PHP_Obiekty_wzorce_narzedzia_Wydanie_IV_phpob4.pdf
(
729 KB
)
Pobierz
Tytuł oryginału: PHP Objects, Patterns, and Practice, Fourth Edition
Tłumaczenie: Przemysław Szeremiota
ISBN: 978-83-246-9178-4
Original edition copyright © 2013 by Matt Zandstra
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2014 by HELION SA.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted
in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying,
recording or by any information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION
nie ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/phpob4.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/phpob4
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorze ...............................................................................................................13
O recenzencie technicznym ....................................................................................15
Podzi kowania ......................................................................................................17
Wprowadzenie ......................................................................................................19
Rozdzia 1.
PHP — projektowanie i zarz dzanie ......................................................................21
Problem ................................................................................................................................................. 21
PHP a inne języki programowania .................................................................................................... 22
O książce ............................................................................................................................................... 24
Obiekty ........................................................................................................................................... 24
Wzorce ............................................................................................................................................ 24
Narzędzia ....................................................................................................................................... 25
Nowości w czwartym wydaniu ................................................................................................... 26
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 26
Rozdzia 2.
Obiekty ..................................................................................................................27
Nieoczekiwany sukces obiektów w PHP .......................................................................................... 27
PHP/FI — u zarania języka ......................................................................................................... 27
PHP3 — składniowy lukier ......................................................................................................... 27
Cicha rewolucja — PHP4 ............................................................................................................ 28
PHP5 — nieuchronne zmiany .................................................................................................... 29
Debata obiektowa — za czy przeciw? ............................................................................................... 30
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 30
Rozdzia 3.
Obiektowy elementarz ..........................................................................................31
Klasy i obiekty ...................................................................................................................................... 31
Pierwsza klasa ................................................................................................................................ 31
Pierwszy obiekt (lub dwa) ........................................................................................................... 32
Definiowanie składowych klasy ......................................................................................................... 33
Metody .................................................................................................................................................. 35
Metoda konstrukcji obiektu ........................................................................................................ 36
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TRE CI
Typy argumentów metod ................................................................................................................... 37
Typy elementarne ......................................................................................................................... 38
Typy obiektowe ............................................................................................................................. 40
Dziedziczenie ........................................................................................................................................ 42
Problemy związane z dziedziczeniem ........................................................................................ 42
Stosowanie dziedziczenia ............................................................................................................. 46
Zarządzanie dostępem do klasy — słowa public, private i protected ................................... 50
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 54
Rozdzia 4.
Zaawansowana obs uga obiektów ........................................................................55
Metody i składowe statyczne .............................................................................................................. 55
Składowe stałe ...................................................................................................................................... 58
Klasy abstrakcyjne ............................................................................................................................... 59
Interfejsy ................................................................................................................................................ 61
Cechy typowe ....................................................................................................................................... 62
Zadanie dla cech typowych ......................................................................................................... 62
Definiowanie i stosowanie cechy typowej ................................................................................. 63
Stosowanie wielu cech typowych ................................................................................................ 64
Łączenie cech z interfejsami ........................................................................................................ 64
Unikanie kolizji nazw metod za pomocą słowa insteadof ...................................................... 65
Aliasy metod cech typowych ....................................................................................................... 67
Cechy typowe z metodami statycznymi .................................................................................... 68
Dostęp do składowych klasy włączającej ................................................................................... 68
Definiowanie metody abstrakcyjnej cechy typowej ................................................................. 69
Zmiana dostępności metod cech typowych .............................................................................. 70
Późne wiązanie statyczne: słowo static ............................................................................................. 71
Obsługa błędów .................................................................................................................................... 73
Wyjątki ........................................................................................................................................... 75
Klasy i metody finalne ......................................................................................................................... 80
Przechwytywanie chybionych wywołań ........................................................................................... 81
Definiowanie destruktorów ................................................................................................................ 86
Wykonywanie kopii obiektów ........................................................................................................... 87
Reprezentacja obiektu w ciągach znaków ........................................................................................ 90
Wywołania zwrotne, funkcje anonimowe i domknięcia ................................................................ 91
Podsumowanie ..................................................................................................................................... 94
Rozdzia 5.
Narz dzia obiektowe .............................................................................................95
PHP a pakiety ....................................................................................................................................... 95
Pakiety i przestrzenie nazw w PHP ............................................................................................ 95
Automatyczne wczytywanie kodu ............................................................................................ 103
Klasy i funkcje pomocnicze .............................................................................................................. 105
Szukanie klasy .............................................................................................................................. 106
Badanie obiektów i klas .............................................................................................................. 107
Pozyskiwanie ciągu pełnej nazwy klasy ................................................................................... 108
Badanie metod ............................................................................................................................. 108
Badanie składowych ................................................................................................................... 110
Badanie relacji dziedziczenia ..................................................................................................... 110
Badanie wywołań metod ............................................................................................................ 110
6
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TRE CI
Interfejs retrospekcji — Reflection API .......................................................................................... 112
Zaczynamy ................................................................................................................................... 112
Pora zakasać rękawy ................................................................................................................... 112
Badanie klasy ............................................................................................................................... 114
Badanie metod ............................................................................................................................. 116
Badanie argumentów metod ..................................................................................................... 117
Korzystanie z retrospekcji ......................................................................................................... 118
Podsumowanie ................................................................................................................................... 121
Rozdzia 6.
Obiekty a projektowanie obiektowe ...................................................................123
Czym jest projektowanie? ................................................................................................................. 123
Programowanie obiektowe i proceduralne .................................................................................... 124
Odpowiedzialność ...................................................................................................................... 127
Spójność ....................................................................................................................................... 127
Sprzęganie .................................................................................................................................... 127
Ortogonalność ............................................................................................................................. 128
Zasięg klas ........................................................................................................................................... 128
Polimorfizm ........................................................................................................................................ 129
Hermetyzacja ...................................................................................................................................... 131
Nieważne jak ....................................................................................................................................... 132
Cztery drogowskazy .......................................................................................................................... 132
Zwielokrotnianie kodu ............................................................................................................... 133
Przemądrzałe klasy ..................................................................................................................... 133
Złota rączka ................................................................................................................................. 133
Za dużo warunków ..................................................................................................................... 133
Język UML .......................................................................................................................................... 133
Diagramy klas .............................................................................................................................. 134
Diagramy sekwencji ................................................................................................................... 139
Podsumowanie ................................................................................................................................... 141
Rozdzia 7.
Czym s wzorce projektowe? Do czego si przydaj ? .........................................143
Czym są wzorce projektowe? ........................................................................................................... 143
Wzorzec projektowy .......................................................................................................................... 145
Nazwa ........................................................................................................................................... 145
Problem ........................................................................................................................................ 146
Rozwiązanie ................................................................................................................................. 146
Konsekwencje .............................................................................................................................. 146
Format wzorca według Bandy Czworga ......................................................................................... 146
Po co nam wzorce projektowe? ....................................................................................................... 147
Wzorzec projektowy definiuje problem .................................................................................. 147
Wzorzec projektowy definiuje rozwiązanie ............................................................................ 147
Wzorce projektowe są niezależne od języka programowania .............................................. 147
Wzorce definiują słownictwo .................................................................................................... 148
Wzorce są wypróbowane ........................................................................................................... 148
Wzorce mają współpracować .................................................................................................... 149
Wzorce promują prawidła projektowe .................................................................................... 149
Wzorce są stosowane w popularnych frameworkach ........................................................... 149
Wzorce projektowe a PHP ............................................................................................................... 149
Podsumowanie ................................................................................................................................... 150
7
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Adobe_Dreamweaver_CS3_z_ASP_ColdFusion_i_PHP_Oficjalny_podrecznik_drcsop.pdf
(1344 KB)
Head_First_PHP_MySQL_Edycja_polska_hfphms.pdf
(4822 KB)
100_sposobow_na_PHP_100php.pdf
(518 KB)
Adobe_Flash_i_PHP_Biblia_flphbi.pdf
(524 KB)
AJAX_i_PHP_Tworzenie_interaktywnych_aplikacji_internetowych_ajaphp.pdf
(587 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin