Agnieszka Jalowiec - Wielka ksiega gier i zabaw. 250 gier i zabaw dla dzieci w roznym wieku.pdf

(99064 KB) Pobierz
Wi
I
.....
intelektualne
.....
w
domu
.....
na powietrzu
.ED\KEć
d\a dzieci
gier i zabaw dla dzieci
w
różnym
wieku
W
i
e
lk
a
Księga
Gier
Zabaw
Do rodziców
i nauczycieli
ry
i zabawy
są głównym zajęciem
w czasie wczesnego
dzieciństwa,
a tak-
że świetną formą
rozrywki w
całym
naszym
życiu.
Podczas zabawy roz-
wijamy
się
fizycznie
i
emocjonalnie,
jednocześnie
ćwiczymy zdolności
intelektualne i refleks. Jednak
przede wszystkim gry i zabawy
sprawiają
nam przy-
jemność. Bawiąc się,
cieszymy
się
z towarzystwa in-
nych ludzi - kolegów,
koleżanek
lub rodziny.
z
...I
<(
:::r:::
w
::l
G
Książkę
1-
podzielono na trzy
główne części
zawie-
rające:
zabawy intelektualne, zabawy w domu i za-
bawy na powietrzu. Jest to tylko ogólny
podział,
bo zabawy te nie
mają
sztywnych
reguł
i wszystkie
z nich
można
w razie potrzeby
dostosować
do kon-
kretnych sytuacji.
Przy
każdej
zabawie podano jedynie zalecany mini-
malny wiek jej uczestników,
gdyż jesteśmy
przeko-
nani
,
że
nie istnieje
żadna
górna granica wiekowa.
W skazano
także ilość
uczestników,
przybliżony
czas trwania
gry
oraz potrzebne
materiały, chociaż
w
większo
ści
przypadków nie
one w ogóle po-
trzebne.
Mamy
na
dzi ej
ę, że
ks iążka
ta
będzie
przydatnym
i
wygodnym
narzę
dzi
em ,
które
wykorzystają Pań­
stwo
do
organizowania wolnego
czasu i
że będzie
służyć
do tego
.
do czego
powinna: do zabawy.
I-
w
...I
w
z
>-
;5
Cll
~
Zabawa to
radość
z przebywania z bliskimi
ludźmi
i czas na aktywne poszukiwanie ulubionych rozry-
wek.
Książka, którą trzymają Państwo
w
rękach,
jest
zbiorem gier i zabaw przeznaczonych dla dzie-
ci w wieku od trzech lat,
młodzieży
i
dorosłych.
Chcielibyśmy,
aby
dzięki
niej
Państwa życie stało
się
przyjemne w
każdych okolicznościach.
Zreali-
zowanie tego celu wcale nie jest trudne,
ponieważ
w trakcie gry
najważniejszą rzeczą
jest ochota do
zabawy. Niektóre z przedstawionych tu gier nie
wymagają,
aby dziecko
podnosiło się
z
krzesła
,
w innych
można dużo biegać,
lecz
są też
takie,
w których
można wykazać się umiejętnością
wy-
sławiania się
,
zręcznością
i poczuciem humoru.
Josep M. Allue
Kronikarz
gier
i zabaw
Cwaga: W grach 225, 235,
240
i
243 symbol(*) oznacza,
~e
:;aball'a powinna
być
nad:;orowana przez
osobę dorosłą.
Wielka
Księga
Gier
Zabaw
c
(!)
N
»
~
co
.o
co
Ui
o
~
Zabawy
słowne
Jest wiele gier i zabaw
wymagających umiejętności
werbalnych
i szybkiego
myślenia.
Pytania, zagadki,
łamigłówki
itp
.
pomagają najmłodszym
<(
:::ic::
z
...J
w
w
w
1-
...J
::::::>
z
>
I-
co
~
~
dzieciom
rozszerzyć
ich zasób
słów,
a dla starszych
nieustannym wyzwaniem.
Ponieważ
wszystkie przedstawione w tym rozdziale gry
bardzo krótkie
i nie
wymagają żadnych materiałów,
można
je
urządzać
w
każdym
miejscu
i o
każdej
porze.
Długa podróż
i
oczekiwanie
staną się
o wiele
krótsze i
przyjemniejsze.
Wielka
Księga
Gier
Zabaw
3.
Przypłynął
statek z Hawany
Zabawa
słowna wymagająca
Wiek:
od 6 lat
Orientacyjny
czas:
2 minuty
Ilość
dużej
wyobraźni.
uczestników:
2 lub
niepotrzebne
więcej
Materiały:
Jeden uczestnik zabawy mówi na
głos
„Z
Ha-
wany
przypłynął
statek i
przywiózł.
..
" i dodaje
nazwę
produktu, który
mógł być przewożony
na
statku, na
przykład
„jabłka".
1
..
u
L
2
3
4
Następna
osoba musi
wymyślić
ry zaczyna
się
Jeśli któryś
inny towar, któ-
od tej samej litery, np.
„jagody".
z uczestników zabawy nie potrafi
dodać następnej
rzeczy, odpada z gry.
końca
Osoba, która
dotrwała
do
od nowa od innej litery.
gry, zaczyna
z
UJ
-I
::>
1-
::s::::
<(
-I
UJ
z
>
UJ
I-
al
~
~
4.
Alfabet
Zabawa, która
umili
czas
spędzony
p
odczas
podró-
ży
samochodem
lub
pociągiem.
Wiek:
od 6 lat
Orientacyjny czas:
10 minut
Ilość
uczestników:
2 lub
więcej
niepotrzebne
Materiały:
1
Jedna
osoba
czyna
się
na
określa
literę
mówiąc,
literę
...
np. „Co za-
C?''
Gdy dziecko zobaczy
coś,
co zaczyna
się
od
wybranej litery, mówi to
słowo
na
głos
i zdo-
bywa jeden
punkt.
3
2
Od tej
chwili wszyscy uczestnicy zabawy
mu-
szą
wskazać
coś,
co
zauważyli
i co zaczyna
się
na
literę.
4
Zwycięzcąjest
osoba, która
zdobywa
najwięcej
punktów przed
upływem
określonego
czasu.
Wielka
Księga
Gier
Zabaw
7.
Ani tak, ani
nie
Zabawny p
ojedynek
wymagający
skupienia uwagi.
~
c
a.i
iek:
od 7
lat
uczestników:
2
Orientacyjny czas:
2 minuty
ość
Materiały:
niepotrzebne
.2
Cf)
3
Przeciwnicy
zaczynają grę wypowiadając sło­
wa, których nie
można używać
podczas zaba-
wy: „Ani tak, ani nie".
1
3
co
.o
N
>.
co
Od tej chwili uczestnik zadaje drugiej osobie
dowolne pytania,
próbując sprawić, żeby
osoba
ta
wypowiedziała
zakazane
słowa. Odpowiadając
na pytania, trzeba bardzo
uważać.
2
3
z
..J
<t
~
Pierwsza osoba, która powie „tak" lub „nie"
przegrywa, a
druga
zdobywa punkt.
Po zdobyciu
każdego
punktu,
można
zwięk­
szyć ilość
zakazanych
słów,
aby
utrudnić grę
.
Najpopularniejszymi zakazanymi wyrazami
„ani
tak, ani nie", „ani czarny, ani
biały"
,
„ani
złoty,
ani
srebrny", lecz
można dodać każdą inną parę słów.
4
w
::J
I-
8.
Plecak
Gra
sprawdzająca pamięć
i
uwagi.
Wiek:
od
7
lat
Orientacyjny czas:
2 minuty
Ilość
I-
w
..J
w
z
umie
jętność
skupienia
ca
N
~
<t
uczestników:
2
lub
więcej
Materiały:
niepotrzebne
1
2
Dzieci
ustalają,
w jakiej
kolejności będą
uczest-
niczyły
w grze. Po ostatniej osobie, pierwsza
zaczyna
następną rundę
.
Pierwsza osoba mówi
jakieś
słowo,
np. „dom".
3
4
Druga
powtarza
je i dodaje inne, np. „dom, sa-
molot".
uczestnik
musi
powtórzyć
w odpowied-
niej
kolejności
wszystkie wypowiedziane wcze-
Każdy
i
dodać
nowy wyraz. Im
więcej
osób
uczestniczy w zabawie i im
więcej
wyrazów trzeba
powtórzyć,
gra stopniowo staje
się
coraz bardziej
skomplikowana,
ponieważ zapamiętanie kolejności
wszystkich
słów
staje
się
coraz trudniejsze.
Gdy
ktoś popełni błąd,
inne osoby
mogą
mu
pomóc. Gra
kończy się
,
gdy nikt nie potrafi po-
wtórzyć
wszystkich
słów.
śniej słowa
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin