Ostatni-bastion Instrukcja.pdf

(5619 KB) Pobierz
ANTOINE BAUZA
I
NSTRUKCJA
ELEMENTY GRY
Płytki bastionu
Grupa bohaterów ukradła Złowrogiej
Królowej potężne artefakty, pozbawia-
jąc ją tym samym części mocy. Nie-
śmiertelna monarchini zrobi wszystko,
by je odzyskać. Wysyła więc arcyma-
gów w pościg za śmiałkami, roz-
kazawszy im zniszczenie wrogów.
Bohaterowie wycofują się do Bastionu
Pradawnych Królów, którego murów
muszą teraz za wszelką cenę bronić.
Porażkę przypłacą życiem.
Prowadzone przez wodzów hordy nie-
przerwanie oblegają wały obronne.
Jeśli cytadela upadnie, wraz z nią upad-
nie cała cywilizacja, a świat pogrąży
się w chaosie…
Bastion jest zbudowany z 9 płytek. Do każdej z nich jest przy-
pisana inna akcja, którą gracze mogą wykorzystać w czasie gry.
Plansze bohaterów
W grze jest dostępnych 8 plansz bohaterów – każdy z nich ma
wyjątkową moc. Plansze są dwustronne: na jednej stronie znaj-
duje się wizerunek zdrowego bohatera, a na drugiej – rannego.
Figurki bohaterów
Każdy z bohaterów ma swoją figurkę.
Płytki muru
WSTĘP
Ostatni bastion
to gra kooperacyjna. Gracze wspólnie próbują
pokonać grę. Razem zwyciężą albo poniosą klęskę. Czytając
zasady po raz pierwszy, trzymajcie na podorędziu broszurkę
z opisem mocy. Dzięki temu będzie Wam łatwiej zrozumieć
mechanikę gry.
Poniższe zasady dotyczą gry 4-osobowej. Rozgrywkę 1-, 2-
i 3-osobową należy przygotować według zasad opisanych na
końcu instrukcji. Sugerujemy, aby pierwszą grę rozegrać na
poziomie standardowym.
Gdy odniesiecie zwycięstwo na poziomie standardowym,
możecie urozmaicić sobie rozgrywkę, wybierając któryś
z 2 wyższych poziomów trudności: trudny albo bohaterski.
4 płytki muru otaczają płytki bastionu, utrzymując je na
miejscu.
Plansze hord
Na każdej z 4 plansz hord znajdują się 3 pola przeznaczone
na karty hordy (karty potworów i wodzów).
Kolorowe podstawki
CEL GRY
Gracze wcielają się w bohaterów, którzy strzegą bastionu
swoich przodków przed potwornymi hordami Złowrogiej
Królowej. Aby zwyciężyć, muszą pokonać wodzów, którzy
stoją na czele wrogiej armii.
4 podstawki, za pomocą których gracze oznaczają swoich
bohaterów.
2
Żetony wyposażenia
W grze występują żetony wyposażenia w 5 kolorach. Przydają
się bohaterom w walce z potworami.
Karty hordy
Istnieją 2 typy kart hordy: karty potworów i karty wodzów.
Figurki Zła
Karty potworów
Na każdej karcie potwora znajduje się jej nazwa
1
, kolor
2
,
odporność
3
i efekt
4
. Istnieją różne rodzaje efektów: począt-
kowe (symbol z lewej strony), końcowe (symbol z prawej strony),
powtarzające się albo ciągłe (symbol na środku).
Te figurki reprezentują niszczycielski wpływ Złowrogiej Kró-
lowej. Pojawiają się w grze wskutek działania niektórych kart
hordy. Mogą zostać umieszczone na kartach hordy, płytkach
bastionu i planszach bohaterów.
Wyjaśnienie. Gdy w niniejszej instrukcji pojawi się informacja, że
jakiś element gry (płytka bastionu, plansza bohatera itp.) znajduje
się w kleszczach Zła, oznacza to, że stoi na nim figurka Zła.
3
2
1
Żetony mobilizacji
Żetony mobilizacji zapewniają bohaterom dodatkowe akcje.
Figurki sieci, pułapki i sztandaru
Figurki sieci, pułapki i sztandaru są powiązane z akcjami
płytek bastionu: „Krasnoludzki kamieniołom”, „Trebusz”
i „Sztandar”.
Żetony życia
Żetony życia pozwalają mierzyć energię życiową bohaterów.
4
Karty wodzów
Kości bojowe
3 białe kości, za pomocą których bohaterowie walczą z potwo-
rami. Wykorzystuje się je również, korzystając z niektórych
akcji płytek bastionu. 1 szara kość jest powiązana z mocą
1 z bohaterów (Kazgina).
Wodzowie dowodzą wojskami Złowrogiej Królowej. Ich
karty różnią się od kart potworów rewersami i symbolem
wodza
1
. Bohaterowie zwyciężą, gdy wyeliminują wszyst-
kich wodzów z talii.
Żetony sztandarów
5 żetonów sztandarów powiązanych z figurką sztandaru.
1
Kość spaczenia
Żetony i znaczniki
Niektóre karty hordy (a także żółta plansza hordy) zmuszają
graczy do rzucenia kością spaczenia i rozpatrzenia efektu rzutu.
Rozmaite żetony i znaczniki używane w czasie gry.
Broszurka z opisem mocy
W broszurce szczegółowo opisano wszystkie efekty i moce
(plansz bohaterów, płytek bastionu, kart hordy, plansz hord
i kości spaczenia).
Notesik z punktacją i ta instrukcja
3
PRZYGOTOWANIE DO GRY
Poziom trudności: standardowy (jeśli to Wasza pierwsza rozgrywka), gra dla 4 graczy
1
Użyjcie 4 płytek muru, by uformować bastion.
1
2
Losowo ułóżcie 9 płytek bastionu w obrębie płytek
muru, wypełniając kwadrat.
2
3
4
Umieśćcie 4 plansze hord po bokach muru.
3
4
Przygotowanie bohaterów
Każdy z graczy wybiera bohatera i poniżej leżącej
przed nim planszy hordy kładzie odpowiadającą
mu planszę bohatera.
Ponadto każdy z graczy bierze odpowiednią figurkę
bohatera i podstawkę w kolorze planszy hordy nad
jego planszą bohatera. Umieśćcie figurki bohaterów
w podstawkach, a następnie postawcie je na central-
nej płytce bastionu.
Każdy z graczy kładzie przed sobą:
• 3 żetony życia,
• 1 żeton wyposażenia w kolorze swojego bohatera,
• 1 żeton mobilizacji.
4
9
4
5
6
7
5
7
6
9
8
8
Umieśćcie figurkę sztandaru na odpowiadającym jej
symbolu na płytce bastionu „Sztandar”.
Umieśćcie figurkę pułapki na odpowiadającym jej sym-
bolu na płytce bastionu „Krasnoludzki kamieniołom”.
Umieśćcie figurkę sieci na odpowiadającym jej symbolu
na płytce bastionu „Trebusz”.
Przygotujcie talię dla 4 graczy
Potasujcie 50 kart potworów i odłóżcie 8 z nich
na bok.
Potasujcie 10 kart wodzów i dobierzcie z nich
1 zakrytą kartę – nie odkrywajcie jej.
Połóżcie wylosowanego wodza na 8 kartach
potworów, które wcześniej odłożyliście.
Połóżcie pozostałe karty potworów na wierzchu.
W ten sposób powstała talia, która składa się
(patrząc z góry) z:
• 42 kart potworów,
• 1 karty wodza,
• 8 kart potworów.
Umieśćcie talię blisko planszy.
Wyjaśnienie. Sposób przygotowania talii zależy
od liczby graczy i poziomu trudności.
9
Utwórzcie rezerwę niedaleko planszy. Umieśćcie w niej:
• nierozdzielone żetony (wyposażenia i życia),
• 5 żetonów sztandarów,
• figurki Zła,
• kości bojowe i kość spaczenia.
Pozostałe elementy należy odłożyć do pudełka.
Nie będą używane w tej rozgrywce.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin