00 Świat Warhammer - Czas Legend.docx

(811 KB) Pobierz

 

Świat Warhammer Fantasy Battle

 

Świat Warhammera w wielu aspektach przypomina Ziemię z okresu późnego średniowiecza. Na mapie świata, pomimo nieco innego kształtu lądów, bez trudu rozpoznać można Europę (zwaną tutaj Starym Światem), Amerykę Południową zwaną Lustrią oraz inne kontynenty. Państwa Starego Świata i ich kultura także były wzorowane na krajach z prawdziwego świata: Imperium to Święte Cesarstwo Rzymskie, Bretonnia to średniowieczna Francja, stepy Kislevu zajmują tereny odpowiadające geograficznie położeniu Polski i Rosji, Jałowa Kraina wraz z największym portem Starego Świata Marienburgiem odpowiada Niderlandom, Estalia stanowi w ogólnych zarysach odpowiednik Hiszpanii, natomiast państwa-miasta Tilei wzorowane są na renesansowych Włoszech. Na obrzeżach Starego Świata istnieje jeszcze Norska (Skandynawia), Albion (Wielka Brytania) oraz Arabia (odpowiadająca ogólnie Imperium Osmańskiemu).

W ten wzorowany na historycznym świat wkomponowane są elementy inspirowane światami fantasy; przykładowo, na południowo-wschodnim krańcu Bretonii znajduje się zamieszkiwany przez Leśne Elfy las Athel-Loren, który w ogólnych zarysach nawiązuje do znanego z mitologii Śródziemia lasu Lothlórien. Jedną z krain Imperium jest natomiast nawiązująca do tolkienowskiego Shire Kraina Zgromadzenia, zamieszkiwana przez niziołków. Na obrzeżach Imperium znajduje się także dziki obszar zwany jako Sylvania, siedlisko wampirów, zainspirowana legendą zapoczątkowaną przez Brama Stokera w powieści Drakula.

Innymi rasami występującymi w świecie Warhammerajaszczuroludzie, orki, nieumarli czy szczuropodobni skaveni.

Warhammer nie jest sielankowym światem fantasy – cały czas wisi nad nim widmo zagłady. Północne i południowe bieguny to tak zwane Pustkowia Chaosu, gdzie z bram do innego wymiaru wylewają się zastępy demonów – żołnierzy Bogów Chaosu. Chaos jest motywem charakterystycznym dla Warhammera i w większości gier, których akcja dzieje się w tym uniwersum, gracze muszą w jakiś sposób przeciwstawić się temu pradawnemu złu, które nadaje mu mrocznego charakteru. W świecie Warhammera występuje też spaczenie – substancja wywołująca mutacje.


 

Według wczesnej mitologii Krasnoludów , Elfów i Jaszczuroludzi - miliony lat temu na ziemię przybyła rasa istot, znanych teraz jako Pradawni (Prastarzy). Były to dziwne stworzenia o niemal boskich mocach. Ukształtowały one klimat i teren tego świata. Uważano, że nie pochodzą z tego świata, lecz byli także jego twórcami. Nowo odkryty świat wydał im się dobry. Wiedzieli, że odegra główną rolę w historii wszechświata, postanowili więc pokierować jego drogą. Ogrzali go w promieniach słońca i wykuli kontynenty zgodnie z wzorami starożytnego proroctwa. Aby ułatwić sobie prace, stworzyli Portale Biegunowe na północnej i południowej granicy świata. Pozwoliły one na błyskawiczne podróżowanie przez rozległe przestrzenie dzielące ich skolonizowane światy.

 


https://vignette.wikia.nocookie.net/warhammerpl/images/4/45/Warhammer_World_Map.jpg/revision/latest?cb=20140219223252
Mapa Świata

 

Później pradawni mieli zapłacić za swoje aroganckie wtargnięcie. Stworzone przez nich Bramy Wypaczenia na biegunach świata, każda przyćmiewająca największe góry, zostały zniszczone, jako że duchy znajdujące się w krainie za zasłoną skręcały się i gotowały wraz ze zmieniającym się światem żywych. Bramy Wypaczenia zapadły się w przełomowej dla epoki eksplozji, dewastującej kontynenty i zalewającej świat, wraz z konstrukcjami pradawnych, ogromnymi, gotującymi się morzami Chaosu. Zatarła się przez to granica pomiędzy rzeczywistością, a światem niematerialnym i zaczęły się one na siebie nakładać. Hordy demonicznych kreatur natarły na świat i wymordowały Pradawnych, niszcząc doszczętnie ich prosperującą do tej pory cywilizację .

Świat Warhammera mieści się na planecie, której powierzchnia jest pokryta kilkoma wielkimi kontynentami, z których każdy posiada odrębną cywilizację i zróżnicowaną faunę. Wokół planety krążą dwa księżyce - biało-szary Mannslieb i zielonkawy Morrslieb, o który mówi się, że jest wielką grudą spaczenia, która znalazła się w atmosferze dawno temu, kiedy Bramy Wypaczenia upadły i zaczęły wylewać Chaos na ziemię. Aktualnie na planecie rządzi rasa ludzi, głównie z Imperium w Starym Świecie, utworzone przez Sigmara Młotodzierżce z niezliczonych walczących między sobą plemion terenu znanego jako Dorzecze Reiku, które urosło do prawie niedostępnego globalnego mocarstwa. Imperium jest najeżdżane ze wszystkich stron - z zimnej północy nadciąga groźny Chaos, ze wschodu hordy Zielonoskórych .Natomiast wewnętrzna niespójność kala chwałę imperium Sigmara i rozkłada je od środka.


https://vignette.wikia.nocookie.net/warhammerpl/images/7/77/WH_Old_World_4.jpg/revision/latest?cb=20140220205454

Stary Świat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


https://vignette.wikia.nocookie.net/warhammerpl/images/a/a8/Oldwor4.jpg/revision/latest?cb=20110404095637

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


https://vignette.wikia.nocookie.net/warhammerpl/images/4/45/Imperium_karl_franz.jpg/revision/latest?cb=20150419202336
Imperium za panowania Karla Franza

 

Stary Świat jest ogromnym kontynentem znajdującym się na wschodniej półkuli. Znajduje się na nim kilka nacji ludzkich, takich jak Imperium, na zachód od którego leży osłonięta magią wyspa Albion i Bretonia. Na południe leżą Estalia i Tilea, a na północnym-wschodzie Kislev. Na północ od Imperium i Kisleva znajdują się surowe, nieprzyjemne tereny Norski, której mieszkańcy są pobożnymi sługami Bogów Chaosu i zaciekłymi przeciwnikami południowych krain. Południowo-wschodnie tereny należą do Księstw Granicznych. Naturalnymi barierami Starego Świata na zachodzie są Morze Szponów i Wielki Ocean i Góry Krańca świata, okalające jego wschodnie granice. Stary Świat zamieszkany jest głównie przez ludzi, chociaż w okolicach Gór Krańca Świata i innych terenów górzystych żyją Krasnoludy. Są one silnymi sojusznikami Imperium, tak jak byli przez tysiąclecia, chociaż upadek ich cywilizacji osłabił ich możliwość pomocy ludziom w obronie Starego Świata przed Zielonoskórymi i hordami Chaosu.


 

Chronologia wydarzeń Starego Świata

 

-1500 do -1: Prehistoria 

 

-1500: Uciekając przed silniejszymi wrogami, rolnicze plemiona ludzi wkraczają na ziemie pomiędzy Górami Krańca Świata a Górami Szarymi 

. 

-1000: Przodkowie plemion-założycieli Imperium przynoszą znajomość brązu i koła. 

 

-500: Znaczący wzrost liczby ludzi w Starym Świecie. Liczni wodzowie i królowie wojują ze sobą, aby ustalić granice swoich krain. Wiele plemion kolonizuje stepy na Północy i zewnętrznym skraju Pustkowi Chaosu. Większe osady zakładane są wzdłuż rzek i wybrzeży morskich. Trwają nieustanne walki z goblinami i zwierzoludźmi. 

 

-250: Krasnoludy rozwijają handel z ludźmi na ziemiach, które w przyszłości staną się Imperium. Ludzie są kiepskimi rzemieślnikami i uczą się stosunkowo powoli. 

 

-50: Artur, wódz Teutogenów, odkrywa skałę Fauschlag (później znaną jako Góra Ulryka) i prosi o pomoc klan krasnoludów, które wykuwają tunel biegnący przez górę i budują potężną fortecę na jej szczycie. 

-30: Narodziny Sigmara - syna wodza z plemienia Unberogenów. 

 

-20: Marius z Jutonów zostaje pokonany przez Teutogenów i postanawia wyprowadzić swoich ludzi do nowej krainy. Jednak nie wszyscy z jego poddanych decydują się opuścić ziemie przodków, które później będą należeć do prowincji Nordland i Ostland. Od tego czasu te plemiona nazywano Was-Jutonami. Marius prowadzi swych poddanych na zachód i zakłada królestwo Jutonsryk, zostając jego pierwszym władcą. Rozpoczyna dziesięcioletnią kampanię w celu uwolnienia bagien od demonów mgielnych. W odpowiedzi na napływ Jutonów na bagna, Marbad - wódz żyjącego na tym terenie plemienia Endalów- zakłada osadę Marburg u ujścia Reiku. Tam odkrywa starożytny miecz elfów i nazywa go Wilczym Pazurem. Ostrze stanie się symbolem jego władzy, na który później przysięgnie lojalność wobec Sigmara. 

 

-15: Krasnoludzki konwój kupiecki z Karaz-a-Karak zostaje napadnięty na drodze do Gór Szarych. Król Kurgan Zelaznobrody zostaje porwany przez orki, a potem uratowany przez Sigmara. Z wdzięczności za ocalenie, Kurgan wręcza młodzieńcowi podarunek w postaci runicznego młota, Ghal Maraz. 

 

-8: Po śmierci ojca Sigmar zostaje wodzem plemienia Unberogenów. 

 

-1: Bitwa na Przełęczy Czarnego Ognia. Zjednoczone armie ludzi i krasnoludów miażdżą hordę zielonoskórych. To zwycięstwo zwiastuje początek Imperium. Niedługo potem do kraju Sigmara zaczynają przybywać krasnoludzcy rzemieślnicy. Obie rasy rozpoczynają wymianę handlową na wielką skalę, a dzięki popytowi na rzemieślnicze arcydzieła, górskie twierdze odzyskują część dawnej potęgi ekonomicznej. 

 

1 do 999: Czasy Sigmara 

i: Sigmar zostaje koronowany na Imperatora przez arcykapłana Ulryka. Alaryk Szalony zaczyna tworzenie Runicznych Kłów, mieczy ofiarowanych później wodzom dwunastu ludzkich plemion. 

 

40: Talgris, syn Krugara, zakłada Talabheim. 

 

50: Po 50 latach wojen i budowania potęgi Imperium Sigmar odchodzi na Wschód. Zostaje utworzony system elektorski. Odtąd władcy prowincji ze swojego grona wybierają nowego Imperatora. 

 

63: Wulcan, arcykapłan Ulryka, doznaje wizji i buduje  świątynię w Middenheim, która zaczyna przyciągać * nieprzerwany strumień pielgrzymów. 

 

73: Kult Sigmara jako Bóstwa Opiekuńczego zostaje uznany w Imperium. Pierwszym arcykapłanem (później nazywanym Wielkim Teogonistą) zostaje Johan Helstrum. 

 

ok. 100: Imperator Heydrich otrzymuje wykonane przez Alaryka Szalonego Runiczne Kły i przekazuje je Książętom-Elektorom. 

 

100-500: System elektorski umacnia się, a powszechność kultu Sigmara doprowadza do otwartego konfliktu z arcykapłanem Ulryka. 

 

113: Zostaje ukończona budowa świątyni Ulryka w Middenheim. 

 

322: W Drakwaldzie Imperator Hundrod Zapalczywy zabija ostatniego smoka, Mascara Wielkiego. 

 

400-900: „Marsz ku Kres...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin