1. Pedagog specjalny, zatrudniony na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne, przyjmuje wobec ucznia role:
Diagnosty
Mentora
Współorganizatora zajęć
2. Debriefing to:
Zbieranie danych do badania psychologicznego
Celowe wprowadzenie osoby badanej w błąd
Wyjaśnianie celu i przebiegu badania
3. Teoria osobowości H.J. Eysencka mówi o tym, że osobowość:
Jest złożoną i zróżnicowaną strukturą cech z motywacją w znacznym stopniu zależną od podzbioru tzw. cech dynamicznych
Jest jedynym w swoim rodzaju układem cech jednostki, natomiast głównym elementem struktury osobowości jest cecha
Jest całością aktualnych i potencjalnych kładów zachowania się organizmu, zdeterminowanych przez dziedziczność i środowisko, a powstaje i rozwija się przez funkcjonalne współdziałanie czterech sfer, w których te układy zachowania się są zorganizowane: sfera poznawcza (inteligencja), sfera woluntarna (charakter), sfera afektywna (temperament) i sfera somatyczna (konstytucja ciała)
4. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia:
Dokonywana jest co najmniej pięć razy w roku szkolnym
Uwzględnia indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia
Uwzględnia ocenę efektywności programu w odniesieniu do jego wszystkich elementów
5. Za chorobę przewlekłą uznaje się takie zaburzenia i odchylenia od normy, które:
Są spowodowane są przez nieodwracalne zmiany patologiczne
Wymagają specjalnego postępowania rehabilitacyjnego
Wymagają długotrwałego leczenia
6. Odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej:
Pedagog, psycholog lub logopeda
Dyrektor przedszkola/szkoły/placówki
Terapeuta pedagogiczny
Rodzajem testów psychologicznych są:
Testy osobowościowe
Metody projekcyjne
Obserwacja fotograficzna
Psychologia humanistyczna koncentruje się na:
Obserwacji zachowania człowieka i łączeniem go z procesami zachodzącymi w strukturze środowiska
Poznaniu mocnych stron człowieka oraz rozwoju jego „ja”
Czynnikach zewnętrznych wpływających na sposób postępowania człowieka
Zgodnie z teorią G. Alleporta różnice pomiędzy cechą a postawą są następujące:
Postawa ma jasno określony przedmiot, do którego jest skierowana, cecha natomiast nie
Im postawa jest bardziej specyficzna, tym mniej podobna do cechy, a cecha nie posiada takiego związku
Postawa implikuje ocenę, czyli akceptuje lub odrzuca przedmiot, do którego się odnosi, cecha zaś tego nie zawiera
10. Ewaluacja to:
Proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę lub placówkę
Zbieranie i analiza informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań szkoły lub placówki
Ogół wszystkich dostępnych czynności związanych z zapewnieniem właściwego przebiegu procesu kształcenia ucznia z niepełnosprawnością
tasiac