„Nowy człowiek” w Rosji carskiej i Związku Radzieckim do lat 30. XX wieku_Mazur, M.pdf

(390 KB) Pobierz
Wrocławskie Studia Wschodnie
12 (2008)
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
M
ARIUSZ
M
AZUR
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
„Nowy człowiek” w Rosji carskiej
i Związku Radzieckim do lat 30. XX wieku
Środowiska XIX-wiecznej inteligencji rosyjskiej reprezentowały całą
gamę barw światopoglądowych i politycznych, od mistycyzmu i metafizycz-
nego idealizmu począwszy, przez ultrakonserwatyzm, słowianofilstwo, okcy-
dentalizm, liberalizm, myśl neo-oświeceniową, narodnicką, pozytywizm, aż
po socjalizm, marksizm i anarchizm
1
. Rodzącą się koncepcję nowego czło-
wieka kształtował wpływ tradycyjnych dla Rosji wartości: duch wspólnoto-
wości (sobornost′) będący nawet nie aindywidualizmem, ale antyindywidu-
alizmem; dalej, jednomyślność uznawana tu za zasadę bardziej racjonalną niż
zachodnioeuropejska reguła większości, słabo rozwinięta własność prywatna,
głęboko zakorzeniona w myśleniu rodząca ekstremizm – finalizm i maksy-
malizm, pogardy dla pragmatyzmu, tęsknoty za wiedzą wyższego rzędu i po-
czuciem Prawdy, która pozbawiała wyboru; następnie, wpływ izolacjonizmu,
sakralności władzy, jej autorytatywności decyzyjnej, patrymonializmu, głę-
bokiego centralizmu i podporządkowania państwu, świeckiego millenaryzmu
dającego nadzieję na szczęście i odrzucanie teraźniejszości, niechęć do deka-
denckiego, zepsutego i heretyckiego Zachodu, przeświadczenia o własnej wy-
jątkowości, ale i niedowartościowaniu i konformizmie; wreszcie, pogarda dla
legalizmu, wolności politycznych, a szczególnie obywatelskich
2
. Uzupełnie-
Filozofia i myśl społeczna rosyjska 1825–1861,
wyb. A. Walicki, Warszawa 1961;
A. Walicki,
Rosyjska filozofia i myśl społeczna od Oświecenia do marksizmu,
Warszawa 1973;
A.Yarmolinsky,
Road to Revolution: A Century of Russian Radicalism,
Princeton – New Jersey
1986; L. Kołakowski,
Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład,
Londyn 1988,
s. 607–669; M. Broda,
Narodnickie ambiwalencje. Między apoteozą ludu a terrorem,
Łódź
2003; I. Berlin,
Rosyjscy myśliciele,
Warszawa 2003; G. Przebinda,
Od Czaadajewa do Bierdia-
jewa. Spór o Boga i człowieka w myśli rosyjskiej (1832–1922),
Kraków 1998; R. Pipes,
Rosja
carów,
Warszawa 2006, s. 265–289.
2
Szerzej: L. Kołakowski,
op. cit.,
s. 608–610; A. Walicki,
Zniewolony umysł po latach,
Warszawa 1993, s. 115–116; I. Berlin,
Rosyjscy...,
s. 274–275;
Idee w Rosji. Leksykon rosyj-
sko-polsko-angielski,
red. A. de Lazari, t. 3, Łódź 2000, s. 160; A. Walicki,
W kręgu konserwa-
Wroclawskie Studia Wschodnie 12, 2008
© for this edition by CNS
1
80
Mariusz Mazur
nie stanowiły inklinacje pochodzące z Zachodu: emancypacja jednostki, ide-
alizacja ludu, materializm (także w wymiarze antropocentrycznym, niczym
u Ludwiga Feuerbacha) traktujący człowieka jako jedyny absolut, i wreszcie
wybiórczo przyjmowany darwinizm, które zebrane razem dostarczały argu-
mentów za biologicystycznym i organicystycznym podejściem do problemów
społecznych i personalnych
3
.
Większość badaczy upatruje rosyjskich początków koncepcji nowego
człowieka w latach 60. XIX w., gdy dotychczasowe polemiki metafizyczno-
-historyczne uległy przeorientowaniu na spory z zakresu psychologiczno-an-
tropologicznego
4
. Michał Heller za introdukcję późniejszego systemu uznaje
proklamację „Młodej Rosji” z 1862 r., autorstwa młodego, 20-letniego rewo-
lucjonisty, Piotra G. Zaiczniewskiego, który w imię republiki demokratycznej
domagał się krwawego obalenia caratu i wznosił hasło „kto nie z nami, ten
przeciwko nam”
5
.
W tym czasie, w 1861 r. jeszcze młodszy, 17-letni Piotr Tkaczow, póź-
niejszy teoretyk jakobińskiego nurtu narodnictwa, warunkował zwycięstwo
rewolucji koniecznością odrąbania głów wszystkim powyżej 25. roku życia
6
.
Z czasem zrezygnował z tej, przyznać należy, dość oryginalnej metody i sku-
tywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianofilstwa,
Warszawa 2002; M. Broda,
Mentalność, tradycja kulturowo-polityczna i bolszewickie doświadczenia Rosji,
[w:] M. Broda,
J. Kurczak, P. Waingertner,
Komunizm w Rosji i jego polskie interpretacje,
Łódź 2006, s. 162–
209; R. Pipes,
Rosja carów...,
s. 273–274.
3
A.Walicki,
Mikołaj Czernyszewski i rosyjska krytyka literacka drugiej połowy lat 50-tych
– 60-tych,
[w:]
Historia literatury rosyjskiej,
red. M. Jakóbiec, t. 2, Warszawa 1976, s. 42;
L. Kołakowski,
op. cit.,
s. 615–616.
4
A.Yarmolinsky,
op. cit.,
s. 131–148; M. Heller,
Maszyna i śrubki. Jak hartował się czło-
wiek sowiecki,
Paryż 1988, s. 15; L. Suchanek,
Człowiek radziecki i naród radziecki. Ekspe-
ryment ideologiczny i etniczny,
[w:]
Współcześni Słowianie wobec własnych tradycji i mitów,
red. M. Bobrownicka, L. Suchanek, F. Ziejka, Kraków 1997, s. 133; T. Stepnowska,
Heretycy
i prawomyślni. Rosyjska proza fantastyczna po roku 1917 wobec koncepcji „nowego człowie-
ka”,
Łódź 2001, s. 40–41; R. Pipes,
Rosja carów...,
s. 279. Por.: G. Przebinda,
op. cit.,
s. 258.
5
M. Heller,
op. cit.,
s. 15–16; A. Yarmolinsky,
op. cit.,
s. 111–113. P. Zaiczniewski gło-
sił w swym manifeście m.in.: „Jeśli to będzie konieczne, Rosjanie przeleją trzykrotnie więcej
krwi niż Jakobini. [...] zakrzykniemy jednym głosem «Bierzcie siekiery» i wtedy zaatakujemy
rządzących Imperium [Imperial party] bez większej litości niż doświadczyliśmy od nich; bę-
dziemy ich mordowali na placach, w domach, w wąskich uliczkach miast, na szerokich alejach
stolic, w wioskach i przysiółkach. Kto nie jest z nami, ten przeciwko nam, a kto przeciwko nam,
ten jest wrogiem, a wroga należy zniszczyć wszelkimi możliwymi środkami” (tłumaczenie
własne),
ibidem,
s. 111–112. Nie może dziwić, że Aleksander Hercen wyrzucał rewolucjoni-
stom lat 60. XIX w.: prymitywizm, skrajny utylitaryzm, pogardę dla samoistności sztuki i wy-
kształcenia, dogmatyzm, nietolerancję, fanatyczną wiarę w postęp, kult przyszłej apokalipsy,
dla której można poświęcić wszystko. L. Kołakowski,
op. cit.,
s. 613. Por. na temat Hercena:
A. Kimball,
Alexander Herzen and the Native Lineage of the Russian Revolution,
http://www.
uoregon.edu/~kimball/Hzn.htm#60s
6
M. Heller,
op. cit.,
s. 16.
Wroclawskie Studia Wschodnie 12, 2008
© for this edition by CNS
„Nowy człowiek” w Rosji
81
pił się na koncepcji wywołania i przebiegu rewolucji. W 1868 r. w artykule
pt.
Ludzie przyszłości i bohaterowie mieszczaństwa
P. Tkaczow przeciwstawił
dotychczasowemu mieszczuchowi człowieka wyższego typu, przyszłego re-
wolucjonistę. Prognozowany przez niego ideał był zdolny w całości poświę-
cić swe życie i działanie jednemu dążeniu, zapewnieniu szczęścia człowieko-
wi, jak z literackim zacięciem pisał Tkaczow: „zaproszeniu na godne życie
jak największej liczby uczestników”. W tym będzie on znajdował szczęście
osobiste i podstawowy cel oraz sens swej aktywności i istnienia. Formuła
ta warta jest podkreślenia, ponieważ dobrze ilustruje główne założenie Tka-
czowa. W jego ujęciu wywołanie rewolucji społecznej spadało na barki nie-
wielkiej grupy spiskowców, nowych ludzi, którzy przeprowadzą swą „rewo-
lucję mniejszości”, wiodąc nieświadomą masę ku szczęściu powszechnemu.
Jak widać, ideał człowieka obejmuje początkowo tylko kategorię czynnych,
zawodowych rewolucjonistów, a nie cały „lud” czy „naród”, co w warunkach
społecznych ówczesnej Rosji było oczywiste. Dodatkowa reguła wprowadzo-
na do dyskursu przez Tkaczowa – względność zasad moralnych – w przyszło-
ści będzie podstawą całej koncepcji moralności sowieckiej. Jej myśl prze-
wodnia wydaje się prosta: zasady moralne należy rozpatrywać w zależności
od panujących okoliczności. W perspektywie świetności oczekiwanego celu
dotychczasowa wykładnia moralności traci na znaczeniu. Moralne stają się
wszystkie środki, które pozwalają na urzeczywistnienie odkrytych „praw hi-
storii”. Wspaniałość proroctw zezwala na użycie brutalnych i krwawych me-
tod, bowiem cel uświęca środki. W przyszłości, po osiągnięciu punktu kulmi-
nacyjnego, absolutna równość, administracyjne przeciwdziałanie możliwości
wyłonienia się jednostek ponadprzeciętnych, hamowanie rozwoju wyróżnia-
jących się, dostosowanie potrzeb do istniejących zasobów, doprowadzić miały
do antyelitarnego społeczeństwa osiągającego zbiorowe szczęście, przy czym
nowe potrzeby mogły pojawiać się w świadomości jednostki tylko wówczas,
gdy istniały środki do powszechnego ich zaspokojenia
7
.
Bardzo podobną drogą podążały przemyślenia Siergieja Nieczajewa wpi-
sującego się w ówczesną atmosferę swoim
Katechizmem rewolucjonisty,
na-
zwanym przez M. Hellera, „najradykalniejszym i najstraszniejszym projek-
tem «nowego człowieka»”
8
. Już jego pierwszy punkt wydaje się zniechęcać
do recepcji wzorca. „Rewolucjonista – to człowiek stracony. Nie ma własnych
interesów, spraw, uczuć, przywiązania, własności, nawet nazwiska. Cały
Walicki,
Rosyjska filozofia...,
s. 360–368; M. Heller,
op. cit.,
s. 17–18; L. Kołakowski,
op. cit.,
s. 623; A. Walicki,
Zniewolony umysł...,
s. 116;
Idee w Rosji. Leksykon rosyjsko-polsko-
-angielski,
red. A. de Lazari, t. 1, Warszawa 1999, s. 406; M. Broda,
Narodnickie ambiwalen-
cje...,
s. 127–129. Tkaczow tworzy natychmiast kategorię wykluczonych, do których zalicza
każdego działającego przeciwko ludzkiemu szczęściu.
8
M. Heller,
op. cit.,
s. 18.
Wroclawskie Studia Wschodnie 12, 2008
© for this edition by CNS
7
A.
82
Mariusz Mazur
jest pochłonięty jedyną i wyłączną sprawą, jedyną myślą, jedyną namiętnością
– rewolucją”. Również tutaj status moralności zyskuje wszystko, co sprzyja
triumfowi rewolucyjnej idei. Brak litości dla państwa i starego świata, któ-
ry należy zniszczyć wszelkimi metodami, uzupełnia poświęcenie, gotowość
na śmierć, surowość wobec siebie i innych. „Wszystkie subtelne, wydelikat-
niające uczucia bliskości, przyjaźni, miłości, wdzięczności, a nawet honoru
powinny być w nim zduszone wyłączną chłodną namiętnością do spraw rewo-
lucji. Istnieje dla niego tylko jedna rozkosz, jedna pociecha, wynagrodzenie
i satysfakcja – sukces rewolucji. Dzień i noc powinien być ogarnięty jedną
myślą, jednym celem – bezlitosnym zniszczeniem. Niestrudzenie, z zimną
krwią dążąc do tego celu, powinien on być zawsze gotowy, by zginąć samemu
i zniszczyć własnymi rękoma wszystko, co przeszkadza w jego osiągnięciu”
9
.
Mroczny klimat dokumentu nie napawał optymizmem i nie wydaje się, by sta-
wiano przed nim cele pozyskania szerokich rzesz zwolenników. Był raczej
elitarny. Odpowiadał jednak psychice i mentalności ówczesnych grup rewolu-
cjonistów, którą tak precyzyjnie ujął w
Biesach
Fiodor Dostojewski.
Poddane cenzurze polityczne teksty, zrozumiałe wyłącznie w najściślej-
szym gronie, nie mogły stać się źródłem szeroko rozpowszechnionej idei. Taka
rola nieoczekiwanie przypadła pozycji z gatunku literatury pięknej, pt.
Co ro-
bić? Z opowiadań o nowych ludziach,
autorstwa Nikołaja G. Czernyszew-
skiego, napisanej w twierdzy Pietropawłowskiej i wydanej po przypadkowym
ominięciu cenzury, w 1863 r.
10
Powieść obwołana katechizmem rewolucyj-
nym ówczesnej młodzieży rosyjskiej, uznana została za jedną z kilku książek,
które wywarły w dziejach Europy, a może i świata, najdalej idące skutki poli-
tyczne. Jej główne postaci, Łopuchow, Kirsanow, Wiera Pawłowna, to „nowi
ludzie”, wolni od dotychczasowej moralności i konwenansów, oddani innym,
przyjacielscy, rozsądni, uczciwi i prawi. Nie oni jednak znajdują się na samym
szczycie hierarchii. Ten przeznaczony jest dla tajemniczego, ascetycznego
Rachmietowa, uosabiającego nietzscheańskiego nadczłowieka owładniętego
jedynym w jego życiu celem – wywołaniem rewolucji. Dla niej ów boha-
ter poświęcił życie osobiste, majątek, rozwijał intelekt, pomagał innym, ćwi-
czył ciało, hartował wolę i charakter, np. śpiąc na gwoździach. Nowych ludzi
Czernyszewskiego charakteryzuje racjonalizm, materializm światopoglądo-
wy, pracowitość, zaradność, harmonia dobra własnego i interesu społecznego.
Gardzą oni luksusem i dobrami materialnymi, mają ugruntowane przekonania,
S. Nieczajew,
Katechizm rewolucjonisty,
1869, http://pl.wikisource.org/wiki/Kate-
chizm_rewolucjonisty
10
M. Czernyszewski,
Co robić? Z opowiadań o nowych ludziach,
Warszawa 1951. Nale-
ży wymienić kolejną pochodzącą z tamtego okresu książkę, która wywarła znacznie mniejszy
wpływ, ale również rysowała konflikt generacyjny starych „ludzi zbędnych” i „ludzi nowych”,
autorstwa Iwana Turgieniewa, I. Turgieniew,
Ojcowie i dzieci,
Wrocław 1995.
Wroclawskie Studia Wschodnie 12, 2008
© for this edition by CNS
9
„Nowy człowiek” w Rosji
83
są wolni i szczęśliwi. Ich nieliczna na razie grupa przejawia tendencję do roz-
szerzania się, by z czasem zacząć dominować. Z perspektywy czasu książka
była zapowiedzią dogmatyzmu i fanatyzmu wyznawanych w imię idei uważa-
nej za szczytną
11
. Jednak w zestawieniu z
Katechizmem rewolucjonisty
Tka-
czowa formowała koherentną całość wytyczającą cel i wskazującą metody
działania. Czernyszewski, materialistyczny monista, odróżniający człowieka
od innych istot żywych jedynie na płaszczyźnie właściwości ilościowych,
a nie jakościowych, traktował osobowość jako element natury, a dopiero wtór-
nie jako skutek praw historycznych. Natura ludzka jest bowiem niezmien-
na. Zmianie ulegają jedynie „sztuczne” potrzeby człowieka, powstające pod
wpływem wypaczania się natury w procesie dziejowym
12
. Ten czysto oświe-
ceniowy pogląd pozwalał jednak na snucie rozważań o możliwości zmiany
osobowości człowieka, co dla Czernyszewskiego było wstępem do lepszego
świata.
Nowy człowiek głównego nurtu rosyjskich radykałów lat 60. XIX w. miał
być „racjonalnym egoistą”, choć antyindywidualistą; pragmatycznym, wol-
nym od religijnej i metafizycznej alienacji, kulturowych obyczajów, całko-
wicie oddanym służbie ludu i walce o postęp i sprawiedliwość
13
. Nowych
ludzi wieścili, a nawet już dostrzegali: przyjaciel i uczeń Czernyszewskiego,
Nikołaj Dobrolubow, oraz pisarz nihilista, w ówczesnym tego pojęcia zna-
czeniu, Dymitrij Pisariew. Z jednej strony nihilizm – rozumiany tutaj jako
wyzwolenie jednostki od tradycyjnych norm, więzi i bezrefleksyjnego uzna-
wania autorytetów, z drugiej zaś pożytek społeczny, upowszechnianie nauki,
M. Czernyszewski,
Co robić?..., passim.
Por.: A. Yarmolinsky,
op. cit.,
s. 115–117;
M. Heller,
op. cit.,
s. 19–20. Szerzej na temat koncepcji człowieka u Czernyszewskiego, patrz:
M. Czernyszewski,
Zasada antropologiczna w filozofii,
Warszawa 1956. O Czernyszewskim
i książce
Co robić?
szerzej: A. Walicki,
Mikołaj Czernyszewski...,
s. 31–62; A. Walicki,
Rosyj-
ska filozofia...,
s. 276–299; L. Kołakowski,
op. cit.,
s. 614–615; I. Berlin,
Rosyjscy...,
s. 231–238;
G. Przebinda,
op. cit.,
s. 217–270;
Idee w Rosji...,
t. 1, s. 458–462. Por.:
Krótki słownik filozo-
ficzny,
red. M. Rozental, P. Judin, Warszawa 1955, s. 82–85.
12
A. Walicki,
Wstęp,
[w:]
Filozofia i myśl społeczna...,
s. 79, 83. Mechanicystyczne po-
dejście Czernyszewskiego do człowieka jest bardzo zbliżone z poglądami de La Mettrie i jego
człowiekiem maszyną. G. Przebinda zwraca uwagę, że oświeceniowe poglądy dotyczące nie-
zmienności natury ludzkiej bez kontekstu epoki historycznej czy warunków ekonomicznych,
nie pozwalają jednoznacznie określić Czernyszewskiego jako proto- ewentualnie kryptoko-
munistę, co niejednokrotnie czyniono w celach bardziej politycznych niż naukowych. Por.:
G. Przebinda,
op. cit.,
s. 224–226, 267–269. Świadczy o tym choćby odniesienie Czernyszew-
skiego do indywidualizmu, „życie społeczne – pisał – jest sumą żywotów indywidualnych”,
a w świecie ludzkim jedyną realnością posiadającą byt jest jednostka. M. Czernyszewski,
Spo-
łeczeństwo jako suma jednostek,
[w:]
Filozofia i myśl społeczna...,
s. 392.
13
R. Pipes,
Rosja carów...,
s. 279. Kategorię „racjonalnego egoizmu” m.in. za Claudem
Helvétiusem i Ludwigiem Feuerbachem do myśli rosyjskiej wprowadził M. Czernyszewski.
A. Walicki,
Mikołaj Czernyszewski...,
s. 43–44; G. Przebinda,
op. cit.,
s. 232–236.
Wroclawskie Studia Wschodnie 12, 2008
© for this edition by CNS
11
Zgłoś jeśli naruszono regulamin