Wychowanie fizyczne a nowoczesne technologie.pdf

(6457 KB) Pobierz
Wychowanie fizyczne
a nowoczesne technologie
Redakcja Michał Bronikowski
AWF Poznań 2015
Spis treści
Wprowadzenie
................................................................................3
1.
Poziom kompetencji informatyczno-technologicznych dzieci
i młodzieży
.....................................................................................5
Michał Bronikowski
2.
Kilka słów o nowoczesnych metodach dydaktycznych
w wychowaniu fizycznym
..............................................................9
Michał Bronikowski
3.
Aktywni nie tylko on-line
............................................................15
Michał Bronikowski
4.
Zastosowanie nowoczesnej technologii w praktyce –
sprawozdania i pomysły studentów
............................................21
Agata Glapa, Mateusz Ludwiczak, Witold Natkaniec, Marta Wolińska, Edgar Hajder, Stella
Tomaszewska, Sylwia Bednarek
5.
Nowoczesne technologie edukacyjne na zajęciach z wychowania
fizycznego – scouting w procesie interakcji nauczyciel-uczeń
.....41
Elke Knise, Helge Rupprich
6.
Wychowanie fizyczne i zdrowotne dla pokolenia Z –
w poszukiwaniu najlepszego przykładu dobrych praktyk
..........55
Ming-kai Chin
7.
Zastosowanie platformy internetowej INDARES w programie
szkolnego wychowania fizycznego
..............................................85
Dorota Groffik, Anna Kowaluk
8.
Wykorzystanie Internetu dla zdrowia – możliwości i zagrożenia
...105
Ida Laudańska-Krzemińska
9.
Internet ‘skrzynią skarbów’ dla nauczyciela wychowania
fizycznego
...................................................................................119
Małgorzata Bronikowska
10.
Nowoczesne technologie w wychowaniu fizycznym w szkole
specjalnej
...................................................................................135
Joanna Borowiec, Janusz Maciaszek
11.
Środki dydaktyczne wykorzystywane przez nauczycieli
wychowania fizycznego
.............................................................147
Marta Wolińska, Michał Bronikowski
12.
Piłki edukacyjne „eduball” jako innowacyjny przybór dla uczniów
edukacji wczesnoszkolnej
...........................................................177
Andrzej Rokita, Ireneusz Cichy
13.
Wykorzystanie technologii informatycznych w procesie edukacji
fizycznej
......................................................................................197
Janusz Dobosz
Wprowadzenie
Wprowadzenie
‘Cyfrowi tubylcy’ (ang. digital citizens) to pokolenie młodych ludzi,
którzy przyszli na świat w okresie rewolucji technologiczno-medialnej. Dla
nich Internet, to źródło wiedzy (wikipedia), zabawy i emocji (gry), oraz na-
turalna płaszczyzna budowania relacji społecznych (portale społecznościo-
we). Wiedzą też, że dostęp do tego ‘źródełka’ mogą mieć prawie wszędzie
i zawsze (i jasno tego oczekują), za pomocą urządzeń (telefony, tablety,
netbooki), których obsługi uczą się niemal intuicyjnie. Wiedzą o tym też
producenci takiego sprzętu i oprogramowania, którzy coraz mocniej kształ-
tują sposób postrzegania świata młodych ludzi, kreując z jednej strony ich
potrzeby i zainteresowania, a z drugiej dostarczając coraz nowszych gadże-
tów zaspokajających te potrzeby. A gra toczy się o wysoką stawkę - wartość
rynku samych gier komputerowych szacuje się na miliardy dolarów.
Czy można się obronić przez zalewem technologii? Czy w ogóle po-
winniśmy się przed tym bronić, i kto powinien stać na straży zachowa-
nia równowagi pomiędzy realną rzeczywistością, a jej wirtualną kreacją
w świecie komputerowym, w którym, w każdej grze gracz ma przynaj-
mniej kilka ‘żyć’ do wykorzystania? A może warto wykorzystać te zainte-
resowania w ramach systemu edukacyjnego? Coraz powszechniejsze są
e-podręczniki, interaktywne tablice nauczania stają się podstawą wyposa-
żenia sal lekcyjnych w większości szkół, przygotowanie multimedialnych
prezentacji to jeden z elementów kształcenia informacyjno-technologicz-
nego uczniów, a zadania domowe z wykorzystaniem Internetu to niemal
szkolna codzienność.
Również w obszarze aktywności fizycznej pojawia się wiele nowych
możliwości związanych z wykorzystaniem multimedialnych urządzeń mo-
nitorujących aktywność, rejestrujących jej przebieg i zakres, czy tzw. pla-
nerów aktywności. Coraz częściej stają się one nie tylko ekskluzywnym ga-
dżetem, ale częścią normalnych, codziennych zachowań prozdrowotnych
w klubach fitness, dlatego wychowanie fizycznego nie przygotowuje do
takich zachowań?
Wszystkie te zmiany cywilizacyjne, mając swoje plusy, ale też i minu-
sy, powodują potrzebę zmian w metodyce nauczania. W poniższej książce
chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie jak ten technologiczny ‘boom’ wy-
korzystać na potrzeby całożyciowej aktywności fizycznej, i jaką rolę może
i powinno pełnić w tym wszystkim wychowanie fizyczne.
3
Poziom kompetencji informatyczno-
-technologicznych dzieci i młodzieży
Michał Bronikowski
Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin