Flash_5_f_x_fla5fx.pdf

(774 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
Flash 5 f/x
Autor: Bill Sanders
T³umaczenie: Wojciech Pazdur
ISBN: 83-7197-289-X
Tytu³ orygina³u:
Flash 5 f/x and Design
Format: B5, stron: 364+8
Zawiera CD-ROM
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Ksi¹¿ka przedstawia Flasha na poziomie œredniozaawansowanym i jest adresowana do
dwóch grup u¿ytkowników. Pierwsz¹ z nich stanowi¹ osoby znaj¹ce Flasha 4
i pragn¹ce szybko „przesi¹œæ si³”na Flasha 5, dlatego w³aœnie ksi¹¿kê rozpoczyna opis
nowoœci Flasha 5.
Ksi¹¿ka przeznaczona jest tak¿e dla doœwiadczonych projektantów i twórców
prezentacji, którzy chcieliby do³¹czyæ do arsena³u swych umiejêtnoœci tak¿e
korzystanie z Flasha 5. Twórcy stron i prezentacji internetowych, którzy znaj¹ siê na
grafice komputerowej, rysunku, projektowaniu i innych zagadnieniach zwi¹zanych ze
sztuk¹ cyfrow¹ nie potrzebuj¹ specjalnego przeszkolenia. Wystarczy im wiedza na
temat mo¿liwoœci Flasha 5 i nabycie umiejêtnoœci korzystania z poszczególnych
narzêdzi programu. Tekst, ilustracje i przyk³ady zawarte w tej ksi¹¿ce maj¹ na celu
pokazanie Flasha od jego podstaw, a¿ do sztuki tworzenia filmów. Przedstawi³em tutaj
takie aspekty projektowania jak kompozycja kolorów czy aran¿acja obiektów, maj¹c na
celu nie tylko zaprezentowanie gotowych rozwi¹zañ, ale nauczenie ciê, jak z pomoc¹
Flasha mo¿na zrealizowaæ w³asne projekty i ambicje artystyczne.
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Przedmowa....................................................................... 15
Wstęp................................................................................ 17
Rozdział 1.
ActionScript – podstawy................................................. 21
Mo liwości języka ActionScript....................................................................... 21
Komfort pracy .......................................................................................... 22
Modułowa budowa skryptów ................................................................... 22
ActionScript zorientowany obiektowo..................................................... 23
Gdzie umieszczamy skrypty? ........................................................................... 24
Klipy filmowe........................................................................................... 24
Przyciski ................................................................................................... 25
Właściwości klonów................................................................................. 26
Właściwości ujęć ...................................................................................... 28
Jak tworzymy skrypty? ..................................................................................... 31
Panele Object Action i Frame Action....................................................... 32
Detektory zdarzeń..................................................................................... 34
Edycja wyra eń ........................................................................................ 34
Klipy filmowe i ście ki ..................................................................................... 35
Niezale ne listwy czasowe ....................................................................... 35
Ście ki ...................................................................................................... 35
Rozdział 2.
Zmienne i typy danych.................................................... 37
Co to jest zmienna? ........................................................................................... 37
Nazwy zmiennych .................................................................................... 38
Tablice ...................................................................................................... 39
Typy danych w języku ActionScript................................................................. 39
Ciągi znaków ............................................................................................ 39
Wyra enia................................................................................................. 40
Wyra enia logiczne .................................................................................. 41
Liczby ....................................................................................................... 43
Obiekty ..................................................................................................... 44
Klipy filmowe........................................................................................... 46
Tworzenie i u ywanie zmiennych .................................................................... 47
Testowanie skryptów................................................................................ 48
Zmieniamy wartości zmiennych za pomocą przycisków ................................. 50
Przyciski i pola tekstowe (plik Button.fla na płycie CD) ................................. 51
Warstwa Concatenate Strings................................................................... 52
Warstwa Add Numbers ............................................................................ 53
Warstwa Test Boolean.............................................................................. 53
Warstwy Output Window i Input Windows............................................. 54
Ujęcia i wartości zmiennych............................................................................. 54
Wyra enia logiczne z ciągami znaków .................................................... 56
Skrypty ujęć (plik Frame.fla na płycie CD)...................................................... 56
Warstwa Frame Action............................................................................. 56
Warstwa Output........................................................................................ 57
Adresowanie zmiennych na ró nych listwach czasowych ............................... 58
Ście ki adresowe (plik DataPaths.fla na płycie)............................................... 59
Warstwa The Mainline ............................................................................. 59
Warstwa Buttons ...................................................................................... 61
Warstwa Output........................................................................................ 62
Przykład edukacyjny: zaokrąglanie liczb ......................................................... 62
Projekt: zaokrąglanie liczb (plik RoundUp.fla na płycie CD).......................... 63
Warstwa Output........................................................................................ 63
Warstwa Input .......................................................................................... 63
Projekt: pobieranie identyfikatora u ytkownika do bazy danych (plik
DataEntry.fla na płycie CD)........................................................................... 64
Warsta Buttons ......................................................................................... 65
Warstwa Forms......................................................................................... 67
Rozdział 3.
Proste akcje ..................................................................... 69
Ścisła współpraca Flasha i języka ActionScript ............................................... 69
Etykiety ujęć ..................................................................................................... 70
Akcja gotoAndStop() lub gotoAndPlay() (plik SBLimit.fla na płycie CD)........ 70
Warstwy dokumentu ................................................................................. 71
Akcja Play ......................................................................................................... 75
Akcje stop() i play() oraz przyciski (plik StopAtPlay.fla na płycie CD).......... 76
Warstwa Stop or Play ............................................................................... 76
Warstwa Buttons ...................................................................................... 77
Przejścia do ujęć i scen ..................................................................................... 79
Przejście do następnego lub poprzedniego ujęcia .................................... 79
Przejście do następnej lub poprzedniej sceny .......................................... 79
Adresowanie scen i ujęć (plik FrameScene.fla na płycie CD) ......................... 80
Warstwa Output (scena 1) ........................................................................ 80
Warstwa Buttons (scena 1)....................................................................... 81
Warstwa Copy Here (scena 2).................................................................. 83
Adresowanie ujęć na ró nych listwach czasowych .......................................... 84
Sterowanie listwami czasowymi (plik PlayAway.fla na płycie CD)................ 85
Klip filmowy Bouncer.............................................................................. 86
C:\Andrzej\PDF\Flash ActionScript fx\00.doc
2
Wstęp
3
Warstwa MainTimeLine........................................................................... 86
Akcje z zewnętrznego skryptu .......................................................................... 87
Przykład edukacyjny: dwa języki i jedna listwa czasowa ................................ 88
Projekt: nauka liczb........................................................................................... 88
Warstwa Count ......................................................................................... 89
Warstwa Frame Buttons ........................................................................... 90
Warstwa Output........................................................................................ 91
Pasek nawigacyjny............................................................................................ 91
Projekt: sklep internetowy (plik ecommerceMenu.fla na płycie CD) .............. 93
Warstwa Selections .................................................................................. 93
Warstwa Menu Bar Bg ............................................................................. 93
Warstwa Buttons ...................................................................................... 94
Rozdział 4.
Wyra enia warunkowe i operatory ................................. 97
Porównania........................................................................................................ 97
if…............................................................................................................ 97
if …else .................................................................................................... 98
if …else if ................................................................................................. 99
Przykład filmu z wyra eniami warunkowymi
(plik IfElseIf.fla na płycie CD).............................................................. 99
Operatory ........................................................................................................ 101
Kolejność obliczeń ................................................................................. 103
Operatory numeryczne ........................................................................... 106
Operatory znakowe................................................................................. 106
Operatory logiczne ................................................................................. 106
Przypisania zło one ................................................................................ 107
Animacje wstępne (plik preload.fla na płycie CD)......................................... 107
Projekt: ró ne odpowiedzi (plik condQuiz.fla na płycie CD) ........................ 109
Warstwa Background ............................................................................. 110
Warstwa Question .................................................................................. 110
Warstwa Buttons .................................................................................... 111
Kto to powiedział? Gra w znane cytaty .......................................................... 114
Projekt: gra w cytaty (plik Quotes.fla na płycie CD) ..................................... 114
Warstwa Quotes...................................................................................... 115
Warstwa Buttons .................................................................................... 117
Rozdział 5.
Pętle ................................................................................ 119
Wielokrotne wykonywanie akcji .................................................................... 119
Pętle rozproszone ............................................................................................ 121
Tworzenie pętli za pomocą wyra eń warunkowych .............................. 121
Zapętlone ujęcia (plik FrameLoop.fla na płycie CD) ..................................... 122
Warstwa Output...................................................................................... 123
Warstwa Condition................................................................................. 123
Pętle skupione ................................................................................................. 124
Pętle i tablice .......................................................................................... 124
Pętle zagnie d one (plik NestedLoop.fla na płycie CD)................................ 124
C:\Andrzej\PDF\Flash ActionScript fx\00.doc
3
Warstwa Build Array.............................................................................. 125
Warstwa Button Out ............................................................................... 126
Projekt: przenoszenie danych z u yciem pętli
(plik TransLoop.fla na płycie CD) ............................................................... 127
Warstwa ButtonActions ......................................................................... 128
Projekt: kalendarz (plik Calendar.fla na płycie CD)....................................... 129
Warstwa Cells......................................................................................... 131
Warstwa Dates........................................................................................ 132
Warstwa Start ......................................................................................... 133
Warstwa Buttons and Actions ................................................................ 134
Przyciski Sunday…Saturday (klony) ..................................................... 134
Przycisk Clear (klon).............................................................................. 136
Projekt: sortowanie z u yciem pętli i tablic
(plik loopSort.fla na płycie CD)................................................................... 136
Warstwa Text Fields............................................................................... 137
Warstwa Buttons .................................................................................... 137
Przycisk SortIt ........................................................................................ 138
Warstwa Background ............................................................................. 140
Modyfikacje............................................................................................ 140
Rozdział 6.
Detektory zdarzeń.......................................................... 141
Współpraca skryptu z myszą .......................................................................... 141
Zdarzenia myszy (plik mouseEvent.fla na płycie CD) ................................... 143
Warstwa Tomato Blaster ........................................................................ 143
Warstwa Sound....................................................................................... 144
Warstwa Action Button .......................................................................... 145
Współpraca skryptu z klawiaturą.................................................................... 146
Gdzie jest przycisk?................................................................................ 146
Klawiatura (plik keyboard.fla na płycie CD).................................................. 147
Warstwa Letters...................................................................................... 148
Warstwa Invisible Button ....................................................................... 148
Obiekty typu Key ............................................................................................ 150
Metody obiektów typu Key.................................................................... 150
Stałe typu Key ........................................................................................ 151
Obiekty typu Mouse........................................................................................ 152
Klipy filmowe ................................................................................................. 152
Nowy kursor (plik newCursor.fla na płycie CD)............................................ 153
Warstwa Cursor ...................................................................................... 154
Warstwa Release .................................................................................... 155
Warstwa Background ............................................................................. 155
Obiekty typu Movie Clip ................................................................................ 155
Metody obiektów typu MovieClip ......................................................... 156
Wysyłanie poleceń do klipów filmowych .............................................. 157
Detekcja kolizji ............................................................................................... 157
Kolizje obiektów (plik planetCollide.fla na płycie CD) ................................. 158
Warstwa Rocket...................................................................................... 159
C:\Andrzej\PDF\Flash ActionScript fx\00.doc
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin