Solidarność oświatowa wzywa Głównego Inspektora Pracy do interwencji w sprawie wynagrodzeń nauczycieli - Edukacja.pdf

(280 KB) Pobierz
PARTNERZY PORTALU
MENU
OCEŃ SAMORZĄDOWCA
Top Inwestycje
Komunalne - Zagłosuj
PRACA
EDUKACJA
Solidarność oświatowa wzywa Głównego
Inspektora Pracy do interwencji w sprawie
wynagrodzeń nauczycieli
Bogdan Bugdalski  •  10 kwietnia 2020 - 21:08
PODZIEL SIĘ
TWITTNIJ
UDOSTĘPNIJ
Najczęściej komentowane
1
Unia Metropolii Polskich:
nauczanie zdalne nie
sprawdza się
Solidarność oświatowa
wzywa Głównego
Inspektora Pracy do
interwencji w sprawie
wynagrodzeń
nauczycieli
Relacja live: Koronawirus
w Polsce i na świecie.
Najnowsze dane o Covid-
19
Ryszard Proksa: Praca
nauczycieli w okresie
letnim jest nieunikniona
Edukacja w czasach
zarazy. Wszyscy się uczą
2
3
4
Kształcenie zdalne to dla wielu samorzadów wystarczający powód, by nauczycieli pozbawić zapłaty za
nadgodziny (fot. Pixabay)
5
Według oświatowej Solidarności około 30 proc. dyrektorów szkół narusza
przepisy rozporządzenia ministra edukacji z 20 marca br., tnąc
wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i inne dodatki. Z tego
powodu związkowcy skierowali 10 kwietnia do Głównego Inspektora Pracy
pismo, w którym wezwali go do podjęcia kroków kontrolnych, mających na
celu przeciwdziałanie takim sytuacjom. Chcą, aby główny inspektor
określił jednoznaczne wytyczne dla inspektorów terenowych, jak mają
postępować, ponieważ ich decyzje są w tej sprawie niejednoznaczne.  
REKLAMA
Polecamy wydarzenia
Kongres Energetyki
Słonecznej 2020 w
Warszawie
21 - 22 września 2020
Przedstawiciele oświatowej Solidarności twierdzą, że samorządy
wykorzystują sytuację epidemiczną w kraju i próbują oszczędzać na
nauczycielach.
Do naruszeń prawa oświatowego dochodzi głownie w małych
miejscowościach, które upierają się, że nie będą nauczycielom płaciły
nadgodzin i dodatków do wynagrodzenia w sytuacji kształcenia na
odległość.
Terenowi inspektorzy pracy różnie interpretują przepisy rozporządzenia,
dlatego potrzebna jest ich jednolita wykładnia, która pozwoli na
ukrócenie tego procederu.
Solidarność oświatowa skierowała 10 kwietnia pismo do Głównego
Inspektora Pracy, w którym wezwała go do podjęcia kroków kontrolnych,
mających na celu przeciwdziałanie przypadkom nierealizowania przez część
jednostek samorządu terytorialnego przepisów rozporządzenia ministra
edukacji narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w
okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty
w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Dowody naruszeń prawa
Według Ryszarda Proksy, przewodniczącego Krajowej Sekcji Oświaty i
Wychowania NSZZ "Solidarność", w wielu szkołach dochodzi do jawnego
naruszenie prawa oświatowego.
- Samorządowcy interpretują przepisy tego rozporządzenia tak, żeby na
nauczycielach zaoszczędzić. Upierają się, że nie będą im płaciły nadgodzin i
dodatków do wynagrodzenia w sytuacji, kiedy kształcenie odbywa się na
odległość – mówi przewodniczący.
Związek dysponuje na to licznymi dowodami, z czego wiele ma charakter
wytycznych kierowanych do dyrektorów szkół na piśmie.
- Te kroki polegają przede wszystkim na niepłaceniu godzin nadliczbowych,
które są ujęte w arkuszu organizacyjnym szkoły. Oznacza to, że jeśli ktoś w
arkuszu ma wykazane np. 4 godziny nadliczbowe, ponad tzw. pensum, to
samorząd za te godziny nie chce płacić. A należy przypomnieć, że w obecnej
sytuacji, prowadząc kształcenie zdalne, nauczyciele realizują obowiązek
nauczania dzieci i młodzieży w pełnym zakresie – argumentuje Ryszard
Proksa.
Związkowcom znane są też przypadki, że organy prowadzące próbują
zmieniać obowiązujące arkusze organizacyjne szkoły, co jest ewidentnym
złamaniem prawa oświatowego, a także rozporządzenia, które wyraźnie
mówi, że w okresie kształcenia zdalnego szkoły mają działać zgodnie z
arkuszami organizacyjnymi sprzed 20 marca.
Według § 7. 1. tego rozporządzenia „zajęcia realizowane z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia
nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w
życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych
bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć
realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin
zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin
ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 ustawy Karta Nauczyciela”.
Problemy interpretacyjne
CZYTAJ CAŁOŚĆ
REKLAMA
SERWIS ZARZĄDZANIE OŚWIATĄ
RYSZARD PROKSA
KARTA NAUCZYCIELA
KORONAWIRUS
KRAJOWA SEKCJA OŚWIATY I WYCHOWANIA NSZZ "SOLIDARNOŚĆ"
REKLAMA
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa
regulamin.
KOMENTARZE (196)
DODAJ
Seniorka, 2020-04-29 10:50:50
Pocałować Hmm to tyle co skorpiona albo węża boa. Stare nauczycielki mają marzenia inne
zupełnie np żeby chamstwo nie ,,produkowało się ,, swoimi ,,złotymi ,,uwagami w środkach
masowego przekazu. PWN to wydawnictwo czyli przygotowanie i drukow...  rozwiń
3
0
ODPOWIEDZ
Jjj, 2020-04-28 18:55:31
Do Ula: niee, eXspert D.T. ten sam brak umiejętności rozumienia tekstu trollu zawsze Cię zdradza.
�½��
0
7
ODPOWIEDZ
Fizyk, 2020-04-28 17:00:44
Leniu Jesli napisałeś pŕawdę to ty jesteś super nauczyciel! Pewnie 5 szkół w stolicy konkuruje
żebyś przyjął umowę o pracę.
5
1
ODPOWIEDZ
ZOBACZ WSZYSTKIE
STRONA GŁÓWNA
POLITYKA COOKIES
NEWSLETTER
O PTWP
KONTAKT
FORUM
KORZYSTANIE Z SERWISU
POLITYKA PRYWATNOŚCI
RSS
POWIADOMIENIA
REKLAMA W PORTALU
PARTNERZY
MODUŁY INFORMACJI
Wszystkie prawa zastrzeżone - PTWP-ONLINE Sp. z o.o. 2020
Zgłoś jeśli naruszono regulamin