Fajdros.pdf

(678 KB) Pobierz
Ta lektura,
podobnie ak tysiące innych, est dostępna on-line na stronie
wolnelektury.pl.
Utwór opracowany został w ramach pro ektu
Wolne Lektury
przez
fun-
dac ę Nowoczesna Polska.
PLATON
Fajdros
 .    
WSTĘP TŁUMACZA
Rozkwit kultury podczas upadku politycznego
Po świetnych czasach Peryklesa¹ zostało w Atenach różowe wspomnienie i żółknie ące
marmury Akropolu.
Na yzie Partenonu² galopowały, ak przed czterdziestu laty, spienione rumaki pod
spoko nymi postaciami efebów³, ale w tylne komorze świątyni, gdzie niegdyś leżał skarb
związkowy⁴, świeciły teraz pustki.
Girlanda bogiń skrzydlatych przyozdobiła marmurową poręcz koło kapliczki Ateny
Zwycięskie ⁵ na pamiątkę ostatnich uż tryumfów, odniesionych  r. pod wodzą Al-
kibiadesa⁶ nad podwładnymi niegdyś miastami, ale więce niż kłótliwy i chwie ny lud
ateński miała teraz do powiedzenia i do rozkazywania w Grec i arystokratyczna i militar-
na Sparta; niedługo miały na chwilę przy ść do głosu Teby, a na wymownie przemawiało
do ambitnych dowódców helleńskich… złoto króla perskiego.
Świeckie rządy nad Grec ą wymknęły się z rąk Niepokalane Opiekunki miasta, ale
mimo fatalnego wyniku wo ny peloponeskie nie przestały być Ateny duchową stolicą
Hellady. Owszem, teraz właśnie rozkwitała w całe pełni ich kultura, którą uż niedługo
miał Aleksander⁷ i ego następcy roznieść po krańce współczesnego świata.
Ateny zmieniły się na zewnątrz i wewnątrz. Zubożały, choć do czci boskie podniesio-
ny Demos⁸ nie może teraz tylu świątyń wznosić ak za dni Fidiasza⁹. Budu e przeważnie
gmachy świeckie, arsenały, doki i stawia na powrót po edenastu latach przymusowe
ruiny długie mury do Pireusu¹⁰.
¹Perykles (ok. – p.n.e.) — polityk i mówca ateński w okresie polityczne hegemonii Aten, ich roz-
kwitu gospodarczego i kulturalnego. [przypis edytorski]
²Partenon — świątynia Ateny Partenos (Ateny Dziewicy), eden z centralnych budynków na Akropolu
w Atenach, zbudowana z inic atywy Peryklesa w l. – p.n.e. w stylu doryckim. Zawierała wykonany przez
Fidiasza ogromny posąg Ateny ze złota i kości słoniowe . Była zdobiona m.in. biegnącym wokół całe świątyni
yzem, również dłuta Fidiasza, przedstawia ącym proces ę panatena ską (pochód podczas na ważnie szego święta
na cześć Ateny), w które przedstawiono około  postaci ludzkich i  zwierzęcych, głównie koni. [przypis
edytorski]
³efeb — w staroż. Grec i młodzieniec u progu dorosłości, – letni, przechodzący obowiązkowe szkolenie
wo skowe (efebię), które poprzedzało uzyskanie pełnego obywatelstwa. [przypis edytorski]
⁴skarb
związkowy
— Ateny stały na czele Związku Morskiego, so uszu miast-państw greckich z obszaru
M. Ege skiego, powstałego w  p.n.e. w celu wspólne walki z Pers ą. W roku  skarbiec Związku został
przeniesiony z wyspy Delos do Aten, które stały się hegemonem so uszu, traktu ąc go ak własne imperium.
Ze środków związkowych w czasach Peryklesa sfinansowano m.in. wspaniałe budowle na Akropolu (Partenon,
Propyle e). Kiedy w roku  Ateny skapitulowały w wo nie peloponeskie ze Spartą i e so usznikami ze
Związku Peloponeskiego, Związek Morski został rozwiązany. [przypis edytorski]
⁵kapliczka
Ateny Zwycięskiej
— niewielka świątynia Ateny Nike (Zwycięskie ) na ateńskim Akropolu, na
prawo od Propyle ów; na lepie zachowana świątynia w stylu ońskim; e budowę zaczęto w czasach Peryklesa,
ukończono w  p.n.e. [przypis edytorski]
⁶Alkibiades (– p.n.e.) — wódz i polityk ateński, w młodości uczeń Sokratesa; przysto ny, bardzo
uzdolniony i ambitny, prowadził wystawny tryb życia; zwolennik agresywne polityki zagraniczne , odegrał
kluczową rolę w drugie połowie wo ny peloponeskie : w  nakłonił Ateńczyków do pod ęcia fatalne w skut-
kach wyprawy na Sycylię; oskarżony o świętokradztwo, zbiegł z wysłanego po niego statku i przeszedł na stronę
Sparty, która dzięki ego radom odniosła znaczne sukcesy w walce przeciw Atenom; utracił przychylność króla
spartańskiego i w  udał się do Pers i, gdzie został doradcą satrapy Tissafernesa, przekonu ąc go, żeby zanie-
chał dotychczasowego popierania Sparty i wsparł Ateńczyków, dzięki czemu Persowie skorzysta ą na osłabieniu
obu stron konfliktu; uzyskał przebaczenie w o czyźnie i powrócił do Aten, gdzie powierzono mu dowództwo
nad flotą, po czym ponownie popadł w niełaskę po zakończone klęską bitwie pod Notion; po ostatecznym
zwycięstwie Sparty uciekł do Pers i, gdzie został zamordowany. [przypis edytorski]
⁷Aleksander
III Macedoński
(– p.n.e) — król Macedonii, uczeń Arystotelesa, zwycięzca w wo nie
z Pers ą; ego podbo e zainic owały epokę hellenistyczną. [przypis edytorski]
⁸demos (gr.) — lud, ogół pełnoprawnych obywateli. [przypis edytorski]
⁹Fidiasz (ok. –ok.  p.n.e.) — na wybitnie szy rzeźbiarz grecki okresu klasycznego; autor m.in. po-
sągów Ateny Promachos i Ateny Partenos na ateńskim Akropolu oraz posągu Zeusa w Olimpii, zaliczanego do
siedmiu cudów świata starożytnego. [przypis edytorski]
¹⁰Pireus — w Pireusie zna dowały się główne porty Aten, m.in. eden z dwu portów wo ennych. Silnie
ufortyfikowany Pireus połączono z Atenami Długimi Murami, zapewnia ącymi bezpieczne połączenie pomię-
dzy oboma miastami, odległymi o ok.  km. Mury zostały zburzone przez Spartan po klęsce Aten w wo nie
peloponeskie w  p.n.e., a następnie odbudowane podczas wo ny korynckie , w l. – p.n.e., przy fi-
nansowym i militarnym wsparciu perskim. [przypis edytorski]

Fajdros
Rzeźba raczej świecka i pogłębiona psychologicznie
Pary czyk Skopas¹¹ opuszcza Ateny i pro ektu e na zamówienie Sparty wspaniały tró -
nóg ofiarny na podziękowanie bogom za rzeź Ateńczyków nad Rzeką Kozią¹². Fidiaszowe,
schematyczne, poważne, proste ak kolumny postacie bogów Olimpu zaczyna ą powoli
przechodzić do czcigodne tradyc i.
Piękną świątynię Atenie stawia teraz na Peloponezie sprzymierzona ze Spartą Tegea¹³
i zamawia u Skopasa owe kręte, rozmodlone czy roztęsknione, w bezmiar zapatrzone
rzeźby na e onton. Z ego pracowni wychodzi skręcona w szalonym tańcu menada¹⁴
i alegoryczna grupa trzech postaci: Uroku, Miłości i Tęsknoty. Ten temat musiał mu
akiś sofista¹⁵ poddać, bo ci się równocześnie lubu ą w tego rodza u przenośniach i ze-
stawieniach.
Bóstwa akby odmłodniały i zeszły ze świątyń i placów zamkowych do salonów. Fi-
diaszowa Atena Dziewica miała blisko dwanaście metrów wzrostu i za trzy miliony złota
na sobie; gdyby ego Zeus-O ciec w Olimpii był potrząsnął¹⁶ grzywą, ziemia by się trzę-
sła; teraz w zacisznych wnętrzach prywatnych domów bawią oko wesołe, pełne wdzięku
młodego ciała figury Aodyty¹⁷, Erosa¹⁸, prawie dziewiczego Apollina¹⁹ i maleńkiego
Dionizoska²⁰. Hermes²¹ i Dionizos tracą brody i nie straszą pobożnych w świątyniach.
Młodociany opiekun kupców, bydła i złodziei zabawia niemowlęcego Dionizosa winnym
gronem²², Apollo igra z aszczurką²³, a skrzydlata bogini na balustradzie Ateny Zwycię-
skie z wielkim wdziękiem poprawia trzewik²⁴. Widać spoufalił się Ateńczyk z bogami
i woli się z nimi bawić i pieścić, niż ich czcić ak o cowie. Znika dawny, wielki styl
w rzeźbach, obliczanych niegdyś na oglądanie z daleka; Praksytelesa²⁵ wypieszczone po-
sągi zachwyca ą dopiero z bliska różnorodnością materiałów, miękkością form, urokiem
łagodnie barwionego, prze rzystego marmuru, subtelnością wyrazu. Te rzeźby nie tylko
imponu ą i nie tylko zdobią, ale ży ą i mówią, ak osoby żywe.
¹¹Skopas
z Paros
(IV w. p.n.e.) — rzeźbiarz i architekt grecki, rywal Praksytelesa, inic ator stylu charakte-
ryzu ącego się patosem, dynamiką układu ciała i silną ekspres ą twarzy. [przypis edytorski]
¹²Kozia
Rzeka
— dosł. znaczenie gr. nazwy
Ajgospotamoj,
rzeki na wybrzeżu Chersonezu Trackiego (ob. płw.
Gallipoli). U e u ścia  września  p.n.e. rozegrała się ostatnia, rozstrzyga ąca bitwa wo ny peloponeskie :
spartański wódz Lizander zagarnął wyciągniętą na ląd niemal całą flotę ateńską i wziął do niewoli  żeglarzy,
których następnie stracono w odwecie za okrucieństwa ateńskie. Pozbawione floty Ateny nie były w stanie
importować zboża ani kontrolować swo ego morskiego imperium i musiały skapitulować w  p.n.e. [przypis
edytorski]
¹³Tegea — stolica Arkadii, na wiernie szy sprzymierzeniec Sparty podczas wo ny peloponeskie . [przypis
edytorski]
¹⁴menady (gr.: szale ące) a.
bachantki
(mit. grec.) — kobiety z orszaku boga wina i płodności Dionizosa,
tańczące w nieokiełznane religijne ekstazie. [przypis edytorski]
¹⁵sofista — w staroż. Grec i: nauczyciel przygotowu ący obywateli do życia publicznego poprzez naukę reto-
ryki, polityki, etyki i filozofii. [przypis edytorski]
¹⁶gdyby
(…) był potrząsnął
— przykład użycia czasu zaprzeszłego, wyraża ącego czynność wcześnie szą niż
opisana czasem przeszłym lub, ak w tym przypadku, niezrealizowaną możliwość. [przypis edytorski]
¹⁷Afrodyta (mit. gr.) — bogini miłości. [przypis edytorski]
¹⁸Eros (mit. gr.) — bóg miłości. [przypis edytorski]
¹⁹Apollo (mit. gr.) — bóg słońca, sztuki, wróżbiarstwa i gwałtowne śmierci, przewodnik dziewięciu muz.
[przypis edytorski]
²⁰Dionizos (mit. gr.) — bóg wina, płodnych sił natury i ekstazy religijne . [przypis edytorski]
²¹Hermes (mit. gr.) — bóg kupców i złodziei, posłaniec bogów. [przypis edytorski]
²²Młodociany
opiekun kupców, bydła i złodziei zabawia niemowlęcego Dionizosa winnym gronem
— rzeźba
Hermes z małym Dionizosem,
odkryta w  w Olimpii, tradycy nie przypisywana Praksytelesowi z Aten (IV
w. p.n.e.). [przypis edytorski]
²³Apollo
igra z jaszczurką
— tzw.
Apollo Sauroktonos,
znana z marmurowych kopii rzeźba Praksytelesa przed-
stawia ąca nagiego boga Apolla opartego ręką o drzewo i spogląda ącego na siedzącą na pniu aszczurkę. [przypis
edytorski]
²⁴skrzydlata
bogini na balustradzie Ateny Zwycięskiej z wielkim wdziękiem poprawia trzewik
Nike rozwią-
zująca sandał,
płaskorzeźba stanowiąca część balustrady otacza ące świątynię Ateny Nike na Akropolu, repre-
zentu ąca tzw. styl mokrych szat, podkreśla ących kształty ciała. [przypis edytorski]
²⁵Praksyteles (IV w. p.n.e.) — wybitny rzeźbiarz grecki z Aten, autor rzeźb bogów greckich, uwydatnia ących
piękno ludzkiego ciała. [przypis edytorski]

Fajdros
Żywe, a często bliskie i takie ak dzisia . Taki est biust²⁶ Sokratesa z Neapolu i Pla-
tona w Watykanie, oba roboty Silaniona²⁷. Żywym chciał mieć Platona w marmurze
uczeń ego i przy aciel Mitradates z Chios; on go u Silaniona zamówił. Taka est Hegeso,
żona Proksenosa, wybiera ąca z panną służącą biżuterię na swoim znanym nagrobku²⁸,
takich więce mówiło do widza na świeżo przed bramą Dipylon założonym cmentarzu:
o drobnych szczegółach osobistego życia zmarłych osób, o intuic i psychologiczne współ-
czesnych rzeźbiarzy, o zainteresowaniu się sztuki radością i bólem, małością i tęsknotą,
upo eniem i smutkiem poszczególnego, indywidualnego człowieka.
Technika malarska wzbogacona
W obrazie ściennym, w mozaice i na wazie zanika równocześnie dawny styl, ograni-
cza ący się do linii i płaskich sylwet na ednobarwnym tle — z awia się światłocień i kolor.
Niedługo i malarstwo spróbu e i potrafi dać realistyczne złudzenie rzeczywistości. Sze-
roko rozchodzi się sława skrzydlate Nike²⁹, powożące czwórką, którą z ogromnym roz-
machem w kompozyc i i rysunku i świetnymi kolorami miał wymalować, z Homerem
w swoim zakresie porównywany, Nikomachos, syn Ariste desa Tebańczyka, wynalazcy
techniki enkaustyczne . Enkaustyka polegała na wpalaniu stalowym, gładkim narzędziem
farb rozrobionych z woskiem w gładką powierzchnię szlifowanego marmuru, tynku lub
drzewa. Obraz zyskiwał przez to nasycenie barw i połysk, ak malowidło ole ne.
Więcej zamówień i inne
Rzeźbiarz i malarz pracował dawnie prawie wyłącznie dla gminy, około³⁰ świątyni lub
na ścianie portyku³¹ na mieście; teraz dosta e dobre zamówienia do przepysznych wnętrz
domów i pałaców prywatnych ludzi, którzy na wo nie ma ątki porobili, a mieszka ą po-
śród marmurów, kobierców i enkaustyk, pięknie niż Atena w komorze³² Partenonu,
a z pewnością porządnie niż Zeus Olimpijski, którego świątynia tuż pod murami Temi-
stoklesa³³, w południowe stronie miasta, od kilkudziesięciu lat niedokończona białymi
kolumnami świeci i czeka dopiero syry skiego Antiocha Epifanesa³⁴, żeby ą pod dach
wyciągnąć raczył. Inne bóstwa i nowe mity w modzie.
Asklepiosa mit i kult tajemniczy
W  r. przed Chr. dostał w południowe stronie Zamku nową świątynię cudo-
twórca Asklepios³⁵, Zbawicielem zwany, syn Apollina i Koronidy. Wiadomo, ak celnie
strzelał Apollo do smoków, do psów i do ludzi, kiedy go kto o to poprosił. To nieomylne
²⁶biust — tu: popiersie, forma rzeźby. [przypis edytorski]
²⁷Silanion (IV w. p.n.e.) — rzeźbiarz grecki z Aten, znany z rzeźb portretowych, m.in. Safony i Platona.
[przypis edytorski]
²⁸Hegeso,
żona Proksenosa (…) na swoim znanym nagrobku
— Hegeso, żonie Proksenosa, dedykowano stelę
nagrobną z reliefem, odnalezioną w  na cmentarzu dipylońskim w ateńskie dzielnicy Kerame kos, eden
z na pięknie szych przykładów greckie sztuki cmentarne , datowany na ok. – p.n.e. [przypis edytorski]
²⁹Nike (mit. gr.) — bogini zwycięstwa. [przypis edytorski]
³⁰około (daw.) — przyimek wiążący wykonywaną czynność z e przedmiotem: wokół, dokoła, nad. [przypis
edytorski]
³¹portyk — popularny w staroż. architekturze gr. i rzym. rodza otwarte ontowe części budowli z rzędem
kolumn wspiera ących dach. Tu mowa zapewne o Portyku Malowanym (gr.
Stoa Poikile)
na agorze ateńskie ,
zadaszone hali z kolumnadą, zamknięte z tyłu ścianą, którą ozdobiono obrazami przedstawia ącymi zwycięstwa
Ateńczyków nad historycznymi i mitologicznymi przeciwnikami. [przypis edytorski]
³²komora (daw.) — izba, pokó ; także: pomieszczenie przeznaczone do przechowywania rzeczy, służące ako
skład, magazyn. [przypis edytorski]
³³Temistokles (ok. – p.n.e.) — polityk i wódz ateński, twórca potęgi morskie Aten, główny autor
zwycięstwa Greków nad Persami pod Salaminą; zainic ował odbudowę murów obronnych i połączenie Aten
z portem w Pireusie tzw. długimi murami. [przypis edytorski]
³⁴Antioch
IV Epifanes
(ok. – p.n.e.) — król hellenistycznego państwa Seleucydów; słynął z ho ności
dla miast greckich. W  p.n.e. pod ął się dokończenia na własny koszt na większe spośród świątyń staroż.
Grec i, świątyni Zeusa Olimpijskiego w Atenach, które budowę rozpoczęto za rządów Pizystratydów, ok. 
p.n.e., ale zarzucono po obaleniu tyranii w  p.n.e. Antioch sprowadził w tym celu architekta z Rzymu, ednak
po śmierci władcy prace przerwano, a budowę doprowadził do końca dopiero rzymski cesarz Hadrian w II w.
n.e. [przypis edytorski]
³⁵Asklepios (mit. gr.) — heros i bóg sztuki lekarskie . [przypis edytorski]

Fajdros
Zgłoś jeśli naruszono regulamin