Badz_zorganizowany_bzorg.pdf

(453 KB) Pobierz
Spis treści
Wprowadzenie
7
Lista sprawdzająca stopień Twojej samoorganizacji...................10
1. Zorientuj się, w jakim kierunku zmierzasz
13
Określ swoją rolę..............................................................................13
Ustanawianie celów .........................................................................15
Spojrzenie na duży i mały obraz....................................................17
Jak pogodzić ze sobą wiele różnych czynności? ..........................17
Wyznaczanie zadań priorytetowych .............................................18
Podsumowanie................................................................................ 20
2. Zorganizuj swój czas
23
Jak obecnie spędzasz czas? ............................................................. 23
Planowanie i monitorowanie czasu ............................................. 25
Planowanie czasu — jak oszacować czas potrzebny
na wykonanie zadań.....................................................................35
Odkładanie na później....................................................................36
Dotrzymywanie terminów ............................................................ 38
Zarządzanie czasem i projektami ................................................. 42
Podsumowanie................................................................................ 45
3. W jaki sposób pracujesz?
47
Planowanie zadań tak, aby były wykonane
we właściwym czasie .................................................................... 47
Wykorzystaj siłę nawyku.................................................................51
Udoskonalaj proces decyzyjny...................................................... 55
Podsumowanie.................................................................................63
4
B
ĄDŹ ZORGANIZOWANY
4. Organizacja pracy z dokumentami
65
Identyfikuj ważne informacje....................................................... 66
Przyjmij systematyczne podejście................................................. 67
Unikaj przeciążenia.........................................................................71
Czytaj bardziej wydajnie................................................................ 73
Wykorzystuj pamięć....................................................................... 78
Podsumowanie................................................................................ 80
5. Organizacja pracy z ludźmi
81
Strategia prowadzenia spotkań......................................................81
Delegowanie uprawnień ................................................................ 87
Rozproszona uwaga i niezamierzone przerwy ........................... 92
Pomagaj innym się zorganizować ................................................ 96
Naucz się mówić „nie” .................................................................. 98
Podsumowanie.............................................................................. 100
6. Organizacja miejsca pracy
101
Pomyśl o ergonomii ..................................................................... 102
Dostosuj źle zorganizowaną przestrzeń .................................... 107
Pozbądź się stert dokumentów ................................................... 109
Podsumowanie............................................................................... 112
7. Archiwizacja dokumentów
113
Miejsce różnych rodzajów materiałów w archiwum ................ 115
Przechowywanie dokumentów .................................................... 117
Porządkowanie i odchudzanie archiwum.................................. 118
Elektroniczny system archiwizowania
dokumentów drukowanych...................................................... 119
Organizowanie archiwum w komputerze................................. 120
Podsumowanie...............................................................................123
8. Technologia informacji dźwignią organizacji
125
Kiedy nie korzystać z technologii?..............................................125
Wybór właściwego oprogramowania..........................................126
Użyteczne narzędzia..................................................................... 129
Poczta głosowa ...............................................................................134
Podsumowanie...............................................................................136
S
PIS TREŚCI
5
9. Organizacja pracy z internetem
137
E-mail ..............................................................................................138
Poszukiwanie informacji w internecie........................................143
Wielokrotne przeglądanie stron................................................. 147
Podejście jakościowe..................................................................... 147
Jak usprawnić pracę z internetem? ............................................. 149
Podsumowanie............................................................................... 151
10. Organizacja w podróży
153
Planowanie......................................................................................153
Czynności rutynowe .....................................................................155
Podsumowanie...............................................................................156
11. Tak trzymaj!
157
Zdefiniuj cele..................................................................................157
Monitorowanie postępów ............................................................157
Realizacja założonych celów w nowej pracy ..............................159
Zorganizuj swój czas
Czas różni się od wielu innych zasobów tym, że jest podzielony
po równo. Każdy z nas ma go tyle samo. Różnimy się sposobem,
w jaki postanawiamy go spędzać, oraz tym, jak intensywnie usiłu-
jemy go wykorzystać.
Twoim zadaniem w zarządzaniu czasem może być albo ogra-
niczenie liczby godzin spędzanych w pracy, albo osiąganie lep-
szych wyników w tym samym czasie. Chodzi o wyznaczanie prio-
rytetów. Mówiąc: „Nie mam na to czasu”, mamy na myśli:
„Mam na głowie ważniejsze sprawy niż ta”. Problem w tym, że
poprzez niedokładne planowanie i zbaczanie z trasy tracimy kon-
trolę nad wykonaniem planu oraz przestajemy rozróżniać czyn-
ności priorytetowe od ubocznych. Mówimy często: „Nie mam na
to czasu”, traktując w ten sposób ważne zadanie, ponieważ po-
święciliśmy zbyt wiele czasu sprawom nieistotnym.
W tym rozdziale przyjrzymy się bliżej technikom planowania
i realizowania celów, którym musimy poświęcić czas. Przedtem
zastanów się jednak, jak obecnie spędzasz czas.
Jak obecnie spędzasz czas?
Zanim nauczysz się planować swój czas, dobrze będzie, jeżeli za-
stanowisz się, jak wykorzystujesz go obecnie. W niektórych pro-
gramach zarządzania czasem zalecane jest utrzymanie przez parę
tygodni surowego reżimu. Nie uważam tego za konieczne, jednak
sugeruję przeprowadzenie prostego ćwiczenia monitorującego
w okresie kilku-kilkunastu dni.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin