CorelDRAW_11_cwiczenia_praktyczne_cwco11.pdf

(302 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
CorelDRAW 11.
Æwiczenia praktyczne
Autor: Roland Zimek
ISBN: 83-7361-009-X
Format: B5, stron: 168
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Program CorelDRAW jest znany u¿ytkownikom komputerów ju¿ od ponad 10 lat.
Co roku firma Corel publikuje jego now¹ wersjê wzbogacon¹ o nowe mo¿liwo ci.
Do najwiêkszych zalet CorelDRAW nale¿¹: ³atwo æ obs³ugi, ogromna popularno æ oraz
ró¿norodno æ zastosowañ — zarówno do celów profesjonalnych, jak i „codziennych”.
Dziêki przemy lanemu uk³adowi poleceñ, pos³ugiwanie siê programem jest ³atwe nawet
dla osób pocz¹tkuj¹cych, dlatego te¿ jest to doskona³y program dla osób, które chc¹
nauczyæ siê tworzenia rysunków wektorowych.
Ksi¹¿ka „CorelDRAW 11. Æwiczenia praktyczne” przeznaczona jest dla osób
pocz¹tkuj¹cych, które chc¹ poznaæ podstawy tworzenia grafiki wektorowej
wykorzystuj¹c do tego celu w³a nie CorelDRAW. Zainteresowaæ siê ni¹ powinni tak¿e
u¿ytkownicy starszych wersji programu chc¹cy poznaæ nowe mo¿liwo ci udostêpniane
przez najnowsz¹ edycjê tej popularnej aplikacji.
„CorelDRAW 11. Æwiczenia praktyczne” przestawia za pomoc¹ kilkudziesiêciu æwiczeñ
najwa¿niejsze funkcje CorelDraw:
• Instalacjê i konfiguracjê programu
• Tworzenie prostych obiektów, ich transformacje i grupowanie
• Formatowanie tekstu
• Wykorzystanie narzêdzi „kontur i wype³nienie”
• Precyzyjne rysowanie z u¿yciem siatki i prowadnic
• Edycjê krzywych
• Efekty specjalne
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Rozdział 1.
Wstęp............................................................................................................................................................7
Opis programu CorelDRAW 11......................................................................................... 7
Co nowego w programie?.................................................................................................. 8
Wymagania systemowe .................................................................................................... 9
Ró nice między rysunkiem rastrowym a wektorowym ........................................................ 9
Rozdział 2. Pierwsze kroki.......................................................................................................................................13
Instalacja programu CorelDRAW 11................................................................................ 13
Uruchamianie programu.................................................................................................. 16
Wygląd ekranu............................................................................................................... 18
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków .............................................................. 20
Zapisywanie rysunków.............................................................................................. 20
Otwieranie rysunków ................................................................................................ 22
Drukowanie rysunków .............................................................................................. 23
Przydatne informacje...................................................................................................... 24
Rozdział 3. Podstawy rysunku wektorowego....................................................................................................27
Rysowanie prostych obiektów ......................................................................................... 27
Prostokąty, elipsy, wielokąty i spirale ......................................................................... 27
Obiekty podstawowe................................................................................................. 30
Nadawanie kolorów obiektom ......................................................................................... 31
Transformacje obiektów ................................................................................................. 33
Tworzenie kopii obiektu ................................................................................................. 36
3-punktowe obiekty........................................................................................................ 37
Kolejność obiektów ........................................................................................................ 37
Wybieranie obiektów...................................................................................................... 38
Grupy obiektów ............................................................................................................. 39
Blokowanie obiektów ..................................................................................................... 41
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów ............................................................................ 41
Przykładowe rysunki ...................................................................................................... 44
Rozdział 4. Praca z tekstem.................................................................................................................................... 49
Wpisywanie i formatowanie tekstu .................................................................................. 49
Okienko Format Text ..................................................................................................... 51
Przykłady ...................................................................................................................... 58
4
CorelDRAW 11. Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 5. Nadawanie wypełnień i konturów................................................................................................61
Zmiana ustawień domyślnych.......................................................................................... 61
Wypełnienie jednolite (Uniform Fill) ............................................................................... 63
Wypełnienie tonalne (Fountain Fill) ................................................................................. 66
Wypełnienie deseniem (Pattern Fill)................................................................................. 68
Wypełnienie teksturą (Texture Fill).................................................................................. 69
Wypełnienie postscriptowe (PostScript Texture) ............................................................... 70
Okno dokowane (Color Docker Window)......................................................................... 71
Kontury obiektów .......................................................................................................... 72
Przykłady ...................................................................................................................... 75
Rozdział 6. Precyzyjne rysowanie.........................................................................................................................77
Linijki ........................................................................................................................... 78
Siatka............................................................................................................................ 79
Prowadnice.................................................................................................................... 82
Przyciąganie do obiektów ............................................................................................... 84
Przykłady ...................................................................................................................... 85
Rozdział 7.
Edycja krzywych...................................................................................................................................89
Rysowanie linii .............................................................................................................. 89
Rysunek odręczny (Freehand Tool) ............................................................................ 90
Krzywe Béziera (Bezier Tool) ................................................................................... 92
Pisak (Artistic Media Tool) ....................................................................................... 92
Pióro (Pen Tool)....................................................................................................... 95
Narzędzie Polyline (Polyline Tool)............................................................................. 95
3-punktowa krzywa (3 Point Curve Tool) ................................................................... 96
Łącznik (Interactive Connector Tool) ......................................................................... 96
Krzywe Béziera ............................................................................................................. 98
Zmiana kształtu krzywych............................................................................................... 99
Zmiana kształtu obiektów ............................................................................................. 104
Przykłady .................................................................................................................... 105
Rozdział 8. Modyfikacje obiektów.....................................................................................................................107
Narzędzia kształtu ........................................................................................................ 107
Nó (Knife Tool).................................................................................................... 107
Gumka (Eraser Tool) .............................................................................................. 108
Rozmazywanie (Smudge Brush) .............................................................................. 109
Wyostrzanie (Roughen Brush) ................................................................................. 110
Łączenie obiektów........................................................................................................ 111
Kształtowanie .............................................................................................................. 112
Spawanie (Weld) .................................................................................................... 113
Przycinanie (Trim).................................................................................................. 114
Część wspólna (Intersect)........................................................................................ 114
Proste przycinanie (Simplify)................................................................................... 115
Przód bez tyłu (Front Minus Back)........................................................................... 115
Tył bez przodu (Back Minus Front).......................................................................... 116
Przykłady .................................................................................................................... 116
Rozdział 9. Praca z bitmapami............................................................................................................................123
Spis treści
5
Rozdział 10. Efekty ......................................................................................................................................................129
Dopasowanie kolorów (Adjust), przekształcenia (Transform) i korekcja (Correction)......... 130
Metamorfoza (Blend) ................................................................................................... 131
Przykłady u ycia metamorfozy ................................................................................ 136
Obrys (Contour)........................................................................................................... 138
Przykłady u ycia konturu ........................................................................................ 140
Obwiednia (Envelope) .................................................................................................. 141
Przykład u ycia obwiedni........................................................................................ 144
Głębia (Extrude)........................................................................................................... 145
Soczewka (Lens).......................................................................................................... 149
Perspektywa (Add Perspective) ..................................................................................... 154
Kadrowanie (Power Clip).............................................................................................. 155
Efekty interakcyjne ...................................................................................................... 157
Interakcyjna metamorfoza ....................................................................................... 157
Interakcyjny obrys.................................................................................................. 158
Interakcyjna obwiednia ........................................................................................... 158
Interakcyjna głębia.................................................................................................. 158
Interakcyjne zniekształcenie (Interactive Distortion Tool) .......................................... 159
Interakcyjny cień (Interactive Drop Shadow Tool)..................................................... 160
Interakcyjna przezroczystość (Interactive Transparency)............................................ 161
Dopasowanie tekstu do ście ki ...................................................................................... 164
Obwiednia i oblewanie tekstem obiektów ................................................................. 167
5.
Nadawanie
wypełnień i konturów
Rozdział
Gdy narysujemy nowy obiekt, zostaną mu nadane domyślne kolory wypełnienia, kontu-
ru itp. (standardowo jest to kolor czarny dla konturu i przezroczysty dla wypełnienia).
Oczywiście wszystkie te parametry (i wiele innych) mo na dowolnie modyfikować. W roz-
dziale 3. pokazaliśmy ju , jak zmienić kolor wypełnienia. Jednak wypełnienie nie musi być
jednokolorowe. CorelDRAW oferuje wiele ró nych mo liwości wypełnień. Aby dotrzeć do
nich, musimy wybrać narzędzie
Fill Tool
. W nim zgrupowane są następujące sposo-
by wypełniania obiektów:
1.
okno dialogowe jednolitego koloru wypełnienia,
2.
okno dialogowe wypełnienia tonalnego,
3.
okno dialogowe wypełnienia deseniem,
4.
okno dialogowe wypełnienia teksturą,
5.
okno dialogowe wypełnienia postscriptowego,
6.
bez wypełnienia (obiekt przezroczysty),
7.
okno dokowane.
Rysunek 5.1.
Narzędzie wypełnienia
Zmiana ustawień domyślnych
Musimy pamiętać, aby przed skorzystaniem z narzędzia
Fill Tool
, wskazać obiekt,
gdy w przeciwnym razie pojawi się okno umo liwiające zmianę ustawień domyślnych
— rysunek 5.2.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin