PSYCHOLOGIA TEST.doc

(25 KB) Pobierz

1. Pedagog specjalny, zatrudniony na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne, przyjmuje wobec ucznia role:

 

Diagnosty

Mentora

Współorganizatora zajęć

2. Debriefing to:

 

Zbieranie danych do badania psychologicznego

Celowe wprowadzenie osoby badanej w błąd

Wyjaśnianie celu i przebiegu badania

3. Teoria osobowości H.J. Eysencka mówi o tym, że osobowość:

 

Jest złożoną i zróżnicowaną strukturą cech z motywacją w znacznym stopniu zależną od podzbioru tzw. cech dynamicznych

Jest jedynym w swoim rodzaju układem cech jednostki, natomiast głównym elementem struktury osobowości jest cecha

Jest całością aktualnych i potencjalnych kładów zachowania się organizmu, zdeterminowanych przez dziedziczność i środowisko, a powstaje i rozwija się przez funkcjonalne współdziałanie czterech sfer, w których te układy zachowania się są zorganizowane: sfera poznawcza (inteligencja), sfera woluntarna (charakter), sfera afektywna (temperament) i sfera somatyczna (konstytucja ciała)

4. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia:

 

Dokonywana jest co najmniej pięć razy w roku szkolnym

Uwzględnia indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia

Uwzględnia ocenę efektywności programu w odniesieniu do jego wszystkich elementów

5. Za chorobę przewlekłą uznaje się takie zaburzenia i odchylenia od normy, które:

 

Są spowodowane są przez nieodwracalne zmiany patologiczne

Wymagają specjalnego postępowania rehabilitacyjnego

Wymagają długotrwałego leczenia

6. Odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej:

 

Pedagog, psycholog lub logopeda

Dyrektor przedszkola/szkoły/placówki

Terapeuta pedagogiczny

 

Rodzajem testów psychologicznych są:

 

Testy osobowościowe

Metody projekcyjne

Obserwacja fotograficzna

Psychologia humanistyczna koncentruje się na:

 

Obserwacji zachowania człowieka i łączeniem go z procesami zachodzącymi w strukturze środowiska

Poznaniu mocnych stron człowieka oraz rozwoju jego „ja”

Czynnikach zewnętrznych wpływających na sposób postępowania człowieka

Zgodnie z teorią G. Alleporta różnice pomiędzy cechą a postawą są następujące:

 

Postawa ma jasno określony przedmiot, do którego jest skierowana, cecha natomiast nie

Im postawa jest bardziej specyficzna, tym mniej podobna do cechy, a cecha nie posiada takiego związku

Postawa implikuje ocenę, czyli akceptuje lub odrzuca przedmiot, do którego się odnosi, cecha zaś tego nie zawiera

10. Ewaluacja to:

 

Proces gromadzenia, analizowania i komunikowania informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę lub placówkę

Zbieranie i analiza informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań szkoły lub placówki

Ogół wszystkich dostępnych czynności związanych z zapewnieniem właściwego przebiegu procesu kształcenia ucznia z niepełnosprawnością

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin