Przeniesienie napędu.pdf

(335 KB) Pobierz
6
PRZENIESIENIE NAPĘDU
6.1. CHARAKTERYSTYKA
TECHNICZNA
OPIS KONTRUKCJI
Napęd na kola przednie jest przenoszony przez
dwie półosie o niejednakowej długości, mające na
każdym końcu przeguby równobieżne.
Rodzaje przegubów półosi
Rodzaj półosi
Pótoś prawa
Półoś lewa
Przegub zewnętrz­ Trójramienny przesuwny GE 86 lub
ny (od strony kola)
kulowy AC 1700
Przegub wewnęt­
Trójramienny
rzny (od strony
przesuwny
skrzynki przekład­ RC 490 lub Gl 62
niowej)
Trójramienny
przesuwny
GI69
6.2. OBSŁUGA I NAPRAWA
UWAGI WSTĘPNE
• Wielowypust zewnętrznego przegubu równo-
bieżnego jest fabrycznie przyklejony do piasty
koła. Ściągnięcie piasty koła z półosi wymaga
użycia odpowiedniego ściągacza.
• Wymiana osłony zewnętrznego przegubu rów-
nobieżnego kulowego AC 1700 wymaga jedynie
wysunięcia półosi z piasty koła.
• Nowe półosie są sprzedawane z kartonowymi
ochraniaczami osłon przegubów, które należy
zdejmować dopiero po zamontowaniu półosi.
Smar w przegubach półosi
Ilość:
— przegub GE 86: 320 g;
— przegub AC 1700: 140 g;
— przegub RC 490: 160 g;
— przegub Gl 62: 130 g.
Rodzaj: Mobil CVJ 825 Black Star lub Mobil EXF
57C.
Częstość obsługi: nie wymaga się okresowej
wymiany smaru.
MOMENTY DOKRĘCANIA
Nakrętka piasty: 250 N-m.
Mocowanie osłony przegubu wewnętrznego lewej
półosi do skrzynki przekładniowej: 25 N-m.
Śruby mocowania tarczy koła: 90 N-m.
196
6.2.1. Wymontowanie
i zamontowanie półosi
WYMONTOWANIE
• Ustawić przód samochodu na podstawkach
warsztatowych i zdjąć z odpowiedniej strony
przednie koło.
• Wymontować zacisk hamulca bez odłączania
przewodu hydraulicznego (patrz opis w p.
11.2.1)
i podwiesić go we wnęce koła za pomocą mięk­
kiego drutu.
• Za pomocą przyrządu przedstawionego na ry­
sunku 6.2 unieruchomić piastę koła przedniego
i odkręcić jej nakrętkę.
Uwaga.
Nie wolno unieruchamiać piasty koła
używając hamulca przedniego, gdyż grozi to od­
kształceniem, a nawet ścięciem śrub mocowania
Wymontowanie
póiosi
Rys. 6.1. Elementy póiosi
A — półosie mechanicznej skrzynki
przekładniowe), 8 — półosie
automatycznej skrzynki przekładniowej,
C — przegub wersji wyposażonych
w silniki 1,4 oraz 1,6 dm
3
, D — przegub
wersji wyposażonej w silnik 2.0 dm
3
1 — półoś prawa, 2 — półoś lewa.
3 — osłony przegubów, 4 — opaski
mocujące, 5 — pierścienie
uszczelniające o przekroju kołowym,
6 — nakrętki półosi, 7 — pierścień
elastyczny, 8 — sprężyste podwójne
kołki mocowania półosi do kół
koronowych
v
Rys. 6.2. Unieruchomienie piasty kola przedniego
tarczy hamulca przy odkręcaniu nakrętki piasty
koła.
Półoś lewa
• Opróżnić skrzynkę przekładniową z oleju.
• Odkręcić trzy śruby mocowania do skrzynki
przekładniowej osłony przegubu wewnętrznego
półosi (rys. 6.3).
Półoś prawa
• Za p o m o c ą wybijaka warsztatowego o odpo­
wiedniej średnicy wybić podwójny sprężysty kołek
mocowania półosi do koła koronowego mecha-
nizmu różnicowego (rys. 6.4)
• Odkręcić nakrętkę mocowania sworznia kulo­
w e g o układu kierowniczego do zwrotnicy koła i za
pomocą odpowiedniego ściągacza zdjąć sworzeń
kulowy.
Rys. 6.3. Rozmieszczenie śrub mocowania osłony
przegubu wewnętrznego lewej półosi do skrzynki
przekładniowej
Rys. 6.4. Usytuowanie sprężystego podwójnego kołka
mocowania prawej półosi do koła koronowego
mechanizmu różnicowego
197
Przeniesienie
napędu
• Odkręcić górną śrubę mocowania amortyzato­
ra kolumny zawieszenia do zwrotnicy koła.
• Za pomocą odpowiedniego ściągacza przesu­
nąć półoś względem piasty kota. rozrywając klej,
którym pokryto jej wielowypust podczas montażu
fabrycznego {rys. 6.5).
Rys. 6.6. Współosiowe ustawienie otworów kolka
mocowania podczas zamontowania prawej półosi
Rys. 6.5. Ściąganie półosi z piasty kola
Uwaga: wielowypust przegubu równobieżnego jest fabrycznie
pokryły klejem
• Odkręcić dolnąśrubę mocowania amortyzatora
kolumny zawieszenia do zwrotnicy kola.
• Pochylić zwrotnicę do dołu i wyjąć półoś z piasty
kota, a następnie ze skrzynki przekładniowej.
ZAMONTOWANIE
Uwaga.
Nowe półosie są sprzedawane z karto­
nowymi ochraniaczami osłon przegubów, które
należy zdejmować jak najpóźniej, najlepiej dopie­
ro po zamontowaniu półosi.
Półoś lewa
• Oczyścić powierzchnię przylegania osłony
przegubu wewnętrznego na obudowie skrzynki
przekładniowej.
• Zamontować półoś w mechanizmie różnico­
wym i przykręcić trzy śruby mocowania osłony
wewnętrznego przegubu napędowego.
Półoś prawa
• Nanieść na wielowypust wewnętrznego prze­
gubu równobieżnego (od strony skrzynki prze­
kładniowej) warstwę smaru (np. Molykote BR2).
• Ustawić półoś względem koła koronowego me­
chanizmu różnicowego tak, aby możliwe było
założenie
sprężystego
kołka
mocowania
(rys. 6.6).
• Założyć nowy podwójny kołek sprężysty moco­
wania półosi i zaślepić z obu stron otwór w półosi
pastą uszczelniającą.
• Oczyścić szczotką drucianą wielowypust we­
wnątrz piasty koła.
• Odtłuścić wielowypust zewnętrznego przegubu
198
równobieżnego. a następnie pokryć go klejem (np.
Loctite Scelbloc).
• Wsunąć półoś do piasty koła tak, aby możliwe
było założenie nakrętki półosi.
• Wkręcić śruby górną i dolną mocowania amor­
tyzatora kolumny zawieszenia do zwrotnicy koła.
• Połączyć sworzeń kulowy układu kierownicze­
go ze zwrotnicą koła i dokręcić śrubę mocowania
sworznia kulowego.
• Za pomocą odpowiedniego przyrządu unieru­
chomić piastę koła (patrz rys. 6.2) i dokręcić
nakrętkę półosi właściwym momentem.
Uwaga.
Nie wolno unieruchamiać piasty koła
używając hamulca przedniego, gdyż grozi to od­
kształceniem, a nawet ścięciem śrub mocowania
tarczy hamulca przy odkręcaniu nakrętki piasty
koła.
• Zamontować zacisk hamulca (patrz opis w p.
11.2.1).
• Założyć koło przednie i opuścić samochód.
• Usunąć kartonowe ochraniacze osłon przegu­
bów, rozdzierając je ręką (nie używać narzędzi
tnących).
• W przypadku zamontowywania lewej półosi, po
jej zamontowaniu, napełnić skrzynkę przekład­
niową właściwym rodzajem oleju do wymaganego
poziomu.
Rys.
6.7. Zdejmowanie ochraniaczy osłon przegubów
Uwaga; ochraniacze należy rozedrzec ręcznie bez pomocy
ostrych narzędzi
Zamontowanie
półosi i wymiana osłon przegubów
6.2.2. Wymiana
osłon przegubów
WYMIANA OSŁONY PRZEGUBU
ZEWNĘTRZNEGO
Uwaga.
Osłonę przegubu należy wymienić nie­
zwłocznie po jej uszkodzeniu, aby zapobiec
uszkodzeniu przegubu równobieżnego.
Przegub równobleżny GE 86
• Wymontować skrzynkę przekładniową (patrz
odpowiedni opis w p. 4.2.1 lub 5.2).
• Wymontować osłonę przegubu wewnętrznego
(od strony skrzynki przekładniowej — patrz od­
powiedni opis).
wymontowaniu skrzynki przekładniowej (patrz od­
powiedni opis w p. 4.2.1 lub 5.2). Możliwa jest
jednak wymiana osłony tego przegubu bez wy­
montowania skrzynki przekładniowej, lecz jest
wtedy konieczne odłączenie półosi od piasty koła.
• Przeciąć opaski mocujące (8, rys. 6.9) oraz na
całej długości osłonę przegubu i zdjąć tę osłonę.
• Usunąć możliwie dużo smaru z wnętrza prze­
gubu.
Rys. 6.9. Przekrój przegubu równobieżnego AC 1700
1 — czasza przegubu, 2 — kulki przegubu. 3 — koszyk,
4 _ pierścień osadczy. 5 — półoś, 6 — osłona przegubu,
7 — bieżnia wewnętrzna, 8 — opaski mocujące
Rys. 6.8. Przekrój przegubu równobieżnego GE 86
1 — czasza przegubu, 2 — element trójramienny,
3 — opaski mocujące, 4 — półoś, 5 — sprężyna, 6 — osłona
przegubu
• Przeciąć opaski mocujące (3, rys. 6.8) oraz na
całej długości osłonę przegubu wewnętrznego,
zwracając uwagę, aby nie uszkodzić przy tym
obudowy przegubu.
• Usunąć możliwie dużo smaru z przegubu
i oczyścić wnętrze czaszy przegubu.
• Założyć nową osłonę na półoś i przysunąć
przegub do czaszy.
• Nałożyć właściwą ilość odpowiedniego smaru
(patrz rozdz. 6.1) do wnętrza przegubu między
czaszę i osłonę.
• Nasunąć osłonę na czaszę przegubu i ustawić
obie krawędzie jej końców we właściwych miejs­
cach na półosi i czaszy przegubu.
• Poruszać przegubem w celu sprawdzenia pra­
widłowego ustawienia krawędzi osłony oraz wype­
łnienia jego wnętrza powietrzem.
• Założyć dwie nowe opaski mocujące osłonę
przegubu.
• Założyć osłonę przegubu wewnętrznego (od
strony skrzynki przekładniowej) i zamontować ją
(patrz odpowiedni opis).
Przegub równobleżny AC 1700
Uwaga.
Wymiana osłony tego przegubu zewnęt­
rznego w zasadzie powinna być wykonana po
Rys. 6.10. Wyjmowanie sprężystego pierścienia
osadczego przed zdjęciem przegubu AC 1700 z półosi
• Za pomocą odpowiednich szczypiec wyjąć pier­
ścień osadczy (rys. 6.10) i uderzając jednocześnie
młotkiem z tworzywa sztucznego w przegub,
ściągnąć go z półosi.
• Bardzo starannie oczyścić wielowypust półosi
oraz przegub (jeżeli ma być ponownie użyty).
• Nałożyć na półoś nową osłonę przegubu oraz
dwie opaski mocujące.
• Za pomocą młotka z tworzywa sztucznego
wsunąć przegub zewnętrzny na półoś aż do
osadzenia jego pierścienia osadczego w rowku na
półosi.
• Nałożyć właściwą ilość odpowiedniego smaru
(patrz rozdz. 6.1) do wnętrza przegubu i jego
osłony.
• Nasunąć osłonę na czaszę przegubu aż do
umieszczenia obu krawędzi jej końców we właś­
ciwych miejscach na czaszy przegubu i na półosi.
Przeniesienie napędu
• Poruszać przegubem w celu sprawdzenia pra­
widłowego ustawienia krawędzi osłony oraz wype­
łnienia jego wnętrza powietrzem.
• Zamontować skrzynkę przekładniowąw całości
lub częściowo, zależnie od tego, w jaki sposób
wymieniano osłonę przegubu (patrz odpowiedni
opis w p. 4.2.1 lub 5.2).
WYMIANA OSŁONY PRZEGUBU
WEWNĘTRZNEGO
Uwaga.
Osłonę przegubu należy wymienić nie­
zwłocznie po jej uszkodzeniu, aby zapobiec
uszkodzeniu przegubu równobieżnego.
Przegub równobieżny RC 490
• Wymontować półoś (patrz opis w p. 6.2.1).
• Za pomocą odpowiednich szczypiec usunąć
zamocowanie w trzech punktach opaski metalo­
wej osłony na obudowie przegubu (patrz rys.
6.12).
• Przeciąć opaskę (5, rys.
6.11)
i zdjąć opaskę
metalową osłony z obudowy przegubu.
• Zdjąć obudowę przegubu i usunąć z wnętrza
przegubu jak najwięcej smaru zalegającego wokół
elementu trójramiennego.
Rys. 6.12. Usuwanie zamocowania w trzech punktach
opaski metalowej na obudowie przegubu RC 490
• Założyć na półoś element trójramienny przegu­
bu wewnętrznego.
• Jeżeli poprzednio był stosowany, założyć za
pomocą odpowiednich szczypiec pierścień osad­
czy. W przeciwnym razie unieruchomić element
trójramienny na wielowypuście półosi przez za-
punktowanie co 120° (rys. 6.13).
• Nałożyć do obudowy przegubu i wnętrza osłony
właściwąilość odpowiedniego smaru (patrz rozdz.
6.1).
• Założyć obudowę (1, patrz rys. 6.11) na prze­
gub wewnętrzny i umieścić osłonę przegubu (4)
wraz z wkładką metalową (7) w opasce metalowej
(3) osłony przegubu.
• Ustawić opaskę metalową osłony przegubu na
powierzchniach prowadzenia obudowy przegubu.
• W tym położeniu zacisnąć opaskę metalową
osłony przegubu w trzech wgłębieniach obudowy
przegubu.
• Wsunąć pręt o zaokrąglonych krawędziach
między półoś i krawędź osłony przegubu oraz
umożliwić wpływ powietrza do wnętrza przegubu.
Rys. 6.11. Przekrój przegubu równobieżnego RC 490
1 — obudowa przegubu, 2 — element trójramienny,
3 — opaska metalowa osłony przegubu, 4 — ostona
przegubu, 5 — opaska mocująca, 6 — półoś, 7 — wkładka
metalowa
Uwaga.
Rolki przegubu są indywidualnie pasowa­
ne do ich ramion i dlatego nie należy zdejmować
rolek. Zaleca się owinięcie trzech rolek papierem
samoprzylepnym, aby zachować fabryczną kom­
pletację części.
• Zdjąć (jeżeli występuje) za pomocą odpowied­
nich szczypiec pierścień osadczy elementu trój­
ramiennego
• Ściągnąć za pomocą prasy element trójramien-
ny z półosi.
• Zdjąć osłonę przegubu wewnętrznego.
• Oczyścić i sprawdzić stan części.
• Nasmarować półoś i założyć na nią nową
osłonę przegubu i nową opaskę mocującą.
• Włożyć do osłony przegubu nową wkładkę
metalową(7, rys. 6.11), a następnie nową opaskę
metalową (3).
200
Rys. 6.13.
Unieruchomienie
trójramiennego
elementu
na wielowypuście półosi
przez
zapunktowanie
w przypadku montażu
przegubu RC 490 bez
pierścienia
osadczego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin