Strategie_komunikacyjne_wspolczesnych_organizacji_e_0w8e.pdf
(
157 KB
)
Pobierz
WPROWADZENIE
Termin „konwergencja” wywodzi się z języka łacińskiego i oznacza zbieżność.
Na przestrzeni wieków określano nim rozmaite zjawiska będące przedmiotem badań
zarówno nauk ścisłych czy przyrodniczych, jak i społecznych. Jednym z pierwszych
badaczy, którzy posłużyli się tym terminem, był angielski duchowny anglikański,
astronom, fizyk i filozof przyrody William Derham, opisując w ten sposób pomiar
szybkości dźwięku. W późniejszych latach pojęcie konwergencji wykorzystano w bio-
logii, matematyce, meteorologii, psychologii, antropologii i wielu innych dyscypli-
nach. Dziś kojarzone jest przede wszystkim z mediami masowymi, które nie tworzą
już odrębnych bytów komunikacyjnych, ale uzupełniają się wzajemnie, kreując po-
dobne treści, najpierw informacyjne, później reklamowe oraz stosując te same narzę-
dzia i mechanizmy upowszechniania owych treści.
W kulturze konwergencji, której rysem charakterystycznym są wciąż postępu-
jące i wzajemnie przenikające się zależności pomiędzy treściami medialnymi, kultu-
rowymi i komercyjnymi oraz ich twórcami i odbiorcami, w funkcjonowanie branży
komunikacji społecznej (w tym marketingu i public relations) na stałe wpisana jest
zmiana. Świat komunikacji społecznej i reguły, które go konstytuują, zmieniają się
radykalnie, podobnie jak zmienia się charakter relacji łączących organizacje ze „świa-
tem zewnętrznym”: klientami, kontrahentami, partnerami, społecznością lokalną itp.
Strony internetowe firm i instytucji przeobrażają się w portale internetowe, wzrasta
rola social mediów w komunikacji społecznej, konsumenci ewoluują w prosumen-
tów, a tradycyjne modele budowania relacji z otoczeniem, które jeszcze do niedawna
uznawane były za klasyczne i wzorcowe, tracą na aktualności, wypierane przez nowe
paradygmaty komunikacyjne.
Głęboka rewolucja dokonuje się zwłaszcza w obszarze promocji i dystrybucji:
przeobrażeniu ulegają sposoby pracy nad informacją rynkową, warsztat pracy mar-
ketera i PR-owca podlega nie tylko coraz silniejszej presji czasu, ale także presji no-
woczesnych narzędzi zbierania i przetwarzania informacji czy doboru i efektywnego
wykorzystania nowych kanałów komunikacji, pozwalających te informacje dystry-
buować. Determinowana przez kulturę konwergencji zmiana – choć może nie tak
wyraźnie widoczna – ma również miejsce w innych sferach realizacji współczesnych
modeli biznesowych: w produkcji, zarządzaniu kapitałem ludzkim, tworzeniu stra-
tegii rynkowych etc. Konwergencja, wraz z jej przejawami i skutkami (kulturowymi,
technologicznymi, społecznymi, ekonomicznymi) jest przeto obecna we wszystkich
dziedzinach funkcjonowania współczesnych rynków, a zwłaszcza tam, gdzie podmio-
ty funkcjonujące na tych rynkach sięgają po narzędzia komunikacji masowej. Komu-
8
Strategie komunikacyjne współczesnych organizacji
nikacja ta ulega obecnie głębokim przeobrażeniom: od warsztatu pracy komunika-
tora, stylu i reguł uprawiania zawodów marketingowych i PR-owych, poprzez formę
i treść języka wykorzystywanego w komunikacji rynkowej, po zasady zarządzania
przedsiębiorstwami, reguły prowadzenia marketingu czy budowania wizerunku firm
/ produktów na rynkach i – szerzej – w opinii publicznej. Obecnie, w obliczu takich
zdobyczy jak social media czy technologie mobilne, zjawisko konwergencji przestało
być w branży marketingowej trendem, ale stało się faktem.
Celem niniejszej monografii będzie analiza wielowymiarowości zjawiska kon-
wergencji mediów i jego konsekwencji w odniesieniu do sfery komunikacji marke-
tingowej i public relations współczesnych organizacji. Analiza ta w szczególności
dotyczyć będzie technologicznych, ekonomicznych i kulturowych aspektów prze-
obrażeń komunikacji społecznej firm oraz ewolucji form i narzędzi owej komunika-
cji w dobie ekspansji nowych technologii i przenikania się zjawisk medialnych. Przy-
jęto, że tak jak konwergencja wywołuje wielorakie, skomplikowane konsekwencje
dla działalności przedsiębiorstw i ich funkcjonowania w sferze komunikacyjnej, tak
samo zjawisko konwergencji jest wielowymiarowe, wymykające się jednoznacznym
definicjom, precyzyjnym opisom i uproszczonym zabiegom badawczym. Konieczne
jest więc dokonanie jego wielowymiarowej analizy z wykorzystaniem podejścia in-
terdyscyplinarnego i złożonej metodologii wykorzystującej dorobek takich dziedzin
jak nauka o zarządzaniu, nauka o mediach, socjologia, psychologia organizacji etc.
Współczesne przedsiębiorstwa działają w warunkach coraz silniejszej kon-
kurencji, podlegają daleko idącej komercjalizacji, stają się coraz bardziej konwer-
gentne, podlegają presji zmiennego, turbulentnego otoczenia zewnętrznego, cha-
rakterystycznego dla czasów „nowej ekonomii”, a także – co w kontekście założeń
poznawczych niniejszej monografii szczególnie istotne – oddziaływaniu zjawisk
związanych z rozwojem nowych mediów charakterystycznych dla epoki 2.0 i 3.0
oraz kształtowaniem się nowego typu konsumenta, zwanego „konsumentem wirtu-
alnym”. Wszystkie wskazane tu czynniki wpływają na zmianę modeli biznesowych
przedsiębiorstw, w tym stosowanych strategii komunikacyjnych. Tradycyjne spo-
soby opisu i wyjaśniania logiki funkcjonowania firm na rynkach oraz budowania
przez nie relacji z otoczeniem, zarządzania zaufaniem czy kształtowania wizerunku
(reputacji) przestają satysfakcjonować zarówno badaczy, jak i praktyków marketin-
gu i PR, nie przystają bowiem do współczesnej rzeczywistości społeczno-gospodar-
czej i jej wyzwań, tracąc przez to swą aplikacyjną użyteczność.
Z tych powodów zdecydowano się podjąć badania nad problemem dokonu-
jącej się zmiany w obszarze uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw jako
podmiotów komunikacji społecznej oraz zasad, metod i technik zarządzania tą ko-
munikacją w warunkach presji konwergencji medialnej. Wyniki tych badań przed-
stawiamy Czytelnikom w niniejszej monografii. Opisanie przez naukę, a następnie
zrozumienie przez praktyków specyfiki przeobrażeń dokonujących się w sferze
Kup książkę
Wprowadzenie
9
funkcjonowania komunikacyjnego przedsiębiorstw (na poziomie zarządzania tymi
przedsiębiorstwami) stanowi istotny warunek zaprojektowania takiego modelu ko-
munikacji rynkowej, który umożliwi przetrwanie i rozwój organizacji w turbulent-
nym otoczeniu oraz skuteczne realizowanie przez organizację celów: wizerunko-
wych, finansowych, relacyjnych. Lektura rozdziałów pomieszczonych w niniejszej
monografii pozwoli zidentyfikować czynniki wpływające na logikę komunikacji
współczesnych przedsiębiorstw, zrozumieć konsekwencję ich oddziaływania na
dzisiejsze organizacje oraz umożliwi wypracowanie sposobów i narzędzi pozwa-
lających organizacjom przygotowywanie i wdrażanie strategii komunikacyjnych
dostosowanych do warunków konwergencji medialnej, zorientowanych na jak naj-
pełniejsze zaspokojenie potrzeb swoich odbiorców oraz umożliwiających maksy-
malizację skuteczności marketingowej, m.in. poprzez dotarcie do szerokiego kręgu
klientów w świecie wirtualnym.
Michał Kaczmarczyk
Kup książkę
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Cyberprzemoc_wsrod_mlodziezy_ze_szkol_wiejskich_e_1p67.pdf
(9696 KB)
Doskonalenie_lokalne_w_Policji_a_wspolpraca_z_podmiotami_zewnetrznymi_Efekt_synergii_e_05nz.pdf
(7722 KB)
Aplikacja_mobilna_jako_zjawisko_kulturowe_e_0siz.pdf
(2463 KB)
Definicje_deiktyczne_a_pojecia_Badania_z_pogranicza_filozofii_jezyka_i_psychologii_kognitywnej_e_1p2y.pdf
(1428 KB)
Dyskurs_autopromocyjny_dawniej_i_dzis_T_2_e_09x1.pdf
(3951 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Afryka
After Effects
Agile - Programowanie
AJAX
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin