Księga czwarta.txt

(165 KB) Pobierz
VISHŃU PURÁŃA.
KSIĘGA IV.
Rozdział pierwszy.
Dynastie królów. Pochodzenie dynastii słonecznej z Brahmy. Synowie Manu Vaivaswata. Przemiany Ilá lub Sudyumna. Potomkowie synów Vaivaswata; te z Nedisht´ha. Wielkoć Marutta. Kings of Vaiálí. Potomkowie aryatiego. Legend of Raivata; jego córka Revatí polubiła Balaramę.

MAITREYA. - Czcigodny nauczycielu, wyjaniłe mi wieczyste i okazjonalne ceremonie, które majš być odprawiane przez osoby prawe, pilne w swoich nabożeństwach; a także opisalicie mi obowišzki, które spoczywajš na kilku kastach i na różnych klasach ludzkoci. Muszę teraz prosić, abycie odnosili się do mnie do dynastii królów, którzy rzšdzili ziemiš 1 .

PARÁARA. - Powtórzę wam, Maitreja, relację o rodzinie Manu, zaczynajšc od Brahmy, i uhonorowanš przez wielu religijnych, wspaniałomylnych i bohaterskich ksišżšt. O którym mówi się: Jego ród nigdy nie wyginie, kto codziennie przywołuje na myl rasę

Manu, pochodzšcy z Brahmy . Słuchajcie zatem, Maitreja, całš serię ksišżšt tej rodziny, przez którš wszelki grzech zostanie zatarty.

Przed ewolucjš przyziemnego jajka istniał Brahma, który był Hirańyagarbha, formš tego najwyższego Brahmy, który składa się z Vishńu identycznego z Rigiem, Yajur i Samš Wedami; pierwotna, nieleczona przyczyna wszystkich wiatów. Z prawego kciuka Brahmy urodził się patriarcha Daksha 3 ; jego córkš była Aditi, która była matkš słońca. Manu Vaivaswata był synem niebiańskiego wiatła; a jego synami byli Ikshwáku, Nriga, Dhrisht´a, aryáti, Narishyanta, Pránu, Nábhága, Nedisht´a, Karúsha i Prishadhra .



Przed narodzinami Manu, pragnšc synów, złożył w tym celu ofiarę Mitrze i Warunie; ale obrzšdek został obłškany z powodu nieregularnoci kapłana posługujšcego, córki Ilá  . Jednak dzięki przychylnoci obu bóstw, jej płeć został zmieniony i stała się mężczyznš o imieniu Sudyumna. W kolejnym okresie, w wyniku poddania się skutkom przekleństwa ogłoszonego niegdy przez ivę, Sudyumna została ponownie przekształcona w kobietę w pobliżu pustelni Budha, syna bóstwa księżyca. Budha jš zobaczył i jš pochwalał, i miał przy niej syna o imieniu Purúravas. Po narodzinach wybitni Riszi, pragnšc przywrócić Sudyumnę do swojej płci, modlili się do potężnego Vishńu, który jest esencjš czterech Wed, umysłu, wszystkiego i niczego; i który jest w formie ofiarnego mężczyzny; i na jego korzyć Ilá po raz kolejny stał się Sudyumna, w którym miał trzech synów: Utkala, Gaya i Vinata .

W zwišzku z tym, że poprzednio był kobietš, Sudyumna został wykluczony z jakiegokolwiek udziału w swoich ojcowskich władstwach; ale jego ojciec, za namowš Vaishthy, obdarzył go miastem Pratisht´hána  i dał go Purúravasowi.



Sporód innych synów Manu, Prishadhra, w wyniku zbrodni polegajšcej na zabiciu krowy, został zdegradowany do stanu údry 8 . Z Karúshy zstšpili potężni wojownicy zwani Kárúshas (władcami północy  ). Syn Nedishthaha, o imieniu Nábhága, został



Vaiya : jego synem był Bhalandana ; którego synem był słynny Vatsapri : jego synem był Pránsu; którego synem był Prajáni ; którego synem był Khanitra  ; którego synem była bardzo dzielna Chakshupa ; którego synem była Vina ; którego synem był Vivinati ; którego synem był Chaninetra; którego synem był potężny, bogaty i dzielny Karandhama ; którego synem był Avikshi (lub Avikshit  ); którego synem była potężna Marutta, o której recytuje się ten dobrze znany werset; Na ziemi nigdy nie widziano ofiary równej ofierze Marutty: wszystkie narzędzia, a naczynia były wykonane ze złota. Indra był upojony libacjami soku Soma, a bramini zachwycili się wspaniałymi darami, które otrzymali. Wiatry nieba obejmowały rytuał jako strażnicy, a zgromadzeni bogowie przybyli, aby to zobaczyć 20. Marutta był Chakravarttí lub uniwersalnym monarchš: miał syna o imieniu Narishyanta ; jego synem był Dama ; jego synem był Radżawarddhana; jego synem był Sudhriti; jego synem była Nara; jego synem był Kevala; jego synem był Bandhumat; jego synem był Vegavat; jego synem był Budha ; jego synem był Trinavindu, który miał córkę Ilavilá . Niebiańska nimfa Alambushá, zakochana w Trińavindu, urodziła mu syna o imieniu Viála, który założył miasto Vaisáli .



Synem pierwszego króla Vaiálí był Hemachandra; jego synem był Suchandra; jego synem był Dhúmráwa; jego synem był Srinjaya ; jego synem był Sahadeva  ; jego synem był Kriáwa; jego synem był Somadatta, który obchodził dziesięciokrotnie ofiarę konia; jego synem był Janamejaya; a jego synem był Sumati 28 . Byli to królowie Vaiálí; z czego to się mówi, z łaski Trińavindu wszyscy monarchowie Vaisali były długo żył, wspaniałomylny, sprawiedliwy i waleczny.

aryati, czwarty syn Manu, miał córkę o imieniu Sukanyá, która była żonš więtego mędrca Chyavany: miał także prawego syna, zwanego Anartta. Synem tego ostatniego był Revata , który rzšdził



kraj zawołał po swoim ojcu Anartcie i mieszkał w stolicy o nazwie Kuasthalí 31. Synem tego księcia był Raivata lub Kakudmín, najstarszy ze stu braci. Miał bardzo uroczš córkę i nie znajdujšc nikogo godnego jej ręki, udał się wraz z niš do regionu Brahmy, aby skonsultować się z bogiem, z którym miał się spotkać odpowiedni oblubieniec. Kiedy przybył, siostry Háhá, Húhú i inni piewali przed Brahmš; a Raivata, czekajšc, aż skończš, wyobrażali sobie, że epoki, które upłynęły podczas ich występu, były tylko chwilš. Pod koniec ich piewu Raivata padł na twarz przed Brahmš i wyjanił mu swoje sprawy. Kogo chciałby mieć zięcia? zażšdał Brahmá; a król wspomniał mu o różnych osobach, z którymi mógłby być bardzo zadowolony. Delikatnie kiwajšc głowš i uprzejmie umiechajšc się, Brahmá powiedział do niego: Sporód tych, których nazwalicie trzecim lub czwartym pokoleniem, już nie przetrwało, ponieważ wiele epok minęło, kiedy słuchalicie naszych piewaków: teraz na ziemi dwudziesty ósmy wielki wiek obecnego Manu jest prawie ukończony, a Zbliża się okres Kali. Musisz więc obdarować ten dziewiczy klejnot innym mężem, ponieważ jeste teraz sam, a twoi przyjaciele, twoi pasterze, słudzy, słudzy, żona, krewni, armie i skarby, już dawno zostały zmiecione rękš czasu. Pokonaj ze zdumieniem i niepokojem Rája następnie powiedział do Brahmy: Skoro tak jestem, to czyń, panie, powiedz mi, komu zostanie podana dziewica, i stwórca wiata, którego tronem jest lotos, a więc życzliwie odpowiedział ksišżęowi, stojšc przed nim pokłonem i pokorš: Jako istoty, których poczštek, przebieg i zakończenie jestemy ignorantami; nienarodzona i wszechobecna esencja wszystkich rzeczy; ten, którego prawdziwej i nieskończonej natury i esencji nie znamy - jest najwyższym Vishńu. On jest czasem złożonym z chwil, godzin i lat; którego wpływ jest ródłem cišgłej zmiany. Jest uniwersalnš formš wszystkich rzeczy, od narodzin do mierci. On jest



wieczny, bez imienia i kształtu. Dzięki łasce tej niezniszczalnej istoty jestem agentem jego mocy stworzenia: poprzez jego gniew Rudra jest niszczycielem wiata, a przyczyna zachowania, Purusza, pochodzi także od niego. Nienarodzone, które przyjęły mojš osobę, tworzy wiat; we własnej istocie przewiduje czas jej trwania; pod postaciš Rudry pochłania wszystko; i podtrzymuje je ciałem Ananty. Podszywany pod Indrę i innych bogów jest strażnikiem ludzkoci; a jako słońce i księżyc rozprasza ciemnoć. Przyjmujšc na siebie naturę ognia, obdarza ciepłem i dojrzałociš; i w stanie ziemi odżywia wszystkie istoty. Jako jednoć z powietrzem ożywia egzystencję; i jako jeden z wodš zaspokaja wszystko, czego pragnie: będšc w stanie eterycznym, zwišzanym z uniwersalnš agregacjš, zapewnia przestrzeń dla wszystkich przedmiotów. On jest zarazem stwórcš i tym, co stworzone; konserwator i to, co zachowane; niszczyciel i, jako jedno ze wszystkimi rzeczami, to, co zniszczone; i, jako niezniszczalny, różni się od tych trzech perypetii. W nim jest wiat; on jest wiatem; a on, pierwotny samorodzšcy się, znów jest obecny na wiecie. Ten potężny Vishńu, który jest najważniejszy nad wszystkimi istotami, jest teraz częciš siebie na ziemi. To miasto Kuasthalí, które wczeniej było waszš stolicš i rywalizowało z miastem niemiertelnych, jest teraz znane jako Dwáraka W nim jest wiat; on jest wiatem; a on, pierwotny samorodzšcy się, znów jest obecny na wiecie. Ten potężny Vishńu, który jest najważniejszy nad wszystkimi istotami, jest teraz częciš siebie na ziemi. To miasto Kuasthalí, które wczeniej było waszš stolicš i rywalizowało z miastem niemiertelnych, jest teraz znane jako Dwáraka W nim jest wiat; on jest wiatem; a on, pierwotny samorodzšcy się, znów jest obecny na wiecie. Ten potężny Vishńu, który jest najważniejszy nad wszystkimi istotami, jest teraz częciš siebie na ziemi. To miasto Kuasthalí, które wczeniej było waszš stolicš i rywalizowało z miastem niemiertelnych, jest teraz znane jako Dwáraka 32 i tam króluje częć tej boskiej istoty w osobie Baladevy; jemu, który pojawia się jako mężczyzna, przedstaw jš jako żonę: jest godzienym oblubieńcem dla tej wspaniałej panienki, a ona jest odpowiedniš dla niego oblubienicš .

W ten sposób pouczona przez urodzonš w lotosie boskoć, Raivata powróciła ze swojš córkš na ziemię, gdzie zastał rasę ludzi zmniejszonš w posturze, osłabionš w wigorze i osłabionš intelektualnie. Mšdry monarcha, udajšc się do miasta Kuasthalí, które okazało się znacznie zmienione, obdarzył swš niezrównanš córkę dzierżšcym lemiesz, którego piersi były jasne i lnišce jak kryształ. Patrzšc na damę



zbyt wysokiego wzrostu wódz, którego sztandarem jest palma, skrócił jš wraz z końcem lemiesza, a ona została jego żonš. Balarama, wyznajšc zgodnie z rytuałem, Revatí, córka Raivaty, król wycofał się na górę Himálaya i zakończył swoje dni w pobożnych wyrzeczeniach .

Rozdział II.

Rozproszenie potomków Revaty: potomków Dhrisht'a: potomków Nábhági. Narodziny Ikshwáku, syna Vaivaswata: j...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin