Psychologia komunikacji społecznej- lab.docx

(532 KB) Pobierz

 

Psychologia komunikacji społecznej- ćwiczenie

 

02.02.2020

 

alamalina@gmail.com

tel: 660 695 601

 

Za 2 tygodnie - kolokwium 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru, z uzupełnieniami 1 pytanie

 

Przeciążenie informacyjne - nadmiar komunikatów które przyjmujemy, może prowadzić do poczucia niepewności własnych kompetencji komunikacyjnych.

 

Komunikacja powinna być stosowana (zgodna z normami i oczekiwaniami) i skuteczna (powinna pozwalać nam osiągać zamierzone cele). Stosowność i skuteczność jest uzależniona od tego jakie osoby biorą udział w komunikacji i sytuacji, w której się znajdujemy.

 

Komunikacja to proces tworzenia wiadomości, proces organizowania wiadomości w celu stworzenia znaczenia (Frey, Botan, Kreps).

 

Wiadomość to słowa, dźwięki, działania, gesty, który ludzie w ciągu interakcji wyrażają sobie wobec innych. Wiadomości mogą być wyrażana w sposób werbalny lub niewerbalny i zakodowane są w symbolach.

 

Organizowanie - to proces tworzenia, otrzymywania i odpowiadania na wiadomości, poprzez dokonanie wyboru co do sposobu reakcji na komunikat.

 

Znaczenie odnosi się do interpretacji wiadomości, jej rozpoznania lub zrozumienia. Znaczenie może mieć charakter osobisty lub być podzielane przez innych.

 

Model transferu komunikacji

 

Źródło                Kanał, kodowanie.         WIAD.            Kanał, dekodowanie              odbiorca

(nadawca)                                                          

                                                                             

                                                                         szumy

Nadawca koduje myśli, którym odbiorca nadaje jakieś znaczenie. Szumy to zakłócenie pochodzące ze środowiska, odwracające od komunikacji. Szumy mogą mieć charakter zewnętrzny lub wewnętrzny. Szumy wewnętrzne pochodzą od człowieka (choroba, głód, wada wymowy, upośledzenie), szumy zewnętrzne  pochodzące od otoczenia (hałas, zimno, światło).

 

Nadawca dokonuje intencjonalnych wyborów dotyczących tego jaka wiadomość przekaże i aby osiągnąć swój cel. W tym modelu zakłada się to nadawca kształtuje wiadomość, odbiorca jest jakby gąbka (biernie) która przyjmuje wiadomość.

 

Model uzgadniania znaczenia

To alternatywa zakładająca ze komunikująca przechodzi w dwóch kierunkach. Celem komunikacji jest wzajemne zrozumienie i uzgodnienie znaczenia wiadomości.

Wiadomość w tym modelu jest podzielana. Jest to model interakcyjny. Ludzie naprzemiennie pełnią rolę nadawcy i odbiorcy. Natomiast w modelu transakcyjnym zakłada się ze jednoczenie pełnimy role nadawcy i odbiorcy

 

                                                                                                  ZNACZENIE PODZIELANE

 

 

 

Model perswazji

Zakłada się ze komunikacja jest narzędziem do zmieniania postaw innych. Komunikacja jest na tyle skuteczna na ile uda nam się zmienić zdanie drugiej osoby.

 

Model tworzenia społeczności

Zakłada się w nim ze komunikacja to ogromna siła tworząca świat społeczny. Społeczność w tym znaczeniu to grupa osób znajdujących się w tej samej przestrzeni, dążąca do wspólnego celu. W tym modelu uzyskanie wspólnego znaczenia to tylko jedne z możliwych rezultatów komunikacji. Rożny komunikat tworzy rożne społeczności, to my decydujemy jaka relacje tworzymy z drugim człowiekiem.

 

Złożenia dotyczące komunikacji

Jest procesem, dzieje się w czasie, jest dynamiczna, ma uczestników

Tworzy świat społeczny

Jest funkcjonalna - służy nam od czegoś

Ma charakter ograniczający a zarazem wyzwalający

Jest adaptacyjna - pomaga nam adaptować się do środowiska

Jest holistyczna - musimy ją analizować biorąc pod uwagę wszystkich uczestników

Wymaga koordynacji - nie można komunikacji zostawić samej sobie, musimy o nią dbać i się jej uczyć

 

Podstawowy model kompetencji komunikacyjnej

Wiedza

Umiejętności

Motywacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komunikacja zachodzi zawsze w jakim kontekście (kultura, relacja), kontekst jest tez zależy od ilości osób biorących udział w relacji, to co jest wspólne wszystkim kontekstom to spostrzegania, oczekiwania i wrażenia. Spostrzeganie to nadawanie znaczenia informacją, których dostarcza świat. Oczekiwania to obrazy umysłowe tego jakie powinny być pewne sytuacje. Wrażenia oparte na oczekiwaniach, powstają na podstawie oceny spełniania oczekiwań.

 

Spostrzeganie obejmuje ukierunkowanie uwagi, organizowanie i interpretowanie danych na temat ludzi, wydarzeń, czynności i sytuacji. Spostrzeganie obejmuje zauważenie.

Są 3 podstawowe składniki wpływające na zdolność zauważenia:

Uświadomienie

Oczekiwania

Język

Organizowanie - informacje lokujemy w pewnym wzorcu,

Interpretacja - nadane sensu danym

 

 

Powstawanie spostrzeżenia w procesie komunikowania:

Spostrzeganie -> zauważenie ->organizowanie-> interpretacja

 

Spostrzeganie wpływa na nasze reakcje albowiem decyduje o interpretacji sytuacji i podjęciu określonego kierunku działań. Spostrzeganie jest względne, ma charakter nieobiektywny. Reguluje też nasze zachowanie.

 

W procesie komunikacji dochodzi do ujawniania JA, zatem to jak będą nas spostrzegali inni ludzie, zależy od tego jak się zaprezentujemy.

Schemat 3

                                                        JA odsłonięte                            JA ślepe

                                         

Znane innym                                                        Nieznane innym

 

                                                        JA ukryte                            JA nieznane

 

                                          Nieznane innym

 

Okno Johari - w procesie komunikacji dochodzi do ujawniania JA - intencjonalnego, dobrowolnego dostarczania innym informacji na temat siebie. Ma to na celu kształtowanie wizerunku. Ważna częścią sytuacji komunikacyjnej jest określenie stosownego sposobu ujawniania się innym.

 

Dwa elementy ujawniania

Szerokość ujawniania do liczby tematów czy obszarów w torach to ujawnianie może zachodzić.

Głębokość - odnosi się do istotności związku informacji z podstawowym JA

 

Zalety ujawniania się:

Zdobywamy większa samoświadomość

Ujawnianie się prowadzi do pogłębiania związków

Prowadzi do komunikacji

Oszczędność energii

Zmniejsza poczucie winy za przewinienia

 

Komunikacja werbalna

Zachodzi przy pomocy słów, a jej główna funkcją jest przekazywanie informacji. zachodzi za pomocą języka, który jest systemem symboli zorganizowanym wg określonych reguł. Język odgrywa kluczową role w określaniu kim jesteśmy i jak postrzegamy rzeczywistość.

 

 

Funkcje języka są następujące:

Ukierunkowanie uwagi

Tworzy możliwości i ograniczenia

Określa tożsamość

Ułatwia współdziałanie

 

Żeby kompetentnie używać języka trzeba w sobie wzbudzić wrażliwość na ludzi, z którymi obcujemy. Jest to zdolność, którą powinniśmy ćwiczyć, powinniśmy przewidywać możliwe interpretacje, powinniśmy tworzyć alternatywne rozwiązania.  W kształtowaniu tych cech pomagać będzie zadawanie pytań.

 

Wiążąca natura słów (zadanie ze szkolą i czarownicą)

 

Cztery rodzaje ekspresji

Dzielenie się obserwacjami

Dzielenie się myślami - konkluzje, wnioski, osądy

Dzielenie się uczuciami

Dzielenie się potrzebami

 

Komunikacja pełna to komunikacja zawierająca wszystkie 4 formy ekspresji.

Komunikat skrzyżowany - połączenie kilku typów ekspresji. Powoduje niepokój, dystans, jest to komunikat o charakterze pełnym ale część emocji czy uczuć jest ukryta.

 

Komunikat niepełny: widzę, ze znów jesteś spięta.

Nie odzywasz się do mnie od pół godziny. Wydaje mi się ze jesteś spięta, odczuwam twoje napięcie/ jest mi z tego powodu przykro/trudno. Chciałbym żebyś mi powiedziała co się stało.

 

 

ZADANIE:

Wiem wiem nie musicie mi tego powtarzać. Reakcja 16 latka na czwarte przypomnienie rodziców o nadchodzących egzaminach. Chłopak czuje się kontrolowany przez rodziców i uważa ze nie traktują go poważnie.

 

Błędne wzorce językowe

Usunięcia - pominięcie jakiejś części wypowiedzi

Niedookreślone zaimki - może to wywołać nieporozumienie lub spowodować niewłaściwą interpretacje

Niedookreślone czasowniki - nieprecyzyjne

Uogólnienia - tworzenie rzeczowników abstrakcyjnych które odnoszą się do rzeczy tylko pozornie

Prawdy absolutne - zawsze, nigdy, nic itd.

Ograniczenia narzucone - słowa albo wyrażenia które sugerują ze nie mamy wyboru (to ważne, nie mogę, niewolno)

Narzucone wartości - własny model rzeczywistości, własne osądy (to bezużyteczny śmieć)

Błędne związki przyczynowo skutkowe - wynikają z przekonania ze druga osoba doświadcza jakie emocji i nie ma wyboru co do tych emocji (Przez ciebie jestem smutna)

Czytanie w myślach - przekonanie ze jedna osoba może domyślić się co ta druga czuje

Założenia - cześć wypowiedzi które musza być zgodne z prawda żeby cale zdanie było uzasadnione

 

C:\Users\Kate\Desktop\Kate\Studia - psychologia\Rok 4\Psychologia komunikacji społecznej\cw\20200202_165647.jpg

 

Prajęzyk, metakomunikaty i dźwiękowe komponenty wypowiedzi

 

Niosą  za sobą znaczenie nie zależnie od  treści zawartej w słowach. Mogą być świadome lub nie

Są to:

Wysokość dźwięku - wysoki glos świadczy o silnych przeżyciach

Rezonans - barwa głosu, ton. Głębokie tony są oznaka stalowi pewności, natomiast tony płytkie na wydechu świadczą o słabości, braku zdecydowania, niepewności

Artykulacja - wyraźna, zdecydowana artykulacja formalizuje wypowiedź.

Tempo - osoby które mowa szybko mogą być traktowane jako nerwowe, sprawiają wrażenie niepewnych. Powolny wahający się mówca może sprawiać wrażenie leniwego zobojętniałego,

Siła głosu - głośna wypowiedz kojarzy się z entuzjazmem, pewnością siebie ale bywa kojarzona z ważniactwem, w codziennych rozmowach miękkie glos odczytywany jest jako wyraz troski zrozumienia, ale może tez być uznawany jako ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin