mosty_składane.doc

(455 KB) Pobierz
1

1. Elementy mostu składanego.
2. Narysować i opisać MS 22-80.
3. Charakterystyka MS-54.
4. Co różni MS-65 od MS-54.
5. Wiadukt WD-75.
6. Wymień elementy podpory SPS 69B.
7. Ja obliczyć promień R krzywizny zdeformowanego kinematycznie przęsła.
8. Co to jest funkcja kompensacji momentów podporowych i jak się ją oblicza.
9. Kolejność postępowania podczas obliczania belek składanych metodą kompensacji momentów podporowych.
10. Podać możliwe zastosowanie DMS-65 do budowy obiektów komunikacyjnych.
11. Jak wyraża się kąt załamania między składnikami mostu w zależności od luzu.
12. Omówić wpływ luzów w belkach ciągłych i wolnopodpartych.
13. Idea metody sztywności zastępczej.
14. Ugięcie kinematyczne.

 

 

Ad.1             

1)Elementy kratowe dźwigara.

2)Przepona pionowa.

3)Przepona pozioma.

4)Belka poprzeczna.

5)Belki podłużne.

6)Elementy nawierzchni mostu.

7)Krawężnik.

8)Wspornik chodnika

9)Nawierzchnia chodnika.

10)Słupki chodnika.

11)Poręcz.

12)Elementy wiatrownicowe (na krzyż).

13)Zastrzał podpierający ścianę dźwigara.

 

Ad.2

MS 22-80 oznaczenie- 2 pasy ruchu 2 kierunkowy o obciążeniu 80kN

 

 

 

  MS 22-80

        Most MS-22-80 stanowi zmodernizowaną wersję mostu Bailey'a. Konstrukcja historyczna i wzorcowa, wielokrotnie stosowana w sytuacjach wojskowych i gospodarczych.
            W wyniku modernizacji zwiększono szerokość jezdni oraz dzięki zastosowaniu odpowiedniego stężenia, nośność mostu. Podstawową jednostką mostu jest jeden zestaw umożliwiający wybudowanie 100 m mostu. Dzieli się on na 33 przedziały o długości 3,05 m, wysokości 3,1 m i szerokości jezdni 4,2 m. Z elementów MS-22-80 można przy użyciu większej liczby zestawów (lub części zestawów) budować mosty dłuższe lub krótsze, ale  o większej nośności. Jako zasadę przyjmuje się w moście MS-22-80 system ciągły (belka ciągła).
        Mosty budowane z tych zestawów mają charakter manewrowy, zapewniają jednokierunkowy ruch pojazdów mechanicznych. Dotychczas mosty typu MS-22-80 był budowany na większych przeszkodach wodnych. Nośność mostu zależy od układu dźwigarów i rozpiętości przęseł oraz może wahać się od 9 do 80 T obciążenia gąsienicowego. Biorąc za podstawę konieczność przepuszczenia po moście różnych typów pojazdów wojskowych i cywilnych, przyjęto, że most powinien mieć nośność 400 kN (ok 40 T).

Do charakterystycznych cech mostu zalicza się:

 - prostotę konstrukcji i szybkość budowy;
 - stosunkowo lekkie elementy, które można przenosić i montować bez użycia urządzeń pomocniczych;
 - możliwość zmiany konstrukcji, w zależności od obciążeń i wymaganej rozpiętości przęseł (np. możliwość           konstruowania mostów czy wiaduktów na drogach krajowych, kładek dla pieszych czy nawet specjalnych             dźwigarów rusztowaniowych);
 - łatwość wygodnego transportowania na samochodach ciężarowych.

Dane techniczne mostu:

 - szerokość jezdni mostu między krawężnikami      4,20 m;
 - rozstaw dźwigarów wewnętrznych                        4,88 m;
 - największa rozpiętość przęsła sprężonego          39,62 m;
 - moduł zmiany długości przęsła                            3,05 m;
 - wysokość konstrukcyjna mostu (różnica między rzędną najniższej części dźwigara mostu a rzędną jezdni         mostu) wynosi 0,51 m;
 - most posiada chodniki szer. 0,76 m usytuowane na zewnątrz dźwigarów.

        Do zasadniczych elementów ustroju niosącego mostu MS 22-80 należą stalowe kratowe dźwigary główne, stalowe poprzecznice, stalowe podłużnice i drewniany pokład. W zasadzie most jest skonstruowany jako otwarty o jeździe dołem (bez stężeń górnych nad jezdnią).
        Dźwigary główne przęseł mostu MS 22-80 buduje się najczęściej jako dwuścienne dwupiętrowe (2/2), tzn. każdy dźwigar przęsła ma dwie ściany składające się ze spiętrowanych elementów kratowych. Z elementów mostu 22-80 można wykonywać przęsła dwuścienne jednopiętrowe (2/1), jednościenne (1/1). Przęsła te zachowują tę samą szerokość jezdni, wysokość konstrukcyjną i rozstaw dźwigarów. Zmienia się tylko ich rozpiętość i nośność.
        Przęsła mostu o dźwigarach dwuściennych dwupiętrowych można budować z jazdą środkiem i jazdą górą. Budowa przęseł z jazdą górą umożliwia otrzymanie dwukierunkowej jezdni szerokości 6 m. Konieczne jest wtedy stosowanie dodatkowych elementów.
        Przęsła mostu można opierać na podporach drewnianych, stałych, a nawet bezpośednio na ziemi lub na podporach pływających.
        Układ statyczny konstrukcji w postaci belki wolnopodpartej można sprężać, czego nie da się wykonać w przypadku belki ciągłej.

Ciężar jednego metra bieżącego mostu w zależności od konstrukcji podany jest w tabeli poniżej:

Przęsła o nośności 40 - 80 T

Przęsła o nośności do 40 T

Konstrukcja przęsła
(ukł. dźwigarów gł.)

Ciężar 1 mb
[T]

Konstrukcja
(ukł. dźwigarów gł.)

Ciężar 1 mb
[T]

2/2 sprężone

1,50

2/2

1,30

2/2

1,43

2/1

0,92

2/1

1,07

1/1

0,72

        Nośność przęseł uzależniona jest od ich rozpiętości. Rozpiętość przęseł można zmieniać w granicach od 3,05 m do 54,90 m. Dla rozpiętości przęseł od 33,57 m do 39, 67 m można stosować sprężenie, które polega na wykorzystaniu właściwości wytrzymałościowych lin wykonanych ze stali o bardzo wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, tzw. lin strunowych. Układ konstrukcyjny lin strunowych mostu jest tak popmyślany, że przy mechanicznym naciąganiu lin za pomocą specjalnych dźwigników naciągowych powodują one stałe oddziaływanie na przęsło w kierunku przeciwnym do działania sił ciężkości. Dzięki temu wpływ obciążeń na przęsła jest zmniejszony o wielkość odziaływania lin strunowych. Zezwala to na przeniesienie przez przęsło mostu większych obciążeń zewnętrznych przy zachowaniu takiego samego układu dźwigarów.
        Przęsła niesprężone mają pewne naturalne ugięcia (zwisanie) spowodowane luzami w połączeniach krat pomiędzy bolcami i otworami, w których są obsadzone. Przęsła sprężane na skutek oddziaływania lin strunowych nie zwisają, lecz wyginają się ku górze.

       Obecnie sprężenia nie stosuje się z uwagi na niekorzystny stosunek stopnia skomlikowania i czasu montażu do korzyści jakie mogłyby z tego procesu wyniknąć. Porównanie przedstawia tabela:

Rodzaj konstrukcji przęsła

 2/2 sprężone

2/2 zwykłe

Ciężar 1 mb [T]

1,5

1,3

Ciężar 40 mb [T]

60

52

Nośność [T]

60

40

Czas montażu [m/h]

6

~25

 

Przęseł dwuściennych dwupiętrowych (2/2) o rozpiętości mniejszej niż 33,57 m nie spręża się, gdyż wytrzymują one bez sprężania obciążenie 60 T.
Nośność przęseł niesprężonych typu 2/2, w zależności od rozpiętości, podana jest w tabeli:

Układ dźwigarów głównych

Obciążenie dopuszczalne [T]

12

18

24

30

40

50

60

70

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin