LEX - Raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.pdf

(37 KB) Pobierz
LEX - Raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.
LEX - Raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.
Raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.
Dz.U.2016.287 z dnia 2016.03.07 Status: Akt obowiązujący Wersja od: 7 marca 2016 r.
Wejście w
życie:
22 marca 2016 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU
(1)
z dnia 23 lutego 2016 r.
w sprawie raportu o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku
(2)
Na podstawie
art. 253 ust. 3
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.) zarządza się, co
następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii
przemysłowej, zwany dalej "raportem o bezpieczeństwie".
§ 2.
1. Raport o bezpieczeństwie sporządza się w postaci papierowej.
2. Dopuszcza się sporządzenie raportu o bezpieczeństwie w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej i wojewódzkim
inspektorem ochrony
środowiska
w postaci elektronicznej.
§ 3.
W raporcie o bezpieczeństwie zamieszcza się:
1) informacje o zakładzie, w tym jego działalności, organizacji i systemie zarządzania, istotne dla zapobiegania poważnym awariom
przemysłowym;
2) opis instalacji zakładu, w których występują lub mogą wystąpić substancje niebezpieczne, wymienione w zgłoszeniu, o którym mowa w
art.
250
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony
środowiska,
zwanym dalej "zgłoszeniem";
3) opis zidentyfikowanych zagrożeń i oceny ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz informacje o
środkach
koniecznych do zapobiegania
awariom;
4) opis substancji niebezpiecznych ujętych w zgłoszeniu;
5) informacje o wdrożeniu poprzez system zarządzania bezpieczeństwem programu zapobiegania poważnym awariom przemysłowym i
potwierdzenie ich skuteczności;
6) opis systemów,
środków
i działań mających na celu ograniczenie skutków poważnej awarii przemysłowej;
7) informację,
że
prowadzący zakład opracował wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy oraz dostarczył informacje do opracowania
zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
8) informacje dla celów planowania i zagospodarowania przestrzennego;
9) nazwy podmiotów zaangażowanych w jego przygotowanie.
§ 4.
Informacje, o których mowa w § 3 pkt 1, obejmują:
1) ogólny opis zakładu i jego otoczenia, z uwzględnieniem jego położenia geograficznego oraz dominujących warunków atmosferycznych,
geologicznych i wodnych, a także zewnętrznych
źródeł
zagrożenia awarią, opis działalności zakładu oraz przyjętych w nim zasad zarządzania
bezpieczeństwem, a w razie potrzeby jego historii;
2) identyfikację instalacji oraz rodzajów działalności zakładu, które mogą stanowić zagrożenie poważną awarią przemysłową;
3) identyfikację, w oparciu o dostępne informacje, zakładów sąsiednich oraz innych obiektów, wraz z tymi, które nie są zakładami o
zwiększonym lub dużym ryzyku, a także obszarów oraz inwestycji, które mogłyby być
źródłem
zagrożenia lub zwiększyć prawdopodobieństwo
lub skutki wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i efektu domina;
4) opis miejsc na terenie zakładu, w których może wystąpić poważna awaria przemysłowa.
§ 5.
Opis instalacji zakładu, o którym mowa w § 3 pkt 2, obejmuje:
1) opis funkcji, przeznaczenia i produktów instalacji,
źródeł
zagrożeń poważnymi awariami i warunków, w jakich może wystąpić poważna awaria
przemysłowa, wraz z opisem proponowanych
środków
zapobiegawczych;
2) lokalizację instalacji, z uwzględnieniem odległości od sąsiednich instalacji, a także dróg dojazdu, pożarowych i ewakuacyjnych;
3) opis procesów technologicznych, w szczególności metod ich prowadzenia, z wyszczególnieniem prowadzonych operacji i procesów
fizykochemicznych, magazynowania oraz uwzględnieniem w stosownych przypadkach informacji na temat najlepszych rozwiązań.
§ 6.
Opis zidentyfikowanych zagrożeń i oceny ryzyka wystąpienia poważnej awarii oraz informacje o
środkach
koniecznych do zapobiegania awariom
obejmują:
1) szczegółowy opis możliwych scenariuszy poważnych awarii przemysłowych, z określeniem prawdopodobieństwa lub warunków ich
wystąpienia, wraz z określeniem zdarzeń inicjujących, w tym w szczególności:
a) przyczyn operacyjnych,
b) przyczyn zewnętrznych, takich jak przyczyny związane z efektami domina, z obiektami, które nie są zakładami o zwiększonym lub
dużym ryzyku, obszarami i zabudowaniami, które mogą być
źródłem
zagrożenia poważną awarią przemysłową lub które mogą zwiększyć
takie zagrożenie lub jego skutki,
1z2
2016-05-31 08:58
LEX - Raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.
LEX - Raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku.
c) przyczyn naturalnych, na przykład powodzi;
2) ocenę możliwego zasięgu i skali skutków zidentyfikowanych potencjalnych poważnych awarii przemysłowych, z uwzględnieniem terenów
zamieszkałych, ich gęstości zaludnienia i rodzaju zabudowy, form ochrony przyrody, w tym dokumentację graficzną lub, stosownie do potrzeb,
równoważne opisy obszarów, które mogą zostać dotknięte takimi awariami;
3) informacje na temat zaistniałych awarii i zdarzeń z udziałem takich samych substancji w podobnych procesach, z uwzględnieniem zdobytych
w związku z nimi doświadczeń i odniesieniem do działań podjętych w celu zapobiegania takim awariom;
4) opis parametrów technicznych i sprzętu zastosowanego w celu zabezpieczenia instalacji.
§ 7.
Opis, o którym mowa w § 3 pkt 4, obejmuje:
1) wykaz substancji niebezpiecznych zawierający:
a) identyfikację substancji zawierającą zgodnie z terminologią międzynarodową nazwę chemiczną, numer Chemical Abstract Service (CAS)
oraz nazwę według nomenklatury Międzynarodowej Unii Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC),
b) maksymalne ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się lub mogących się znaleźć w zakładzie w warunkach normalnej pracy i w
takich, w których przewiduje się możliwość wystąpienia substancji niebezpiecznej podczas poważnej awarii przemysłowej;
2) charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną substancji niebezpiecznych oraz wskazanie zagrożeń stwarzanych przez nie dla zdrowia
ludzi i
środowiska
zarówno natychmiastowo, jak i z opóźnieniem, w warunkach normalnego użytkowania i awarii;
3) informację o posiadaniu przez zakład kart charakterystyki substancji niebezpiecznych.
§ 8.
Opis, o którym mowa w § 3 pkt 6, obejmuje:
1) opis urządzeń i systemów zainstalowanych w zakładzie w celu przeciwdziałania wystąpieniu poważnej awarii i ograniczania jej skutków dla
ludzi i
środowiska
zarówno na terenie zakładu, jak i poza jego terenem oraz ograniczających straty materialne w zakładzie, a w szczególności:
a) hydrantów,
b) instalacji zraszających,
c) instalacji pianowych, zaworów bezpieczeństwa,
d) zaworów odcinających,
e) zbiorników zapasowych do przetaczania substancji niebezpiecznych,
f) zbiorników wody do ochrony przeciwpożarowej,
g) sprzętu ochrony osobistej,
h) systemów monitorowania zakładu;
2) opis organizacji alarmowania i powiadamiania o wystąpieniu poważnej awarii oraz
środków
interwencyjnych;
3) wykaz wewnętrznych lub zewnętrznych sił i
środków
możliwych do zadysponowania;
4) opis innych wszelkich
środków
technicznych i organizacyjnych mających znaczenie dla ograniczenia skutków poważnej awarii przemysłowej.
§ 9.
Raport o bezpieczeństwie obejmuje swoim zakresem instalacje zakładu wraz z obszarem, do którego prowadzący zakład o dużym ryzyku posiada
tytuł prawny, a także obszary znajdujące się w pobliżu zakładu narażone na potencjalne oddziaływanie poważnych awarii, zgodnie z możliwymi
scenariuszami.
§ 10.
Raport o bezpieczeństwie uwzględnia informacje zawarte w szczególności w:
1) zgłoszeniu;
2) programie zapobiegania awariom zakładu o dużym ryzyku;
3) instrukcjach:
a) technologicznej,
b) stanowiskowej,
c) bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) postępowania na wypadek sytuacji awaryjnych,
e) działania zakładowej straży pożarnej i innych służb ratowniczych;
4) kartach charakterystyki substancji niebezpiecznych;
5) dokumentacji dotyczącej:
a) stanowisk pracy,
b) zapobiegania awariom,
c) systemu zarządzania bezpieczeństwem,
d) zdarzeń wypadkowych na terenie zakładu mających miejsce w przeszłości,
e) przeprowadzonych w przeszłości ocen ryzyka;
6) mapach i planach zakładu.
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w
życie
po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
(3)
(1)
Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 1895).
(2)
Niniejsze rozporządzenie częściowo wdraża
dyrektywę
Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli
zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającą, a następnie uchylającą dyrektywę Rady 96/82/WE (Dz. Urz.
UE L 197 z 24.07.2012, str. 1).
(3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie
wymagań, jakim powinien odpowiadać raport o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku (Dz. U. poz. 970 oraz z 2005 r. poz. 1632), które traci moc z
dniem wejścia w
życie
niniejszego rozporządzenia na podstawie
art. 7
ustawy z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony
środowiska
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1434).
2z2
2016-05-31 08:58
Zgłoś jeśli naruszono regulamin