08.Historia sztuki - Średniowiecze 02 - Okres wędrówek ludów.pdf

(4041 KB) Pobierz
1
Historia sztuki
Średniowiecze
redniowiecze
Okres wędrówek ludów
drówek
2
Spis treści
1. Chronologia ........................................................................................................................... 3
2. Geografia ............................................................................................................................... 3
3. Twórcy sztuki wcześniejszego
średniowiecza
...................................................................... 3
4. Estetyka sztuki wcześniejszego
średniowiecza
..................................................................... 4
5. Granice sztuki i hierarchia dyscyplin plastycznych ............................................................... 6
6. Złotnictwo .............................................................................................................................. 7
7. Architektura ............................................................................................................................ 8
8. Najważniejsze zabytki architektury
............................................................................................. 11
Słownik
................................................................................................................................................ 13
3
SZTUKA
ŚREDNIOWIECZNA
2) Sztuka wczesnego (wcześniejszego)
średniowiecza
(okres wędrówek
ludów)
1. Chronologia
Od V do VIII wieku n.e.
2. Geografia
Lombardia (Płn. Włochy), Państwo Wizygotów (płn. – Zach. Hiszpania), Państwo Wandalów
(środkowa cześć płn. Afryki), Państwo Ostrogotów (Panonia – dzisiejsze Węgry, Szwajcaria),
Irlandia, Walia i Anglia, obszar galijskiej prowincji cesarstwa rzymskiego.
Wędrówki ludów w II-VI wieku
3. Twórcy sztuki wcześniejszego
średniowiecza
W V wieku nastąpił zupełny rozpad polityczny zachodniego cesarstwa, a kontrolę nad jego
terenami przejęły plemiona barbarzyńskie. Angelowie i Sasi opanowali Brytanię, Frankowie i
Burgundowie Francję, a Longobardowie Italię, tworząc podstawy późniejszego rozwoju
współczesnych narodów europejskich. Najważniejszym czynnikiem integrującym ówczesną
Europę było chrześcijaństwo. Przyjecie tej Religi zrównywało w
życiu
kulturalnym
barbarzyńców z obywatelami starożytnego cesarstwa rzymskiego.
Sztuka tego okresu jest wspólnym wytworem cesarstwa zachodnio-rzymskiego oraz
barbarzyńców przybyłych z Azji oraz z tych obszarów Europy, jakie wcześniej znajdowały
się poza granicami cesarstwa. Sztuka wcześniejszego
średniowiecza
jest sztuką ludów
chrześcijańskich, z których jedne przyjęły tę religię dość dawno, przed V w. n.e., a inne
dopiero ją przyjmowały. Była również wytworem dwu odmiennych formacji kulturowych –
zachodnio-europejskiej,
łacińskiej
i azjatyckiej, stepowej zwanej
turańską.
Synteza tych
4
kultur dokonała się także pod wpływem cywilizacji bizantyńskiej, która przeżywała wówczas
okres szczytowego rozkwitu. Kościół chrześcijański jednoczył cały Zachód. Człowiek
ówczesny czuł się przede wszystkim chrześcijaninem ( w przeciwieństwie do Maurów
wyznających islam i pogańskich Słowian), łacinnikiem ( w przeciwieństwie do greckiego
Bizancjum), a dopiero na ostatku członkiem określonego etnicznie społeczeństwa.
Solidus Cesarza Gracjana
4. Estetyka sztuki wczesnego
średniowiecza
Barbarzyńcy z Azji oraz barbarzyńcy z północnej Europy cenili
najbardziej w wytworach sztuki obecność kosztownych surowców,
a więc złota, srebra, pereł i szlachetnych kamieni. Wielka wagę
przywiązywali również do treści zawartych w dziełach sztuki.
Prawie w ogóle natomiast nie interesowało ich to, co obecnie
nazywamy artystyczną wartością dzieła sztuki. W ich przekonaniu
opracowanie formy dzieła było tym samym co technika
wykonania. Ludność miejscowa, ukształtowana pod wpływem
estetycznej tradycji grecko-rzymskiej, uległa barbarzyńskim
gustom i sama przyjęła wiarę w najwyższe piękno złota i drogich
kamieni. Jeszcze w połowie XII stulecia opat Sugeriusz zwalczał
takie poglądy, umieszczając na drzwiach bazyliki w St. Denis
słynną maksymę „Ars
aurea et gemnisque prior”
(sztuka
cenniejsza niż złoto i drogie kamienie).
VI wieczna pielgrzymia
Ampułka z kapliczki
Świętego
Sergiusza
w Syrii
5
Lombardzka metalowa korona
Relikwiarz, brązowy dzwonek
świętego
Patryka, VI wiek
Zgłoś jeśli naruszono regulamin