Zagadnienia egzaminacyjne - Egzamin Licencjacki
Specjalności: Pedagogika opiekunczo - wychowawcza z resocjalizacją
Zagadnienia specjalnościowe.
1. Dokonaj typologii placówek opiekuńczo-wychowawczych ze względu na specyfikę działania.
2. Zdefiniuj pojęcia: potrzeba, opieka, opieka nad dzieckiem.
3. Wymień i scharakteryzuj rodzinne formy opieki.
4. Prekursorzy pedagogiki opiekuńczej.
5. Placówki wsparcia dziennego w świetle nowych przepisów.
6. Opieka, a wychowanie - podobieństwa i różnice.
7. Kierunki reform we współczesnym systemie opieki i wychowania.
8. Postawy rodzicielskie a style wychowania w rodzinie.
9. Zakresy opieki.
10. Wychowanie opiekuńcze w szkole.
11. Scharakteryzuj pojęcia: sieroctwo naturalne i sieroctwo społeczne.
12. Scharakteryzuj obszary pracy pedagoga szkolnego.
13. Omów problem osamotnienia dziecka w rodzinie.
14. Nowe zagrożenia w życiu rodziny a pomoc pedagogiczno -psychologiczna.
15. Instytucjonalne wspomaganie rodziny- zalecenia rządowe i samorządowe.
23. Zaburzenia rozwoju moralnego jako przyczyna przestępczości (np. Teoria L. Kohlberga).
16. Pojęcie i przedmiot zainteresowań pedagogiki resocjalizacyjnej.
17. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki resocjalizacyjnej.
18. Aksjologiczne i teologiczne podstawy wychowania resocjalizacyjnego
19. Etiologia niedostosowania społecznego (przyczyny motywacyjne i predyspozycyjne).
20. Przejawy niedostosowania społecznego.
21. Stadia i typologie nieprzystosowania społecznego.
22. Pojęcie i przejawy zaburzeń w zachowaniu (socjalność, dysocjalność i antysocjalność).
24. Humanistyczne inspiracje pedagogiki resocjalizacyjnej.
25. Resocjalizacja w warunkach wolnościowych (idee probacji i sprawiedliwości naprawczej).
26. Resocjalizacja penitencjarna - zakład karny jako instytucja wychowawcza.
27. Zakłady i metody oddziaływań penitencjarnych.
28. Resocjalizacja nieletnich na świecie (USA, Izrael, Niemcy, Anglia, Francja, kraje skandynawskie).
29. Zastosowanie terapii behawioralnej w resocjalizacji (pozytywne i negatywne aspekty terapii behawioralnej).
30. Negatywne aspekty resocjalizacji w zakładach karnych.
Zagadnienia kierunkowe
1. Społeczne, polityczne i ekonomiczne uwarunkowania kultury.
2. Kultury narodowe w perspektywie integracji europejskiej.
3. Przemiany stylów życia i sposobów uczestnictwa w kulturze.
4. Przesłanki zmian paradygmatu współczesnej kultury - ponowoczesność rewolucja informatyczna, kryzys scjentyzmu.
5. Paradygmat jako instrument regulujący procesy eksploracji naukowej.
6. Modelowe cechy współcześnie uznawanych paradygmatów naukowych.
7. Ilościowe i jakościowe badania zjawisk społecznych - próby łączenia.
8. Wartości moralne z profesjonalne kodeksy etyczne.
9. Równość, wolność, sprawiedliwość, tolerancja, godność, pokój - jako wartości. Rozumienie pojęć i ich granic, wewnętrzny konflikt.
10. Kryzys i granice poznania naukowego.
11. Zmiany progresywne i regresywne w rozwoju człowieka.
12. Charakterystyka czynników ikontekstów rozwoju człowieka.
13. Spostrzeżenia społeczne ijego deformacje.
14. Interakcje interpersonalne: komunikacja werbalna i niewerbalne.
15. Typy i nurty edukacji dorosłej.
16. Edukacja na odległość - rodzaje (radio, film, CD, internet) specyfika organizacyjna i metodyczna
17. Kształcenie dorosłych - struktura zasady, metody i organizacja, stosowanych środków dydaktycznych.
18. Teoretyczne założenia ideologii wychowania.
19. Uwarunkowania kulturowe powstania i ewolucji tożsamości pedagogiki.
20. Szkolnictwo różnego szczebla we współczesnych systemach oświatowych.
21. Problematyka selekcji szkolnej i zawodowej, odsiewu i drugoroczności.
22. Realizacja obowiązku szklonego w różnych systemach oświatowych.
23. Uprawnienia i obowiązki nauczycieli w krajach Europy.
24. Zasady przygotowania i przeprowadzania reform oświatowych. Mających miejsce w latach 90-tych na świecie.
25. Oświata dorosłych i kształcenie permanentne
26. Wiedza o nauczycielu - zawód czy misja, zmiana funkcji zawodowych, źródło zmienności.
27. Moralno - etyczne problemy zawodu- cechy swoiste wolności i odpowiedzialności nauczyciela.
28. Nauczyciel w Unii Europejskiej świecie zglobalizowanym.
29. Międzykulturowa komunikacja i zakłócające ją czynniki.
30. Zróżnicowanie kulturowe i wielokulturowość, międzykul6turowość, granice i pogranicza.
31. Uwarunkowania wielkości współczesnych pedagogiki i zróżnicowanie ich recepcji.
32. Teoretyczne założenie ideologii wychowania.
33. Warsztat pracy pedagoga.
34. Kulturowe uwarunkowania wielości współczesnych pedagogiki i zróżnicowania ich recepcji.
35. Podstawowe pojęcia: socjologia młodzieży (orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny, kapitał społeczny, wykluczenie, marginalizacja, patologie społeczne).
Zagadnienia z metodologii badań pedagogicznych
1. Procedura postępowania badawczego.
2. Istota problemu badawczego.
3. Zmienne i wskaźniki. Pojęcie rodzaje.
4. Interpretacja hipotezy.
5. Sposoby interpretacji wyników badań.
6. Znaczenie badań i analiz jakościowych w procedurze badawczej.
7. Sposoby weryfikacji założeń hipotetycznych.
8. Organizacja i przebieg badań.
9. Sposoby doboru populacji do badań.
10. Metody badań w pedagogice.
11. Techniki badań w pedagogice.
12. Narzędzia przyporządkowywania technik badawczych.
13. Sposoby ocenianią rezultatów badań.
14. Ważność terenu badań w procedurach badawczych.
15. Cechy badawcze.
basiek21_87