SolidWorks_2001_Plus_Podstawy_solwor.pdf

(160 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
SolidWorks 2001 Plus.
Podstawy
Autor: Krystian Kapias
ISBN: 83-7197-888-X
Format: B5, stron: 88
Przyk³ady na ftp: 912 kB
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
SolidWorks jest oprogramowaniem do trójwymiarowego projektowania komputerowego
(3D CAD), oferuj¹cym najlepsze w swojej klasie funkcje modelowania bry³owo-
powierzchniowego z mo¿liwo ciami projektowania 2D. SolidWorks posiadawiele
innowacyjnych rozwi¹zañ pozwalaj¹cych oszczêdziæ czas i wyró¿niaj¹cych go spo ród
innych systemów 3D CAD. Cechuje siê wieloma udogodnieniami, które sprawiaj¹,
¿e proces projektowania ulega znacznemu skróceniu, dziêki czemu praca projektantów
i in¿ynierów staje siê bardziej efektywna. W ten sposób SolidWorks zapewnia
przedsiêbiorstwu szybsze wprowadzenie produktu na rynek.
Ksi¹¿ka nauczy Ciê podstaw modelowania przy u¿yciu oprogramowania SolidWorks
praktycznie w dowolnej wersji — mimo ¿e zosta³a przygotowana dla wersji 2001 Plus,
materia³ w niej zawarty bêdzie u¿yteczny równie¿ dla u¿ytkowników wersji
wcze niejszej jak i zapowiadanej wersji pó niejszej.
Autor zatroszczy³ siê o to, aby nauka obs³ugi nowego narzêdzia narzêdziem nie by³a
monotonna i nie obfitowa³a w wielostronicowe opisy funkcji, oferowanych przez
program. Ksi¹¿ka jest przeznaczona zarówno dla u¿ytkowników pocz¹tkuj¹cych jak
i dla tych, którzy ju¿ posiedli pewn¹ wiedzê o programie SolidWorks. Ka¿dy powinien
znale æ w tej ksi¹¿ce co dla siebie i dziêki temu poszerzyæ w³asny warsztat pracy
o nowe funkcje.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp ..................................................................................................... 7
Rozdział 1. Szkice i więzy .......................................................................................... 9
Podsumowanie.............................................................................................................. 20
Rozdział 2. Bryły — pierwsze starcie ....................................................................... 21
Podsumowanie.............................................................................................................. 29
Rozdział 3. Bryły obrotowe ...................................................................................... 31
Podsumowanie.............................................................................................................. 36
Rozdział 4. Modele cienkościenne ........................................................................... 37
Podsumowanie.............................................................................................................. 41
Rozdział 5. Model uzyskany z rozpięcia bryły na przekrojach — Loft .......................... 43
Podsumowanie.............................................................................................................. 49
Rozdział 6. Przeciągnięcia — Sweep........................................................................ 51
Podsumowanie.............................................................................................................. 54
Rozdział 7. Szyki, lustra, żebra ................................................................................ 55
Podsumowanie.............................................................................................................. 64
Rozdział 8. Modelowanie powierzchniowe ................................................................ 65
Podsumowanie.............................................................................................................. 70
Rozdział 9. Połączenie modelowania bryłowego z powierzchniowym.............................. 71
Podsumowanie.............................................................................................................. 76
Rozdział 10. Napisy ................................................................................................... 77
Podsumowanie.............................................................................................................. 84
Skorowidz.............................................................................................. 85
Rozdział 8.
Modelowanie
powierzchniowe
Podczas lektury dotychczasowych rozdziałów zajmowaliśmy się w tworzeniem modeli
bryłowych. Jak pokazałem, ich tworzenie nie nastręcza większych problemów, jednak
dosyć często zdarza się, e wymodelowanie jakiegoś kształtu przy u yciu jedynie narzędzi
modelowania bryłowego jest bardzo pracochłonne lub wręcz niemo liwe. Ale mo e na
początek trochę teorii. Jak ju wiemy, modele bryłowe są wykonywane jako elementy
pełne w środku. Pracując z bryłą, mo na wywiercić w niej otwór lub wyfrezować rowek.
To ju wiemy. Na modele powierzchniowe składają się ścianki lub powierzchnie tworzące
niejako skorupę modelu, z tą jednak ró nicą, e nie mają one grubości, natomiast wykonane
z nich „bryły” lub mo e skorupy, jak napisałem wcześniej, zawsze są puste w środku —
dlatego aby móc wytworzyć przedmiot zaprojektowany jako powierzchnia, nale y zamienić
go po wymodelowaniu na element bryłowy — po prostu nadać mu odpowiednią grubość.
Jednak tysiące słów, jakich mógłbym u yć do omówienia narzędzi modelowania powierzch-
niowego, będą niczym przy jednym przykładzie, za pomocą którego poka ę wybrane
narzędzia modelowania powierzchniowego. Proponuję wykonanie modelu podobnego
do poni szego (rysunek 8.1).
Rysunek 8.1.
Model cienkościenny
wykonany
przy zastosowaniu
modelowania
powierzchniowego
Zanim zaczniemy tworzenie modelu, proponuję wyciągnięcie na ekran paska narzędzi o na-
zwie
Surfaces
(rysunek 8.2).
Rysunek 8.2.
Pasek narzędzi Surfaces
66
SolidWorks 2001 Plus. Podstawy
Pasek ten zawiera komplet narzędzi, jakie będziemy wykorzystywali podczas modelo-
wania powierzchniowego. Teraz mo emy wrócić do naszego modelu. Model, jak widać,
nie jest prosty — jego modelowanie z zastosowaniem narzędzi modelowania bryłowego
zajęłoby jednak kilka chwil — za pomocą powierzchni jesteśmy w stanie wykonać go szyb-
ciej. A zatem proponuję zacząć od wykonania szkicu przedstawionego na poni szym rysunku
(rysunek 8.3).
Rysunek 8.3.
Pierwszy szkic modelu
Będzie to jeden ze szkiców bazowych w zasadzie tworzących model. Po wykonaniu pierw-
szego szkicu nadamy mu cechy powierzchni. Ładnie brzmi, lecz co to znaczy? Było to
proste podczas pracy z bryłami; aby nadać szkicowi cechy bryły, u ywaliśmy narzędzia
Extrude
lub
Revolve.
Z powierzchniami jest dokładnie tak samo — narzędzia mają takie same nazwy, więc w za-
sadzie nic się nie zmieniło poza uzyskanym efektem modelowym oraz tym, e nareszcie
mo emy wykonywać szkice otwarte w celu uzyskania elementu trójwymiarowego. Mo emy
zatem wrócić do naszego modelu i nadać mu cechy powierzchni trójwymiarowej poprzez
zastosowanie narzędzia
Extruded Surface
(rysunek 8.4).
Rysunek 8.4.
Ikona narzędzia
Extruded Surface
W wyniku naszych działań powstanie pierwsza powierzchnia naszego projektu (rysunek 8.5).
Rysunek 8.5.
Pierwsza
powierzchnia
projektu
Mając niejako powierzchnię bazową, mo emy wykonać kolejną powierzchnię, usytuowaną
w projekcie w sposób przedstawiony na poni szym rysunku (rysunek 8.6). Powierzchnię
tę tworzymy równie za pomocą narzędzia
Extruded Surface.
Aby posiadać komplet powierzchni, które posłu yły do wykonania przedstawionego powy-
ej modelu, musimy stworzyć jeszcze jedną powierzchnię przy zastosowaniu tej samej
metody (rysunek 8.7).
Rozdział 8.
Rysunek 8.6.
Druga powierzchnia
wstawiona do szkicu
Modelowanie powierzchniowe
67
Rysunek 8.7.
Ostatnia powierzchnia
Mo na powiedzieć, e mamy ju wszystko, czego potrzebujemy do wykonania naszego
modelu. Otrzymać go jest bardzo łatwo. Znamy ju narzędzie
Trim,
poniewa u ywaliśmy
go podczas szkicowania; teraz równie mo emy skorzystać z narzędzia tego typu. Nazywa
się ono
Trimmed Surface
(rysunek 8.8).
Rysunek 8.8.
Ikona narzędzia
Trimmed Surface
Jego działanie jest takie samo jak podczas pracy ze szkicownikiem, z tą jednak małą
ró nicą, e najpierw wskazujemy powierzchnię, którą chcemy ciąć, a następnie powierzchnię,
która ma pozostać po wykonaniu działania. Proponuję w tej chwili przećwiczyć zaprezen-
towane narzędzia i otrzymać model przedstawiony na rysunku 8.1.
Tworzenie powierzchni to oczywiście nie tylko narzędzie związane z wyciągnięciem
Extrude
czy obrotem
Revolve.
Bardzo przydatne jest narzędzie o nazwie
Lofted Surface
(rysunek 8.9).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin