MIŁE KOTKI I GROŹNE KOTY.docx

(3000 KB) Pobierz


C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\canstock3754931.jpg
MIŁE KOTKI I GROŹNE KOTY

I. Zagadki i zabawy słowno – ruchowe „Kto wydaje ten głos”

Cele operacyjne:

 

v     rozpoznaje na obrazkach rasy kotów domowych i dzikich,

v     potrafi wypełnić treścią pojęcia miłe kotki i groźne koty klasyfikuje zbiory według cech, ilościowych i jakościowych; posługuje się kostką dydaktyczną; globalnie ujmuje liczbę kropek na ściankach 1-6 bez przeliczania,

v     uzasadnia swoją decyzję, wybór,

v     używa w różnych sytuacjach działaniowych określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeniu,

v     potrafi odczytać wyrazy – mama, tata, kot, koty, kamyk, kita,

v     rozwija poczucie samodzielności,

v     zna zasady pracy w zespole; jest świadome odpowiedzialności za wynik wspólnej pracy,

v     potrafi zaśpiewać piosenkę,

v     dokonali umiejętność określania metrum słyszanej melodii,

v     kształci słuch poprzez uważne wychwytywanie różnic w słyszanych melodiach

v     stara się ułożyć do piosenki akompaniament

 

Środki dydaktyczne: obrazek przedstawiający zabudowania gospodarskie, obejście bez zwierząt, obrazki zwierząt hodowanych – koń, krowa, cielak, źrebak, świnka, owca, pies, szczeniak, kot, kaczka, kura, kurczątka 3 obręcze – duża, mała, średnia, tamburyno

 

PRZEIEG ZAJĘCIA

 

1.     Rozmowa na temat zdobytych wiadomości.

-  Kto był na wsi?

- Jakie zwierzęta można tam spotkać?

 

2.  Wypowiedzi na temat ilustracji – „Gospodarstwo wiejskie”

           - używanie określeń z lewej strony, z prawej strony, blisko, daleko, w

             głębi, przy, w, obok, za, pod, gospodarz, gospodyni, stodoła, obora,  

             kurnik, ferma, nadanie tytułu obrazkowi

 

           - Jakie zwierzęta hodują ludzie

           - Dlaczego je hodują?

           -Jakie czynności trzeba wykonać aby zwierzęta były zdrowe i dobrze się

            czuły?

 

3.   Zabawa słuchowa – „KTO WYDAJE TEN GŁOS”

 

Dzieci słuchają nagranych głosów zwierząt. Ich zadaniem jest odgadnięcie, które zwierzę wydaje ten głos, poszukanie odpowiedniego obrazka. Dzieci wspólnie decydują do której obręczy ma trafić obrazek – średnie, małej, dużej. W czasie gdy dziecko wkłada obrazek do obręczy pozostałe dzieci naśladują głos wydawany przez zwierzę przedstawione na obrazku – koń – iichchii, parskanie wargami, świnka – kwi, kwi, koza – mmeeeee.  Po odgadnięciu wszystkich głosów następuje przeliczanie tyle samo. Zabawę można wzbogacić poprzez dokonywanie klasyfikacji zwierząt ze względu na te które mają sierść, futro, pióra, lub zwierzęta które mają 2 czy 4 nogi.

 

 

4. Zabawa ruchowa „JESTEM”

Każde dziecko patrząc na obrazki – koń, koza, kot, pies, gęś, kura wybiera zwierzę, którym chce być, nie mówiąc o swoim wyborze. Na hasło koty – dzieci przy akompaniamencie tamburyna poruszają się naśladując ruch kota  wydając jego głos. Na określenie blisko – daleko, reagują sił natężenia głosu cicho- głośno.

 

5. Zabawa słownikowa „JAKI” z wykorzystaniem piłki – łączenie przymiotnika z rzeczownikiem.

Zabawa dotyczy tylko nazw zwierząt hodowanych przez człowieka.

 

Nauczyciel mówi łaciata – dziecko które otrzyma piłkę mówi jak krowa podając piłkę dalej.

 

Przykłady określeń:

Miękki, miły, mruczący, puszysty – jak kot

Wierny, czujny, przyjacielski – jak pies

Pracowity, silny, duży, kary – jak koń,

Mecząca, brodata – jak koza

Czarna, łaciata, - jak krowa

Grzebiąca, gdacząca – jak kura

Gęgająca, pływająca, - jak gęś

Puszysta, łagodna – jak owca

Kwacząca, - jak kaczka

 

6.     Lepienie figurek zwierząt z masy solnej.

 

 

 

 

 

 

 

 


C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\canstock5621211.jpg
II. Ćwiczenia ortofoniczne w oparciu o  wiersz „Kotek”

 

Środki dydaktyczne: wiersz „Kotek”, napisy – kot, kotek, koty, kolorowa gazeta.

 

Przebieg zajęcia

 

7.     Rozmowa wprowadzająca o rodzinie w oparciu o ilustracje.

Nauczyciel mówi:

      - Mama, tata, dzieci to ……. (rodzina)

      -  Z ilu osób składa się rodzina?

      -  Kim jest mama dla taty, tata dla mamy, dziewczynka dla chłopca,  

         chłopiec dla dziewczynki?

      -  Gdzie mieszka rodzina?

      -  Skąd o tym wiemy?

      -  Dlaczego cała rodzina jest w domu?

      - Jakie imiona mają dzieci?

      -  Jakie zwierzątka mają dzieci?

      - Jak dbamy o koty?

      - O czym rozmawiają postacie na obrazku?

      - W których nazwach przedmiotów znajdujących się na obrazku słychać  

        głoskę y ? ( kwiaty, koty, stoły, domy, samochody)

 

8.     Słuchanie wiersza „Kotek”.

Uzupełnianie fragmentów wiersza o onomatopeje – miauu, piii. Porównanie wyrazów kot i koty. Rozmowa na temat zmiany znaczeniowej – liczba mnoga wyrazów, które mają na końcu głoskę y.

 

„Kotek”

Julian Tuwim

 

Miauczy kotek: miau!

- Coś ty, kotku, miał?

- Miałem ja miseczkę mleczka,

teraz pusta jest miseczka,

a jeszcze bym chciał.

Wzdycha kotek: o!

- Co ci, kotku, co?

- Śniła mi się wielka rzeka,

wielka rzeka pełna mleka

aż po samo dno.

Pisnął kotek: pii..

- Pij koteczki, pij!

..skulił ogon, zmrużył ślipie,

śpi i we śnie mleczko chlipie,

bo znów mu się śni.

 

9.     Zabawa artykulacyjno – ruchowa „Kotek”

Dzieci robią miseczkę z połączonych bocznymi krawędziami dłoni, wysunięty język wykonuje ruchy od brody do góry – naśladując picie mleka przez kotka. Po wypiciu mleka dzieci – koty oblizują się – usta otwarte, język zatacza koła w prawo i w lewo. Na zakończenie koty przeciągają się i robią koci grzbiet.

 

10. Zabawa słowna „ Jeden i wiele”

Nauczyciel mówi – kwiat wskazane dziecko odpowiada – kwiaty, płot – płoty, lew – lwy, tygrys- tygrysy, zabawa – zabawy, lód – lody, but, buty itp.

 

11. Zabawa dydaktyczna ”Dokończ zdanie”

Dzieci kończą zdanie rozpoczęte przez nauczyciela, samodzielnie układają zdania z wykorzystaniem nazw zwierząt.

 

12. Zabawa ruchowa „Kotek toczy motek wełny”

Dzieci za pomocą jednej reki ugniatają stronę gazety w kulkę, która będzie kłębkiem wełny. W chodzie na czworakach toczą papierową kulkę raz prawą raz lewą ręką. Na zakończenie relaksacja rąk i dłoni.

 

 

 

 

 

C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\abisynski.jpg

 

 

 

kot abisyński

 

 

 

 

C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\balijski.jpg

 

 

 

 

kot balijski

 

 

 

 

C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\bengalski.jpg

 

kot bengalski

 

 

 

 

C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\birmanski.jpg

kot birmański

 

 

 

C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\norweski.jpg

kot norweski

C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\perski.jpg

 

kot perski

 

 

 

 

 

 


C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\syberyjski.jpg

kot syberyjski

 

C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\syjamski.jpg

kot syjamski

C:\Users\Małgorzata\Desktop\KOTY\szkockifold.jpg

kot szkocki

 

 

 

 


C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0332364.wmf
ROZWIĄZYWANIE ZAGADEK O ZWIERZĘTACH.

 

Środki dydaktyczne: piosenka „Było kotów siedem”, obrazki kotów domowych i dzikich, zagadki, kredki

 

PRZEBIEG ZAJECIA

 

1.     Zabawa przy piosence „Było kotów siedem”

 

2.     Rozmowa na temat miłych kotów i groźnych kotów z wykorzystaniem ilustracji.

 

3.     Zagadki słowne

 

Żywa pułapka na myszy

dobrze widzi, dobrze słyszy. ( kot)

 

Płowa grzywa z karku spływa,

dumna mina, groźna brew.

Jak to zwierzę się nazywa?

To jest ( lew)

 

Kot ogromny, pręgowany

Bywa w cyrku, tresowany ( tygrys)

 

Jest królem, lecz nie w koronie,
ma grzywę, choć nie jest koniem. (lew)

 

      Ma okrągłe oczy,
    świetnie widzi w nocy,
    i widzi, i słyszy,
     poluje na myszy. ( kot)

 

 

·         Określenie środowiska w którym żyją, sposobu zdobywania pożywienia, wyglądu, wielkości, upodobań, zwyczajów.

·         Wyszukiwanie różnic i podobieństw

 

4.     Zabawa słowna – zgadywanka „Co to za zwierz”

 

Nauczyciel lub chętne dziecko podaje kilka charakterystycznych cech określających zwierzę np. rasę kota, wygląd, sposób odżywiania, miejsce w którym mieszka. Pozostałe dzieci starają się odgadnąć o jaki kocie mowa.

 

5.     Układanie i naklejanie z figur geometrycznych kota.

 

TYGRYS – największy kot, gatunek chroniony, żyje w lasach tropikalnych Azji, w Indiach i Tybecie, na Półwyspie Malajskim, południowej Syberii, Mandżurii. Znane są odmiany tygrysa – bengalski, syberyjski, które różnią się wielkością. Tygrys prowadzi samotny tryb życia, poluje przed i po zachodzie słońca. Jest drapieżnikiem, który doskonale pływa. Poluje na wszystkie zwierzęta bez względu na ich wielkość, jest smakoszem ryb zwłaszcza łososia. Tygrys jest bardzo silny i wytrzymały, nie zabija więcej niż może zjeść. Wygłodzony tygrys może zjeść 50 kg mięsa. Po posiłku zapada w drzemkę. Tygrysica rodzi raz w roku od 1 do 5 młodych z których wychowuje 2-3.

JAGUARdrapieżnik, występuje na obszarze Ameryki Południowej aż po Meksyk. Długość ciała wynosi od 1,5 – 2 m, a ogon około 75 cm. Futro ma w kolorze rudo żółtym, pokrywają czarne regularne lub nieregularne plamy. Spotyka się jaguary w kolorze czarnym. Jaguar żyje w lasach pobliżu wody. W poszukiwaniu jedzenia wspina się na drzewa, poluje także na ziemi, jest dobrym pływakiem. Poluje w nocy, w dzień śpi na drzewie lub na skale. Żyje pojedynczo. Samica rodzi 2 młodych.

 

LAMPARTmieszka w lasach tropikalnych Afryki, w Azji. Długość ciała 1,5 ma ogona około 1m. Sierśc lamparta jest żółta o odcieniu rudawym lub białawym, występują plamy w kształcie pierścieni, żyje w koronach drzew. Lampart biega niezbyt szybko, natomiast wykonuje dalekie skoki, dzięki którym potrafi schwytać najszybsze zwierzęta. Poluje po zmroku przez całą noc. Lamparcica rodzi 1 lub 2 razy w roku zazwyczaj 1-3 młodych. Małe lamparty wyglądem i zachowaniem a zwłaszcza zamiłowaniem do zabawy przypominają młode koty domowe.

 

LEW...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin