Baum Frank L -06- Szmaragdowe Miasto Krainy Oz.pdf

(949 KB) Pobierz
Frank L. Baum
Szmaragdowe Miasto Krainy Oz
Tłumaczenie:
Zenon Ciechanowicz
1
Spis treści
Wstęp
1. Król Gnomów się gniewa
2. Wuj Henryk ma kłopoty
3. Dorotka naradza się z Ozmą
4. Okrutne plany Króla Gnomów
5. Księżniczka Dorotka
6. Guf u Pstrokatogłowych
7. Ciocia Emma pokonuje Lwa
8. Zawadiacy – nowi sojusznicy Gnomów
9. Koledż sztuki atletycznej
10. W gościnie u Panny-Wycinanki
11. Guf spotyka się z najważniejszym łobuzem
12. Przygody w Rozsypiskogrodzie
13. Powrót generał Gufa
14. Sztuczki Czarodzieja
15. Dorotka się zgubiła
16. W kuchennym królestwie
17. Śniadanie w bułkowym królestwie
18. Ozma wspomina króla Gnomów
19. Zające przyjmują gości
20. Królewski obiad
21. Zając zostaje królem
22. Dorotka się odnalazła
23. Pośród Narzekaczy
24. W gościnie u Żelaznego Drwala
25. Strach na Wróble zachowuje spokój
26. Ozma rezygnuje z obrony swego królestwa
27. Łotry wyruszają na Krainę Oz
28. Spotkanie przy Fontannie Zapomnienia
29. Glinda wygłasza zaklęcie
2
Wstęp
Jest to dalsza część przygód Dorotki, z którą czytelnicy spotkali się
już w „Zadziwiającym czarodzieju z Krainy Oz” i „Ozmie z Krainy
Oz”.
Obecne przygody są nie mniej barwne i tak samo zadziwiające.
Król Gnomów nie może pogodzić się ze swoją porażką w konflikcie
z Dorotką i Ozmą i postanawia zniszczyć całą Zaczarowaną Krainę
Oz. Nowy dowódca armii jest takim samym okrutnikiem, a ponadto
przebiegłym chytrusem. Do ataku na spokojnych mieszkańców
Krainy Oz przygotowuje nie tylko własną armię, ale też zachęca
okropne istoty mieszkające w pobliżu. Wszyscy razem w wielkiej
tajemnicy wyruszają podziemnym przejściem do Szmaragdowego
Miasta.
Niepokoimy się coraz bardziej o losy Zaczarowanej Krainy i jej
mieszkańców tym bardziej, że widzimy jak wielką przewagą
dysponują napastnicy i jak beztrosko i szczęśliwie spędzają czas
nie tylko stali mieszkańcy Zaczarowanej Krainy, ale i Dorotka, tym
razem z wujkiem i ciocią. Przeżyjmy kolejne przygody razem
z Dorotką i jej przyjaciółmi.
3
1. Król Gnomów się gniewa
Król Gnomów Ruggedo był wyraźnie w złym humorze. Wtedy lepiej
do niego nie zbliżać się. Nawet Gnom-Administrator Kaliko starał
się w takich chwilach trzymać się od Króla jak najdalej. O
pozostałych Gnomach nie wypada nawet wspominać!
Z tego powodu Król szarpał się i miotał się w całkowitej
samotności. Ze złością mierzył krokami szmaragdową grotę, w tym
czasie z każdym krokiem gniew w nim narastał. Raptem Król
przypomniał sobie, że złościć się w samotności nie ma sensu, że
znacznie lepiej i korzystniej dla zdrowia wylać złość na kogoś. Po
tym odkryciu, podskoczył do gongu i uderzył z całej siły.
Na wezwanie, drżąc ze strachu, przybył Kaliko.
– Proszę dostarczyć mi głównego doradcę! – rozdarł się
rozgniewany monarcha.
Grubas Kaliko co sił pobiegł wykonywać polecenie. Trudno
zgadnąć, w jaki sposób, na swoich krzywych nóżkach osiągnął taką
prędkość? Nie zdążył Król nawet okiem mrugnąć, jak w grocie
pojawił się główny doradca. Król się narzucił na niego:
– Jakaś dziewczynka przyswoiła sobie mój czarodziejski pas, a ty
sobie nawet do głowy tego nie bierzesz! Jesteś doradcą, czy może
już nie jesteś? W jaki sposób mam czarować, jeśli nie mam
czarodziejskiego pasa? Mogę pęknąć ze złości! Czy możesz
powiedzieć coś na swoje usprawiedliwienie?
– Trochę się pozłościć nie zaszkodzi, Wasza Wysokość –
spokojnie odpowiedział doradca.
– Zgadzam się. Ale ile czasu można się złościć? Złoszczę się już
cały ranek, dzień i wieczór. Zbrzydło mi! Więc doradź, co mam
teraz zrobić, czym się mam zająć!?
– Cóż – westchnął doradca – pojawił się problem, bo Król chce
czarować, ale nie może. Więc należy się zmienić i przestać chcieć
tego, czego mieć nie można. Złość wtedy minie.
– Bałwan! Głupek! Wariat! – Jeszcze bardziej rozszalał się Król.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin