Zarzadzanie_jakoscia_w_placowce_medycznej_wydanie_II_e_55ms.pdf

(1887 KB) Pobierz
Arkadiusz Trela
Zarządzanie jakością
w placówce medycznej
Certyfikacja systemów zarządzania,
akredytacja ministra zdrowia
Wydanie II uaktualnione
Zarządzanie
jakością
w placówce
medycznej
Kup książkę
Autor:
Arkadiusz Trela
ekspert i trener systemów zarządzania
Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie na kierunku Zarządzanie Jakością Wyrobów oraz
studiów podyplomowych na kierunku Menedżer Jakości na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Uczestnik wielu specjalistycznych szkoleń dla pełnomocników oraz audytorów wewnętrznych
Zintegrowanych Systemów Zarządzania, a także z zakresu Lean Manufacturing, Six Sigma oraz zarzą-
dzania ryzykiem. Posiada certyfikaty potwierdzające kompetencje audytora/audytora wiodącego ISO
9001, ISO 14001 i ISO 27001 akredytowane przez International Register of Certificated Auditors.
Zajmuje się zagadnieniami związanymi z systemami zarządzania wg ISO, szczególnie zaangażowany
jest w systemy zarządzania w branży medycznej.
Prowadzi projekty oraz konsultacje dla firm z różnych branż, oraz przeprowadza szkolenia i warsztaty
we współpracy z uznanymi uczelniami i firmami szkoleniowymi.
Jest ekspertem i publicystą portalu „Zarządzanie w Ochronie Zdrowia” i miesięcznika „Zarządzanie
placówką medyczną” oraz pełnomocnikiem i doradcą ds. systemów zarządzania wg ISO w organiza-
cjach zajmujących się ochroną zdrowia i wyrobami medycznymi.
Redakcja:
Anna Rubinkowska
Kierownik grupy wydawniczej:
Julita Lewandowska-Tomasiuk
Menedżer produktu:
Alina Sulgostowska
Korekta:
Zespół
Koordynator produkcji:
Mariusz Jezierski
Druk:
MDruk
Skład i łamanie:
Dariusz Ziach
ISBN 978-83-269-3476-6
Nr produktowy: UOV19
Wydanie II uaktualnione
Copyright by Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2014
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa,
tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10, e-mail: cok@wip.pl
NIP: 526-19-92-256, KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Wysokość kapitału zakładowego 200.000 zł.
Publikacja „Zarządzanie jakością w placówce medycznej” została przygotowana z zachowaniem najwyższej sta-
ranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy oraz doświadczenia jej twórców. Zaproponowane
w niej wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przy-
padku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Opublikowane rozwiązania nie mogą być
traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z powyższym autorzy,
konsultanci oraz redakcja nie mogą ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji
„Zarządzanie jakością w placówce medycznej” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.
Kup książkę
S
 pistreści
Spis treści
Wprowadzenie .....................................................................................................5
RozdziaŁ 1. Wprowadzenie do jakości w ochronie zdrowia ...................................7
1.1. Specyfika rynku ochrony zdrowia ................................................................. 7
1.2. Pojęcie jakości w ochronie zdrowia ............................................................... 9
1.3. Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia ....................................................12
Rozdział 2. Przepisy prawne związane z zarządzaniem jakością
w ochronie zdrowia ............................................................................................15
2.1. Wprowadzenie do prawodawstwa w zakresie jakości usług
zdrowotnych ................................................................................................ 15
2.2. Prawodawstwo krajowe............................................................................... 16
2.2.1. Zarządzenie prezesa NFZ w sprawie określenia kryteriów
oceny ofert ....................................................................................... 16
2.2.2. Ustawy i rozporządzenia regulujące kwestie standardów
jakości w ochronie zdrowia .............................................................. 24
2.3. Prawodawstwo Unii Europejskiej .................................................................. 27
2.4. Wymagania prawne a certyfikaty jakości ......................................................30
Rozdział 3. Rola zarządzania jakością w zwiększaniu konkurencyjności
w ochronie zdrowia ............................................................................................33
3.1. Konkurencja na rynku ochrony zdrowia.......................................................33
3.2. Wpływ systemów zarządzania na konkurencyjność placówek
medycznych ................................................................................................. 34
Rozdział 4. Wskaźniki i mierniki jakości w podmiotach leczniczych
i ich zastosowanie ..............................................................................................41
4.1. Wskaźniki jakości w ochronie zdrowia .........................................................41
4.2. Mierniki jakości w ochronie zdrowia............................................................46
Rozdział 5. Planowanie systemów jakości w podmiocie leczniczym ....................51
5.1. Projektowanie systemu zarządzania jakością w podmiocie leczniczym .......51
5.1.1. Kiedy wdrażać system jakości w placówce medycznej .....................54
5.1.2. Rodzaje systemów jakości ................................................................56
5.2. Sposób wdrożenia systemu zarządzania ......................................................57
5.3. Bariery oraz błędy wdrożenia systemów zarządzania .................................61
5.4. Harmonogram i proces wdrożenia systemu zarządzania jakością ...............65
5.5. Certyfikacja systemów zarządzania .............................................................69
5.6. Koszty wdrożenia, utrzymania i certyfikacji systemów jakości ....................77
5.6.1. Koszty wdrożenia systemów zarządzania wg ISO .............................77
5.6.2. Koszty utrzymania systemów zarządzania wg ISO............................81
5.6.3. Koszty certyfikacji systemów zarządzania wg ISO ............................84
5.6.4. Koszty procesu uzyskania akredytacji ministra zdrowia ...................88
5.7. Korzyści i zagrożenia wdrożonych systemów zarządzania ............................89
3
Kup książkę
Zarządzaniejakościąwplacówcemedycznej
Rozdział 6. Charakterystyka najważniejszych standardów jakości
w ochronie zdrowia ...........................................................................................95
6.1. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ...........................................95
6.2. System zarządzania jakością wg ISO 9001..................................................100
6.2.1. Budowa i wymagania Systemu zarządzania jakością
wg ISO 9001:2008 ..........................................................................103
6.2.2. Dokumentacja Systemu zarządzania jakością ................................106
6.3. System zarządzania jakością w ochronie zdrowia wg EN 15224:2012 .......113
6.3.1. Budowa normy i zasady zarządzania wg EN 15224:2012 ..............115
6.3.2. Wymagania Normy EN 15224:2012 ...............................................118
6.3.3. Porównanie Norm ISO 9001:2008 i EN 15224:2012 ......................122
6.3.4. Miejsce Normy EN 15224 na tle innych standardów .....................123
6.4. System zarządzania środowiskowego wg ISO 14001 .................................125
6.4.1. Zasady i idea Systemu zarządzania środowiskowego .....................125
6.4.2. Wymagania Systemu zarządzania środowiskowego .......................128
6.5. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy
wg PN-N/OHSAS 18001 .............................................................................132
6.5.1. Wdrażanie i dokumentowanie SZBiHP ...........................................133
6.5.2. Ocena ryzyka zawodowego ............................................................135
6.5.3. Korzyści z wdrożenia Systemu zarządzania bhp .............................139
6.5.4. Różnice między PN-N 18001 a OHSAS 18001 .................................139
6.6. System zarządzania bezpieczeństwem informacji wg ISO 27001...............141
6.6.1. Nowe wydanie Normy ISO/IEC 27001:2013 ...................................142
6.6.2. Dokumentowanie i wdrażanie systemu bezpieczeństwa informacji ...143
6.6.3. Problemy wdrożeniowe i modele bezpieczeństwa informacji .......147
6.6.4. Korzyści i zagrożenia związane z ISO 27001 ...................................148
6.7. System zarządzania bezpieczeństwem żywności wg ISO 22000 ................149
6.7.1. Dobre Praktyki i HACCP ..................................................................151
6.7.3. Wdrażanie Normy ISO 22000 w placówce medycznej ..................154
6.8. Powiązania pomiędzy standardami ISO ....................................................160
Rozdział 7. Akredytacja w ochronie zdrowia ........................................................163
7.1. Akredytacja ministra zdrowia wg standardów Centrum Monitorowania
Jakości w Ochronie Zdrowia....................................................................... 163
7.1.1. Geneza i zasady akredytacji w ochronie zdrowia ...........................164
7.1.2. Standardy akredytacyjne wg CMJ ..................................................166
7.1.3. Wdrażanie akredytacji ministra zdrowia w placówkach medycznych ...168
7.2. Zalety i wady akredytacji .......................................................................... 171
Rozdział 8. Porównanie wymagań ISO 9001 i akredytacji CMJ ..........................173
Podsumowanie ................................................................................................177
Bibliografia.......................................................................................................179
Spis tabel .........................................................................................................187
Spis rysunków ..................................................................................................191
4
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin