Procesy_biznesowe_w_praktyce_Projektowanie_testowanie_i_optymalizacja_probiz.pdf

(2424 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/probiz
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-7120-5
Copyright © Helion 2014
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp ...................................................................................................... 11
Rozdział 1. Proces ..................................................................................................... 13
1.1. Składowe opisu procesu ...................................................................................... 15
1.2. Elementy określające proces ............................................................................... 16
Rozdział 2. Notacja BPMN ...................................................................................... 19
2.1. Rodzaje zadań ....................................................................................................... 22
2.2. Rozgałęzianie procesu .......................................................................................... 23
2.2.1. Bramka ALBO (XOR) ........................................................................... 23
2.2.2. Bramka LUB (OR) ................................................................................. 25
2.2.3. Bramka I (AND) .................................................................................... 25
2.2.4. Bramka złożona (COMPLEX) .............................................................. 27
2.3. Symbole zdarzeń ................................................................................................... 27
2.3.1. Grubość i rodzaj obramowania okręgu, czyli symbole zdarzeń .......... 27
2.3.2. Styl linii obramowania okręgu,
czyli zdarzenia przerywające i nieprzerywające .................................. 37
2.3.3. Ikona wewnątrz symbolu, czyli oznaczenie czynności ........................ 40
2.3.4. Rodzaj ikony (zdarzenie przyjęcia/zdarzenie wysłania) ..................... 40
2.4. Łączenie gałęzi procesu ....................................................................................... 47
2.4.1. Bramka łącząca ALBO (XOR) .............................................................. 47
2.4.2. Bramka łącząca I (AND) ....................................................................... 47
2.4.3. Bramka łącząca LUB (OR) .................................................................... 49
2.4.4. Bramka łącząca złożona (COMPLEX) ................................................. 49
2.4.5. Łączenie bez bramek .............................................................................. 53
2.5. Określanie uczestników procesu ........................................................................ 54
2.5.1. Przykład opisu ........................................................................................ 54
2.5.2. Dlaczego warto opisywać proces za pomocą ról, a nie nazwisk? ............ 55
Kup książkę
Poleć książkę
6
Spis treści
2.6. Reprezentacja interakcji z podmiotami zewnętrznymi ................................... 59
2.6.1. Baseny ..................................................................................................... 59
2.6.2. Procesy prywatne i publiczne ................................................................ 59
2.6.3. Kolaboracja i konwersacja .................................................................... 61
2.6.4. Podmioty wieloinstancyjne .................................................................... 66
2.7. Podprocesy ............................................................................................................ 68
2.7.1. Podprocesy osadzone .............................................................................. 68
2.7.2. Podprocesy zdarzeniowe ........................................................................ 73
2.7.3. Podprocesy niesekwencyjne (doraźne) .................................................. 75
2.7.4. Podproces Pętla ...................................................................................... 77
2.7.5. Podprocesy wieloinstancyjne ................................................................. 77
2.8. Pomocnicze elementy notacji ............................................................................. 86
2.8.1. Obiekty obrazujące dane ....................................................................... 86
2.8.2. Grupy ...................................................................................................... 91
2.8.3. Symbole prywatne .................................................................................. 91
2.8.4. Adnotacje ................................................................................................ 92
2.9. Choreografie ......................................................................................................... 94
2.9.1. Podstawowe pojęcia ............................................................................... 94
2.9.2. Choreografia złożona ............................................................................. 96
2.9.3. Użycie symboli zwielokratniających ..................................................... 97
2.9.4. Przykład zastosowania .......................................................................... 97
2.9.5. Sekwencje poprawne i niepoprawne ..................................................... 98
2.9.6. Użycie bramek w diagramach choreografii ........................................ 101
2.9.7. Zdarzenia w choreografiach ................................................................ 109
2.9.8. Wykorzystanie choreografii w diagramie kolaboracji (współpracy) .... 110
2.9.9. Posługiwanie się globalną choreografią
lub globalnym zadaniem choreografii ................................................ 110
2.10. Dla porządku — podsumowanie ...................................................................... 110
Rozdział 3. Pozostałe notacje ................................................................................. 115
3.1. UML ..................................................................................................................... 116
3.1.1. Diagram czynności ............................................................................... 116
3.1.2. Diagram stanów ................................................................................... 122
3.1.3. Interakcje po raz pierwszy, czyli diagram sekwencji (przebiegu) ..... 124
3.1.4. Interakcje po raz drugi, czyli diagram komunikacji .......................... 129
3.1.5. Interakcje po raz trzeci, czyli diagram czasowy ................................. 130
3.1.6. Interakcje po raz czwarty, czyli diagram przeglądu interakcji ......... 131
3.1.7. Diagram przypadków użycia .............................................................. 132
3.2. RAD ...................................................................................................................... 138
3.3. Przypadki użycia ................................................................................................. 139
3.4. Flowchart ............................................................................................................. 144
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
7
3.5.
3.6.
3.7.
3.8.
3.9.
Diagram przepływu danych (DFD) ................................................................. 147
Diagram stanów .................................................................................................. 149
Diagramy księgi jakości ..................................................................................... 151
Service blueprint ................................................................................................. 152
Nierysunkowe metody zapisu .......................................................................... 153
3.9.1. Macierz RACI ....................................................................................... 155
3.9.2. Macierz SIPOC ..................................................................................... 155
Rozdział 4. Tworzenie opisu procesu ................................................................... 157
4.1. Identyfikacja procesów ...................................................................................... 157
4.1.1. Analiza dokumentacji biznesowej ...................................................... 157
4.1.2. Kwestionariusze ................................................................................... 157
4.1.3. Wywiad ................................................................................................. 159
4.1.4. User stories ............................................................................................ 159
4.1.5. Warsztaty ............................................................................................. 160
4.1.6. Obserwacja (autorejestracja bądź śledzenie) ..................................... 161
4.1.7. Praktyka (terminowanie) .................................................................... 162
4.1.8. Metoda trawnika — dekretacja .......................................................... 162
4.1.9. Przedstawiciel klienta .......................................................................... 162
4.1.10. Prototypowanie .................................................................................... 163
4.1.11. Podsumowanie ..................................................................................... 164
4.2. Sporządzenie opisu procesu .............................................................................. 166
4.2.1. Metryka dokumentu ............................................................................ 166
4.2.2. Wstęp .................................................................................................... 166
4.2.3. Opis procesu „as is” .............................................................................. 167
4.2.4. Opis procesu „to be” ............................................................................. 177
4.2.5. Zdefiniowanie procesu to dopiero początek ....................................... 181
4.3. Sporządzanie schematu procesu na podstawie diagramu
struktury produktów .......................................................................................... 182
Rozdział 5. Rodzaje obiegów ................................................................................. 191
5.1. Podział ze względu na sposób definiowania ścieżki obiegu ......................... 191
5.1.1. Dekretacja ............................................................................................. 191
5.1.2. Sekwencje zdarzeń — już nie dekretacja, jeszcze nie workflow ........ 193
5.1.3. Obieg typu workflow ............................................................................ 199
5.1.4. Obieg stanowy ...................................................................................... 202
5.1.5. Obieg definiowany za pomocą silnika reguł ....................................... 204
5.2. Podział procesów ze względu na medium obiegu ......................................... 207
Rozdział 6. Najczęstsze błędy ................................................................................ 209
6.1. Błąd typu „Przetwarzanie gniazdowe” ............................................................ 209
6.2. Błąd typu „Szybka pętla” ................................................................................... 210
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin