Raport o sytuacji w Polsce-1945.pdf

(45274 KB) Pobierz
Ju
■/
54
RAPORT
O
SYTUACJI
W
POLSCE.
I.
Stan
polityczny
w
Polsce.
"Bezpieczeństwo
II.
III.
Terror.
w
Polsce.
IV.
Sytuacja
na
Ziemiach
Wschodnich.
.
V.
Wojsko.
VI.
Stan
gospodarczy
Polski.
VII.
Polityka
żywnościowa.
VIII.
Oświata,
IX.
Odcięcie
Polski
od
świata
zachodniego
i
przygotowywanie
do
wyborów.
Londyn,
19A5
r.
to
*
yc
v
/?
od
°
J368J)
534/64
75>l.5<?4
I.
STAN
POLITYCZNY
W
POLSCE,
;
.
Polska;
nie
jest
w
obecnej
chwili-państwem
politycznie
niezależnym,
.gdyż
ośrodek
.dyspo-zyc-yjny
władzy
faktycznie
znajduje
się
poza
Krajem,
w
Moskwie,
zaś
rządy
w
Polsce
sprawowane
wedle
wzorow
to
tails,
tycznych
i
antyteza-
elementarnych
zasad
demokracji
w
znaczeniu
przyjętym
na
nachodź
i
e.
.
;
'
.
/
Sowiety
wytworzyły
na
terenie
Polski
kamuflażowy
system'
B^^yczny,
posługuje
się
zewnętrznym
rekwizytem
demokracji,
i
e.u..
system
polityczny
siuzy
do
opanowania
i
rządzenia
Polską
przez
uznaję
ten
system
i
podporządkowuję
się
mu,
jest
’'demok­
ratą
,
kto
pragnie
swobod
politycznych,
jest
"reakcjonistą”,
fa­
szystą,
współpracownikiem
Niemiec.
.
.
o
Jednym
2
głównych
dziś-nieporozumień
w
sprawie-Polski
jest ■
to
,
ze
^nomenklaturę
demokratyczną
rządu
sowieckiego
i
rządu
warsz.aws—
mego,
świat
rozumie
według
swoich
własnych
pojęć.,
podczas,
gdy
w
ro­
syjskiej
sferze,
wpływów
jest
ona
pokrywką
ucisku
i
terroru.
Przy­
pomnieć
należy,
że
już
we.-'
wrz-eśniu
19<:8
r.
międzynarodówka
komunis­
tyczna
określiła
'demokrację'■
w
następujący
sposob:
’’Państwo
sowiec­
kie
^edąc
najwyższą.formą
demokracji
proletariackiej,
jest
przed—
wienstwem
demokracji
burzuazyjnej,
która
jest
burżuazyjną
dyktaturą
w
zamaskowanej
formie.
Odmiennie
od
burżuazyjnej
demokracji,
demo­
kracja
proletarjacka
jawnie
przyznaje
swój
klasowy
charakter
i
zmie­
rza-
otwarcie
do'Zgniecenia.wyzyskujących-warstw
w
interesie
przewa­
żającej
większości
ludności....rozbrajając
i
niszcząc
klasowych'
wrogow,
państwo
proletarjackię.jednocześnie
uważa
pozbawienie
praw
politycznych
i
częściowe.ograniczenie
wolności
za
tymczasowe
środki
w
walce
przeciw
usiłowaniom
ze
strony
wyzyskujących,
do
obrony
i
-
przywrócenia
ich
przywilejów;
-.Okupacja
sowiecka
w
.Polsce-jest
maskowana
pozorami
nie­
podległego
państwa,
rządu*
wojska,
sądownictwa,
własnej
administracji,
w
istocie
to
tylko
nazwy
instytucyj,
podległych
bezpośrednio
wła­
dzy
.sowieckiej,
bynajmniej.nie
składają
się
na
pojęcie
państwa.-Oku­
pacja
sowiecka
nosi
wszelkie,
cechy
okupacji
wojskowej
i-rolitycznej;,
choc
.maskowana
jest
propagandą
patriotyczną,
hasłami'walki
o
Śemo-
prawię
1
wsselklDli
pozorami,
mającymi
za
zadanie
pokryć
Faktycznie
rządzący
’’tryumwirat”.
io
.Tymczasowy
Rząd
Jedności
Narodowej”
w
Polsce
składa
się
z
lo
komunistów,
lub
ludzi
uzależnionych
od
ośrodków
dyspozycyjnych
Związku
Sowieckiego
oraz
kilku.ludzi
z
emigracji.
nimi
pru
Miko­
łajczyk
i
Stańczyk.
Ostatni
po
przyjeździe
do
Polski
podporządkował
się
oez
oporu
.sowieckim
ośrodkom
dyspozycyjnym.
Weszli
do
rządu
tymczasowego
jeszcze
Kiernik
i
Wycech,
nie
odgrywający
żadnej
roli,
wycech
przystąpił
do
Komitetu
lubelskiego
juz
w.
1941
roku.
Mimo
usiłowania
stworzenia
odmiennych
pozorów,
Polską
rzą­
dzi
.trzech
ludzi,
zaś
poszczególni
ministrowie
nie
mają'wpływu'na-
sprawowanie
rządów
w
Kraju.
Na
faktycznie-
rządzącą
trójkę
składa
ja
się
wieloletni
.członkowie
Kominternu
i
obywatele
państw
obcych,,
au
mianowicie:
Bierut
-
prezydent
K.R.N,,
obywatel
sowiecki,.
Gomołka
-
pierwszy
vice-premier,
wedle
uporczywych
'twierdzeń
obywatel
francuski
oraz
Radkiewicz
-
’’minister
bezpieczeństwa
publicznego”,
wysoki
ofi­
cer
sowieckiej
policji
politycznoj?
znanej
pod
nazwa
Nlvn."
.Podział
ról
wśród
trzech
wymienionych
-osób
jest
prosty.
prezydent
Bierut-je’st
postacią
reprezentującą
na
zewnątrz
obecny
syscem
rządów
w
Polsce.
Mózgiem
tych
rządów
jest
vice-premier
Gomołka,.
człowiek
zdolny
.i
wykształcony,
o
poglądach
bojowego
komu­
nisty
i
szerokich'planach
rewolucyjnych-w-kierunku
pochodu
sowieckie­
go
na
zachód.
Cara
władza
rozkazodawcza
i
decydująca
w
zakresie
bie-
R
?phaw
politycznych
i
gospodarczych
w
Polsce
znajduje
się
w
rękach
Gomołki.
bała.zas
wsadza
wykonawcza
i
administracyjna
wykonywana
jest
przez
Radkiewicza,
członka
sowieckiej
policji
politycznej,
Który
zor­
ganizował
polski
aparat
"bezpieczeństwa
publicznego",
na
wzór
i
nrzv
współpracy
rosyjskiego
NKWD
/dawniejsze
GPU/.
.
J
,
zOlbrzymi<wzrost
liczby
funkcjonariuszy
i
agentów
aparatu
bezpieczeństwa
umożliwił
przeniknięcie
ich
do
wszystkich
władz
i
in-
stytucyj
przedsiębiorstw
ńa
wszystkich
szczeblach,
z
tym
skutkiem,
wszędzie
na
drugorzedhym
stanowisku
znajduje
się
delegat
bezpieczeń­
stwa,
który
jest
istotnym
kierownikiem
prac
danej
władzy
lub
urzędu,
i
en
system
pozwala
na.natychmiastowe
wysiedzenie
i
unieszkodliwie­
nie
ludzi,
którzy
na
jakimkolwiek
szczeblu
władzy
wykazują
swą
dzia­
łalnością
odchylenie
od
linii
nakazanej
przez
ośrodki
dyspozycyjne.
Głównym
narzędziem
rządzenia
w
tym
systemie
pozostał
nadal
-
terror,
ąe
względów
taktycznych
postanowiono
przejśc
jedynie
od
masowych
i
jawnych
aresztowań
do.aresztowań
indywidualnych
i
tajnych.
liczbowo
rozmiary
aresztowań
nie
uległy
zmniejszeniu.
. .
Poza.rządzącym
faktycznie
"tryumwiratem",
inni
ministrowie
pozbawieni
.są
istotnej
władzy
i
wpływów*
Nie
posiadają
ich
również
pp.
Mikołajczyk
1
Kiernik.
kedług
przedstawionych
powyżej
wzorów
re­
sortami
kierują
.stojący
na
drugim
planie
agenci
aparatu
bezpieczeń-
stwa,
ktorzy_mają
na
względzie
nie
potrzebę
resortu,
lecz
dyspozycje
ich
szefa
Radkiewicza*
j
j
j
.
Pobieżnemu
.obserwatorowi
wydawać
się
może,
że
wewnętrzna
administracja
znajduje
się.
wyłącznie
w
ręku
Polaków.
Faktycznie
jed­
nak
na.szczeblu
wszysckich
władz
-
na
zewnątrz
niewidocznie-
decydują
urzędnicy.sowieccy.
stosunku
do
starosty
w
powiecie
i
do
naczelnika
gminy
miejskiej
czy
wiejskiej,
władza
sowiecka
występuje
nawet
zupeł­
nie
jawie
w
osobie
komendanta
wojennego.-
Stosunek
komendanta
wojen­
nego
do.starosty
np.
przejawia
się
..w
sposobie
odnoszenia
się
ko­
mendanta
starosty
jak
do•
podległego
sobie
urz
ędniką,
wydając
mu
polecenia
i
czę-'to
wzywając
do
natychmiastowego
stawienia
sie
nawet
w
nocy,
częstokroć
w
zupełnie
błahych
sprawach.
Chaos
polityczny,.gospodarczy
i
kulturalny,
wytworzo­
ny
tym
stanem
rzeczy.jest
świadomie
podtrzymywany
przez
ośrodki
dyspozycyjne,
istniejące
noża
Krajem,
gdyż
stanowi
doskonały
instru­
ment
.przeciwdziałający
skrzepnięciu
-
.życia
"w
Polsce
i
dążeniu
rolakow
do
łujęcia
.swychlosow
w
swe
własne
ręce.
P.rF.es^zanie
ustroju
drogą
ustaw
w
okresie
tymczasowym.
,
,
"Tymczasowy
Rząd
Jedności
H
rodowej",
który
wedle
pro-
Ramowanych
załozen
'..Jasnych
i
założeń,
będących
podstawą
uznania
-awą
tego
rząduzprzez
inne
mocarstwa
-\miał
za
zadanie
przedewszystkim
przygotować
w
Polsce
wolne
i
nieskrępowane
wybory,
a
do
te.
cza'
su
jako
“Tymczasowy”
ograniczyć
się
do
aktó
ustawodawczych,
nie’
zbę
ach
w
okresie
przejściowym,
przesądza
drogą
ustaw
zarówno
ustrój
wewnętrzny,
jak
i
szereg
zagadnień
z
dziedziny
stosunków
międzynarodowych.
.
.
,Tymzsposobem
"Tymczasowy
Rząd
Jedności
Narodowe
j"
-
sta­
ra
się
stworzyć
fakty
cokonane,
które
w
swych
skutkach
obejmą
nie—
tylko
okres
przejściowy,
lecz
zaciążą
na
długie
lata
nad
życiem
:
poIHyczirym
i
gospodarczym
Polski,
Pamiętać'należy,
że
mimo
"tym­
czasowego,
charakteru,
rząd
ten-skupia
w
swym
ręku
wszystkie
'środki,
które
umożliwiają
mu
osiągnięcie
zamierzonych
celów.
•.
.
jakkolwiek
’'Tymczasowy
Rząd.
Jedności
Narodowej”
wych
oświadczeniach
przyjmuje-
jako
podstawę
ustroju
Państwa
Po’
.
Polskiego
dnia
17'marca
1921
r0,
to
jednak
ustawą
z
dnia
11
/u2
.UctLPoNr
,5
,
-
poz
.2'2/
o
organizacji
i
zakresie
dz-ianąnia
rad
narodowych
-
stworzono-
w
Polsce
system
rad
dotychczas
nieznanych
ustawo
daws
iw
polskiemu,
zupełnie
obcy
Konstytucji
z
dn.
ir
marca
.192Ir.
i
sprzeczny
z
jej
podstawami.
Sposób
powoływania
■pych.rad
powoduje,
iz.
w
żadnej
mierze
nie
reprezentują
one
narodu,
(jo
ktpre-m
w
myśl
art.2
Konstytucji
z
dn.
17
marca
1921r.
należy-
..
.zwierzchnią
władza
lizeczypospolitej
Polskiej”.
Niewiadomo
kto
i
w
jaki
sposob
powołał
członków
.rad
przed
uchwaleniem
ustawy
o
radach
narodowych,
a
jednak
pozestają
oni
członkami
tych
rad,
oni'
wybrali
prezydia,
które
z
kolei
sprawują
władzę
nad
podporządkowanymi
sobie
radami-
Do
rad
wchodzą
członkowie
tylko
pewnych
partvi,
uznanych
niewiadomo
wedle
jakiego
kryte?jum,
za
’’demokratyczne^,
a
jeśli
cnodzi
o
przedstawicieli
orgąnizacyj
i
zrzeszeń
zawodowych,
i
spo*~
ręcznych,
toinie
ustawa,
lecz
Prezydium
Krajowej
Rady
Narodowej
wskazuje
zarowno
uprawnione
zrzeszenia
jak
i
liczbę
oraz
sposób
wy­
bierania
przedstawicieli.
,
Jeśli
się
zważy,>że
nietylko
cała
władza
ustawodawcza,
ale
i
.szereg
uprawnieńoz
dziedziny
administracji
przeszło
na
te
rady
co
jasne-staje
się,
że
kierowanie
radami
i
wpływ
na
ich
działal­
ność
w
pożądanym
kierunku
jest
niesłychanie
łaiwe.
Niezależnie,
od
.całkowite
j
zmiany
systemu
rządzenia
pań­
stwem'
i■charakteru
administracji
państwowej,
który
zbliża
obecny
system
w
Polsce
do
wzorów
sowieckich
-
wydano
szereg
ustaw
innych,
które.,
sięgają
skutkami
wgłąb
życia
politycznego
i
gospodarczego.
.
lakimi
ustawy
dotyczące
reformy
rolnej,
lasów,
samorządu,
dekre­
ty
o
wymianie
pieniędzy,
o
utworzeniu
Banku
Narodowego
i
szereg
±1111
y
Oli
7
*
‘W
dziedzinie
Stosunków
zagranicznych
zawarto
umowę
’w
sprawie
-granicy
polsko-sowieckiej
oraz
umowę
o
wynagrodzeniu
szkód
wyrządzonych
przez
okupację
niemiecką
/o
reparacjach/.
Umowa
o
re­
paracjach
pozbawia
Polskę,
walczącą
sześć
lat
u
boku
sprzymierzo­
nych,
samoistnego
prawa
do
heparacyj
niemieckich,
przekazując
zas­
pokojenie
polskich
pretensyj
reparacyjnych
-
Rosji
0
Samo
uzyskanie
reparacji
uwarunkowane
jest
dotkliwymi
świadczeniami
wzajemnymi
Polski
na
rzecz
Rosji,
godzącymi
w
interesy
gospodarcze
Polskie.
.
Wymienione
akty
ustawodawcze
nie
były
koniecznością
w
okresie,
w
którym
na
czele
Państwa^stoi
nieprzewidziany
w
Konsty­
tucji
rząd
tymczasowy,
który
ma
być
zastąpiony
przez
organa
stałe,
utworzone
na
podstawie
Konstytucji.
‘Te
akty
ustawodawcze
mają
na
celu
wyzyskanie
okresu
przejściowego
dla
wyciśnięcia
znamion
"na
ży­
ciu
państwowym
polskim,
których
nie
będzie
można-później
zatrzeć
i
wywołanie
skutków,
których'
nie
będzie"można
usunąć,
Fałszywe
part
je
polityczne9
;
RządohoWystąpienia
zaczęły
nosić
charakterystyczną
ce­
chę
wystąpień
sowieckich.
Używano
.takiej
samej
frazeologii,
takich
samych
,
wyzwisk
w
piętnowaniu
przeciwników
politycznych,.
Oswobodze-
nie
Polski
przez
Sowiety,
i
odzyskanie
wolności
przedstawiano
jako
wyłączną
zasługę
Sowietów.
Wszystkie
oświadczenia
przedstawicieli
rządu
warszawskiego
cechuje
niesłychana
czołobitność
wobec
Stalina.
Wystąpienia
zewnętrzne
i
obchody
charakteryzuje
inscenizacja,
tak
Zgłoś jeśli naruszono regulamin