_____________________________________________________________________A/RES/56/83
Walne Zgromadzenie Distr..: Ogólny 28 stycznia 2002 r.Pięćdziesiąta szósta sesjaPunkt 162 porządku dziennego01 47797
Uchwała podjęta przez Walne Zgromadzenie
[w sprawie sprawozdania szóstego komitetu (A/56/589 i Corr.1)] 56/83.
Odpowiedzialność państw za czyny niedozwolone w skali międzynarodowej na Walnym zgromadzeniu,
Po rozważeniu rozdziału IV sprawozdania na temat prawa międzynarodowego Komisja w sprawie prac swojej pięćdziesiątej trzeciej sesji1 , która zawiera projekty artykułów w sprawie odpowiedzialności państw za czyny niedozwolone na skalę międzynarodową,Zwracając uwagę, że Komisja Prawa Międzynarodowego postanowiła zalecić poprzez Walne Zgromadzenie przyjmując do wiadomości projekt artykułów dotyczących odpowiedzialności za Państwa i za akty bezprawne o charakterze międzynarodowym w rezolucji i załączają projekt artykułów i że powinna ona zostać rozważona na późniejszym etapie, w świetle znaczenie tematu, możliwość zwołania międzynarodowej konferencji w sprawie pełnomocnicnej do rozpatrzenia projektów artykułów w celu zawarcia konwencji na ten temat,
2 Podkreślając stałe znaczenie kodyfikacji i stopniowy rozwój prawa międzynarodowego, o którym mowa w art. 13 ust. 1 lit. a)
Karta Narodów Zjednoczonych,
Zwracając uwagę, że przedmiotem odpowiedzialności państw za naruszenia prawa międzynarodowego które jako akty prawne mają duże znaczenie w stosunkach między państwami,
1. 1. z zadowoleniem przyjmuje zakończenie prac nad prawem międzynarodowymKomisja ds. odpowiedzialności państw za czyny zabronione w skali międzynarodowej i jejprzyjęcie projektu artykułów i szczegółowy komentarz na ten temat;
2. 2. wyraża swoje uznanie dla Komisji Prawa Międzynarodowego za jej stały wkład w kodyfikację i stopniowy rozwój prawa międzynarodowego;
1 Oficjalny protokół z obrad walnego zgromadzenia, pięćdziesiąta szósta sesja, suplement nr 10 i sprostowanie(A/56/10 i Corr.1). 2 Ibid., paras. 72 i 73.
3. 3. zwraca uwagę na artykuły dotyczące odpowiedzialności państw za sprawy międzynarodowebezprawnych czynów, przedstawionych przez Komisję Prawa Międzynarodowego, których tekst jest załączone do niniejszej rezolucji i wyraża uznanie dla uwagi, jaką otrzymał
Rządy bez uszczerbku dla kwestii ich przyjęcia w przyszłości lub innych odpowiednie działanie;
4. 4. postanawia włączyć do wstępnego porządku obrad swojej pięćdziesiątej dziewiątej sesji anpozycja zatytułowana "Odpowiedzialność państw za czyny zabronione w skali międzynarodowej".85. posiedzenie plenarne z 12 grudnia 2001 r.Załącznik Odpowiedzialność państw za czyny niedozwolone w skali międzynarodowej
CZĘŚĆ PIERWSZA BEZPRAWNE DZIAŁANIE PAŃSTWA W SKALI MIĘDZYNARODOWEJ
Rozdział I
Zasady ogólne
Artykuł 1
Odpowiedzialność państwa za swoje czyny niedozwolone w skali międzynarodowej
Każde bezprawne działanie państwa w skali międzynarodowej pociąga za sobą międzynarodoweodpowiedzialność tego państwa.
Artykuł 2
Elementy bezprawnego działania państwa w skali międzynarodowej
Istnieje międzynarodowy bezprawny czyn państwa, gdy zachowanie polegające nadziałaniu lub zaniechaniu:
a) można je przypisać państwu na mocy prawa międzynarodowego; orazb) Stanowi naruszenie międzynarodowych zobowiązań państwa.
Artykuł 3
Uznanie aktu państwa za bezprawny w skali międzynarodowej
Charakterystyka aktu państwowego jako sprzecznego z prawem międzynarodowym jestregulowane przez prawo międzynarodowe. Na taką charakterystykę nie ma wpływucharakteryzowanie tego samego czynu jako zgodnego z prawem przez prawo wewnętrzne.
Rozdział II
Przypisanie zachowania państwu
Artykuł 4
Postępowanie z organami państwa
1. Postępowanie każdego organu państwowego uważa się za działanie tego państwa na podstawieprawa międzynarodowego, bez względu na to, czy organ ten sprawuje władzę ustawodawczą, wykonawczą, sądowniczą czy inną i inne funkcje, niezależnie od zajmowanego stanowiska w organizacji państwa, oraz bez względu na jego charakter jako organu rządu centralnego lub jednostki terytorialnej państwa.
2. Do organu zalicza się każdą osobę lub podmiot, który posiada taki status zgodnie zz prawem wewnętrznym państwa.
Artykuł 5 Postępowanie osób lub podmiotów wykonujących funkcje władzy publicznejZachowanie osoby lub podmiotu, który nie jest organem państwa w ramach artykuł 4, ale który jest upoważniony przez prawo tego państwa do wykonywania elementów władzę rządową uznaje się za akt państwa na mocy przepisów międzynarodowych.prawa, pod warunkiem że dana osoba lub podmiot działa w tym charakterze w danej instancji.
Artykuł 6
Postępowanie z organami oddanymi do dyspozycji państwa przez inne państwo
Postępowanie organu oddanego do dyspozycji państwa przez inne państwo jestbyć uznany za akt byłego państwa na mocy prawa międzynarodowego, jeżeli organ jestdziałając w ramach wykonywania elementów władzy publicznej państwa w zakresieczyjej to przeznaczenie.
Artykuł 7
Nadmiar władzy lub naruszenie instrukcji
Postępowanie organu państwa albo osoby lub podmiotu uprawnionego do
Wykonywania elementów władzy rządowej jest uznawane za akt prawnyPaństwo zgodnie z prawem międzynarodowym, jeżeli organ, osoba lub podmiot działa w tym charakterze, nawet jeżeli przekroczy swoje uprawnienia lub naruszy instrukcje.
Artykuł 8 Postępowanie kierowane lub kontrolowane przez państwo
Zachowanie osoby lub grupy osób uważa się za działanie polegające na
Państwo zgodnie z prawem międzynarodowym, jeżeli dana osoba lub grupa osób faktycznie działa w oparciu o instrukcje tego państwa, lub pod jego kierownictwem lub kontrolą, w zakresie wykonywania prowadzenie.
Artykuł 9
Postępowanie prowadzone w przypadku braku lub zaniedbania ze strony organów urzędowych
Zachowanie osoby lub grupy osób uważa się za działanie polegające naPaństwo zgodnie z prawem międzynarodowym, jeżeli dana osoba lub grupa osób faktycznie wykonuje elementy władzy państwowej w przypadku nieobecności lub niewykonania obowiązków przez urzędnika organów oraz w okolicznościach, które mogą wymagać wykonania tych elementówwładzy.
Artykuł 10 Prowadzenie ruchu powstańczego lub innego ruchu
1. Prowadzenie ruchu powstańczego, który staje się nowym Rządem danego państwa jest uznawany za akt tego państwa na mocy przepisów międzynarodowego prawa.
2. Prowadzenie ruchu, powstańczego lub innego, który udaje się ustanowienie nowego państwa na części terytorium wcześniej istniejącego państwa lub w terytorium pod jego administracją jest uznawane za akt nowego państwa w ramach prawa międzynarodowego.3. Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla przypisania danemu państwu jakiegokolwiek zachowania, jednakże związane z danym przepływem, który należy uznać za akt prawny tego państwa na mocy artykułów 4-9.
Artykuł 11
Postępowanie uznane i przyjęte przez państwo jako własne
Postępowanie, którego nie można przypisać państwu zgodnie z poprzednimi artykułami, powinno
są jednak uważane za akt tego państwa na mocy prawa międzynarodowego, jeżeli i na rzecz w zakresie, w jakim państwo uznaje i przyjmuje dane postępowanie jako swoje własne.
Rozdział III
Naruszenie zobowiązania międzynarodowego
Artykuł 12
Istnienie naruszenia zobowiązania międzynarodowego
Istnieje naruszenie zobowiązania międzynarodowego przez państwo, gdy działanie to Państwo nie spełnia wymogów tego obowiązku, niezależnie od tego, od jego pochodzenia lub charakteru.
Artykuł 13
Obowiązujące zobowiązanie międzynarodowe dla danego państwa
Działanie państwa nie stanowi naruszenia zobowiązania międzynarodowego
chyba że dane państwo jest związane danym zobowiązaniem w chwili dokonania czynu.
Artykuł 14
Przedłużenie w czasie naruszenia zobowiązania międzynarodowego
1. Naruszenie zobowiązania międzynarodowego przez akt państwa nieposiadającego ciągła postać występuje w momencie wykonywania czynności, nawet jeśli jej Efekty trwają nadal.
2. Naruszenie zobowiązania międzynarodowego przez działanie państwa posiadającego ciągły charakter rozciąga się na cały okres, w którym ustawa jest kontynuowana i pozostaje w sprzeczności ze zobowiązaniem międzynarodowym.
3. Naruszenie zobowiązania międzynarodowego zobowiązującego państwo do uniemożliwienia danego zdarzenia ma miejscu, gdy zdarzenie występuje i rozciąga się na cały okres, w którym
zdarzenie to trwa nadal i pozostaje w sprzeczności z tym obowiązkiem.
Artykuł 15
Naruszenie polegające na złożonym akcie
1. Naruszenie zobowiązania międzynarodowego przez państwo poprzez szereg działań lub zaniechania zdefiniowane łącznie jako błędne występują, gdy działanie lub zaniechanie występuje, co wraz z innymi działaniami lub zaniechaniami wystarcza, aby stanowić złego czynu.
2. W takim przypadku naruszenie rozciąga się na cały okres, począwszy od pierwszego działania lub zaniechań serii i trwa tak długo, jak te działania lub pominięcia powtarzają się i pozostają w sprzeczności z międzynarodowymi Obowiązkiem.
Rozdział IV
Odpowiedzialność państwa w związku z działaniem innego państwa
Artykuł 16
Pomoc lub pomoc w popełnieniu czynu bezprawnego o charakterze międzynarodowym Państwo, które pomaga lub pomaga innemu państwu w zleceniu za jego bezprawne działanie w skali międzynarodowej jest odpowiedzialny na arenie międzynarodowej jeśli:
a) państwo to czyni to ze świadomością okoliczności, w jakich znajdują się międzynarodowy bezprawny czyn; oraz
b) Akt ten byłby bezprawny w skali międzynarodowej, gdyby został popełniony przez to państwo.
Artykuł 17
Kierowanie i kontrola sprawowana nad komisją międzynarodową bezprawne działanie
Państwo, które kieruje i kontroluje inne państwo w ramach komisji ds. za czyny popełnione przez niego w sposób niezgodny z prawem międzynarodowym jest odpowiedzialny na arenie międzynarodowej, jeżeli:
a) państwo to czyni to ze świadomością okoliczności, w których międzynarodowy bezprawny czyn; oraz
Artykuł 18
Przymus innego państwa
Państwo, które zmusza inne państwo do popełnienia czynu, jest państwem międzynarodowym
odpowiedzialny za ten akt, jeśli:
a) akt ten byłby, ale pod przymusem, błędem o charakterze międzynarodowym, polegającym na
państwa przymusowego; oraz
b) Państwo stosujące przymus czyni to ze świadomością okoliczności, w jakich znajdują się jego działania.
Artykuł 19
Wpływ tego rozdziału
Niniejszy rozdział pozostaje bez uszczerbku dla międzynarodowej odpowiedzialności na mocy
innych postanowień tych artykułów, państwa, które popełnia dany czyn, lub każdego innego państwa.
Rozdział V
Okoliczności wykluczające nadużycia
Artykuł 20
Zgoda
Ważna zgoda danego państwa na dokonanie danego czynu przez inne państwo stoi na przeszkodzie bezprawności tego czynu w stosunku do tego pierwszego państwa w zakresie, w jakim że akt ten pozostaje w granicach tej zgody.
Artykuł 21
Samoobrona
Bezprawność aktu państwa jest wykluczona, jeżeli akt ten stanowi zgodne z prawem środki samoobrony podjęte zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych.
Artykuł 22
Środki zaradcze w odniesieniu do czynu bezprawnego w skali międzynarodowej
Bezprawność aktu państwa niezgodnego z prawem międzynarodowym zobowiązanie wobec innego państwa jest wykluczone, jeżeli i w zakresie, w jakim akt ten stanowi środek zaradczy podjęty przeciwko temu ostatniemu państwu zgodnie z rozdział II części trzeciej.
Artykuł 23
Siła wyższa
1. 1. Bezprawność aktu państwa niezgodnego z prawem międzynarodowym obowiązek tego państwa jest wykluczony, jeżeli czyn jest spowodowany działaniem siły wyższej, to znaczy wystąpienie nieodpartej siły lub nieprzewidzianego zdarzenia, będącego poza kontrolą
państwo, uniemożliwiając materialnie, w tych okolicznościach, wykonanie Obowiązku.
2. Ustęp 1 nie ma zastosowania, jeżeli:
a) sytuacja siły wyższej jest spowodowana, sama lub w połączeniu z innymi czynnikami wpływającymi na postępowanie państwa, które się na nie powołuje; lub
b) Państwo przyjęło na siebie ryzyko zaistnienia takiej sytuacji.
Artykuł 24
Stres
1. 1. Bezprawność aktu państwa niezgodnego z prawem międzynarodowym
Obowiązek tego państwa jest wykluczony, jeżeli autor danego czynu nie posiada innego
rozsądny sposób, w sytuacji zagrożenia, uratowania życia autora lub życia
inne osoby, którym powierzono opiekę nad autorem.
a) sytuacja nieszczęśliwego losu jest spowodowana, sama lub w połączeniu z innymi osobami, które zostały powierzone opiece autora.
czynniki wpływające na postępowanie państwa, które się na nie powołuje; lub
b) Przedmiotowy akt może stwarzać porównywalne lub większe zagrożenie.
Artykuł 25
Konieczność
1. 1. Państwo nie może powoływać się na konieczność jako podstawę do wykluczenia
bezprawność czynu niezgodnego z międzynarodowym zobowiązaniem w tym zakresie Państwo, chyba że ustawa:
a) jest jedynym sposobem zabezpieczenia przez państwo podstawowych interesów przed aktem
poważne i nieuchronne niebezpieczeństwo; oraz
b) nie narusza poważnie istotnych interesów państwa lub państw wobec którego istnieje takie zobowiązanie, lub całej społeczności międzynarodowej.
2. W każdym przypadku państwo nie może powoływać się na konieczność jako podstawę do
wykluczając niesłuszeństwo, jeżeli:
a) dane zobowiązanie międzynarodowe wyklucza możliwość powołując się na konieczność; lub
b) Państwo przyczyniło się do powstania sytuacji konieczności.
Artykuł 26
Zgodność z normami bezwzględnie obowiązującymi
Nic w niniejszym rozdziale nie stoi na przeszkodzie, aby jakikolwiek akt państwa, który nie jest zgodny ze zobowiązaniem wynikającym z bezwzględnie obowiązujących norm ogólnych w prawie międzynarodowym.
Artykuł 27
Konsekwencje powołania się na okoliczność wykluczającą nadużycie
Powołanie się na okoliczność wykluczającą nadużycie zgodnie z niniejszy rozdział pozostaje bez uszczerbku dla:
a) Zgodność z danym obowiązkiem, jeżeli i w zakresie, w jakim nie istnieje już okoliczność wykluczająca nadużycie;
b) Kwestia odszkodowania za każdą szkodę majątkową spowodowaną czynem w Pytanie.
CZĘŚĆ DRUGA TREŚĆ MIĘDZYNARODOWEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI PAŃSTWA
Artykuł 28
Konsekwencje prawne czynu bezprawnego w skali międzynarodowej
Międzynarodowa odpowiedzialność państwa, z którą wiąże się niezgodne z prawem międzynarodowym działanie zgodnie z przepisami części pierwszej obejmuje konsekwencje prawne określone w tej części.
Artykuł 29
Kontynuacja wykonywania obowiązków
Konsekwencje prawne aktu bezprawnego o charakterze międzynarodowym, o którym mowa w tej części, są następujące nie ma wpływu na dalsze wywiązywanie się przez odpowiedzialne państwo z tego obowiązku naruszony.
Artykuł 30
Zaprzestanie i nie powtarzanie
Państwo odpowiedzialne za bezprawne działanie w skali międzynarodowej znajduje się pod
Obowiązkiem:
a) zaprzestania tego działania, jeśli będzie ono kontynuowane;
b) złożenia odpowiednich zapewnień i gwarancji, że czynność ta nie będzie powtarzana, jeżeli
okoliczności tego wymagają.
Artykuł 31
Naprawa
1. Odpowiedzialne państwo jest zobowiązane do pełnego zadośćuczynienia za uraz spowodowany międzynarodowym przestępstwem.
2. Uszkodzenie obejmuje wszelkie szkody, zarówno materialne jak i moralne, spowodowane przez
międzynarodowo niesłuszne działanie państwa.
Artykuł 32
Nieistotność prawa wewnętrznego
Odpowiedzialne państwo nie może powoływać się na przepisy swojego prawa wewnętrznego jako na uzasadnienie niewykonania zobowiązań wynikających z niniejszej części.
Artykuł 33
Zakres zobowiązań międzynarodowych określonych w niniejszej części
1. Zobowiązania państwa odpowiedzialnego określone w niniejszej części mogą być należne z tytułu innemu państwu, kilku państwom lub społeczności międzynarodowej jako całości, w szczególności w zależności od charakteru i treści zobowiązania międzynarodowego i o okolicznościach naruszenia.
2. Niniejsza część pozostaje bez uszczerbku dla jakiegokolwiek prawa wynikającego z międzynarodowego charakteru naruszenia. odpowiedzialność państwa, która może przypadać bezpośrednio każdej innej osobie lub podmiotowi niż państwo.
Rekompensata za obrażenia
Artykuł 34
Formy rekompensaty
Pełne odszkodowanie za szkodę wyrządzoną w wyniku czynu zabronionego w wymiarze międzynarodowym w formie restytucji, odszkodowania i zadośćuczynienia, pojedynczo lub w postaci połączenia, zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału.
Artykuł 35
Restytucja
Państwo odpowiedzialne za czyn bezprawny w skali międzynarodowej jest zobowiązane do
aby dokonać restytucji, czyli przywrócić sytuację, która istniała przed został popełniony bezprawny czyn, pod warunkiem i w zakresie, w jakim został dokonany zwrot:
a) nie jest materialnie niemożliwy;
b) nie pociąga za sobą obciąż...
MieczyslawII