technik.rachunkowosci_412[01]_z3.04_n.pdf

(310 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Ewa Kawczyńska-Kiełbasa
Prowadzenie rachunkowości jednostek organizacyjnych nie
prowadzących działalności gospodarczej 412[01].Z3.04
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
Recenzenci:
mgr inż. Leonia Jadzewicz
mgr Krystyna Kielan
Opracowanie redakcyjne:
Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
mgr inż. Maria Majewska
Korekta:
Joanna Iwanowska
Edyta Kozieł
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 412[01].Z3.04
Prowadzenie rachunkowości jednostek organizacyjnych nie prowadzących działalności
gospodarczej zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik
rachunkowości.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Przykładowe scenariusze zajęć
5.
Ćwiczenia
5.1. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostek nie prowadzących
działalności gospodarczej
5.1.1.
Ćwiczenia
5.1.2. Sprawdzian postępów
5.2. Fundusz statutowy
5.2.1.
Ćwiczenia
5.2.2. Sprawdzian postępów
5.3. Ewidencja operacji majątkowych i wynikowych
5.3.1.
Ćwiczenia
5.3.2. Sprawdzian postępów
5.4. Przychody i koszty
5.4.1.
Ćwiczenia
5.4.2. Sprawdzian postępów
5.5. Wynik finansowy
5.5.1.
Ćwiczenia
5.5.2. Sprawdzian postępów
5.6. Sprawozdawczość finansowa
5.6.1.
Ćwiczenia
5.6.2. Sprawdzian postępów
6. Ewaluacja osiągnięć uczniów
7. Literatura
3
4
5
6
10
10
10
12
12
12
13
14
14
18
18
18
20
21
21
24
24
24
26
27
38
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w prowadzeniu
zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technika rachunkowości.
Poradnik będzie pomocny w przyswajaniu wiedzy o podstawach rachunkowości jednostek nie
prowadzących działalności gospodarczej, zakładając już znajomość pojęć i zasad rachunkowości
jednostek, które zostały powołane do prowadzenia działalności gospodarczej i osiągających
zyski. Rachunkowość dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych, jednak w stosunku do
tych, które nie są powołane do działalności zarobkowej obowiązki ewidencyjne
i sprawozdawcze są nieco zmniejszone.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, w których wyszczególniono jakie umiejętności powinien posiadać
uczeń przed przystąpieniem do realizacji jednostki modułowej,
- cele kształcenia, pokazują jakie umiejętności uczeń opanuje po przeprowadzeniu procesu
kształcenia,
przykładowe scenariusze zajęć,
pytania sprawdzające, które umożliwią ocenę przygotowania do wykonania
ćwiczeń
potwierdzających nabycie umiejętności,
-
ćwiczenia
do samodzielnego rozwiązania zawierające: polecenie, sposób wykonania oraz
opis niezbędnych materiałów do wykonania
ćwiczenia,
niektóre z
ćwiczeń
mogą wymagać
pomocy nauczyciela,
- sprawdzian postępów, który pomoże ocenić poziom wiedzy po wykonaniu
ćwiczeń,
- ewaluacja osiągnięć ucznia, która po zrealizowaniu wszystkich tematów jednostki
modułowej pozwala ocenić poziom nabytych umiejętności w procesie kształcenia,
- wykaz literatury.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem aktywizujących metod nauczania, np. samokształcenia
kierowanego, tekstu przewodniego.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
Schemat układu jednostek modułowych
Moduł 412[01].Z3
Specyficzne i szczególne
zasady rachunkowości
-
-
412[01].Z3.01
Prowadzenie
rachunkowości
budżetowej
412[01].Z3.02
Prowadzenie
Rachunkowości
bankowej
412[01].Z3.03
Prowadzenie
rachunkowości
ubezpieczycieli
412[01].Z3.04
Prowadzenie
rachunkowości
jednostek
organizacyjnych
nie prowadzących
działalności
gospodarczej
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
korzystać z różnych
źródeł
informacji,
korzystać z ustawy o rachunkowości,
stosować zasady rachunkowości,
stosować zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych jednostek prowadzących działalność
gospodarczą,
sporządzać podstawowe dokumenty księgowe,
posługiwać się kontem księgowym według zasady podwójnego zapisu dla kont
syntetycznych i pojedynczego zapisu dla kont pomocniczych,
poprawiać błędy księgowe,
posługiwać się terminologią z zakresu rachunkowości, finansów, sprawozdawczości,
wykorzystać poznane zasady ewidencji, wyceny, metod amortyzacji omówione w module
„Ewidencja księgowa działalności przedsiębiorstwa”, które są jednakowe także dla
specyfiki jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej,
wyjaśnić pojęcie inwentaryzacji, wykazać znajomość metod jej przeprowadzania, wykazać
znajomość sposobu rozliczeń różnic inwentaryzacyjnych,
posługiwać się programami komputerowymi operacyjnymi i użytkowymi.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin