201-pytan na mianowanie.pdf

(362 KB) Pobierz
OSTRZEŻENIE.
PORADNIK OBJĘTY JEST OCHRONĄ PRAW AUTORSKICH.
WSZELKIE KOPIOWANIE, POWIELANIE, ROZPOWSZECHNIANIE
- SZCZEGÓLNIE W PRZESTRZENI INTERNETOWEJ -
JEST SUROWO ZABRONIONE.
AWANS.NET NA BIEŻĄCO MONITORUJE SIEĆ INTERNETOWĄ
W CELU WYKRYCIA TEGO TYPU DZIAŁAŃ.
BĘDĄ ONE BEZWZGLĘDNIE ŚCIGANE Z CAŁĄ SUROWOŚCIĄ PRAWA.
POSTĘPOWANIE BĘDZIE KIEROWANE NA DROGĘ SĄDOWĄ,
SKUTKUJĄC BARDZO WYSOKIMI KARAMI FINANSOWYMI.
201
PYTAŃ
I ODPOWIEDZI
NA MIANOWANEGO
Opracowała Beata Rechnio – Kołodziej
AWANS.NET
2019
Podczas dokonywanej przez Ciebie autoprezentacji, członkowie komisji zanotują
pytania, na które będziesz musiał odpowiedzieć.
Byś uniknął zaskoczenia i rzetelnie przygotował się do spotkania z komisją,
przedstawiam 201 pytań – wraz z sugestiami odpowiedzi - które padły podczas
egzaminów na nauczyciela mianowanego w różnych regionach Polski. Podkreślam,
że nie wszystkie są, moim zdaniem, trafne i celowe. Egzamin powinien dotyczyć
wykonanych przez nauczyciela zadań i ich ewaluacji i opierać się na wymaganiach
zawartych w rozporządzeniu.
Oto
pytania
komisji,
których
możesz
się
spodziewać
wraz
z sugestiami odpowiedzi:
1. Jakie metody aktywizujące stosujesz na swoich zajęciach?
Sugestie do odpowiedzi:
Metoda projektu, zabawy rozwijające twórcze myślenie, zabawy z chustą animacyjną,
mapa skojarzeń, kosz i walizka, drama, fabryka pomysłów, 6x6x6, drzewo decyzyjne,
portfolio, dyskusja panelowa, metaplan, metoda Montessori, metoda symulacyjna,
rybi szkielet, śnieżna kula.
Oczywiście komisja może poprosić o przedstawienie wybranej metody i efektów jej
stosowania.
2. W jaki sposób indywidualizujesz pracę swoich uczniów?
Sugestie do odpowiedzi:
Indywidualne karty pracy, indywidualizowanie pracy domowej, wypowiedź ustna
zamiast pisemnej, wypowiedź pisemna zamiast ustnej, uwzględnianie w pracy
lekcyjnej zaleceń PP-P, współpraca z nauczycielami będącymi członkami zespołu
klasowego, różnicowanie poziomu trudności zadań, zapewnienie pomocy nauczyciela
podczas zadań wykonywanych podczas zajęć, zachęta i pozytywny komentarz.
3. Wymień co najmniej dwa kryteria wymagań na oceny szkolne.
Sugestie do odpowiedzi:
Tu nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Należy zapoznać się z zasadami oceniania w
swojej szkole.
4. Jakie cechy dobrego nauczyciela są Ci najbliższe?
Sugestie do odpowiedzi:
Refleksja i plastyczność myślenia, umiejętność budowania poczucia własnej wartości
uczniów,
cierpliwość
i
wytrwałość,
i
rozwijania
autentyczność,
zainteresowań
poczucie
oraz
sprawiedliwości,
do
umiejętność organizowania pracy dydaktycznej i różnych form aktywności uczniów,
rozbudzania
ciekawości
stymulowania
samorozwoju, umiejętność współpracy i współdziałania z rodzicami, empatia, poczucie
humoru, zdolność dostrzegania zmian w postawach i rozwoju poznawczym uczniów,
dojrzałość emocjonalna, umiejętność aktywnego słuchania uczniów,
diagnostyczne
i stosowania
i terapeutyczne,
wiedzy
w
umiejętność
stosowania
umiejętności
strategii
urozmaiconych
nauczania, zachęcania do rozwijania myślenia krytycznego, rozwiązywania problemów
praktycznym
działaniu,
umiejętność
racjonalnego
programowania swego czasu pracy i czasu wolnego, umiejętność społecznego
komunikowania się.
5. Jakie dokumenty regulują pracę szkoły?
Sugestie do odpowiedzi:
Statut szkoły, Regulamin szkoły (i inne regulaminy), Wewnątrzszkolne zasady
oceniania. Należy odnieść się do swojej placówki.
6. Jakie są różnice między nauczaniem indywidualnym a indywidualizacją
nauczania?
Sugestie do odpowiedzi:
Indywidualizacja nauczania
Nauczyciel prowadzący zajęcia kieruje swoją uwagę na poszczególnych uczniów i
dostosowuje nauczanie do ich predyspozycji . W taki sposób każdy uczeń w klasie
pracuje
w
swoim
własnym
tempie
i
na
odpowiednim
dla
siebie
poziomie.
Indywidualizacja polega m.in. na:
- prowadzeniu lekcji na kilku poziomach nauczania,
- urządzaniu kółek pozalekcyjnych lub zajęć wyrównawczych,
- zróżnicowaniu zadań domowych,
- stosowaniu na lekcjach kart dydaktycznych,
-organizowaniu konkursów przedmiotowych,
-wprowadzaniu gier dydaktycznych, łamigłówek, zabaw, krzyżówek itp.
Indywidualne nauczanie
Organizuje
się
dla
uczniów,
których
san
zdrowia
uniemożliwia
lub
utrudnia
uczęszczanie do szkoły. Ustala się je na czas określony w orzeczeniu (od 30 dni do
maksymalnie 1 roku szkolnego) i w taki sposób, aby możliwe było wykonanie zaleceń
zawartych w orzeczeniu. Dyrektor - w uzgodnieniu z organem prowadzącym- ustala
zakres i czas prowadzenia zajęć. Zajęcia muszą się odbywa w bezpośrednim i
indywidualnym kontakcie nauczyciela z uczniem.
7. Jakie trudności napotykasz w związku ze stosowaniem technologii
informacyjnej i komunikacyjnej w pracy?
Sugestie do odpowiedzi:
Trudności mogą mieć różne przyczyny. Nie „chwalmy się” własnym
komputerów w domach uczniów lub utrudnione z nich korzystanie.
8. Co bierzesz pod uwagę oceniając uczniów?
Sugestie do odpowiedzi:
Zaangażowanie, indywidualne możliwości, stopień realizacji zadania, poprawność
wykonania zadania, sytuacja rodzinna ucznia.
9. Jakie osiągnięcie zawodowe sprawiło Ci największą satysfakcję?
Sugestie do odpowiedzi:
Tu każdy musi odpowiedzieć ze swojej perspektywy. Czasem będą to sukcesy uczniów
w konkursach, a w innym przypadku samoobsługa. Wszystko zależy od tego w jakiej
placówce i za jakimi dziećmi pracujemy.
brakiem wiedzy
lub umiejętności. Mogą to być warunki związane z wyposażeniem pracowni, brak
Zgłoś jeśli naruszono regulamin