Jak_szybko_nauczyc_sie_jezykow_obcych_obcy.pdf

(252 KB) Pobierz
Idź do
Przykładowy
rozdział
Spis treœci
Jak szybko nauczyæ siê
jêzyka obcego
Autor: Martyna Jacenko
ISBN: 978-83-246-1563-6
Format: 140x208, stron: 112
Katalog ksiazek
Nowoœci
Bestesllery
Zamów drukowany
katalog
Skutecznie i bezboleœnie
Sprawdzone sposoby i praktyczne wskazówki
Wykorzystanie internetu podczas nauki
S³ówka, gramatyka, wymowa i pisownia
Twój koszyk
Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
Metody poparte badaniami naukowymi! Pomocnik, jakiego nie by³o!
Niektórzy z nas b³yskawicznie przyswajaj¹ sobie jêzyki obce, a inni z jakiegoœ powodu
nie s¹ w stanie opanowaæ tej cennej umiejêtnoœci. Godzinami œlêcz¹ nad s³ówkami
i gramatyk¹, a osi¹gany efekt jest ci¹gle mizerny. Czy Ty równie¿ nale¿ysz do osób,
dla których poznawanie nowego jêzyka nie jest przyjemnoœci¹, ale ciê¿k¹ prac¹?
Spieszymy Ciê poinformowaæ, ¿e ta sytuacja zmieni siê ju¿ nied³ugo. O co chodzi?
Autorka tej ksi¹¿ki sama jest jêzykowym antytalentem, a jednak nauczy³a siê biegle
w³adaæ trzema obcymi jêzykami. Niemo¿liwe? Ale to fakt.
Na podstawie zdobytej wiedzy i w³asnych doœwiadczeñ Martyna Jacenko stworzy³a
ten niezwyk³y podrêcznik. Metody, które w nim prezentuje, poparte zosta³y badaniami
naukowymi. Znajdziesz tu skuteczne i wypróbowane sposoby nauki i zestaw praktycznych
wskazówek. Dziêki nim odzyskasz wiarê w swoje zdolnoœci lingwistyczne. SprawdŸ, jaka
metoda nauki jest najodpowiedniejsza w³aœnie dla Ciebie. Dowiedz siê, na ile sposobów
objawia siê Twoja inteligencja i co mo¿esz z tym zrobiæ. Wykorzystaj tê wiedzê. Mo¿esz
bezboleœnie nauczyæ siê jêzyka obcego. Naprawdê nic nie stoi na przeszkodzie.
Dowiedz siê wszystkiego na temat:
sposobów szybkiego przyswajania wiedzy,
skutecznoœci dostêpnych systemów nauki jêzyków,
metod uczenia siê nowych s³ówek,
odœwie¿ania uœpionych umiejêtnoœci,
zapamiêtywania regu³ gramatycznych,
utrwalania poprawnej wymowy,
wykorzystywania zasobów internetu do nauki jêzyków.
Zamów cennik
Zamów informacje
o nowoœciach
Wydawnictwo Helion SA
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: sensus@sensus.pl
Spis treści
Wstęp ...........................................................................................5
1 Podstawy szybkiej nauki języków
— mózg, psychologia, motywacja
9
Najdoskonalsze narzędzie do nauki — na dobry początek ...............................10
Jak się uczysz? ....................................................................................................16
Neurony lustrzane — najnowsze odkrycie neuronauki ....................................18
Stres — jak nim dobrze zarządzać. Relaksacja
— jak się jej nauczyć i mądrze wykorzystywać .................................................19
Dlaczego dzieci uczą się szybko, nawet nie zdając sobie z tego sprawy… .......23
Na ile sposobów jesteś inteligentny i co możesz z tym zrobić? ........................28
Stan alfa — czy warto? ......................................................................................32
Synchronizacja półkul ........................................................................................35
Jak jeszcze sobie pomóc? ..................................................................................36
O motywacji do nauki języka ............................................................................38
Poza motywacją: ciekawość, cierpliwość,
systematyczność, komunikacja, aktywność .......................................................44
Planowanie ........................................................................................................47
JAK SZYBKO NAUCZY
Ć
SI
Ę
J
Ę
ZYKÓW OBCYCH
2 Metody, kursy — z czego wybierać, a na co uważać .................49
Łozanow
i sugestopedia — jak się zaczęła supernauka .................................... 50
Superlearning .................................................................................................... 54
Kursy i nauka samodzielna ................................................................................ 57
3 Sprawdzone sposoby szybkiej nauki
61
Na słówka ......................................................................................................... 61
Na aktywizację ................................................................................................. 87
Na gramatykę ................................................................................................... 94
Na wymowę i akcent ........................................................................................ 98
Na pisanie ......................................................................................................... 98
Na certyfikaty językowe ................................................................................. 100
Zakończenie .............................................................................107
Skorowidz .................................................................................109
4
PODSTAWY SZYBKIEJ NAUKI J
Ę
ZYKÓW
Stres — jak nim dobrze zarządzać.
Relaksacja — jak się jej nauczyć
i mądrze wykorzystywać
Zdecydowałam się poświęcić cały rozdział stresowi, bo, po pierw-
sze, odgrywa on ogromną rolę w uczeniu się, także języków obcych,
a po drugie, obserwuję,
że
wokół tego tematu narosło mnóstwo mi-
tów i przekłamań.
Stres jest normalnym, fizjologicznym i bardzo pożytecznym zja-
wiskiem. Towarzyszy on
żywym
istotom, w tym człowiekowi od zaw-
sze. Co więcej, dzięki stresowi przetrwaliśmy jako gatunek. Sytuacje
stresowe wyzwalały w naszych przodkach reakcje „walka lub uciecz-
ka” i wprawiały organizm w stan najwyższej gotowości. Fizjologicz-
nie reakcja stresowa przebiega następująco: podwzgórze odbiera
informację od narządów zmysłów o sytuacji stresowej. Następnie
w ułamkach sekund uaktywnia się cały mechanizm stresu, który ob-
jawia się skoncentrowaną uwagą, przyśpieszonym biciem serca, roz-
szerzonymi naczyniami krwionośnymi, podwyższonym ciśnieniem
tętniczym, zwiększonym poziomem glukozy we krwi, przyśpieszonym
oddechem, zwiększonym wydzielaniem adrenaliny i innych hormo-
nów stresu. Cały ten mechanizm jest po to, aby umożliwić organi-
zmowi nadzwyczajny wysiłek, czyli szybką ucieczkę lub walkę,
a w konsekwencji zwiększa szanse przetrwania danego osobnika
i całego gatunku.
W czasach współczesnych na szczęście nieczęsto masz do czy-
nienia z sytuacjami bezpośredniego zagrożenia
życia
i opisany typ
gwałtownego, krótkotrwałego stresu przytrafia Ci się raczej rzadko.
Niestety, w jego miejsce pojawia się stres chroniczny, który
w przeciwieństwie do pierwszego typu, jest bardzo szkodliwy.
Mam nadzieję,
że
nie należysz do ludzi znajdujących się przez
znaczną część czasu pod wpływem sytuacji stresowych. Nie boisz się
utraty pracy, nie martwisz się o przyszłość dzieci, o to, czy przyniosą
19
JAK SZYBKO NAUCZY
Ć
SI
Ę
J
Ę
ZYKÓW OBCYCH
złe oceny ze szkoły, nie paraliżuje Cię trema podczas wystąpień pu-
blicznych i długich spotkań w pracy, w czasie których musisz się
wykazać. Takie sytuacje powodują długotrwały stres, czyli funkcjo-
nowanie naszego ciała na podwyższonych obrotach, typowe dla czło-
wieka XXI wieku. Jak wiesz, użytkowanie każdej maszyny w ten
sposób powoduje szybkie zużycie i awarie. I pojawiają się choroby,
których nie będę wyliczać, skoncentruję się tylko na szkodach, jakie
długotrwały stres powoduje w mózgu.
Naukowcy z Rosalind Franklin University w Chicago odkryli,
że
nawet krótkotrwały silny stres niszczy neurony u młodych osobni-
ków. W doświadczeniu przeprowadzonym na młodych szczurach
poddanych silnemu stresowi obserwowano, oprócz sześciokrotnego
wzrostu hormonów stresu, również obumieranie nowo powstałych
neuronów w hipokampie. Jak już wiesz, hipokamp jest jedną z naj-
ważniejszych struktur w mózgu odpowiedzialnych za powstawanie
wspomnień i uczenie się. Stres nie hamował powstawania nowych
neuronów ani nie powodował ich obumierania natychmiast. Działo
się to po upływie około doby po ustaniu czynnika stresogennego.
Po upływie tygodnia stres zabijał do 66% nowych neuronów.
Co Ci przypomina ta sytuacja? Na pewno spotkałeś się z opinią,
że
„jak uczeń się nie będzie stresował, to się nie zmobilizuje i się
nie nauczy”. Tak, uczeń się zestresuje, zmobilizuje i nauczy, odpowie
na piątkę czy trójkę, a po tej całej sytuacji stresowej nastąpi taka re-
akcja jak u obserwowanych, młodych szczurów: nowo powstałe neu-
rony, które kodowały właśnie wyuczoną wiedzę, będą obumierać
i niewiele tej wiedzy pozostanie w mózgu nastolatka. Czy dziwią Cię
teraz stwierdzenia niektórych uczniów, którzy przyznają, „że ze szkoły
poza kawałkiem kredy niewiele wynieśli”? Dodatkowo takie kiero-
wanie się jedynie stresem, a nawet strachem powoduje,
że
w uczniach
wykształcają się cechy osobowości niewolnika w sposobie uczenia
się: kiedy widzą nad sobą kij, mają motywację do działania. To jest
20
Zgłoś jeśli naruszono regulamin