Metodyka Edukacji Muzycznej w Przedszkolu i klasach I – III
Ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne (hamująco - pobudzające)
Ćwiczenia hamująco - pobudzające przeprowadza się drogą zaskakiwania uczniów przejściem do ruchu pobudzającego lub przeciwnie-do ruchu hamującego. Do ćwiczeń inhibicyjno - incytacyjnych wprowadza się różne czynności ruchowe, jak zmiana kierunku, skok, podskok, przeskok, klękanie, obrót, równowaga, a także zmiany w ustawieniu liniowym.
Najprostszą reakcją jest zatrzymanie się na baczność na przerwę w muzyce. Dzieci maszerują w rytm marsza. Wykonanie tego ćwiczenia wymaga skupienia uwagi, sprawnego podporządkowania ruchów ciała poleceniom wydawanym przez nauczyciela (lub muzykę) i szybkiej reakcji. W miarę osiągnięcia tych sprawności przez dzieci należy utrudniać ćwiczenia poprzez zmianę sposobu zatrzymywania się, na przykład na jednej nodze (bociany), na czworakach (misie, żabki), z rękami wzniesionymi w przysiadzie itp. W ćwiczeniach są to elementy hamujące. Elementem pobudzającym jest następna część ćwiczenia, a mianowicie ponowne pojawienie się muzyki czy sygnału –marsza.
W początkowym okresie ćwiczeń zarówno element pobudzający, jak i hamujący musi trwać na tyle długo, aby wszystkie dzieci, a przynajmniej ich zdecydowana
Część, włączyły się do ruchu czy gry i przez pewien czas wykonywały go, korygując ewentualne błędy zgodnie z uwagami nauczyciela. Następnie przerwa w muzyce musi być wystarczająco długa, aby wszystkie dzieci zdążyły się zatrzymać, przerwać grę, aby „odczuły” tę przerwę jako chwilę ciszy i bezruchu.
Cel zadań i ćwiczeń
· Wyrabianie szybkiej reakcji ruchowej
· Wyrabianie, usprawnianie orientacji myślowej oraz szybkiej reakcji mięśniowej
· Ćwiczenia wyobraźni i orientacji przestrzennej
· Kształtowanie uwagi, pamięci, spostrzegawczości,
· Usprawnianie ogólnej motoryki dziecka
· Kształtowanie koordynacji wzrokowo – słuchowo - ruchowej
· Wyrabianie samokontroli
· Ćwiczenia koncentracji uwagi
· Zachęcanie dzieci do posługiwania się własnym głosem
· Wdrażanie do umiejętności współżycia w zespole klasowym
· Wdrażanie do pozbywania się zahamowań, stanów napięcia i niepokoju
· Wyrażanie (ruchem i gestem) niewerbalnie treści rymowanek, piosenek,
„POLICJANT”
Rekwizyty: nagrania piosenek
Przebieg zabawy: Uczniowie stoją w rozsypce zwróceni w stronę nauczyciela „policjanta”. „Policjant” stoi w środku na niewielkim wzniesieniu z rękami opuszczonymi. Gdy podniesie rękę, wszystkie dzieci-samochody „rozjeżdżają się” w różne strony sali. Gdy „policjant” opuści rękę, samochody natychmiast się zatrzymują.
„ZRYWAMY JABŁKA W SADZIE”
Rekwizyty: nagrania muzyki
Przebieg zabawy: Uczniowie poruszają się z muzyką po linii koła. Na przerwaną muzykę dzieci reagują zatrzymaniem się, wspięciem na palce na obu złączonych nogach i wyciągnięciem rąk jak najwyżej. Na rozpoczętą muzykę uczniowie idą dalej.
„SAMOLOTY”
Przebieg zabawy: Dzieci naśladują samoloty trzymając ręce w bok. Nauczyciel gra ósemki. Uczniowie biegną zgodnie z muzyką po linii koła. Gdy muzyka milknie, „samoloty” lądują, tzn. dzieci przysiadają na ziemi opuszczając ręce
basiek21_87