Projektowanie układów napędowych w energetyce
Rok: 2017/2018
Grupa: L01
Data: 4.06.2018r.
1. Nazimek Łukasz
Temat:
Dobrać silnik napędowy do wentylatora którego charakterystyka dynamiczna momentu oporowego w funkcji prędkości obrotowej.
Ocena:
1. Obliczenia dla pracy ciągłej
1.1. Dobór mocy silnika
Dobór mocy silnika został dokonany na podstawie zadanego momentu oporowego Mop=2564 Nm oraz znamionowej prędkości obrotowej nN=1490 obr/min
PN=Mop∙nN9,55=2564∙14909,55=400,7[kW]
gdzie:
Mop - moment oporowy przy prędkości znamionowej
nN - prędkość znamionowa
1.2. Dobór obudowy silnika
Tab.1 Rodzaj budowy ,stopień ochrony i sposób chłodzenia silnika w zależności od rodzaju pomieszczenia
Dobrany został sy silnik o stopniu ochrony IP55. Silnik może pracować w teperaturze otoczenia od -20°C do 40°C i wysokości do 1000 m nad poziomem morza.
1.3. Dobór silnika z katalogu
Został dobrany silnik z katalogu firmy: Cantoni Motor S.A. typu Sf-400 X4-E o mocy 400kW. Jest to silnik trójfazowy wysokiego napięcia. W poniższej tabeli zostały przedstawione jego parametry eksploatacyjne.
1.4. Sprawdzenie poprawności doboru silnika.
Przeciążalność silnika:
λ=2,1
MMAX=λ*MN=2,1*2585=5428,5[Nm]
MMAX>Mop
Moment rozruchowy:
MRMN=1,2
MK=λ*MN=1,2*2585=3102[Nm]
MK>MR
1.5. Sprawdzenie czasu rozruchu silnika
Sprawdzenie czasu rozruchu metodą uproszczoną zgodnie ze wzorem jak poniżej.
tr=1,8*tst*JJS
J - całkowity moment bezwładności zespołu silnik – wentylator, zredukowany do znamionowej prędkości kątowej silnik
Js - moment bezwładności silnika przy znamionowej prędkości kątowej silnika
tst– stała czasowa rozruchu silnika
J=JS+JW(ωWωN)2
JW – moment bezwładności wirnika wentylatora przy prędkości kątowej ωW
JS – moment bezwładności silnika przy znamionowej prędkości kątowej silnika
ωN – znamionowa prędkość silnika
ωW – znamionowa prędkość wentylatora
Tab.2 Stała czasowa rozruchu silnika
W powyższej tabeli nie jest uwzględniona moc silnika o mocy większej niż 200kW dlatego przyjęto wartość współczynnika tst=0,9 określonego dla silnika 200kW o budowie którą posiada dobrany silnik.
JW=784,4 kgm2
Js=17 kgm2
nN=1478 obrmin
ωN=2*π*n60=2*π*147860=154,8
nW=1490 obrmin
ωW=2*π*n60=2*π*149060=156,03
J=JS+JW(ωWωN)2=17+784,4*(156,03154,8)2=813,9 kgm2
tr=1,8*tst*JJS=1,8*0,9*813,917=77,55 s
1.6. Sprawdzenie przyrostu temperatury przy rozruchu
Przyrost temperatury stojana silnika oblicza się według wzoru:
∆ϑ=5,5∙iN2∙IrIN2∙tr∙10-3
∆ϑ – przyrost temperatury stojana silnika
iN – znamionowa gęstość prądu (do obliczeń przyjęto 3,6 A/mm2 )
IrIN - krotność prądu rozruchowego silnika
tr – czas rozruchu
∆ϑ=5,5∙iN2∙IrIN2∙tr∙10-3=5,5∙3,62∙52∙77,55∙10-3=138 °C
Dopuszczalny przyrost temperatury dla izolacji klasy F w której wykonany jest wybrany silnik wynosi 155°C. Obliczony przyrost temperatury stojana ∆ϑ=138°C nie przekracza więc dopuszczalnego przyrostu temperatury.
2. Obliczanie dla pracy S2
2.1. Dobór mocy silnika
Moc silnika przy pracy dorywczej:
PN=400kW
tp=40min.
TT=60min
PD=PN1-e*(-tPTT)=4001-e*(-4060)=240 kW
tp - czas pracy
TT – termiczna stała czasowa
PN – moc znamionowa przy pracy ciągłej
Na postawie Tab.1 dobrany został silnik o stopniu ochrony IP55. Silnik może pracować w teperaturze otoczenia od -20°C do 40°C i wysokości do 1000 m nad poziomem morza.
2.2. Dobór silnika z katalogu
Został dobrany silnik z katalogu firmy: Cantoni Motor S.A. typu Sf-400 X4-E o mocy 315 kW (jest to najbliższa moc mocy obliczonej). Jest to silnik trójfazowy wysokiego napięcia. W poniższej tabeli zostały przedstawione jego parametry eksploatacyjne.
2.3. Sprawdzenie poprawności doboru silnika.
λ=2,5
MMAX=λ*MN=2,5*2024=5060[Nm]
...
plazik21