J. Polski.pdf

(1159 KB) Pobierz
Arkusz zawiera informacje
prawnie chronione do momentu
rozpoczęcia egzaminu.
WYPEŁNIA UCZEŃ
miejsce
na naklejkę
KOD UCZNIA
PESEL
Egzamin ósmoklasisty
Język polski
D
ATA
:
15 kwietnia 2019 r.
G
ODZINA ROZPOCZĘCIA
:
9:00
C
ZAS PRACY
:
120 minut
Instrukcja dla ucznia
1.
2.
3.
4.
Arkusz zawiera teksty liczące
więcej niż 250 wyrazów.
Sprawdź, czy na kolejno ponumerowanych
21 stronach
są wydrukowane
22 zadania.
Sprawdź, czy do arkusza jest dołączona karta odpowiedzi.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod, numer PESEL i przyklej naklejkę
z kodem.
5. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania. Wykonuj zadania zgodnie z poleceniami.
6. Rozwiązania zadań zapisuj długopisem lub piórem z czarnym tuszem/atramentem.
7. Nie używaj korektora.
8. Rozwiązania zadań:
1–4, 7, 8.1, 9, 10, 13, 14, 17, 18
oraz
20
zaznacz na karcie
odpowiedzi zgodnie z informacjami zamieszczonymi na następnej stronie. W każdym
zadaniu poprawna jest zawsze
tylko jedna
odpowiedź.
9. Rozwiązania zadań:
5, 6, 8.2, 11, 12, 15, 16, 19, 21
oraz
22
zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach w arkuszu egzaminacyjnym. Odpowiadaj tylko własnymi
słowami, chyba że w zadaniu polecono inaczej.
10. Ewentualne poprawki w odpowiedziach zapisz zgodnie z informacjami
zamieszczonymi na następnej stronie.
11. Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane i oceniane.
12. Na trzeciej stronie arkusza zamieszczona jest lista lektur obowiązkowych.
Powodzenia!
WYPEŁNIA ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
Uprawnienia
ucznia do:
Układ graficzny
© CKE 2018
dostosowania
zasad oceniania.
nieprzenoszenia
odpowiedzi na kartę.
OPOP-
100
-1904
Zapoznaj się z poniższymi informacjami
1. Jak na karcie odpowiedzi zaznaczyć poprawną odpowiedź oraz pomyłkę w zadaniach
zamkniętych?
Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się pomylisz, błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź, np.
Poprawna
odpowiedź
w zadaniu
C
Układ możliwych
odpowiedzi na karcie
odpowiedzi
Sposób zaznaczenia
poprawnej
odpowiedzi
Sposób zaznaczenia
pomyłki
i poprawnej
odpowiedzi
AD
FP
2. Jak zaznaczyć pomyłkę i zapisać poprawną odpowiedź w zadaniach otwartych?
Jeśli się pomylisz, zapisując odpowiedź w zadaniu otwartym, pomyłkę przekreśl i napisz
poprawną odpowiedź
nad niepoprawnym fragmentem
lub obok niego
Strona 2 z 21
OPOP-
100
-1904
Lista lektur obowiązkowych
Klasy VII i VIII
Charles Dickens,
Opowieść wigilijna
Aleksander Fredro,
Zemsta
Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII
Aleksander Kamiński,
Kamienie na szaniec
Ignacy Krasicki,
Żona modna
Adam Mickiewicz,
Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady
część II, wybrany
utwór z cyklu
Sonety krymskie, Pan Tadeusz
(całość)
Antoine de Saint-Exupéry,
Mały Książę
Henryk Sienkiewicz,
Quo vadis, Latarnik
Juliusz Słowacki,
Balladyna
Stefan Żeromski,
Syzyfowe prace
Sławomir Mrożek,
Artysta
Melchior Wańkowicz,
Ziele na kraterze
(fragmenty),
Tędy i owędy
(wybrany reportaż)
Zadania egzaminacyjne są wydrukowane na kolejnych stronach.
OPOP-
100
-1904
Strona 3 z 21
Przeczytaj tekst i wykonaj zadania.
Antoine de Saint-Exupéry
M
AŁY
K
SIĄŻĘ
W ten sposób Mały Książę oswoił lisa. A gdy godzina rozstania była bliska, lis powiedział:
– Ach, będę płakać!
– To twoja wina – odpowiedział Mały Książę – nie życzyłem ci nic złego. Sam chciałeś,
abym cię oswoił…
– Oczywiście – odparł lis.
– Ale będziesz płakać?
– Oczywiście.
– A więc nic nie zyskałeś na oswojeniu?
– Zyskałem coś ze względu na kolor zboża – powiedział lis, a później dorzucił: – Idź
jeszcze raz zobaczyć róże. Zrozumiesz wtedy, że twoja róża jest jedyna na świecie. Gdy
przyjdziesz pożegnać się ze mną, zrobię ci prezent z pewnej tajemnicy.
Mały Książę poszedł zobaczyć się z różami.
– Nie jesteście podobne do mojej róży, nie macie jeszcze żadnej wartości – powiedział
różom. – Nikt was nie oswoił i wy nie oswoiłyście nikogo. Jesteście takie, jaki był dawniej lis.
Był zwykłym lisem, podobnym do stu tysięcy innych lisów. Lecz zrobiłem go swoim
przyjacielem i teraz jest dla mnie jedyny na świecie.
Róże bardzo się zawstydziły.
– Jesteście piękne, lecz próżne – powiedział im jeszcze. – Nie można dla was poświęcić
życia. Oczywiście moja róża wydawałaby się zwykłemu przechodniowi podobna do was. Lecz
dla mnie ona jedna ma większe znaczenie niż wy wszystkie razem, ponieważ ją właśnie
podlewałem. Ponieważ ją przykrywałem kloszem. Ponieważ ją właśnie osłaniałem. Ponieważ
właśnie dla jej bezpieczeństwa zabijałem gąsienice (z wyjątkiem dwóch czy trzech, z których
chciałem mieć motyle). Ponieważ słuchałem jej skarg, jej wychwalań się, a czasem jej
milczenia. Ponieważ... jest moją różą.
Powrócił do lisa.
– Żegnaj – powiedział.
– Żegnaj – odpowiedział lis. – A oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko
sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.
– Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu – powtórzył Mały Książę, aby zapamiętać.
– Twoja róża ma dla ciebie tak wielkie znaczenie, ponieważ poświęciłeś jej wiele czasu.
– Ponieważ poświęciłem jej wiele czasu… – powtórzył Mały Książę, aby zapamiętać.
– Ludzie zapomnieli o tej prawdzie – rzekł lis. – Lecz tobie nie wolno zapomnieć. Stajesz
się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś. Jesteś odpowiedzialny za twoją różę.
– Jestem odpowiedzialny za moją różę… – powtórzył Mały Książę, aby zapamiętać.
Antoine de Saint-Exupéry,
Mały Książę,
tłum. Jan Szwykowski, Warszawa 2011.
[320 wyrazów]
Strona 4 z 21
OPOP-
100
-1904
Zadanie 1. (0–1)
Spośród podanych pytań wskaż to, na które nie można znaleźć odpowiedzi
w przytoczonym fragmencie utworu Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. Wybierz właściwą
odpowiedź spośród podanych.
A.
Kiedy przyjaźń się kończy?
B.
Kogo można uznać za przyjaciela?
C.
Jak podtrzymać więź z przyjacielem?
D.
Jakie są niezbędne warunki przyjaźni?
Zadanie 2. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
W przytoczonym fragmencie
Małego Księcia
wyraz
oswojenie
oznacza
A.
upodobnienie się do kogoś lub czegoś.
B.
podporządkowanie sobie kogoś lub czegoś.
C.
przyuczenie do służenia komuś lub czemuś.
D.
stworzenie emocjonalnych więzi z kimś lub czymś.
Zadanie 3. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń w odniesieniu do przytoczonego fragmentu oraz
całego utworu
Mały Książę.
Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli
jest fałszywe.
Wszystkie róże przedstawione w utworze
Mały Książę
są symbolem
skromności.
W utworze
Mały Książę
lis jest uosobieniem przebiegłości i chytrości.
P
P
F
F
Zadanie 4. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń w odniesieniu do całego utworu
Mały Książę.
Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
W
Małym Księciu
zestawiono na zasadzie przeciwieństwa świat dziecka
i świat dorosłych.
Mały Książę
przedstawia historię o dojrzewaniu tytułowego bohatera do
przyjaźni i miłości.
P
P
F
F
P
RZENIEŚ ROZWIĄZANIA ZADAŃ
1.–4.
NA KARTĘ ODPOWIEDZI
!
OPOP-
100
-1904
Strona 5 z 21
Zgłoś jeśli naruszono regulamin