Zdrowie psychiczne przedszkolaka – wymiar emocjonalno-społeczny.pdf

(1628 KB) Pobierz
Zdrowie psychiczne przedszkolaka –
wymiar emocjonalno-społeczny.
Iwona Sikorska,
Zakład Psychologii Rozwoju i Zdrowia
Instytut Psychologii Stosowanej UJ
Plan wystąpienia
1. Aktualnośd tematu zdrowia psychicznego dzieci i
młodzieży
2. Czym jest odpornośd psychiczna
3. Wzmacnianie odporności psychicznej
4. Propozycja programu dla polskiego przedszkolaka
Dlaczego taki temat?
1. Zdrowie 21: Zdrowie dla wszystkich w XXI
wieku” (WHO)
2. Koncepcja umiejętności życiowych - life
skills ( WHO, 2004)
3. Wyzwania szybko zmieniającego się świata
Dlaczego zdrowie psychiczne dziecka
może byd zagrożone?
„zbyt wiele , zbyt wcześnie”,
co oznacza częstą konfrontację z
przeciwnościami i przemocą w bardzo młodym wieku.
zbyt wiele dobrego”
nadmiar stymulacji, ofert aktywności,
konieczności udziału w rankingach o różnym charakterze.
„ zbyt mało dobrego”
deficyt miłości i więzi, ubóstwo środowiska
wychowawczego.
„ za dużo stresu, za mało rodziny”
częsty brak poczucia
bezpieczeostwa, stabilności i oparcia dla wielu młodych ludzi
„ zbyt dużo stresu nadmiernego”
wydarzenia powodujące wysokie
napięcie emocjonalne, które z kolei prowadza do niekorzystnych
zmianw fizjologicznych i biochemicznych funkcjach organizmu.
Archibald Hart (1995)
Resilience – odporność psychiczna
prężność ego-
zespół właściwości osobowościowych, umiejętności,
kompetencji składających się na możliwośd dobrego radzenia sobie w
sytuacji stresu. (Oleś, 2000; Heszen, Sęk, 2007)
zjawisko
resilience -
dynamiczna zdolności powrotu do równowagi
psychicznej po przeżytej traumie
zdolnośd do odnowy,
„samonaprawiania”
(a
self-righting- tendency)
,
(Werner and Smith, 1992) czyli możliwośd powrotu do zdrowia po
doświadczeniach zagrożenia
zdolnośd do sprężystej i twórczej
adaptacji
do zewnętrznych i
wewnętrznych stresorów (ego-resiliency , Klohnen, 1996)
Resilienz – psychiczna zdolnośd dziecka stawienia
oporu
w obliczu ryzyka
natury biologicznej, psychologicznej czy psychospołecznej, które zagraża
jego rozwojowi” (Wustmann, 2004)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin