LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-ratownicze.pdf

(50 KB) Pobierz
LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-rat...
LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-rat...
Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-ratownicze.
Dz.U.2003.131.1219 z dnia 2003.07.25 Status: Akt obowiązujący Wersja od: 30 czerwca 2009 r.
Wejście w
życie:
2 sierpnia 2003 r.
Uchylony z dniem:
7 października 2016 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
1)
z dnia 17 lipca 2003 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-ratownicze
Na podstawie
art. 260
ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska
(Dz. U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.
2)
) zarządza się, co
następuje:
§ 1.
1. Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinny odpowiadać:
1) wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy, zwany dalej "planem wewnętrznym",
2) zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy, zwany dalej "planem zewnętrznym"
- opracowywane w celu zapobiegania, zwalczania i ograniczania skutków poważnej awarii przemysłowej, zwanej dalej "awarią".
2. Wymagania obejmują:
1) formę sporządzenia planów;
2) zakres zagadnień, które powinny zostać określone, ocenione i ustalone;
3) zakres terytorialny planów.
§ 2.
1. Plan wewnętrzny sporządzany przez prowadzącego zakład o dużym ryzyku obejmuje teren tego zakładu i zawiera:
1) podstawowe informacje dotyczące lokalizacji i działalności zakładu;
2) określenie występujących zagrożeń i procedur prowadzenia na terenie zakładu działań ratowniczych służących ochronie ludzi i
środowiska
przed skutkami awarii, wraz ze wskazaniem przewidzianych do tego celu
środków
i metod;
3) wskazanie sposobu postępowania poawaryjnego;
4) dokumentację graficzną sporządzoną w skali zapewniającej czytelne przedstawienie wymaganych informacji;
5)
(1)
wykaz osób i obiektów użyteczności publicznej, które mogą zostać dotknięte skutkami awarii, do których prowadzący zakład przekaże
informację o występujących zagrożeniach, przewidywanych skutkach tych zagrożeń, zastosowanych
środkach
zapobiegawczych i działaniach,
które będą podjęte w przypadku wystąpienia awarii.
2. Plan wewnętrzny sporządza się w formie pisemnej. Po uzgodnieniu z właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej plan może
być również sporządzony na elektronicznym nośniku informacji.
§ 3.
Informacje, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, zawierają:
1) opis zakładu z uwzględnieniem jego położenia geograficznego i charakterystykę warunków atmosferycznych;
2) charakter działalności zakładu i określenie struktury organizacyjnej zakładu;
3) opis instalacji technologicznych z uwzględnieniem ich otoczenia, a w szczególności odległości od:
a) sąsiednich instalacji i dróg komunikacyjnych,
b) terenów zamieszkałych, ze wskazaniem gęstości zaludnienia,
c) obiektów użyteczności publicznej i budynków zamieszkania zbiorowego,
d) istotnych dla prowadzonych działań ratowniczych elementów
środowiska
oraz infrastruktury terenu: rzek, zbiorników wodnych, lasów,
linii energetycznych, rurociągów z niebezpiecznymi mediami, stacji pomp i ujęć wody pitnej, obiektów hydrotechnicznych;
4) opis stosowanych procesów technologicznych;
5) wykaz substancji niebezpiecznych, które mogą znajdować się w zakładzie, z określeniem ich maksymalnych ilości i wskazaniem
przyporządkowanych im numerów kart charakterystyk.
§ 4.
Procedury, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, obejmują:
1) określenie czynników wewnętrznych i zewnętrznych, w tym przyczyn naturalnych, umożliwiających zapoczątkowanie awarii, oraz
prawdopodobne warianty rozwoju zdarzeń wraz ze wskazaniem przewidywanego zasięgu i skutków awarii;
2) wskazanie osób upoważnionych do kierowania działaniami ratowniczymi na terenie zakładu oraz współdziałania z komendantem
wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej;
3) opis systemu wykrywania stanu zagrożenia awarią, sposobu alarmowania o wystąpieniu awarii oraz sposobu prowadzenia ewakuacji ludzi i
mienia;
4) opis struktury organizacyjnej i stanu osobowego zakładowej służby ratowniczej lub zakładowej straży pożarnej oraz
środków
przewidzianych
do działań ratowniczych;
1z4
2016-05-31 09:02
LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-rat...
LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-rat...
5) opis sposobu alarmowania przez pracowników zakładu: kierownictwa zakładu, zakładowych służb ratowniczych, jednostek Państwowej
Straży Pożarnej, jednostek ochrony zdrowia oraz innych podmiotów przewidzianych do prowadzenia działań;
6) opis sposobu alarmowania i ostrzegania pracowników zakładu o zagrożeniu;
7) opis postępowania pracowników zakładu podczas awarii instalacji i urządzeń, z uwzględnieniem:
a) działań ograniczających skutki awarii na stanowisku pracy,
b) sposobów udzielania pierwszej pomocy medycznej poszkodowanym i ich ewakuacji oraz ostrzegania zagrożonych,
c) współdziałania z podmiotami ratowniczymi;
8) opis postępowania zakładowej służby ratowniczej lub zakładowej straży pożarnej podczas awarii instalacji i urządzeń, w tym:
a) uruchamiania sił i
środków
ratowniczych i dysponowania nimi,
b) powiadamiania specjalistów wspomagających działania ratownicze lub zabezpieczających instalacje i urządzenia zagrożone skutkami
awarii albo pracujące w trybie awaryjnym,
c) ratowania
życia,
zdrowia pracowników,
środowiska
i mienia zakładu podczas wystąpienia awarii lub innego zagrożenia,
d) stosowania urządzeń i instalacji zabezpieczających proces technologiczny,
e) powiadamiania Państwowej Straży Pożarnej i wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska;
9) opis postępowania i współdziałania specjalistów oraz kierownictwa nadzorującego pracę instalacji, urządzeń lub wydziałów zakładu z
kierującym działaniem ratowniczym i jego sztabem;
10) opis sposobu koordynacji działań ratowniczych w zdarzeniach z dużą ilością poszkodowanych oraz z udziałem innych podmiotów spoza
zakładu;
11) opis sposobu wymiany informacji pomiędzy zakładami, których zlokalizowanie w niedużej odległości od siebie może zwiększyć
prawdopodobieństwo wystąpienia awarii lub zwiększyć jej skutki;
12) opis postępowania kierownictwa zakładu;
13) opis postępowania dotyczącego zapewnienia pomocy w usuwaniu skutków awarii na zewnątrz zakładu;
14) określenie zasad i metod szkolenia pracowników zakładu w zakresie obowiązków wynikających z określonych procedur prowadzenia
działań ratowniczych i usuwania skutków awarii oraz zasad współpracy i koordynacji z zewnętrznymi służbami ratowniczymi.
§ 5.
Wskazanie sposobu postępowania poawaryjnego, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, powinno określać:
1) metody zabezpieczania miejsca awarii i dokumentowania powstałych awarii;
2) metody i
środki
usuwania skutków awarii;
3) miejsca i metody neutralizacji niebezpiecznych substancji chemicznych oraz odkażania terenu;
4) podmioty przewidziane do podjęcia działań związanych z usuwaniem skutków awarii lub rekultywacji gruntu oraz procedury ich
powiadamiania.
§ 5a.
(2)
Informacje, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, zawierają:
1) oznaczenie prowadzącego zakład oraz adres zakładu;
2) wskazanie osoby przekazującej informacje, poprzez podanie zajmowanego przez nią stanowiska;
3) oświadczenie,
że
zakład podlega przepisom dotyczącym zakładów o dużym ryzyku oraz
że
właściwy organ Państwowej Straży Pożarnej
otrzymał zgłoszenie, o którym mowa w
art. 250
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska;
4) opis zastosowanych
środków
zapobiegawczych i działań, które będą podjęte w przypadku wystąpienia awarii;
5) powszechnie używane nazwy, nazwy rodzajowe lub ogólną klasyfikację pod kątem rodzaju zagrożenia powodowanego przez substancje
mogące przyczynić się do awarii, określone w odrębnych przepisach dotyczących rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których
znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej
awarii przemysłowej, wraz ze wskazaniem ich podstawowych właściwości niebezpiecznych;
6) opis rodzajów zagrożeń awariami, z uwzględnieniem ich potencjalnych skutków dla ludności i
środowiska;
7) opis sposobów ostrzegania ludności zagrożonej oraz informowania jej w razie awarii;
8) opis działań, które ludność zagrożona powinna podjąć, oraz sposobu, w jaki powinna się zachować w razie wystąpienia awarii;
9) oświadczenie o ustaleniach dokonanych na terenie zakładu przez prowadzącego zakład, w szczególności o podjęciu współpracy ze służbami
odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo, w zakresie postępowania w przypadku wystąpienia awarii oraz ograniczenia jej skutków;
10) odniesienie do zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, przygotowanego w celu likwidowania skutków awarii poza terenem zakładu,
zawierające zalecenie stosowania się podczas awarii do instrukcji lub poleceń służb ratowniczych;
11) wskazanie miejsca uzyskania innych informacji, z zastrzeżeniem zachowania wymogów określonych w odrębnych przepisach dotyczących
ochrony informacji niejawnych.
§ 6.
Integralną część planu wewnętrznego stanowi dokumentacja graficzna obejmująca:
1) plan sytuacyjny terenu zakładu, wraz z terenem przyległym, jeżeli obejmuje go przewidywany zasięg awarii, uwzględniający:
a) obiekty, urządzenia techniczne i składowiska,
b) miejsca występowania substancji niebezpiecznych oraz wewnętrznych dróg ich transportu,
c) przeznaczenie terenów przyległych z określeniem liczby zagrożonych osób na terenie objętym przewidzianym zasięgiem awarii,
d) instalacje technologiczne, w tym podziemne, ze wskazaniem kierunku ruchu mediów lub
ścieków,
naziemne linie elektroenergetyczne z
zaznaczeniem rozdzielni i transformatorów, zbiorniki i cieki wód powierzchniowych ze wskazaniem kierunku ich spływu,
e) drogi pożarowe i inne drogi dojazdowe, z zaznaczeniem wjazdów na teren zakładu,
f) drogi i kierunki ewakuacji, miejsca zbiórki dla ewakuowanych, docelowe rejony ewakuacji,
g) dostęp do budynków, wjazdy i dojazdy do
źródeł
przeciwpożarowego zaopatrzenia wodnego,
h) miejsca utrudnień w ruchu pojazdów na terenie zakładu, w szczególności przejazdy przez tory kolejowe, lokalne zwężenia przejazdów,
estakady i mosty;
2) plany sytuacyjne poszczególnych obiektów uwzględniające:
a) rzuty pierwszej kondygnacji nadziemnej z naniesieniem informacji dotyczących układu komunikacyjnego, zagrożenia pożarowego i
wybuchowego, zagrożenia skażeniem
środowiska
oraz charakterystyki pożarowej obiektów,
b) rzuty innych kondygnacji, w przypadku gdy analiza zagrożeń wykaże taką konieczność,
2z4
2016-05-31 09:02
LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-rat...
LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-rat...
c) miejsca usytuowania przeciwpożarowych wyłączników prądu, kurków głównych instalacji gazowej, zaworów odcinających oraz
zbiorników awaryjnych,
d) istniejące systemy ograniczające skutki awarii, takie jak kurtyny wodne i układy zraszające, oraz miejsca ich uruchamiania,
e) miejsca usytuowania sprzętu i urządzeń pomiarowo-sygnalizacyjnych do wykrywania stężeń wybuchowych oraz skażeń chemicznych,
f) miejsca usytuowania sprzętu i urządzeń ratowniczych oraz urządzeń przeciwpożarowych i agregatów awaryjnych,
g) kierunki ewakuacji oraz miejsca ewakuacji ludzi w przypadku awarii.
§ 7.
1. Plan zewnętrzny, sporządzany przez komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, obejmuje teren poza zakładem o dużym ryzyku, który
może być narażony na skutki poważnej awarii, i zawiera:
1) wskazanie osób upoważnionych do uruchamiania procedur ratowniczych, osoby kierującej działaniami ratowniczymi oraz nadzorującej i
koordynującej działania w zakresie usuwania skutków awarii;
2) zbiorczy wykaz sił i
środków
służb ratowniczych oraz służb wspomagających, przewidzianych do prowadzenia działań ratowniczych i
usuwania skutków awarii;
3) opis systemu przedstawiania społeczeństwu informacji o występujących zagrożeniach związanych z działalnością zakładu, podjętych
środkach
zapobiegawczych i działaniach, które będą podejmowane w razie wystąpienia awarii;
4) procedury powiadamiania ludności i właściwych organów administracji o zagrożeniu awarią lub jej wystąpieniu;
5) procedury dotyczące ewakuacji ludności;
6) procedury udzielenia pomocy medycznej osobom poszkodowanym;
7) procedury postępowania związane z możliwością wystąpienia transgranicznych skutków awarii;
8) procedury postępowania poawaryjnego;
9) określenie sposobów zabezpieczenia logistycznego działań ratowniczych;
10) inne niezbędne informacje wynikające ze specyfiki zagrożenia oraz lokalnych uwarunkowań, w szczególności:
a) procedury powiadamiania właściwych organów o możliwości wystąpienia lub wystąpieniu poważnej awarii,
b) informacje dotyczące działań podejmowanych przez właściwe organy w celu ograniczenia skutków awarii dla ludzi i
środowiska.
2. Plan zewnętrzny sporządza się na podstawie planu wewnętrznego oraz danych określonych w raporcie o bezpieczeństwie, o którym mowa w
art. 253
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska.
3. Plan zewnętrzny sporządza się w formie pisemnej. Plan może być sporządzony również na elektronicznym nośniku informacji.
§ 8.
Zbiorczy wykaz sił i
środków
służb ratowniczych, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, określa:
1) siły i
środki
służb zakładowych i zewnętrznych w odniesieniu do prawdopodobnych wariantów rozwoju awarii obejmujących teren poza
zakładem;
2) procedury alarmowania oraz dysponowania siłami służb ratowniczych i wspomagających;
3) organizację łączności;
4) podział zadań i zasady współdziałania podczas prowadzenia działań ratowniczych;
5) procedury odwoływania alarmu;
6) procedury dotyczące zapewnienia pomocy w usuwaniu skutków awarii wewnątrz zakładu.
§ 9.
Procedury dotyczące ewakuacji ludności obejmują:
1) określenie kolejności ewakuacji, z uwzględnieniem osób wymagających specjalnych
środków
podczas jej przeprowadzania, w szczególności
dotyczy to dzieci, pacjentów szpitali, pensjonariuszy domów pomocy społecznej oraz innych osób zamieszkałych w obiektach użyteczności
publicznej i zamieszkania zbiorowego;
2) sposoby prowadzenia ewakuacji i zabezpieczenia potrzeb socjalnych ewakuowanej ludności;
3) wykaz instytucji i służb odpowiedzialnych za przeprowadzenie ewakuacji, zabezpieczenie potrzeb socjalnych i pomocy psychologicznej
ewakuowanej ludności, wraz z wyszczególnieniem realizowanych przez nie zadań;
4) sposoby alarmowania podmiotów odpowiedzialnych za przyjęcie oraz ochronę ewakuowanej ludności;
5) sposoby zabezpieczenia mienia ewakuowanej ludności.
§ 10.
Procedury udzielania pomocy medycznej osobom poszkodowanym obejmują:
1) wykaz podmiotów udzielających kwalifikowanej pomocy medycznej, w tym:
a) szpitalnych oddziałów ratunkowych,
b) specjalistycznych placówek ochrony zdrowia na terenie powiatu i województwa, ewentualnie na terenie województw sąsiadujących,
c) zespołów ratownictwa medycznego,
d) innych podmiotów przewidzianych w powiatowym lub wojewódzkim planie ratowniczym;
2) sposoby alarmowania podmiotów:
a) udzielających pierwszej pomocy medycznej,
b) odpowiedzialnych za transport i przyjęcie poszkodowanych;
3) sposoby postępowania jednostek ochrony zdrowia podczas zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;
4) sposoby organizacji dekontaminacji poszkodowanych.
§ 11.
Procedury postępowania związane z możliwością wystąpienia transgranicznych skutków awarii obejmują:
1) opis prawdopodobnych zdarzeń podczas awarii;
2) sposoby powiadamiania właściwych służb ratowniczych kraju zagrożonego transgranicznymi skutkami awarii o wielkości zagrożenia i
możliwych skutkach awarii.
§ 12.
Procedury postępowania poawaryjnego obejmują:
1) metody i
środki
usuwania skutków awarii;
3z4
2016-05-31 09:02
LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-rat...
LEX - Wymagania, jakim powinny odpowiadać plany operacyjno-rat...
2) ustalenie miejsc i sposobów neutralizacji substancji niebezpiecznych oraz odkażania terenu;
3) ustalenie podmiotów przewidzianych do podjęcia działań związanych z usuwaniem skutków awarii lub rekultywacją gruntu oraz procedur ich
powiadamiania.
§ 13.
Integralną część planu zewnętrznego stanowi dokumentacja graficzna obejmująca:
1) mapę terenu narażonego na skutki awarii przemysłowej położonego poza zakładem o dużym ryzyku, przedstawiającą na jednym arkuszu
maksymalny zasięg skutków awarii;
2) plan sytuacyjny terenu, o którym mowa w pkt 1, z zaznaczeniem terenów zamieszkałych, obiektów użyteczności publicznej i budynków
zamieszkania zbiorowego, dróg komunikacyjnych, cieków i zbiorników wodnych, ujęć wody, kierunków przewidywanej ewakuacji ludności oraz
miejsc jej przyjęcia;
3) przebieg sieci elektroenergetycznych i wodno-kanalizacyjnych, trasy rurociągów z niebezpiecznymi substancjami na terenie, o którym mowa
w pkt 1;
4) inne elementy infrastruktury terenu istotne z punktu widzenia prowadzenia działań ratowniczych.
§ 14.
Po dokonaniu aktualizacji planu wewnętrznego lub zewnętrznego, do każdego egzemplarza planu należy dołączyć wykaz terminów i zakresów
dokonanej aktualizacji.
§ 15.
Rozporządzenie wchodzi w
życie
po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
________
1)
Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie
§ 1
ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr
1, poz. 5).
2)
Zmiany wymienionej
ustawy
zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 115, poz. 1229, z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i
Nr 233, poz. 1957 oraz z 2003 r. Nr 46, poz. 392 i Nr 80, poz. 717 i 721.
(1)
§ 2 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 5 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.229.1527) zmieniającego nin.
rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2009 r.
(2)
§ 5a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 5 grudnia 2008 r. (Dz.U.08.229.1527) zmieniającego nin. rozporządzenie z
dniem 30 czerwca 2009 r.
4z4
2016-05-31 09:02
Zgłoś jeśli naruszono regulamin