MIŁE KOTKI I GROŹNE KOTY
I. Zagadki i zabawy słowno – ruchowe „Kto wydaje ten głos”
Cele operacyjne:
v rozpoznaje na obrazkach rasy kotów domowych i dzikich,
v potrafi wypełnić treścią pojęcia miłe kotki i groźne koty klasyfikuje zbiory według cech, ilościowych i jakościowych; posługuje się kostką dydaktyczną; globalnie ujmuje liczbę kropek na ściankach 1-6 bez przeliczania,
v uzasadnia swoją decyzję, wybór,
v używa w różnych sytuacjach działaniowych określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeniu,
v potrafi odczytać wyrazy – mama, tata, kot, koty, kamyk, kita,
v rozwija poczucie samodzielności,
v zna zasady pracy w zespole; jest świadome odpowiedzialności za wynik wspólnej pracy,
v potrafi zaśpiewać piosenkę,
v dokonali umiejętność określania metrum słyszanej melodii,
v kształci słuch poprzez uważne wychwytywanie różnic w słyszanych melodiach
v stara się ułożyć do piosenki akompaniament
Środki dydaktyczne: obrazek przedstawiający zabudowania gospodarskie, obejście bez zwierząt, obrazki zwierząt hodowanych – koń, krowa, cielak, źrebak, świnka, owca, pies, szczeniak, kot, kaczka, kura, kurczątka 3 obręcze – duża, mała, średnia, tamburyno
PRZEIEG ZAJĘCIA
1. Rozmowa na temat zdobytych wiadomości.
- Kto był na wsi?
- Jakie zwierzęta można tam spotkać?
2. Wypowiedzi na temat ilustracji – „Gospodarstwo wiejskie”
- używanie określeń z lewej strony, z prawej strony, blisko, daleko, w
głębi, przy, w, obok, za, pod, gospodarz, gospodyni, stodoła, obora,
kurnik, ferma, nadanie tytułu obrazkowi
- Jakie zwierzęta hodują ludzie
- Dlaczego je hodują?
-Jakie czynności trzeba wykonać aby zwierzęta były zdrowe i dobrze się
czuły?
3. Zabawa słuchowa – „KTO WYDAJE TEN GŁOS”
Dzieci słuchają nagranych głosów zwierząt. Ich zadaniem jest odgadnięcie, które zwierzę wydaje ten głos, poszukanie odpowiedniego obrazka. Dzieci wspólnie decydują do której obręczy ma trafić obrazek – średnie, małej, dużej. W czasie gdy dziecko wkłada obrazek do obręczy pozostałe dzieci naśladują głos wydawany przez zwierzę przedstawione na obrazku – koń – iichchii, parskanie wargami, świnka – kwi, kwi, koza – mmeeeee. Po odgadnięciu wszystkich głosów następuje przeliczanie tyle samo. Zabawę można wzbogacić poprzez dokonywanie klasyfikacji zwierząt ze względu na te które mają sierść, futro, pióra, lub zwierzęta które mają 2 czy 4 nogi.
4. Zabawa ruchowa „JESTEM”
Każde dziecko patrząc na obrazki – koń, koza, kot, pies, gęś, kura wybiera zwierzę, którym chce być, nie mówiąc o swoim wyborze. Na hasło koty – dzieci przy akompaniamencie tamburyna poruszają się naśladując ruch kota wydając jego głos. Na określenie blisko – daleko, reagują sił natężenia głosu cicho- głośno.
5. Zabawa słownikowa „JAKI” z wykorzystaniem piłki – łączenie przymiotnika z rzeczownikiem.
Zabawa dotyczy tylko nazw zwierząt hodowanych przez człowieka.
Nauczyciel mówi łaciata – dziecko które otrzyma piłkę mówi jak krowa podając piłkę dalej.
Przykłady określeń:
Miękki, miły, mruczący, puszysty – jak kot
Wierny, czujny, przyjacielski – jak pies
Pracowity, silny, duży, kary – jak koń,
Mecząca, brodata – jak koza
Czarna, łaciata, - jak krowa
Grzebiąca, gdacząca – jak kura
Gęgająca, pływająca, - jak gęś
Puszysta, łagodna – jak owca
Kwacząca, - jak kaczka
6. Lepienie figurek zwierząt z masy solnej.
II. Ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o wiersz „Kotek”
Środki dydaktyczne: wiersz „Kotek”, napisy – kot, kotek, koty, kolorowa gazeta.
Przebieg zajęcia
7. Rozmowa wprowadzająca o rodzinie w oparciu o ilustracje.
Nauczyciel mówi:
- Mama, tata, dzieci to ……. (rodzina)
- Z ilu osób składa się rodzina?
- Kim jest mama dla taty, tata dla mamy, dziewczynka dla chłopca,
chłopiec dla dziewczynki?
- Gdzie mieszka rodzina?
- Skąd o tym wiemy?
- Dlaczego cała rodzina jest w domu?
- Jakie imiona mają dzieci?
- Jakie zwierzątka mają dzieci?
- Jak dbamy o koty?
- O czym rozmawiają postacie na obrazku?
- W których nazwach przedmiotów znajdujących się na obrazku słychać
głoskę y ? ( kwiaty, koty, stoły, domy, samochody)
8. Słuchanie wiersza „Kotek”.
Uzupełnianie fragmentów wiersza o onomatopeje – miauu, piii. Porównanie wyrazów kot i koty. Rozmowa na temat zmiany znaczeniowej – liczba mnoga wyrazów, które mają na końcu głoskę y.
„Kotek”
Julian Tuwim
Miauczy kotek: miau!
- Coś ty, kotku, miał?
- Miałem ja miseczkę mleczka,
teraz pusta jest miseczka,
a jeszcze bym chciał.
Wzdycha kotek: o!
- Co ci, kotku, co?
- Śniła mi się wielka rzeka,
wielka rzeka pełna mleka
aż po samo dno.
Pisnął kotek: pii..
- Pij koteczki, pij!
..skulił ogon, zmrużył ślipie,
śpi i we śnie mleczko chlipie,
bo znów mu się śni.
9. Zabawa artykulacyjno – ruchowa „Kotek”
Dzieci robią miseczkę z połączonych bocznymi krawędziami dłoni, wysunięty język wykonuje ruchy od brody do góry – naśladując picie mleka przez kotka. Po wypiciu mleka dzieci – koty oblizują się – usta otwarte, język zatacza koła w prawo i w lewo. Na zakończenie koty przeciągają się i robią koci grzbiet.
10. Zabawa słowna „ Jeden i wiele”
Nauczyciel mówi – kwiat wskazane dziecko odpowiada – kwiaty, płot – płoty, lew – lwy, tygrys- tygrysy, zabawa – zabawy, lód – lody, but, buty itp.
11. Zabawa dydaktyczna ”Dokończ zdanie”
Dzieci kończą zdanie rozpoczęte przez nauczyciela, samodzielnie układają zdania z wykorzystaniem nazw zwierząt.
12. Zabawa ruchowa „Kotek toczy motek wełny”
Dzieci za pomocą jednej reki ugniatają stronę gazety w kulkę, która będzie kłębkiem wełny. W chodzie na czworakach toczą papierową kulkę raz prawą raz lewą ręką. Na zakończenie relaksacja rąk i dłoni.
kot abisyński
kot balijski
kot bengalski
kot birmański
kot norweski
kot perski
kot syberyjski
kot syjamski
kot szkocki
ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK O ZWIERZĘTACH.
Środki dydaktyczne: piosenka „Było kotów siedem”, obrazki kotów domowych i dzikich, zagadki, kredki
PRZEBIEG ZAJECIA
1. Zabawa przy piosence „Było kotów siedem”
2. Rozmowa na temat miłych kotów i groźnych kotów z wykorzystaniem ilustracji.
3. Zagadki słowne
Żywa pułapka na myszy
dobrze widzi, dobrze słyszy. ( kot)
Płowa grzywa z karku spływa,
dumna mina, groźna brew.
Jak to zwierzę się nazywa?
To jest ( lew)
Kot ogromny, pręgowany
Bywa w cyrku, tresowany ( tygrys)
Jest królem, lecz nie w koronie,ma grzywę, choć nie jest koniem. (lew)
Ma okrągłe oczy, świetnie widzi w nocy, i widzi, i słyszy, poluje na myszy. ( kot)
· Określenie środowiska w którym żyją, sposobu zdobywania pożywienia, wyglądu, wielkości, upodobań, zwyczajów.
· Wyszukiwanie różnic i podobieństw
4. Zabawa słowna – zgadywanka „Co to za zwierz”
Nauczyciel lub chętne dziecko podaje kilka charakterystycznych cech określających zwierzę np. rasę kota, wygląd, sposób odżywiania, miejsce w którym mieszka. Pozostałe dzieci starają się odgadnąć o jaki kocie mowa.
5. Układanie i naklejanie z figur geometrycznych kota.
TYGRYS – największy kot, gatunek chroniony, żyje w lasach tropikalnych Azji, w Indiach i Tybecie, na Półwyspie Malajskim, południowej Syberii, Mandżurii. Znane są odmiany tygrysa – bengalski, syberyjski, które różnią się wielkością. Tygrys prowadzi samotny tryb życia, poluje przed i po zachodzie słońca. Jest drapieżnikiem, który doskonale pływa. Poluje na wszystkie zwierzęta bez względu na ich wielkość, jest smakoszem ryb zwłaszcza łososia. Tygrys jest bardzo silny i wytrzymały, nie zabija więcej niż może zjeść. Wygłodzony tygrys może zjeść 50 kg mięsa. Po posiłku zapada w drzemkę. Tygrysica rodzi raz w roku od 1 do 5 młodych z których wychowuje 2-3.
JAGUAR – drapieżnik, występuje na obszarze Ameryki Południowej aż po Meksyk. Długość ciała wynosi od 1,5 – 2 m, a ogon około 75 cm. Futro ma w kolorze rudo żółtym, pokrywają czarne regularne lub nieregularne plamy. Spotyka się jaguary w kolorze czarnym. Jaguar żyje w lasach pobliżu wody. W poszukiwaniu jedzenia wspina się na drzewa, poluje także na ziemi, jest dobrym pływakiem. Poluje w nocy, w dzień śpi na drzewie lub na skale. Żyje pojedynczo. Samica rodzi 2 młodych.
LAMPART – mieszka w lasach tropikalnych Afryki, w Azji. Długość ciała 1,5 ma ogona około 1m. Sierśc lamparta jest żółta o odcieniu rudawym lub białawym, występują plamy w kształcie pierścieni, żyje w koronach drzew. Lampart biega niezbyt szybko, natomiast wykonuje dalekie skoki, dzięki którym potrafi schwytać najszybsze zwierzęta. Poluje po zmroku przez całą noc. Lamparcica rodzi 1 lub 2 razy w roku zazwyczaj 1-3 młodych. Małe lamparty wyglądem i zachowaniem a zwłaszcza zamiłowaniem do zabawy przypominają młode koty domowe.
LEW – ...
gogo121