Raport o sytuacji w Polsce-1945.pdf
(
45274 KB
)
Pobierz
Ju
■/
54
RAPORT
O
SYTUACJI
W
POLSCE.
I.
Stan
polityczny
w
Polsce.
"Bezpieczeństwo
II.
III.
Terror.
”
w
Polsce.
IV.
Sytuacja
na
Ziemiach
Wschodnich.
.
V.
Wojsko.
VI.
Stan
gospodarczy
Polski.
VII.
Polityka
żywnościowa.
VIII.
Oświata,
IX.
Odcięcie
Polski
od
świata
zachodniego
i
przygotowywanie
do
wyborów.
Londyn,
19A5
r.
to
<£
*
yc
•
v
/?
od
°
J368J)
534/64
■
75>l.5<?4
I.
STAN
POLITYCZNY
W
POLSCE,
;
.
Polska;
nie
jest
w
obecnej
chwili-państwem
politycznie
niezależnym,
.gdyż
ośrodek
.dyspo-zyc-yjny
władzy
faktycznie
znajduje
się
poza
Krajem,
w
Moskwie,
zaś
rządy
w
Polsce
sprawowane
są
wedle
wzorow
to
tails,
tycznych
i
są
antyteza-
elementarnych
zasad
demokracji
w
znaczeniu
przyjętym
na
nachodź
i
e.
”
.
;
'
.
/
Sowiety
wytworzyły
na
terenie
Polski
kamuflażowy
system'
B^^yczny,
posługuje
się
zewnętrznym
rekwizytem
demokracji,
i
e.u..
system
polityczny
siuzy
do
opanowania
i
rządzenia
Polską
przez
uznaję
ten
system
i
podporządkowuję
się
mu,
jest
’'demok
ratą
,
kto
pragnie
swobod
politycznych,
jest
"reakcjonistą”,
fa
szystą,
współpracownikiem
Niemiec.
.
■
.
o
Jednym
2
głównych
dziś-nieporozumień
w
sprawie-Polski
jest ■
to
,
ze
^nomenklaturę
demokratyczną
rządu
sowieckiego
i
rządu
warsz.aws—
mego,
świat
rozumie
według
swoich
własnych
pojęć.,
podczas,
gdy
w
ro
syjskiej
sferze,
wpływów
jest
ona
pokrywką
ucisku
i
terroru.
Przy
pomnieć
należy,
że
już
we.-'
wrz-eśniu
19<:8
r.
międzynarodówka
komunis
tyczna
określiła
'demokrację'■
w
następujący
sposob:
’’Państwo
sowiec
kie
^edąc
najwyższą.formą
demokracji
proletariackiej,
jest
przed—
wienstwem
demokracji
burzuazyjnej,
która
jest
burżuazyjną
dyktaturą
w
zamaskowanej
formie.
Odmiennie
od
burżuazyjnej
demokracji,
demo
kracja
proletarjacka
jawnie
przyznaje
swój
klasowy
charakter
i
zmie
rza-
otwarcie
do'Zgniecenia.wyzyskujących-warstw
w
interesie
przewa
żającej
większości
ludności....rozbrajając
i
niszcząc
klasowych'
wrogow,
państwo
proletarjackię.jednocześnie
uważa
pozbawienie
praw
politycznych
i
częściowe.ograniczenie
wolności
za
tymczasowe
środki
w
walce
przeciw
usiłowaniom
ze
strony
wyzyskujących,
do
obrony
i
-
przywrócenia
ich
przywilejów;
-.Okupacja
sowiecka
w
.Polsce-jest
maskowana
pozorami
nie
podległego
państwa,
rządu*
wojska,
sądownictwa,
własnej
administracji,
w
istocie
są
to
tylko
nazwy
instytucyj,
podległych
bezpośrednio
wła
dzy
.sowieckiej,
bynajmniej.nie
składają
się
na
pojęcie
państwa.-Oku
pacja
sowiecka
nosi
wszelkie,
cechy
okupacji
wojskowej
i-rolitycznej;,
choc
.maskowana
jest
propagandą
patriotyczną,
hasłami'walki
o
Śemo-
prawię
1
wsselklDli
pozorami,
mającymi
za
zadanie
pokryć
Faktycznie
rządzący
’’tryumwirat”.
io
.Tymczasowy
Rząd
Jedności
Narodowej”
w
Polsce
składa
się
■
z
lo
komunistów,
lub
ludzi
uzależnionych
od
ośrodków
dyspozycyjnych
Związku
Sowieckiego
oraz
kilku.ludzi
z
emigracji.
Są
nimi
pru
Miko
łajczyk
i
Stańczyk.
Ostatni
po
przyjeździe
do
Polski
podporządkował
się
oez
oporu
.sowieckim
ośrodkom
dyspozycyjnym.
Weszli
do
rządu
tymczasowego
jeszcze
Kiernik
i
Wycech,
nie
odgrywający
żadnej
roli,
wycech
przystąpił
do
Komitetu
lubelskiego
juz
w.
1941
roku.
Mimo
usiłowania
stworzenia
odmiennych
pozorów,
Polską
rzą
dzi
.trzech
ludzi,
zaś
poszczególni
ministrowie
nie
mają'wpływu'na-
sprawowanie
rządów
w
Kraju.
Na
faktycznie-
rządzącą
trójkę
składa
ja
się
wieloletni
.członkowie
Kominternu
i
obywatele
państw
obcych,,
au
mianowicie:
Bierut
-
prezydent
K.R.N,,
obywatel
sowiecki,.
Gomołka
-
pierwszy
vice-premier,
wedle
uporczywych
'twierdzeń
obywatel
francuski
oraz
Radkiewicz
-
’’minister
bezpieczeństwa
publicznego”,
wysoki
ofi
cer
sowieckiej
policji
politycznoj?
znanej
pod
nazwa
Nlvn."
.Podział
ról
wśród
trzech
wymienionych
-osób
jest
prosty.
prezydent
Bierut-je’st
postacią
reprezentującą
na
zewnątrz
obecny
syscem
rządów
w
Polsce.
Mózgiem
tych
rządów
jest
vice-premier
Gomołka,.
człowiek
zdolny
.i
wykształcony,
o
poglądach
bojowego
komu
nisty
i
szerokich'planach
rewolucyjnych-w-kierunku
pochodu
sowieckie
go
na
zachód.
Cara
władza
rozkazodawcza
i
decydująca
w
zakresie
bie-
R
?phaw
politycznych
i
gospodarczych
w
Polsce
znajduje
się
w
rękach
Gomołki.
bała.zas
wsadza
wykonawcza
i
administracyjna
wykonywana
jest
przez
Radkiewicza,
członka
sowieckiej
policji
politycznej,
Który
zor
ganizował
polski
aparat
"bezpieczeństwa
publicznego",
na
wzór
i
nrzv
współpracy
rosyjskiego
NKWD
/dawniejsze
GPU/.
.
J
,
zOlbrzymi<wzrost
liczby
funkcjonariuszy
i
agentów
aparatu
bezpieczeństwa
umożliwił
przeniknięcie
ich
do
wszystkich
władz
i
in-
stytucyj
przedsiębiorstw
ńa
wszystkich
szczeblach,
z
tym
skutkiem,
iż
wszędzie
na
drugorzedhym
stanowisku
znajduje
się
delegat
bezpieczeń
stwa,
który
jest
istotnym
kierownikiem
prac
danej
władzy
lub
urzędu,
i
en
system
pozwala
na.natychmiastowe
wysiedzenie
i
unieszkodliwie
nie
ludzi,
którzy
na
jakimkolwiek
szczeblu
władzy
wykazują
swą
dzia
łalnością
odchylenie
od
linii
nakazanej
przez
ośrodki
dyspozycyjne.
Głównym
narzędziem
rządzenia
w
tym
systemie
pozostał
nadal
-
terror,
ąe
względów
taktycznych
postanowiono
przejśc
jedynie
od
masowych
i
■
jawnych
aresztowań
do.aresztowań
indywidualnych
i
tajnych.
liczbowo
rozmiary
aresztowań
nie
uległy
zmniejszeniu.
•
. .
Poza.rządzącym
faktycznie
"tryumwiratem",
inni
ministrowie
pozbawieni
.są
istotnej
władzy
i
wpływów*
Nie
posiadają
ich
również
pp.
Mikołajczyk
1
Kiernik.
kedług
przedstawionych
powyżej
wzorów
re
sortami
kierują
.stojący
na
drugim
planie
agenci
aparatu
bezpieczeń-
stwa,
ktorzy_mają
na
względzie
nie
potrzebę
resortu,
lecz
dyspozycje
ich
szefa
Radkiewicza*
j
j
j
.
Pobieżnemu
.obserwatorowi
wydawać
się
może,
że
wewnętrzna
administracja
znajduje
się.
wyłącznie
w
ręku
Polaków.
Faktycznie
jed
nak
na.szczeblu
wszysckich
władz
-
na
zewnątrz
niewidocznie-
decydują
urzędnicy.sowieccy.
stosunku
do
starosty
w
powiecie
i
do
naczelnika
gminy
miejskiej
czy
wiejskiej,
władza
sowiecka
występuje
nawet
zupeł
nie
jawie
w
osobie
komendanta
wojennego.-
Stosunek
komendanta
wojen
nego
do.starosty
np.
przejawia
się
..w
sposobie
odnoszenia
się
ko
mendanta
dę
starosty
jak
do•
podległego
sobie
urz
ędniką,
wydając
mu
polecenia
i
czę-'to
wzywając
do
natychmiastowego
stawienia
sie
nawet
w
nocy,
częstokroć
w
zupełnie
błahych
sprawach.
Chaos
polityczny,.gospodarczy
i
kulturalny,
wytworzo
ny
tym
stanem
rzeczy.jest
świadomie
podtrzymywany
przez
ośrodki
dyspozycyjne,
istniejące
noża
Krajem,
gdyż
stanowi
doskonały
instru
ment
.przeciwdziałający
skrzepnięciu
-
.życia
"w
Polsce
i
dążeniu
rolakow
do
łujęcia
.swychlosow
w
swe
własne
ręce.
P.rF.es^zanie
ustroju
drogą
ustaw
w
okresie
tymczasowym.
,
,
"Tymczasowy
Rząd
Jedności
H
rodowej",
który
wedle
pro-
Ramowanych
załozen
'..Jasnych
i
założeń,
będących
podstawą
uznania
-awą
tego
rząduzprzez
inne
mocarstwa
-\miał
za
zadanie
przedewszystkim
przygotować
w
Polsce
wolne
i
nieskrępowane
wybory,
a
do
te.
cza'
su
jako
“Tymczasowy”
ograniczyć
się
do
aktó
ustawodawczych,
nie’
zbę
ach
w
okresie
przejściowym,
przesądza
drogą
ustaw
zarówno
ustrój
wewnętrzny,
jak
i
szereg
zagadnień
z
dziedziny
stosunków
międzynarodowych.
.
.
,Tymzsposobem
"Tymczasowy
Rząd
Jedności
Narodowe
j"
-
sta
ra
się
stworzyć
fakty
cokonane,
które
w
swych
skutkach
obejmą
nie—
tylko
okres
przejściowy,
lecz
zaciążą
na
długie
lata
nad
życiem
:
poIHyczirym
i
gospodarczym
Polski,
Pamiętać'należy,
że
mimo
"tym
czasowego,
charakteru,
rząd
ten-skupia
w
swym
ręku
wszystkie
'środki,
które
umożliwiają
mu
osiągnięcie
zamierzonych
celów.
•.
■
.
jakkolwiek
’'Tymczasowy
Rząd.
Jedności
Narodowej”
wych
oświadczeniach
przyjmuje-
jako
podstawę
ustroju
Państwa
Po’
„
.
rę
Polskiego
dnia
17'marca
1921
r0,
to
jednak
ustawą
z
dnia
11
/u2
.UctLPoNr
,5
,
-
poz
.2'2/
o
organizacji
i
zakresie
dz-ianąnia
rad
narodowych
-
stworzono-
w
Polsce
system
rad
dotychczas
nieznanych
ustawo
daws
iw
polskiemu,
zupełnie
obcy
Konstytucji
z
dn.
ir
marca
.192Ir.
i
sprzeczny
z
jej
podstawami.
Sposób
powoływania
■pych.rad
powoduje,
iz.
w
żadnej
mierze
nie
reprezentują
one
narodu,
(jo
ktpre-m
w
myśl
art.2
Konstytucji
z
dn.
17
marca
1921r.
należy-
..
.zwierzchnią
władza
lizeczypospolitej
Polskiej”.
Niewiadomo
kto
i
w
jaki
sposob
powołał
członków
.rad
przed
uchwaleniem
ustawy
o
radach
narodowych,
a
jednak
pozestają
oni
członkami
tych
rad,
oni'
wybrali
prezydia,
które
z
kolei
sprawują
władzę
nad
podporządkowanymi
sobie
radami-
Do
rad
wchodzą
członkowie
tylko
pewnych
partvi,
uznanych
niewiadomo
wedle
jakiego
kryte?jum,
za
’’demokratyczne^,
a
jeśli
cnodzi
o
przedstawicieli
orgąnizacyj
i
zrzeszeń
zawodowych,
i
spo*~
ręcznych,
toinie
ustawa,
lecz
Prezydium
Krajowej
Rady
Narodowej
wskazuje
zarowno
uprawnione
zrzeszenia
jak
i
liczbę
oraz
sposób
wy
bierania
przedstawicieli.
,
“
Jeśli
się
zważy,>że
nietylko
cała
władza
ustawodawcza,
ale
i
.szereg
uprawnieńoz
dziedziny
administracji
przeszło
na
te
rady
co
jasne-staje
się,
że
kierowanie
radami
i
wpływ
na
ich
działal
ność
w
pożądanym
kierunku
jest
niesłychanie
łaiwe.
Niezależnie,
od
.całkowite
j
zmiany
systemu
rządzenia
pań
stwem'
i■charakteru
administracji
państwowej,
który
zbliża
obecny
system
w
Polsce
do
wzorów
sowieckich
-
wydano
szereg
ustaw
innych,
które.,
sięgają
skutkami
wgłąb
życia
politycznego
i
gospodarczego.
.
lakimi
są
ustawy
dotyczące
reformy
rolnej,
lasów,
samorządu,
dekre
ty
o
wymianie
pieniędzy,
o
utworzeniu
Banku
Narodowego
i
szereg
±1111
y
Oli
7
*
‘W
dziedzinie
Stosunków
zagranicznych
zawarto
umowę
’w
sprawie
-granicy
polsko-sowieckiej
oraz
umowę
o
wynagrodzeniu
szkód
wyrządzonych
przez
okupację
niemiecką
/o
reparacjach/.
Umowa
o
re
paracjach
pozbawia
Polskę,
walczącą
sześć
lat
u
boku
sprzymierzo
nych,
samoistnego
prawa
do
heparacyj
niemieckich,
przekazując
zas
pokojenie
polskich
pretensyj
reparacyjnych
-
Rosji
0
Samo
uzyskanie
reparacji
uwarunkowane
jest
dotkliwymi
świadczeniami
wzajemnymi
Polski
na
rzecz
Rosji,
godzącymi
w
interesy
gospodarcze
Polskie.
.
Wymienione
akty
ustawodawcze
nie
były
koniecznością
w
okresie,
w
którym
na
czele
Państwa^stoi
nieprzewidziany
w
Konsty
tucji
rząd
tymczasowy,
który
ma
być
zastąpiony
przez
organa
stałe,
utworzone
na
podstawie
Konstytucji.
‘Te
akty
ustawodawcze
mają
na
celu
wyzyskanie
okresu
przejściowego
dla
wyciśnięcia
znamion
"na
ży
ciu
państwowym
polskim,
których
nie
będzie
można-później
zatrzeć
i
wywołanie
skutków,
których'
nie
będzie"można
usunąć,
Fałszywe
part
je
polityczne9
■
;
RządohoWystąpienia
zaczęły
nosić
charakterystyczną
ce
chę
wystąpień
sowieckich.
Używano
.takiej
samej
frazeologii,
takich
samych
,
wyzwisk
w
piętnowaniu
przeciwników
politycznych,.
Oswobodze-
nie
Polski
przez
Sowiety,
i
odzyskanie
wolności
przedstawiano
jako
wyłączną
zasługę
Sowietów.
Wszystkie
oświadczenia
przedstawicieli
rządu
warszawskiego
cechuje
niesłychana
czołobitność
wobec
Stalina.
Wystąpienia
zewnętrzne
i
obchody
charakteryzuje
inscenizacja,
tak
Plik z chomika:
xarxar
Inne pliki z tego folderu:
Geniusz SłowianKultury Archeologiczne.pdf
(1209 KB)
Koło Ciska znaleziono ziarno sprzed 6 tys. lat (i figurkę).doc
(40 KB)
Geniusz- Słowian.pdf
(162 KB)
Listy o starożytnościach słowiańskich. Zbiór 1_Wolański T(2).pdf
(41975 KB)
Odkrycie najdawniejszych pomników narodu polskiego-z.II_Wolański T.pdf
(36670 KB)
Inne foldery tego chomika:
Encyklopedia II Wojny Światowej
filmy - jak wyglądała kiedyś Polska
Herbarz,herby,
Kultura ludowa Słowian
okupanci
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin