Krzysztof Karoń Historia Antykultury Wersja Robocza.pdf

(286269 KB) Pobierz
Krzysztof Karoń
HISTORIA ANTYKULTURY
Podstawy wiedzy społecznej
Wersja robocza
Copyright © 2018 by Krzysztof Karoń
Wydanie pierwsze
Warszawa, 2018
ISBN 978-83-951952-0-4
DLACZEGO WERSJA ROBOCZA
Książka ta ma jasno określonycel, ale porusza tematy z wielu dzie-
dzin i jej właściwy odbiór zależy od ogólnej wiedzy czytelników,
która jest wynikiem systemu edukacji. Ponieważ nie sposób pisać
w jednej książce o wszystkim i wiele kwestii można tylko zasygna-
lizować, osiągnięcie jej celu zależy od właściwego wyboru najważ-
niejszych informacji i rozłożenia akcentów. Książka adresowanajest
przede wszystkim do młodych Czytelników, którzy w szkołach i na
uczelniach otrzymują wiedzęjuż ideologicznie sformatowaną. To po-
woduje, że składając ją z mnóstwa notatek i bazując na wiedzy, którą
i ja w znacznej mierze zdobywałem w zideologizowanych szkołach
i ze zideologizowanych publikacji, nie mogę mieć pewności, czy do-
konany przeze mnie wybóri rozłożenie akcentów są najtrafniejsze i
najbardziej przekonywające. Wynikiem doświadczeń z dotychczaso-
wych publikacji (przede wszystkim w internecie) i wielu rozmów jest
przekonanie, że moje wyobrażenie o rzeczywistości i wyobrażenie
wielu potencjalnych Czytelników są zupełnie inaczej skonstruowane,
a problemy ważne dla mnie nie są ważne dla innych i odwrotnie. Dla-
tego doszedłem do wniosku, że — mając przekonanie co do zasadno-
Ści głównych myśli - powinienem potraktować przedstawioną wer-
sję książki jako — co do szczegółów — wersję roboczą w nadziei, że
reakcje na nią wskażą tematy i problemy, które niesłusznie pominą-
łem, które wymagają rozwinięcia, lub którym poświęciłem zbyt wiele
miejsca. Dopiero na podstawie reakcji Czytelników możliwe będzie
opracowanie ostatecznej wersji książki, która ma dać podstawy dla
rzetelnej wiedzy społecznej.
To, czy taką udoskonaloną wersję zdążę przygotować osobiście, czy
zrobią to zachęcenilekturą tej wersji Czytelnicy w ramach własnych
studiów, jest sprawą drugorzędną.
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
Co to jest wiedza społeczna
11
12
Podział i upadek cesarstwa Franków
Odbudowa Cesarstwa Rzymskiego
Cesarstwo a Kościół
188
189
189
190
191
212
216
221
229
229
231
231
232
233
234
235
235
241
242
244
250
260
261
262
263
264
268
269
271
272
277
277
287
291
292
297
303
311
315
328
Kultura chrześcijańska
Bilans starożytności- antyczny antyetos
Wczesne chrześcijaństwo
Religia cesarska
Antropologia wczesnochrześcijańska
Feudalizacja Kościoła i pierwszy kryzys
Rozpad cesarstwa i wieki ciemne Kościoła
Początek kultury chrześcijańskiej
Pokój i Rozejm Boży
Reformy gregoriańskie
Spór o inwestyturę
Dominacja i rozkwit
Krucjaty
Renesans XII wieku
CZĘŚĆ I: POJĘCIA PODSTAWOWE
Natura, zwierzę, człowiek, Bóg
15
16
Ludzkie działanie
Wolność i przymus
Kultura
33
52
57
Ekonomia wolności
Wolnośćrealna
Dobrobyt
Praca
Kradzież
Rynek
Pieniądz
System kradzieży zorganizowanej
81
83
84
85
86
88
95
106
CZĘŚC II: ERRATA DO HISTORII KULTURY.................. 109
Wprowadzenie
Instytucje zła
Fundamentalne pytanie
Historia kultury czyli „czegośtam”
Czym zajmują się historycy
Co to jest kultura europejska?
Stara i nowa periodyzacja
Gotyk
Średniowieczna antropologia chrześcijańska
Inkwizycja
Kryzys XIII i XIV wieku - trzeci kryzys
Próby zjednoczenia i schyłek Bizancjum
110
110
112
113
119
124
125
Kultura antychrześcijańska
Pieniądz, wojny, banki — krępująca moralność
Renesans greckiego poganizmu - Pleton
Poganizacja chrześcijaństwa
Mit humanizmu
Renesans ciemnoty i zabobonu
Symboliczne narodziny antropologii
Epoka przedkulturowa
127
Papiestwo renesansowe
Kultura przedchrześcijańska
Człowiek tworzy - sztuka paleolityczna
Człowiek się modli - architektura mezolityczna
Człowiek pracuje - rewolucja neolityczna
Człowiek kradnie - pierwsze mury obronne
Człowiek organizuje kradzież — imperia
Wieki ciemne
Starożytność klasyczna — od oikos do imperium
Starożytność późna — upadek imperium
Wczesne Średniowiecze — odtwarzanie imperium
136
137
139
143
149
151
162
163
172
183
Konflikty nowożytności
Konflikt o niewolnictwo — nowa antropologia
Konflikt o wolną wolę -Reformacja
Schizma anglikańska
Konflikt o absolutyzm
Konflikt o racjonalność
Konflikt o źródła moralności
Konflikt o postęp
Konflikt o wyzysk
Konflikt o szkolnictwo
CZĘSC III: HISTORIA ANTYKULTURY
.
.
,
Prehistoria marksizmu
331
331
Nowy konflikt - homo-proletariat
Freud i Reich o homoseksualizmie
Granica tolerancji i eskalacja konfliktu
|
467
468
472
Liberalizm polityczny i ekonomiczny
Bloki ideologiczne
Pierwsze programy naprawcze
Utopie utopijne
.
.
Marksizm klasyczny - utopia realna
333
336
337
341
343
Program - Manifest Partii Komunistycznej
Misja i cel komunistów
Program na przyszłość
345
344
346
Kult(ura) bełkotu - afera Sokala
Eurokomunizm
|
Ra
Altiero Spinelli i Manifest z Ventotene
Warunki integracji europejskiej
Pierwsza euforia i potknięcie integracji
473
474
476
478
482
Marksizm magiczny
Tożsamość jako źródło konfliktów
.
,
483
484
Historia rozbicia ruchu lewicowego
Przyczyny klęski marksizmu
347
349
Ideologia gender
Rewolucja kibucowa i Melford Spiro
485
489
Etyka protestancka a duch kapitalizmu
Etyka katolicka a duch kapitalizmu
Prawo do lenistwa
Cel marksizmu
Antropologia ewolucjonistyczna
352
358
360
361
362
John Moneyi przypadek Davida Reimera
Nauka o założeniach gender
Magiczny performatywizm
Patologizacja życia społecznego
Społeczeństwo otwarte na oścież
492
494
495
498
500
Ewolucjonizm społeczny i kulturowy
Religia
Teza o konflikcie religii inauki
368
373
Skąd ten pośpiech - kulejąca integracja
Biała księga Komisji Europejskiej
502
504
Renesans ezoteryzmu i okultyzm
Rasizm
375
377
379
Wartości europejskie i europejska religia
Islamski podbój na życzenie
Czym jest współczesny marksizm
504
508
509
Marksizm psychoanalityczny
Pierwsza klęska marksizmu w XX wieku
386
386
Antropologia antykulturowa
Powojenny marksizm zachodnioeuropejski
511
511
Szkoła frankfurcka
Teoria krytyczna
Pierwsza rewolucja seksualna
Pierwsza rewolucja antykulturowa
388
405
389
Antropologia neoewolucjonistyczna
Socjobiologia
Antropologia magiczna
513
517
396
Antropologia konstrukcjonistyczna
-
518
520
Druga rewolucja seksualnai jej klęska
Rewolucja kontrkulturowai jej klęska
Nowa duchowość i nowe ruchyreligijne
407
410
419
Antropologia ciała
ZAKONCZENIE
522
525
Rewizja teorii krytycznej
Finansowanie ekonomicznejfikcji
Antropologia antypozytywistyczna
423
425
427
Co robić?
ANEKS
528
530
Marksizm semantyczny
455
Wychowaniei edukacja
530
Zwrot lingwistyczny
Teoria dyskursu
Rozbrajanie przeciwnika
Kult niekompetencji
458
460
463
466
Warto przeczytać
538
WPROWADZENIE * 11
WPROWADZENIE
JAK POWSTAŁATA KSIĄŻKA I JAKI JEST JEJ CEL
Ta książka powstała przypadkiem. Kilka lat temu, dzięki zbiegowi oko-
liczności, mogłem poświęcić się uzupełnieniu swojej wiedzy o historii sztu-
ki. Dzięki dostępowi do internetu zgromadziłem spory zbiór materiałów i
porządkując go stwierdziłem, że wszystko układa się w logiczną całość z
jednym jednak wyjątkiem. Otóż w logiczny ciąg rozwojowy nie da się włą-
czyć sztuki współczesnej,tj. sztuki powstałej po II wojnie światowej. Mam
przy tym na myśli nie całą sztukę powojenną, która w znacznej mierze była
kontynuacją nurtów zapoczątkowanych w epoce modernizmu,lecz te nur-
ty, które powstały po wojnie i bez wyjątku były kontynuacją dadaizmu.
Cała historia sztuki jest historią kolejnych, często radykalnych przeło-
mów, ale sztuka nigdy nie porzuciła swego, czytelnego już w epoce kamie-
nia idiomu i zawsze - niezależnie od przekazywanychtreści - była wyrazem
kultu żmudnej, planowej i twórczej pracy, dążenia do warsztatowej do-
skonałości i doskonałego dzieła. Tymczasem sztuka współczesna jest bez
wyjątku wyrazem chaosu, przypadku, bylejakości, destrukcji, brzydoty i w
ostatecznej konsekwencji - patologii i w tym znaczeniu nie jest ona konty-
nuacją, ale zaprzeczeniem całej sztuki wcześniejszej.
Bardzo nie lubię nie rozumieć, a ponieważ sztuka jest zawsze wyrazem
ideologii, przyczyn dręczącego mnie problemu zacząłem szukać w ideo-
logicznych źródłach sztuki współczesnej i poszukiwania te doprowadziły
mnie do marksizmu, ideologii, której celem jest nieograniczona władza, a
środkiem likwidacja kultury i cofnięcie ludzkości do poziomu przedkultu-
rowego, do poziomu zwierząt. Ponieważ marksizm w ciągu 150 lat swo-
jej historii poddany został kilku rewizjom i stał się ideologią wielu nurtów
społecznych i politycznych, zjawisko, którego jest on ideową podstawę na-
zywam ideologią antykultury, albo skrótowo — antykulturą.
Historia antykulturyjest tematem trzeciej częścitej książki.
Stwierdzenie, że celem jakiejś ideologii może być zniszczenie kultury i
cofnięcie ludzkości do poziomu motywowanych wyłącznie biologicznymi
instynktami zwierząt, wydaje się być figurą czysto retoryczną i nie ma ono
konkretnej treści, jeśli nie przeanalizuje się treści pojęcia kultura. Niestety,
okazało się, że ani to pojęcie, ani szereg innych, fundamentalnychpojęć jaki-
mi posługujemysię nie tylko w mowie potocznej, ale i w języku naukowym,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin