Ewolucja Historyczna Pojęć 'Lichwa' I 'Procent' A Ich Wzajemny Stosunek.pdf
(
893 KB
)
Pobierz
EW OLUCJA HISTORYCZNA PO JĘĆ „LICHW A“ I „PRO CEN T“
A ICH W ZAJEM NY STOSUNEK
Jednym z pow ażnych niebezpieczeństw , na jakie narażony
jest historyk doktryn, a zwłaszcza historyk poglądów etycznych
(które z n a tu ry rzeczy pozostają w ścisłym zw iązku z życiem
codziennym i są często w yrażane językiem potocznym ) jest nie
bezpieczeństwo pułapek term inologicznych.
H abent sua
fata
ter-
m ini,
można by straw estow ać znane pow iedzenie o książkach.
Poszczególne pojęcia i znaki językow e, k tó ry m i posługujem y się
w różnych naukach, m ają nie tylko częstokroć w języku każdej
z nich odm ienne znaczenie, ale także w ram ach tej sam ej nauki
a zwłaszcza już w użyciu potocznym przechodzą długą nieraz
i ciekawą ewolucję znaczeniową. W różnych okresach historycz
nych, w różnych w arunkach społeczno-gospodarczych przy b ierają
te sam e term in y inny sens. Dotyczy to zwłaszcza term inów uży
w anych w języku potocznym oraz tych sform ułow ań, k tó re p o
zostają w ścisłym związku z p rak ty k ą życiową, a więc tekstów
praw nych i sform ułow ań etycznych.
M ożna w ym ienić dwie przyczyny tej ewolucji:
a) Każde praw ie pojęcie może być rozum iane albo szeroko,
albo ściśle, przy czym ta skala „szerokości“ pojęcia może być
różna. W różnych okresach czasu, w różnych w ypow iedziach
w tym sam ym czasie, a naw et w tym sam ym dokum encie, albo
u tego samego autora może być dane pojęcie rozum iane raz szerzej
innym razem ciaśniej.
b) W raz z ew olucją in sty tu cji społeczno-gospodarczych zm ienia
się znaczenie term inów , k tóre je określają. Pozostaje więc po
zornie to samo pojęcie, ale treść jego je st zupełnie różna.
Takiej ew olucji ulegało zarów no pojęcie lichw y jak i pro
centu, co powodowało niem ało trudności w ustaleniu ich w zajem
nego stosunku, a n aw et w rozstrzygnięciu zw iązanych z tym pro
blem ów etycznych. W chodziły p rzy tym w grę obydwie w ym ie
nione przyczyny tej ewolucji.
E W O L U C JA P O JĘ C IA
„L IC H W A “
Można mówić o trzech głów nych okresach rozw oju pojęcia
lichw y w litera tu rz e i ustaw odaw stw ie kościelnym . W pierw szym
okresie pojęcie to nie je st bliżej sprecyzowane, używ a się go
w znaczeniu potocznym i dopiero na podstaw ie analizy w ypo
wiedzi n a tle ówczesnych stosunków społeczno-gospodarczych
m ożna próbow ać je określić. Z tych czasów pochodzą jednak
głów ne źródła chrześcijańskiej nau ki o lichwie (Pismo św., nauka
Ojców Kościoła) i dlatego ustalenie pojęcia lichw y używanego
w tych czasach jest niezm iernie ważne. Są to przy tym cziasy,
w k tóry ch nie nastąpiło jeszcze usystem atyzow anie chrześcijań
skiej d o k tryny m oralnej, z jakim spotykam y się w późnym śred
niowieczu i w początkach czasów now ożytnych. Ten pierw szy
okres to starożytność i wczesne średniowiecze,, m niej więcej do
w ieku XII.
O kres d rugi to czasy zacieśniania tego pojęcia w oparciu
o form uły p raw a rzym skiego. Zapoczątkow ali go średniowieczni
kanoniści, a p rze trw a ł do końca w ieku X IX i trw a dalej w sfor
m ułow aniach niektórych tradycy jn ych podręczników teologii mo
ralnej.
W drugiej połowie w ieku X IX w idzim y próby nowego for
m ułow ania definicji lichwy. Z m ierzają one do ponownego roz
szerzenia tego pojęcia, a raczej uchw ycenia sam ej istoty zjawiska,
zagubionej w form alistycznych ujęciach scholastycznych. Próby
te znalazły potw ierdzenie w w ypow iedziach Leona XIII.
P eriodyzacja ta (jak zresztą każda) w prow adza pew ne uprosz
czenia zagadnienia. K onieczna więc jest szczegółowsza analiza
poszczególnych okresów.
Pism o św. nie daje sprecyzow anego
zaw arte w nim zakazy lichw y są jasn e
22,25; Kpł. 25, 36— 37; Pw p. 23, 19—20).
zdają się m ówić w yraźnie i w yłącznie
określenia lichwy, choć
i niedw uznaczne, (Wyj.
N iektóre z tych tekstów
o lichwie pożyczkowej
(zwłaszcza Wyj, 22,25). Rozważane jedn ak łącznie, n a tle ówczes
nych stosunków m ogą i pow inny być rozum iane szerzej, jako
zakazy nadużyć gospodarczych w stosunkach w ym iennych i to
nadużyć tego rodzaju, w k tórym jed n a strona w ykorzystuje sw oją
przew agę gospodarczą jako środek nacisku, przym usu gospo
darczego.
Niezależnie od tego, jak ą byśm y p rzyjęli chronologię pow sta
w ania tekstów Pism a św., były to czasy, kiedy zarów no w Egip
cie, jak zwłaszcza w Babilonii i A syrii rozw inęły siię już i były
szeroko stosowane wszelkie instytu cje kapitalizm u handlow ego. 1
W k rajach tych istniały w ielkie firm y handlow e i bankierskie,
które rozw ijały swoją działalność w oparciu o zasady kap itali
styczne, co ułatw iało im liberalne (zwłaszcza w Babilonii i A sy
rii) ustaw odaw stw o gospodarcze. R ozw inięty był głów nie na sze
roką skalę k red y t kupiecki; um ow y kredytow e b yły często doko
nyw ane łącznie z transakcjam i handlow ym i p rzy czym procent
był niejednokrotnie ukryw any w cenie sprzedaw anego tow aru.
Procenty były przy tym tak wysokie, że m ożna je w ytłum aczyć
tylko tym , iż były one w ym uszane n a gospodarczo słabszych.
Tylko bowiem sy tu acja przym usow a kupującego n a k red y t tłu
maczy dostatecznie Zgodę n a płacenie tak w ysokich procentów ,
jakie pobierano w k rajach ościennych Izraela. 2 W arto zwrócić
uwagę n a to, że szczególnie w ysokie procenty pobierano przy
pożyczkach zbożowych, zaciąganych oczywiście przez najb iedn iej
szych. 8
Na tym tle są zrozum iałe przepisy Starego T estam entu i n a
leży je tłum aczyć jako zakaz w szystkich tego rodzaju praktyk,
a więc jako zakaz w ykorzystyw ania sytuacji przym usow ej kon
tra h e n ta gospodarczo słabszego. U staw odaw cy b iblijnem u nie
chodzi o pew ien szczególny rodzaj k o n traktu, o określony rodzaj
1
P a tr z A. H . S a y c e,
B a b ylon ian s and A ssyr ia n s L ife and Customs,
L ondon 1901, p a ssim ; ta k ż e E. R e v i l l o u t ,
La créance et le d r o it c o m
merciale dans l’an tiquité,
P a r is 1897, s. 62 n ; J . H e j c l ,
Das a ltte s ta m e n -
tliche Zinsverbot,
„B ib lisch e S tu d ie n “ X II/4 (1907) 39 n n ; o ra z M. I. E o z -
t o v t z e f f ,
G esch ichte d e r alten W elt:
I. B .:
D er O rient u n d G riechen-
land,
L eipzig 1941, passim .
2 P a tr z J . H e j c l , op. cit., s. 39 nn.
3 Tam że.
tran sakcji, lecz o zabezpieczenie w szystkich biednych
(pauper,
attenuatus, in firm u s m anu, advena, peregrinus, id, quo indiget)
p rzed w yzyskiem ze strony gospodarczo silniejszych. J e st to wiec
potępienie w yzysku kapitalistycznego i próba zabezpieczenia
p rzed nim.
Pism o św. rozum ie więc przez lichw ę w szelką korzyść gospo
darczą, w ym uszoną przez gospodarczo silniejszych n a gospodarczo
słabszych, a więc w szelką korzyść będącą w ynikiem nacisku gos
podarczego niezależnie od tego, jaki ch arak ter m a transakcja
(kontrakt), któ rem u ten nacisk towarzyszy. Lichw ą będzie więc
i pobieranie pro cen tu i w ym uszanie wysokich cen od potrzebu
jących i narzucanie niskich w ynagrodzeń tym , którzy się na to
zgodzić muszą.
Tak p o jęta lichw a je st nie tylko sprzeczna z nakazam i sp ra
w iedliw ości zam iennej, ale oznacza w swej istocie ograniczenie
podm iotowości gospodarczo-praw nej niektórych ludzi tylko ze
w zględu na ich chwilowo czy stale tru d n ą sytuację m aterialną.
J e s t więc ona sprzeczna z sam ym i podstaw am i personalizm u,
nakazującego uznanie i poszanow anie pełnej osobowości w szyst
kich w spółtow arzyszy życia społecznego.4 Pobieranie procentu
od pożyczki pieniężnej jest w św ietle tego określenia jednym
(niew ątpliw ie najbardziej typowym ) z w ypadków lichwy.
Takie rozum ienie pojęcia lichw y w Piśm ie św. stanie się
jeszcze bardziej jasne, jeżeli sobie uświadom im y, że celem prze
pisów przeciwko' lichw ie było przeciw staw ienie się inw azji ducha
indyw idualizm u, jaki szerzył się w społeczeństw ach ościennych
i zachow anie w narodzie izraelskim ducha solidarności plem ien
nej. 5 P otw ierdzają to .inne teksty Starego T estam entu (Ps, 108,
11; Eecli. 18, 33; Ezech. 18, 8. 13. 17; 2 Ezdr. 5, 7 nn.).
T ak określone pojęcie lichw y jest jaknajbardziej zgodne
z duchem Nowego Testam entu, k tó ry podkreślaną w Starym
Testam encie ideę solidarności plem iennej zastępuje ideą po
wszechnego b rate rstw a w szystkich ludzi w Bogu. Idea ta stoi
w opozycji do ducha indyw idualizm u szerzącego się w świecie
4 P or. K s. J. M i c h a l e c ,
N a u ka św. B azylego W ielkiego o lichwie,
L u b lin 1952 (m aszynopis), s. 130 n n .
3 P o r. J. H e j c l , op. cit., s. 12 n n ; ta k ż e B. N. N e l s o n ,
The Idea
of U sury,
P rin c e to n 1949, p assim .
grecko-rzym skim i znajdującego swe odbicie w ponow nym ro z
kw icie kapitalizm u zarów no w okresie h ellen isty czn y m ,6 jak
rów nież za A ugusta i później. 7
Chrześcijaństw o niesie z sobą z jednej stro n y w ysoką ocenę
godności człowieka, jako podm iotu u praw nień w sferze doczesnej,
i powołania w sferze nadprzyrodzonej, z drugiej zaś ideę soli
darności, w yrażoną w obowiązku m iłości bliźniego, z którego
w ypływ a nie tylko zakaz w yzysku, ale także obowiązek pracy
dla w szystkich i obowiązek w zajem nego w spierania się także
w dziedzinie doczesnej, gospodarczej.8
W imię tych ideałów chrześcijaństw o w alczy z lichwą, pod
kreślając w yrażony już w Ew angelii (Lk. 6, 32 nn; Mt. 5, 39 nn)
obowiązek spieszenia bliźnim z pom ocą w form ie pożyczki, a n ie
w ykorzystyw ania ich w trudnej sytuacji m aterialn ej. Jakkolw iek
znow u ani u Ojców Kościoła, ani w ustaw odaw stw ie pierw szych
wieków nie spotykam y się ze ścisłą definicją lichwy, to jed nak
z analizy w ypow iedzi Ojców Kościoła 9 i z pochodzących z tych
czasów dokum entów praw nych w ynika, 10 że rozum ie się tu
lichw ę w szerokim znaczeniu, jako lichw ę kredytow ą, handlow ą
i lichwę pracy, a pobieranie procentu od pożyczek pieniężnych
w ym ienia się tylko jako jeden (najbardziej typowy) z przykładów
lichwy. Inne bowiem przykłady lichw y m niej rzucają się w oczy,
gdyż trudn iej jest określić, że w danym w yp ad ku cena, czy
płaca m a charakter lichw iarski, pobieranie zaś procentu w y da
wało się być w ow ych czasach lichw ą niew ątpliw ą. Dlatego też
i w alka adm inistracyjna z, tego rodzaju lichw ą b y ła łatw iejsza.
W ydanie zakazów lichw y przez Kościół zrodziło w śród kano-
nistów tendencję do zacieśniającego in terp reto w an ia tych p rze
pisów, a więc nadaw ania pojęciu lichw y jak najw ęższego zna-
0 P a tr z M. I. R o s t o v t z e f f ,
G esellsch aft u. W irtsch a ft im, r ö m i
schen Kaiserreich,
L eip zig 1931, t. 1, s. 32.
7 T am że, t. I, s. 33; t. II, s. 180.
8 P or. L. H a 1 b a n,
Społeczne id e a ły ch rz e ścija ń stw a w p ie r w s z y c h
w iekach,
P o z n a ń (br.), s. 153.
9 P o r. K s. J . M i c h a l e c , op. cit. p assim .
10 P o r. o rzeczen ie so b o ru n ic e jsk ie g o (325) w
D ist. 47; o raz c. 7, C. X IV , q. 4.
sp ra w ie lich w y . C. 2..
Plik z chomika:
Meanwhiletwnpk
Inne pliki z tego folderu:
Ewolucja Historyczna Pojęć 'Lichwa' I 'Procent' A Ich Wzajemny Stosunek.pdf
(893 KB)
Krzyżoskrzydły.png
(15652 KB)
Inne foldery tego chomika:
Gry
Książki
Muzyka
Podręczniki
Prywatne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin