zagadnienia egzaminacyjne na magisterke.doc

(36 KB) Pobierz

Zagadnienia egzaminacyjne - Egzamin Licencjacki

Specjalności: Pedagogika opiekunczo - wychowawcza z resocjalizacją

 

Zagadnienia specjalnościowe.

1. Dokonaj typologii placówek opiekuńczo-wychowawczych ze względu na specyfikę działania.

2. Zdefiniuj pojęcia: potrzeba, opieka, opieka nad dzieckiem.

3. Wymień i scharakteryzuj rodzinne formy opieki.

4. Prekursorzy pedagogiki opiekuńczej.

5. Placówki wsparcia dziennego w świetle nowych przepisów.

6. Opieka, a wychowanie - podobieństwa i różnice.

7. Kierunki reform we współczesnym systemie opieki i wychowania.

8. Postawy rodzicielskie a style wychowania w rodzinie.

9. Zakresy opieki.

10. Wychowanie opiekuńcze w szkole.

11. Scharakteryzuj pojęcia: sieroctwo naturalne i sieroctwo społeczne.

12. Scharakteryzuj obszary pracy pedagoga szkolnego.

13. Omów problem osamotnienia dziecka w rodzinie.

14. Nowe zagrożenia w życiu rodziny a pomoc pedagogiczno -psychologiczna.

15. Instytucjonalne wspomaganie rodziny- zalecenia rządowe i samorządowe.

23. Zaburzenia rozwoju moralnego jako przyczyna przestępczości (np. Teoria L. Kohlberga).

16. Pojęcie i przedmiot zainteresowań pedagogiki resocjalizacyjnej.

17. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki resocjalizacyjnej.

18. Aksjologiczne i teologiczne podstawy wychowania resocjalizacyjnego

19. Etiologia niedostosowania społecznego (przyczyny motywacyjne i predyspozycyjne).

20. Przejawy niedostosowania społecznego.

21. Stadia i typologie nieprzystosowania społecznego.

22. Pojęcie i przejawy zaburzeń w zachowaniu (socjalność, dysocjalność i antysocjalność).

24. Humanistyczne inspiracje pedagogiki resocjalizacyjnej.

25. Resocjalizacja w warunkach wolnościowych (idee probacji i sprawiedliwości naprawczej).

26. Resocjalizacja penitencjarna - zakład karny jako instytucja wychowawcza.

27. Zakłady i metody oddziaływań penitencjarnych.

28. Resocjalizacja nieletnich na świecie (USA, Izrael, Niemcy, Anglia, Francja, kraje skandynawskie).

29. Zastosowanie terapii behawioralnej w resocjalizacji (pozytywne i negatywne aspekty terapii behawioralnej).

30. Negatywne aspekty resocjalizacji w zakładach karnych.

 

Zagadnienia kierunkowe

 

1. Społeczne, polityczne i ekonomiczne uwarunkowania kultury.

2. Kultury narodowe w perspektywie integracji europejskiej.

3. Przemiany stylów życia i sposobów uczestnictwa w kulturze.

4. Przesłanki zmian paradygmatu współczesnej kultury - ponowoczesność rewolucja informatyczna, kryzys scjentyzmu.

5. Paradygmat jako instrument regulujący procesy eksploracji naukowej.

6. Modelowe cechy współcześnie uznawanych paradygmatów naukowych.

7. Ilościowe i jakościowe badania zjawisk społecznych - próby łączenia.

8. Wartości moralne z profesjonalne kodeksy etyczne.

9. Równość, wolność, sprawiedliwość, tolerancja, godność, pokój - jako wartości. Rozumienie pojęć i ich granic, wewnętrzny konflikt.

10. Kryzys i granice poznania naukowego.

11. Zmiany progresywne i regresywne w rozwoju człowieka.

12. Charakterystyka czynników ikontekstów rozwoju człowieka.

13. Spostrzeżenia społeczne ijego deformacje.

14. Interakcje interpersonalne: komunikacja werbalna i niewerbalne.

15. Typy i nurty edukacji dorosłej.

16. Edukacja na odległość - rodzaje (radio, film, CD, internet) specyfika organizacyjna i metodyczna

17. Kształcenie dorosłych - struktura zasady, metody i organizacja, stosowanych środków dydaktycznych.

18. Teoretyczne założenia ideologii wychowania.

19. Uwarunkowania kulturowe powstania i ewolucji tożsamości pedagogiki.

20. Szkolnictwo różnego szczebla we współczesnych systemach oświatowych.

21. Problematyka selekcji szkolnej i zawodowej, odsiewu i drugoroczności.

22. Realizacja obowiązku szklonego w różnych systemach oświatowych.

23. Uprawnienia i obowiązki nauczycieli w krajach Europy.

24. Zasady przygotowania i przeprowadzania reform oświatowych. Mających miejsce w latach 90-tych na świecie.

25. Oświata dorosłych i kształcenie permanentne

26. Wiedza o nauczycielu - zawód czy misja, zmiana funkcji zawodowych, źródło zmienności.

27. Moralno - etyczne problemy zawodu- cechy swoiste wolności i odpowiedzialności nauczyciela.

28. Nauczyciel w Unii Europejskiej świecie zglobalizowanym.

29. Międzykulturowa komunikacja i zakłócające ją czynniki.

30. Zróżnicowanie kulturowe i wielokulturowość, międzykul6turowość, granice i pogranicza.

31. Uwarunkowania wielkości współczesnych pedagogiki i zróżnicowanie ich recepcji.

32. Teoretyczne założenie ideologii wychowania.

33. Warsztat pracy pedagoga.

34. Kulturowe uwarunkowania wielości współczesnych pedagogiki i zróżnicowania ich recepcji.

35. Podstawowe pojęcia: socjologia młodzieży (orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny, kapitał społeczny, wykluczenie, marginalizacja, patologie społeczne).

 

Zagadnienia z metodologii badań pedagogicznych

 

1. Procedura postępowania badawczego.

2. Istota problemu badawczego.

3. Zmienne i wskaźniki. Pojęcie rodzaje.

4. Interpretacja hipotezy.

5. Sposoby interpretacji wyników badań.

6. Znaczenie badań i analiz jakościowych w procedurze badawczej.

7. Sposoby weryfikacji założeń hipotetycznych.

8. Organizacja i przebieg badań.

9. Sposoby doboru populacji do badań.

10. Metody badań w pedagogice.

11. Techniki badań w pedagogice.

12. Narzędzia przyporządkowywania technik badawczych.

13. Sposoby ocenianią rezultatów badań.

14. Ważność terenu badań w procedurach badawczych.

15. Cechy badawcze.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin