D20160287.pdf

(110 KB) Pobierz
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 7 marca 2016 r.
Poz. 287
RO ZPO R ZĄ D ZE N I E
M INI S TR A R O ZW O J U
1)
z dnia 23 lutego 2016 r.
w sprawie raportu o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku
2)
Na podstawie art. 253 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r.
poz. 1232, z późn. zm.
3)
) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ry-
zyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, zwany dalej „raportem o bezpieczeństwie”.
§ 2.
1. Raport o bezpieczeństwie sporządza się w postaci papierowej.
2. Dopuszcza się sporządzenie raportu o bezpieczeństwie w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim Państwowej
Straży Pożarnej i wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska w postaci elektronicznej.
§ 3.
W raporcie o bezpieczeństwie zamieszcza się:
1)
2)
informacje o zakładzie, w tym jego działalności, organizacji i systemie zarządzania, istotne dla zapobiegania poważ-
nym awariom przemysłowym;
opis instalacji zakładu, w których występują lub mogą wystąpić substancje niebezpieczne, wymienione w zgłoszeniu,
o którym mowa w art. 250 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, zwanym dalej „zgłosze-
niem”;
opis zidentyfikowanych zagrożeń i oceny ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz informacje o środkach koniecz-
nych do zapobiegania awariom;
opis substancji niebezpiecznych ujętych w zgłoszeniu;
informacje o wdrożeniu poprzez system zarządzania bezpieczeństwem programu zapobiegania poważnym awariom
przemysłowym i potwierdzenie ich skuteczności;
opis systemów, środków i działań mających na celu ograniczenie skutków poważnej awarii przemysłowej;
informację, że prowadzący zakład opracował wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy oraz dostarczył informacje do
opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
informacje dla celów planowania i zagospodarowania przestrzennego;
nazwy podmiotów zaangażowanych w jego przygotowanie.
Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 1895).
Niniejsze rozporządzenie częściowo wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r.
w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającą, a następnie uchylają-
cą dyrektywę Rady 96/82/WE (Dz. Urz. UE L 197 z 24.07.2012, str. 1).
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 1238, z 2014 r. poz. 40, 47, 457, 822,
1101, 1146, 1322 i 1662, z 2015 r. poz. 122, 151, 277, 478, 774, 881, 933, 1045, 1223, 1434, 1593, 1688, 1936 i 2278 oraz z 2016 r.
poz. 266.
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
1)
2)
3)
Dziennik Ustaw
–2–
Poz. 287
§ 4.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 1, obejmują:
1)
ogólny opis zakładu i jego otoczenia, z uwzględnieniem jego położenia geograficznego oraz dominujących warun-
ków atmosferycznych, geologicznych i wodnych, a także zewnętrznych źródeł zagrożenia awarią, opis działalności
zakładu oraz przyjętych w nim zasad zarządzania bezpieczeństwem, a w razie potrzeby jego historii;
identyfikację instalacji oraz rodzajów działalności zakładu, które mogą stanowić zagrożenie poważną awarią przemy-
słową;
identyfikację, w oparciu o dostępne informacje, zakładów sąsiednich oraz innych obiektów, wraz z tymi, które nie są
zakładami o zwiększonym lub dużym ryzyku, a także obszarów oraz inwestycji, które mogłyby być źródłem zagro-
żenia lub zwiększyć prawdopodobieństwo lub skutki wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i efektu domina;
opis miejsc na terenie zakładu, w których może wystąpić poważna awaria przemysłowa.
§ 5.
Opis instalacji zakładu, o którym mowa w § 3 pkt 2, obejmuje:
1)
2)
3)
opis funkcji, przeznaczenia i produktów instalacji, źródeł zagrożeń poważnymi awariami i warunków, w jakich może
wystąpić poważna awaria przemysłowa, wraz z opisem proponowanych środków zapobiegawczych;
lokalizację instalacji, z uwzględnieniem odległości od sąsiednich instalacji, a także dróg dojazdu, pożarowych
i ewakuacyjnych;
opis procesów technologicznych, w szczególności metod ich prowadzenia, z wyszczególnieniem prowadzonych
operacji i procesów fizykochemicznych, magazynowania oraz uwzględnieniem w stosownych przypadkach informa-
cji na temat najlepszych rozwiązań.
2)
3)
4)
§ 6.
Opis zidentyfikowanych zagrożeń i oceny ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz informacje o środkach ko-
niecznych do zapobiegania awariom obejmują:
1)
szczegółowy opis możliwych scenariuszy poważnych awarii przemysłowych, z określeniem prawdopodobieństwa
lub warunków ich wystąpienia, wraz z określeniem zdarzeń inicjujących, w tym w szczególności:
a)
przyczyn operacyjnych,
b) przyczyn zewnętrznych, takich jak przyczyny związane z efektami domina, z obiektami, które nie są zakładami
o zwiększonym lub dużym ryzyku, obszarami i zabudowaniami, które mogą być źródłem zagrożenia poważną
awarią przemysłową lub które mogą zwiększyć takie zagrożenie lub jego skutki,
c)
2)
przyczyn naturalnych, na przykład powodzi;
ocenę możliwego zasięgu i skali skutków zidentyfikowanych potencjalnych poważnych awarii przemysłowych,
z uwzględnieniem terenów zamieszkałych, ich gęstości zaludnienia i rodzaju zabudowy, form ochrony przyrody,
w tym dokumentację graficzną lub, stosownie do potrzeb, równoważne opisy obszarów, które mogą zostać dotknięte
takimi awariami;
informacje na temat zaistniałych awarii i zdarzeń z udziałem takich samych substancji w podobnych procesach,
z uwzględnieniem zdobytych w związku z nimi doświadczeń i odniesieniem do działań podjętych w celu zapobiega-
nia takim awariom;
opis parametrów technicznych i sprzętu zastosowanego w celu zabezpieczenia instalacji.
§ 7.
Opis, o którym mowa w § 3 pkt 4, obejmuje:
3)
4)
1)
wykaz substancji niebezpiecznych zawierający:
a)
identyfikację substancji zawierającą zgodnie z terminologią międzynarodową nazwę chemiczną, numer Chemical
Abstract Service (CAS) oraz nazwę według nomenklatury Międzynarodowej Unii Chemii Czystej i Stosowanej
(IUPAC),
b) maksymalne ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się lub mogących się znaleźć w zakładzie
w warunkach normalnej pracy i w takich, w których przewiduje się możliwość wystąpienia substancji niebez-
piecznej podczas poważnej awarii przemysłowej;
2)
charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną substancji niebezpiecznych oraz wskazanie zagrożeń stwarza-
nych przez nie dla zdrowia ludzi i środowiska zarówno natychmiastowo, jak i z opóźnieniem, w warunkach normal-
nego użytkowania i awarii;
informację o posiadaniu przez zakład kart charakterystyki substancji niebezpiecznych.
3)
Dziennik Ustaw
§ 8.
Opis, o którym mowa w § 3 pkt 6, obejmuje:
1)
–3–
Poz. 287
opis urządzeń i systemów zainstalowanych w zakładzie w celu przeciwdziałania wystąpieniu poważnej awarii
i ograniczania jej skutków dla ludzi i środowiska zarówno na terenie zakładu, jak i poza jego terenem oraz ogranicza-
jących straty materialne w zakładzie, a w szczególności:
a)
hydrantów,
b) instalacji zraszających,
c)
instalacji pianowych, zaworów bezpieczeństwa,
d) zaworów odcinających,
e)
f)
zbiorników zapasowych do przetaczania substancji niebezpiecznych,
zbiorników wody do ochrony przeciwpożarowej,
g) sprzętu ochrony osobistej,
h) systemów monitorowania zakładu;
2)
3)
4)
opis organizacji alarmowania i powiadamiania o wystąpieniu poważnej awarii oraz środków interwencyjnych;
wykaz wewnętrznych lub zewnętrznych sił i środków możliwych do zadysponowania;
opis innych wszelkich środków technicznych i organizacyjnych mających znaczenie dla ograniczenia skutków po-
ważnej awarii przemysłowej.
§ 9.
Raport o bezpieczeństwie obejmuje swoim zakresem instalacje zakładu wraz z obszarem, do którego prowadzący
zakład o dużym ryzyku posiada tytuł prawny, a także obszary znajdujące się w pobliżu zakładu narażone na potencjalne
oddziaływanie poważnych awarii, zgodnie z możliwymi scenariuszami.
§ 10.
Raport o bezpieczeństwie uwzględnia informacje zawarte w szczególności w:
1)
2)
3)
zgłoszeniu;
programie zapobiegania awariom zakładu o dużym ryzyku;
instrukcjach:
a)
technologicznej,
b) stanowiskowej,
c)
bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych,
e)
4)
5)
działania zakładowej straży pożarnej i innych służb ratowniczych;
kartach charakterystyki substancji niebezpiecznych;
dokumentacji dotyczącej:
a)
stanowisk pracy,
b) zapobiegania awariom,
c)
systemu zarządzania bezpieczeństwem,
d) zdarzeń wypadkowych na terenie zakładu mających miejsce w przeszłości,
e)
6)
przeprowadzonych w przeszłości ocen ryzyka;
mapach i planach zakładu.
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
4)
Minister Rozwoju:
M. Morawiecki
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 maja 2003 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku (Dz. U. poz. 970 oraz z 2005 r.
poz. 1632), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 7 ustawy z dnia 23 lipca 2015 r.
o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1434).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin