Warsztat pracy nauczyciela.pdf

(1404 KB) Pobierz
„Dobrze przygotowany nauczyciel przyszłością oświaty” projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Autor
mgr Mirosław Bobek
współtwórca mgr inż. Wojciech Szczepaniak
Opracowanie graficzno – elektroniczne
mgr Mirosław Bobek
Projekt okładki
inż. Jolanta Szczepaniak
Redakcja
mgr Barbara Kielar
ISBN 978 – 83 – 931022 – 2 – 8
© Copyright by
Wyższa Szkoła Pedagogiczno – Techniczna w Koninie
2
„Dobrze przygotowany nauczyciel przyszłością oświaty” projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE………………………..…………………………………………………………….3
1. SZKOŁA PRZYSZŁOŚCI………………………………..………...……………………….…..………5
1.1. Szkoła wobec zmian w oświacie…………………………………………….……………….…….5
1.2. Rola nauczyciela w procesie kształcenia dzieci i młodzieży…………………………….……….…6
1.3. Twórczy uczeń a twórczy nauczyciel………………………………………….……….……..……..6
2. ELEMENTY SKŁADOWE WARSZTATU PRACY………………………….……………….………7
2.1. Dokumentacja prawna nauczyciela………………………………………………………………….7
2.2. Baza dydaktyczna……………………………………………………………………………..……..8
2.3. Dokumentacja planistyczno – organizacyjna …………….......……………………………………10
2.4. Metodyka warsztatowa………………….………………………………………….………...…….11
2.4.1. Metody praktyczne ………………………………………………………………………….13
2.4.2. Metoda zajęć praktycznych …………………………………………………………………13
2.4.3. Metody i techniki aktywizujące ucznia ………………………..……………………………16
2.4.4. Projekt edukacyjny ………………………………………………………………………….18
3. PLANOWANIE PROCESU EDUKACYJNEGO……………………………………………………...21
3.1. Formy organizacji i realizacji kształcenia………………………………………………………….21
3.2. Projektowanie kształcenia………………………………………………………………………….23
3.2.1. Cele kształcenia ……………………………………………………….……………….……23
3.2.2. Cele wychowania …………………………………………………………………...………24
3.2.3. Program nauczania ………………………………………………………………………….25
3.2.4. Planowanie zajęć edukacyjnych w szkole ………………………….……………………….26
3.2.5. Kształcenie w formach pozalekcyjnych …………………………………………………….31
3.2.6. Kształcenie w formach pozaszkolnych ……………........................………………………..35
3.2.7. Kształcenie dorosłych ………………………………………….……………………………35
3.3. Diagnozowanie osiągnięć ucznia…………………………………………………………….…….38
3.3.1. Pomiar dydaktyczny metodą sprawdzania osiągnięć ……………………………………….39
3.3.2. Test, jako narzędzie pomiaru dydaktycznego …………………………………………...….40
3.4. Ewaluacja…………………………………………………………………………………………..41
4. TECHNOLOGIA INFORMACYJNA SKŁADNIKIEM WARSZTATU PRACY NAUCZYCIELA..43
4.1. Wykorzystanie ICT w procesie edukacyjnym……………………………………………..………43
4.1.1. Internet w dydaktyce ………………………………………………………………………..44
4.1.2. Innowacyjne metody kształcenia …………………………………….…………………...…46
4.2. Komputerowe wspomaganie zajęć edukacyjnych …………………………..........................……..50
5. DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELA…………………………………………………51
ZAKOŃCZENIE………………………………………………………………………...……………..52
BIBLIOGRAFIA………………………………………………………………………...……………..53
3
„Dobrze przygotowany nauczyciel przyszłością oświaty” projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
WPROWADZENIE
„Nauczyciel to zawód i powołanie, to zdolności wrodzone
i
wyuczone, to odpowiedni zbiór cech osobowości
i temperamentu, to umiejętność poświęcania się dla dobra
innych osób, to miłość do dzieci.”
(
cytat Z. Żukowskiej)
Edukacja XXI wieku wymaga zatrudnienia nauczyciela: twórczego, pełnego
inicjatywy, optymisty, specjalisty umiejącego przekazywać wiedzę, doskonałego dydaktyka
o rzetelnej i szerokiej wiedzy merytorycznej, umiejącego rozwijać zainteresowania uczniów,
łączyć przekazywaną wiedzę z praktyką oraz kształcić umiejętności samodzielnego uczenia
się.
Podstawowymi dokumentami szkolnymi, z których najczęściej korzysta nauczyciel są:
statut szkoły, podstawa programowa dla określonego przedmiotu, modułu i etapu
edukacyjnego; szkolny program wychowawczy i profilaktyki; program nauczania; arkusze
ocen; dziennik szkolny itd. Od każdego nauczyciela, jako pracownika szkoły wymaga się
różnych czynności formalnoprawnych, wystawiania ocen, egzaminowania, prowadzenia
odpowiedniej
dokumentacji
szkolnej.
Nauczyciel
powinien
posiadać
umiejętność
ich przygotowania oraz zaplanowania poszczególnych form kształcenia i ogniw lekcji.
Do najważniejszych zadań każdego początkującego nauczyciela należy tworzenie a następnie
doskonalenie swojego warsztatu i metod pracy, pogłębianie wiedzy i umiejętności służących
własnemu rozwojowi, a także podnoszeniu poziomu szkoły, w której pracuje.
Nauczyciel
rozpoczynający pracę
w
szkole
jest
najczęściej
po
solidnym
przygotowaniu merytorycznym, ale brak mu doświadczenia i praktyki edukacyjnej,
a szczególnie umiejętności tworzenia własnego warsztatu pracy, dlatego kierujemy do Niego
nasz poradnik.
4
„Dobrze przygotowany nauczyciel przyszłością oświaty” projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
1. SZKOŁA PRZYSZŁOŚCI
Edukacja dzieci i młodzieży
to najważniejsze zadanie każdego liczącego się
z problemami przyszłości narodu. Szkoła, która współuczestniczy w przygotowaniu dzieci
i młodzieży do życia w społeczeństwie powinna być otwarta na ich potrzeby i oczekiwania,
szczególnie związane z postępem technicznym, rozwojem technologii informacyjnej,
ze zmianami w gospodarce i kulturze życia rodzinnego. Szkoła współczesna i szkoła
przyszłości, powinny być więc: wolne od przemocy; niepożądanych substancji w postaci
alkoholu lub narkotyków; wsparte kadrą dobrze wykfalifikowanych nauczycieli, doposażona
w najnowsze środki dydaktyczne oparte o najnowszą technologię, w tym technologię
informatyczną. Ponadto powinna nieustannie doskonalić się w dziedzinie jakości,
efektywności i stosowaniu nowoczesnych metod nauczania. Każdy nauczyciel chciałby uczyć
w szkole, która zapewnia mu satysfakcjonującą ilość i jakość pomocy dydaktycznych,
odpowiednie wyposażenie klasopracownie w środki przekazu audiowizualnego i dostęp
do wysokiej jakości zasobów e-lerningowych.
1.1. Szkoła wobec zmian w oświacie
Rodzice często starają się kierować swoje dzieci do szkół, które najlepiej spełniają
ich oczekiwania związane z przygotowaniem ich dzieci do życia w przyszłym społeczeństwie
i dają dzieciom największe szanse osiągnięcia życiowego sukcesu. Wprowadzając niezbędne
zmiany w systemie kształcenia oraz ukierunkowując jego realizację na przygotowanie dzieci
do odważnego i twórczego podejmowania się wyzwań na miarę ich zdolności, możliwości
i talentu oraz oczekiwań i potrzeb rozwijającej się gospodarki, odpowiadamy na oczekiwania
rodziców i polityki państwa.
Współczesna szkoła musi pokonać wiele problemów, aby móc zasłużyć sobie na miano
nowoczesnej placówki edukacyjnej, szkoły XXI wieku. Nauczyciele w takiej szkole muszą
zmienić metody nauczania na te, które bardziej trafiają do wyobraźni dziecka oraz przełamać
wszystkie bariery technologiczne, związane z kreatywnym posługiwaniem się nowoczesnymi
technikami i środkami komunikacji, komputerami i urządzeniami multimedialnymi.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin