąd, bo wiedzieć chcę!
Prąd to małe elektrony,
Które gnają jak szalone. Tylko w drutach
pędzić lubią.
W drewnie, w gumie wnet się gubią. I dlatego –
sprawdźcie same,
Kable gumą są oblane. Elektrony
dzięki temu
Biegną prosto tam, gdzie chcemy:
Do czajnika, do lodówki, odkurzacza i żarówki.
I tak gnają, drogie dzieci,
Że w żarówce drut aż świeci,
W odkurzaczu silnik wyje,
A zmywarka garnki myje.
Prąd pomaga w pracy mamie, Gdy chce
sprzątać, zrobić pranie.
TERAZ NAJWAŻNIEJSZE SPRAWY:
PRĄD NIE SŁUŻY DO ZABAWY,
WIĘC NIE RÓBCIE NIC NIM SAME.
LEPIEJ ZAWOŁAJCIE MAMĘ!
TERAZ ŚWIATŁO PSTRYK! ZGASIMY
I OPOWIEŚĆ ZAKOŃCZYMY.
Załącznik nr.2
Naturalne źródła energii
Zagadka
Wyglądem przypomina ogromną kulę
jego promienie dostarczają energii,
którą można przetwarzać bez końca.
Smutno jest nocą, gdy nie ma…
Plik z chomika:
evitka881
Inne pliki z tego folderu:
przedszkolak-i-energia-scenariusz-zajec.pdf
(3357 KB)
IMG_0779.JPG
(1170 KB)
IMG_0778.JPG
(997 KB)
IMG_0475.JPG
(602 KB)
Inne foldery tego chomika:
1 PORY ROKU
4 ZIMA
Abecadła
Aniołki
Bądź ostrożny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin